جگوارجنرال موتورز

یادی از دو خودرویی که قربانی بحران جهانی شدند

لینکلن قصد توسعهٔ خودرویی الکتریکی را بر اساس پلت‌فرم ریویان داشت اما چندی پیش این برند لوکس آمریکایی اعلام کرد که این خودرو به دلیل وضعیت بحرانی کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا ساخته نخواهد شد. این خبر ناراحت‌کننده‌ای است زیرا یک لینکلن تمام الکتریکی با ۷۵۵ اسب بخار قدرت احتمالی می‌توانست خودروی بسیار جذابی باشد؛ اما این اولین باری نیست که خودروساز بزرگی برنامه‌ای برای تولید خودرویی را اعلام کرده و بعداً آن‌را لغو نموده است. کمی بیش از یک دهه پیش رکود اقتصادی بزرگ موجب شد تعدادی از خودروسازان دوباره در مورد برنامه‌های خود فکر کنند که این امر به مرگ تعدادی از محصولات جدید آیندهٔ آن‌ها انجامید. در ادامهٔ این مطلب یادی کرده‌ایم از دو نمونه از این خودروها که قربانی بحران شدند.

 

پونتیاک G8 اسپرت تراک

در سال ۲۰۰۸ پونتیاک پیکاپ G8 اسپرت تراک را معرفی و اعلام کرد که این خودرو اواخر سال ۲۰۰۹ به نمایندگی‌های فروش می‌رسد. این پیکاپ اما در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ هولدن کومودور یوت بود. G8 اسپرت تراک پیکاپی تک کابین با دماغه‌ای تهاجمی بود که قسمت بار آن ۱,۸۷۸ میلی‌متر و ظرفیت بار آن ۱۲۰۰ لیتر بود. زیر کاپوت این پیکاپ اسپرت یک موتور ۶ لیتری V8 قرار گرفته بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد و G8 اسپرت تراک را ظرف تنها ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ اما به دلیل بحران اقتصادی آن زمان، جنرال موتورز در اوایل سال ۲۰۰۹ برند پونتیاک را تعطیل کرد و درنتیجه G8 اسپرت تراک هرگزی نتوانست رنگ نمایندگی‌های فروش را ببیند.

جگوار C-X75

هرچند پونتیاک اسپرت تراک خودروی جذابی بود اما شناخته‌شده‌ترین خودرویی که قربانی رکورد بزرگ شد، جگوار C-X75 بود. این هایپراسپرت در سال ۲۰۱۰ به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد جگوار در قالب یک کانسپت معرفی شد و سازندهٔ بریتانیایی برنامهٔ تولید آن‌را در می سال ۲۰۱۱ تأیید کرد. جگوار برای توسعهٔ هرچه بهتر این هایپرکار، با ویلیامز همکاری کرد تا اولین محصول خود با شاسی مونوکوک کامپوزیت کربنی را تولید کند. C-X75 که وعده داده بود از XJ220 بهتر خواهد بود، به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی مجهز شده بود که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ و سوپرشارژ با ۵۱۰ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۳۹۰ اسب بخار تشکیل شده بود که مجموع خروجی سیستم را به ۸۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شد.

جگوار مشخصات دقیق C-X75 را اعلام نکرد اما اعلام نمود که می‌تواند در کمتر از شش ثانیه از صفر به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این هایپرکار پلاگین‌هیبریدی همچنین می‌توانست حدود ۶۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند؛ اما درنهایت درحالی‌که پروژهٔ توسعهٔ C-X75 پیشرفت خوبی داشت اما جگوار در سال ۲۰۱۲ به دلیل وضعیت اقتصاد جهانی تصمیم به کنار گذاشتن این پروژه گرفت. بااین‌حال تعداد محدودی از پروتوتایپ‌های این ماشین ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ نیز در فیلم اسپکتر جیمز باند حضور یافت.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. محمدحسین پورکیوان

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    لینکلن ریویان حیف بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. ارش

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    حیف از این جاگوار که تولید نشد یه های پر کار تمام عیار بود .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. محسن

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (148 ديدگاه)

    کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سیصد؟! محاله. شیرون در ۱۳/۱ ثانیه و رگرا در ۱۰/۹ ثانیه به ۳۰۰ تا میرسن اونموقع چجوری این در ۶ میرسه به سیصد

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. محسن

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (148 ديدگاه)

      حالا درستش کردین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. دانیال_Surrey،England

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    (( اما اعلام نمود که می‌تواند در کمتر از شش ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد))
    اینو اشتباه زدید،در واقع خود سایتی هم که به عنوان منبع گذاشته اشتباه زده که قابل تامله.
    0تا 160 کیلومتر رو زیر 6 ثاینه میره نه 100.
    0 تا 100 زیر 6 ثانیه برای ماشین های دهه ی 50 تا 60 هم زیاد بوده!!
    ..
    ولی مشخصاتش قشنگ پشم ریزون بوده.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. Malt hill

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    از موتور ۱۶۰۰ این همه قدرت در آوردن کار هرکسی نیست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. car lover

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    جگ چقد خاستنیه
    تو جیمز باند اسپکتر فک کنم همین ماشین بود دیگه درسته؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. سینا BMW

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    پونتیاک G8 من رو یاد هولدن انداخت. مخصوصا این مدل که خیلی شبیه هولدنLSV مالو شده ، البته در واقع هولدن شبیه پونتیاکه ، فکر کنم اون مدل هولدن بر اساس پونتیاک ساخته شده.
    البته CX85 با الگو گیری XJ220 ساخته شده بود و احتمالا رقیب P1 و لافراری و ۹۱۸ میشد ولی نشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Aran Milan

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (280 ديدگاه)

    من طرفدار ماشینهای امریکایی هستم ولی اینو قبول دارم هرجا آلمانیا رو یه خودروساز ورشکسته دست گذاشتن نجاتش دادن همین جگوار هم باید بیفته دست آلمانیا

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. آریا ماشین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    یه رقیب خوب برای p1 ، لافراری و ۹۱۸ تولید نشد

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا