ایسوزوجنرال موتورزدنده عقب

بدترین خودروهای اسپرت: جئو استورم

جئو استورم فروش خوبی داشت اما هرگز یک خودروی اسپرت واقعی نبود

geo-storm-1

چه خودرویی است؟

استورم یک خودروی اسپرت کوچک بود که توسط ایسوزو طراحی شده و جنرال موتورز آن‌را به ایالات‌متحده وارد و تحت برند جئو (Geo) به بازار عرضه می‌کرد. این خودرو در دو نسخهٔ فست‌بک سه‌در و استیشن دودر به بازار عرضه شد. جئو برندی بود که جنرال موتورز در سال ۱۹۸۹ آن‌را به‌عنوان یک بخش فرعی از شورلت برای رقابت با خودروهای کوچک وارداتی اواسط دههٔ ۸۰ تأسیس کرد و تا سال ۱۹۹۷ به فعالیت خود ادامه داد.

geo-storm-6

کی و کجا ساخته شد؟

تولید استورم از سال ۱۹۹۰ در کارخانهٔ اصلی ایسوزو در کاناواگا ژاپن آغاز شد و تا سال ۱۹۹۳ ادامه داشت. این کوپهٔ ژاپنی در سال ۱۹۹۲ نیز فیس‌لیفتی را تجربه نمود.

geo-storm-2

مشخصات فنی

استورم که بر اساس ایسوزو Piazza و Impulse ساخته شده بود، به‌عنوان یک خودروی اسپرت ارزان‌قیمت اما با نما و احساس یک خودروی اسپرت گران‌قیمت در نظر گرفته شده بود. نیروی موردنیاز این ماشین توسط دو موتور ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری به ترتیب با ۹۵ اسب بخار و ۱۴۰ اسب بخار قدرت تأمین می‌شد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا سه و چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. هرچند عملکرد این خودرو به‌عنوان یک کوپهٔ اسپرت چشمگیر نبود اما بااین‌وجود قدرتمندترین نسخهٔ آن ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را داشت.

geo-storm-8

چرا بد است؟

قطعاً استورم بدترین خودروی اسپرت تاریخ نیست ولی کاستی‌های فراوانی داشت. اول اینکه نسخهٔ پایهٔ آن واقعاً کم‌توان بود. چگونه می‌توان خودرویی با تنها ۹۵ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت را یک ماشین اسپرت دانست؟ حتی فورد اسکورت همان سال‌ها هم از استورم سریع‌تر بود. دوم طراحی. فقط نگاهی بیندازید به طراحی کسل‌کنندهٔ نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت این ماشین که دارای چراغ‌های نیمه مخفی است و بگویید آیا زیبا است؟ البته خوشبختانه این چراغ‌های در سال ۱۹۹۲ حذف شدند؛ بنابراین می‌توان طراحی استورم را در بهترین حالت، غیرمعمول و در بدترین حالت عجیب‌وغریب توصیف کرد.

geo-storm-4

هرچند استورم هندلینگ خوبی داشت اما برای تعلیقش بسیار موردانتقاد قرار گرفت. علاوه بر این، فضای صندوق بار آن واقعاً کوچک بود درحالی‌که سرنشینان عقب نیز از عدم وجود فضای سر کافی گله‌مند بودند. همچنین گفتیم که استورم بر اساس ایسوزو Impulse ساخته شده بود که خودروی اسپرتی بود؛ اما استورم هرگز حتی به توانایی‌های نسل دوم Impulse نزدیک هم نبود. جالب‌ترین ویژگی‌های Impulse مانند تعلیق تنظیم‌شده توسط لوتوس، توربوشارژر سفارشی و سیستم چهارچرخ محرک هیچ‌کدام هرگز برای استورم ارائه نمی‌شدند.

geo-storm-5

اما همه با این نظر موافق نیستند

می‌توان گفت استورم بجای اینکه واقعاً خودروی بدی باشد، بیشتر قربانی سطح پایین و ذهنیت نامناسب از برند نه‌چندان خوب جئو شد. این برند که ترکیبی از محصولات سوزوکی، تویوتا و ایسوزو را در ایالات‌متحده عرضه می‌کرد، هرگز نتوانست مانند تولیدات داخلی اصلی جنرال موتورز توجهات را به خود جلب کند. همچنین به یاد داشته باشید که استورم در تیپ‌های بالایی بسته به سال تولید بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت که با استانداردهای آن زمان رقم قابل‌توجهی بود. این قدرت همسان یا حتی بیشتر از رقبای معروفی چون نسل دوم فولکس‌واگن گلف GTI یا هوندا سیویک Si بود.

geo-storm-7

به‌طورکلی جنرال موتورز برای کسب خریدار بیشتر، خودروهای ارزان‌قیمتی را توسط برند جئو به بازار عرضه می‌کرد. سپس مردم محصولات این شرکت را خریده، برای مدتی استفاده کرده و دور می‌انداختند؛ بنابراین جئو هرگز نتوانست ذهنیت خوبی از خود بر جای گذاشته و اعتبار کسب کند. به همین دلیل جنرال موتورز در سال ۱۹۹۷ آن‌را منحل کرد.

geo-storm-3

 

منبع: Moror1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. huayra

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (84 ديدگاه)

    چقد شبیه نسسان 240sx هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Madjid

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    ((( قطعاً استورم بدترین خودروی اسپرت تاریخ نیست ولی کاستی‌های فراوانی داشت. اول اینکه نسخهٔ پایهٔ آن واقعاً کم‌توان بود. چگونه می‌توان خودرویی با تنها 95 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت را یک ماشین اسپرت دانست؟ ))) .
    .
    خخخخ . جوون های ما با پراید ۶۳ اسب بخاری جوری از بین ماشین ها سبقت میگیرن و لایی میکشن ، با جون و امنیت خودشون و بقیه بازی میکنن ، که انگار سوار بر سوپراسپرت های ۶۰۰ اسب بخاری آلمانی یا ایتالیایی هستند.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دمت گرم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. GOD BLESS AMERICA

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    من نمیفهمم چطور دهه 70 میلادی هیلمن و پیکان با 64 اسب بخار قدرت رو دیفرانسیل عقب میساختن اما تو ده 90 با 140 اسب خودروها رو موتور جلو میساختند ؟؟
    اصلا چرا باید یه خودرو اسپورت دیفرانسیل جلو ساخته بشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا