تویوتا

داستان پروژه خودروی مسابقه‌ای تویوتا 222D

تویوتا ۲۲۲D پروژه‌ی مسابقه‌ای محرمانه‌ای بود که هرگز در هیچ فعالیتی شرکت نکرد زیرا برای حضور در مسابقات بخش S فیا طراحی شده بود.


گروه S برای جایگزینی با خودروهای رالی گروه B در نظر گرفته شده بود اما فیا به خاطر مسابقات گروه A از برگزاری آن خودداری کرده و این باعث شد کمپانی‌های معروف پروتوتایپ های توسعه‌ای خود را کنار بگذارند.


یکی از این پروتوتایپ ها تویوتا ۲۲۲D بود که بر پایه‌ی اولین نسل MR2 ساخته شده بود و البته به خاطر قوانین خاص مسابقات طراحی پیشرانه وسط آن با سیستم چهارچرخ محرک ترکیب شده بود.


سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع مستقل ۵ اتصالی بوده و البته قلب تپنده‌ی آن نیز پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی سلیکا ST165 GT-Four بوده است.


کارهای مربوط به توسعه‌ی خودرو در سال ۱۹۸۴ شروع شد اما تغییرات بیشتر تویوتا ۲۲۲D در سال ۱۹۸۵ اعمال گردید. این تغییرات نشان دهنده‌ی تعهد تویوتا به قوانین گروه S بود.

متأسفانه زمانی که فیا تفکرات خود را تغییر داد و قوانین و گروه مسابقات جدیدی را معرفی نمود این پروژه متوقف شد. گفته می‌شود تنها دو نمونه‌ی پروتوتایپ از این خودرو در حال حاضر وجود دارد و نسخه‌ی مشکی آن در مقر موتوراسپورت تویوتا در Cologne آلمان نگهداری می‌شود. نمونه‌ی سفیدرنگ نیز در نمایشگاه تویوتا در توکیو قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Madjid

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    نگه داری یکی از نمونه های این ماشین در مقر موتوراسپورت تویوتا در شهر کلن آلمان خیلی مفاهیم با خودش داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا