تجربه و آزمایشجنرال موتورز

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید جی‌ام‌سی یوکان دنالی، خاص‌تر و متمایزتر

چندین دهه است که مهندسی نشان در صنعت خودروسازی وجود دارد و منطقی هم هست چون از این طریق می‌توان یک خودرو ساخت و آن‌را برای قیمت‌های مختلف بهینه کرد؛ اما مشکل وقتی ایجاد می‌شود که خودروهای گران‌تر احساسی مشابه مدل‌های ارزان‌تر را پیدا می‌کنند. مصداق بارز این موضوع جی‌ام‌سی است یعنی برندی که کاملاً به شورلت‌های ارزان‌تر متکی است. باور نمی‌کنید؟ «GMC Yukon» را در ویکی‌پدیا جستجو کنید تا ببینید به صفحهٔ شورلت تاهو هدایت می‌شوید. سری دنالی حتی توهین‌آمیزتر است زیرا همان کاری را انجام می‌دهد که جی‌ام‌سی با شورلت انجام می‌دهد، یعنی حفظ ۹۹ درصد خودروی ارزان‌تر، افزودن کمی زرق‌وبرق و افزایش قیمت.

اما نسل جدید یوکان دنالی مدل ۲۰۲۱ این‌گونه نیست و سرانجام با طراحی متمایز کابین و سطح جزئیات، شخصیت شورلت کرومی را در خود از بین برده است. کاری که حتی کادیلاک هم نتوانسته تمام و کمال آن‌را انجام دهد. جنرال موتورز به‌آرامی طراحی اس‌یووی‌های مبتنی بر پیکاپ خود را از هم جدا کرده است. بیست سال پیش تنها تفاوت واقعی میان یوکان و تاهو نشان‌های آن‌ها بود. دَه سال پیش این خودروها از چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ مختلف برخوردار شدند و امروز ایجاد تمایز میان این دوقلوهای همسان تا حد زیادی کامل شده است. البته هنوز هم یوکان و تاهو در پروفیل جانبی شباهت زیادی باهم دارند (به‌جز پنجرهٔ خاص جی‌ام‌سی روی گلگیرهای جلو و یک نوار کرومی در پایین درها) اما از هر زاویهٔ دیگری از هم متمایز هستند.

اقدام تیم طراحی یوکان برای بخشیدن زیبایی و تمایز بیشتر به نسل جدید یوکان قابل‌احترام است. جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ یوکان، باابهت‌ترین ویژگی طراحی آن است که از پیکاپ‌های فول سایز جی‌ام‌سی گرفته شده است. این جلوپنجره با چراغ‌هایی احاطه شده که به‌طور ظریفی امضای طراحی C شکل چراغ‌های جی‌ام‌سی را نشان می‌دهد. در پایین هم چراغ‌های مه شکن از همان شکل ایستاده و تریم کرومی ظریف برخوردار هستند. به‌طورکلی، یوکان جدید خودروی خیلی زیبایی نیست اما تأثیرگذار بوده و در نسخهٔ دنالی لوکس‌تر هم به نظر می‌رسد.

در عقب خودرو گرافیک C شکلی که درون چراغ‌های عمودی با یک دنبالهٔ اضافی در بالا کار شده، کراس‌اوور تراین را به یاد می‌آورد. در اینجا چهار سر اگزوز دایره‌ای که مثل تاهو و سابربن از زیر سپر بیرون آمده‌اند نشان می‌دهند زیر کاپوت دنالی به‌صورت استاندارد موتور ۶.۲ لیتری V8 قرار دارد درحالی‌که طراحان با استفاده از یک نوار کرومی پهن با نشان GMC در بالای پلاک سعی کرده‌اند تا حد ممکن نمای عقبی یوکان را از اس‌یووی‌های شورلت متمایز کنند.

در داخل خودرو هرچند طراحی کلی داشبورد کاملاً با تاهو متفاوت است اما این واقعیت که در اینجا از همان صفحه‌نمایش ۱۰.۲ اینچی لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همان صفحه آمپر با نمایشگر ۸ اینچی تاهو استفاده شده را چندان کتمان نمی‌کند. انتخاب‌گر دنده، پانل عمودی پایین نمایشگر مرکزی و کنترل‌های سیستم تهویه نیز از شورلت گرفته شده‌اند و مثل تاهو، همان لباس پلاستیکی را بر تن دارند اما این اشتراک قطعات قابل‌چشم‌پوشی است خصوصاً با توجه به شیوهٔ هوشمندانه برای طراحی متفاوت داشبورد که موجب شده یوکان دنالی کمی خاص‌تر از یک تاهوی «های کانتری» با قیمت مشابه باشد. نوار چوبی پهنی که در سمت سرنشین روی داشبورد کار شده نیز از چوب واقعی بوده و به گفتهٔ جی‌ام‌سی با دست ساخته می‌شود.

برجسته‌ترین ویژگی کابین یوکان اما داشبورد خاص در نسخهٔ دنالی است که کل طراحی آن متفاوت است و موجب می‌شود یوکان دنالی منحصربه‌فردترین محصول در تاریخ جی‌ام‌سی باشد. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا این داشبورد دنالی برای کل خانوادهٔ یوکان ارائه نمی‌شود تا تیپ‌های دیگر هم کمی بیشتر از برادران شورلتی خودشان متمایز شوند؟ آیا ارائهٔ دو طرح مجزا برای شورلت و جی‌ام‌سی بهتر از ارائهٔ دو طرح مجزا برای شورلت/جی‌ام‌سی و دنالی نیست؟ البته شاید پاسخ این سؤالات را مدیر بازاریابی جی‌ام‌سی قبلاً داده باشد زیرا به گفتهٔ وی، نیمی از یوکان‌هایی که فروخته می‌شوند از نوع دنالی هستند و خریداران دنالی خواهان چیز خاص‌تری هستند و مایل‌اند کمی بیشتر برای آن بپردازند.

با همهٔ این‌ها، تعجبی ندارد که قسمت‌های مکانیکی یوکان دنالی و شورلت‌های تاهو و سابربن کاملاً یکسان هستند و بنابراین شیوهٔ رانندگی جی‌ام‌سی با آن‌ها تفاوتی ندارد که این چیز خوبی است. تیپ دنالی به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 عرضه می‌شود اما در آیندهٔ نزدیک یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. مثل شورلت، این موتور ۶.۲ لیتری در اینجا هم ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد و به گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده است که عملکرد بسیار خوبی دارد. این ترکیب، شتاب کاملاً بدون مشکل و بسیار دلپذیری را فراهم می‌کند تا جایی که اندازهٔ بسیار بزرگ و وزن ۲.۷ تنی یوکان دنالی احساس نمی‌شود.

گیربکس، پیشرانهٔ هشت سیلندر و سیستم مدیریت سیلندر هوشمند برای کاهش مصرف سوخت به‌خوبی در کنار هم کار می‌کنند اما خودروهای بزرگی مثل این هنوز هم بسیار تشنه هستند به‌گونه‌ای که یوکان در بزرگراه ۱۲.۴ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۱۴.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. یوکان همچنین مثل تاهو و سابربن «های کانتری» به‌صورت استاندارد از همان سیستم تعلیق مستقل عقب، سیستم تعلیق بادی و جدیدترین نسخه از کمک‌فنرهای مغناطیسی برخوردار است. به همین دلیل، دنالی هم در بزرگراه‌ها به‌اندازهٔ پسرعموی شورلتی خود راحت و ساکت است. نه بیشتر، نه کمتر. البته این موضوع ممکن است برخی خریدارانی که انتظار تجربهٔ رانندگی لوکس‌تری را از جی‌ام‌سی دارند ناامید کند اما نمی‌توان این انتقاد را خیلی وارد دانست زیرا هم یوکان و هم تاهو و سابربن در سرعت‌های بزرگراهی نسبت به اسلاف خود سواری کاملاً دل‌پذیرتر و راحت‌تری دارند.

بالاترین نسخهٔ نسل جدید یوکان ممکن است در رانندگی مشابه تاهو باشد اما در برابر قیمت بیشتر خود، برندی نزدیک به پریمیوم، طراحی متمایز و کابین جالب‌تر را ارائه می‌کند که غیر از کادیلاک اسکالید، از همهٔ اس‌یووی‌های مبتنی بر پیکاپ جنرال موتورز بالاتر قرار می‌گیرد. در همین حال، اختلاف قیمت نیز بسیار ناچیز است. قیمت یوکان دنالی از ۶۸,۴۰۰ دلار در مدل دیزلی آغاز می‌شود که حتی ۱۲۰۰ دلار از قیمت تیپ بالا ردهٔ تاهو یعنی «های کانتری» کمتر است. البته با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 مثل نمونهٔ مورد آزمایش ما، قیمت پایهٔ دنالی به ۷۱,۴۰۰ دلار می‌رسد که کمی بیشتر از شورلت است. البته وقتی برای جی‌ام‌سی همهٔ آپشن‌ها سفارش داده شود، اختلاف قیمت آن بیشتر می‌شود.

قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ما با پکیج ۱۱ هزار دلاری اولتیمیت به ۸۳,۷۲۰ دلار رسیده که ۲۹۰۰ دلار بیشتر از تاهو «های کانتری» فول آپشن است آن‌هم علیرغم اینکه تفاوت آشکاری میان تجهیزات آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین بله خریداران برای یک جی‌ام‌سی در تیپ بسیار محبوب دنالی هزینهٔ بیشتری نسبت به شورلت مشابه پرداخت می‌کنند که همیشه هم همین‌طور بوده است اما این قیمت بیشتر دیگر آزاردهنده نیست چون یوکان دنالی جدید احساس متفاوتی دارد حتی با وجودی که قسمت‌های مکانیکی، تجربهٔ رانندگی و تجهیزات آن همگی با شورلت یکسان است. در نسل جدید جی‌ام‌سی یوکان دنالی، آنچه برای اولین بار ارائه شده، خودرویی است که احساس می‌شود کمی خاص‌تر و منحصربه‌فردتر است.

 

مشخصات فنی

GMC Yukon Denali 2021

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۳ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
طول ۵,۳۳۴ میلی‌متر
عرض ۲,۰۵۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۴۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۷۰ میلی‌متر
وزن ۲۷۲۵ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
حجم صندوق بار ۷۲۰ تا ۳۴۸۰ لیتر
قیمت پایه ۶۸,۴۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۳,۷۲۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    این GMC محشره…
    با ابهت ترین شاسی بلندی هست که تا حالا دیدم…
    با موتور ۶.۲ لیتری v8 حرفی باقی نمیزاره…
    یه قلدر همه چی تموم به تمام معنا…
    یوکان: لایک
    اسکالید: دیسلایک

    موافقم 97
    مخالفم 57
    1. z

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (256 ديدگاه)

      رقیب هم نیستن
      اسکالید رو باید با واگونیر مقایسه کرد
      و دنالی رو با تاهوhigh country

      موافقم 48
      مخالفم 6
      1. مهدی موتورز

        ۳۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1195 ديدگاه)

        ۶.۲؟
        یا خدا

        موافقم 28
        مخالفم 2
      2. AMIR-REZA

        ۳۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (333 ديدگاه)

        خبر داغ داغ : جی‌ام‌سی هامر الکتریکی معرفی شد / 1000 اسب بخار قدرت و 15000 نیوتن‌متر گشتاور!

        موافقم 36
        مخالفم 5
        1. AMIR-REZA

          ۳۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (333 ديدگاه)

          پدال مقالشو بذار این ماشین بی نظیره

          موافقم 20
          مخالفم 2
      3. Hadi

        ۳۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        این و اسکالید از لحاظ ابعاد تقریباً یکی هستن…
        موتور و گیربکس و شاسی و پلتفرمشون که یکیه…
        از لحاظ قیمت هم نزدیکن…
        مدل دنالی از لحاظ لوکس بودن هم چیزی از اسکالید کم نداره…
        کجاش رقیب نیستن؟
        اسکالید رقیب واگونیر هست
        و اسکالید ESV رقیب گرند واگونیر…

        موافقم 17
        مخالفم 7
        1. z

          ۳۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (256 ديدگاه)

          تاهو هم پس با اسکالید مقایسه میشه
          https://www.youtube.com/watch?v=GMtd1te01DI

          موافقم 6
          مخالفم 1
      4. Audi s8

        ۳۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (757 ديدگاه)

        ماشین خوبی موتورش_قدرتش_گشتاور
        ولی حداکثر سرعتش کمه اگه تازه عکسارو نگاه کرده باشید پشت فرمون زده ۱۴۰ تا میره ولی تو مشخصات ۱۸۰

        موافقم 4
        مخالفم 7
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۳۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (10057 ديدگاه)

          فکر کنم قانون جدید شده در دنیا که ولوو پایه‌گذارش بوده که خودروها بیش از ۱۸۵ km/s بوده .

          آخه مگه در سال با ماشین‌های کراس‌اوور و suv چندبار بیش از ۱۵۰ تا سرعت میگیرید که بستن کیلومتر بشه دغدغه … !

          موافقم 15
          مخالفم 5
        2. z

          ۱ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (256 ديدگاه)

          دوست عزیز به مایل هست حداکثر سرعت خیلی بیشتره از 140کیلومتره

          موافقم 9
          مخالفم 0
    2. JDM

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (307 ديدگاه)

      داداش رقیب اسکالید گرند واگونیر هست
      این رقیبش تاهوئه

      موافقم 24
      مخالفم 3
    3. ممد ژانگولر

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (3455 ديدگاه)

      اسکالید حال نمیکنم خیلی سوسولیه

      حضرت دنعلی ی چیز دیگست?

      حتما به خاطر این ماشین هم شده باید با آمریکا مذاکره کنیم ?
      دیروز دلار ۶۰۰۰ تومان امد پایین خیلیها ناراحت بودن
      ولی امروز برگشت سر جاش همه شاد و خرم
      یعنی تا خود ملت عاشق گرونین چیزی درست بشو نیست

      موافقم 26
      مخالفم 9
    4. سهند

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (662 ديدگاه)

      ای کاش چراغ های جلوی این در اسکالید بود چون چراغ های این واقعا با ابهت تر است و به نظرم چراغ های جلوی کادیلاک های جدید چندان زیبا نیست اما چراغ های عقب اسکالید به نظرم زیباتره و اگر چراخ های جلوی این در اسکالید بود زیباترین ماشین آمریکایی میشد (اما کادیلاک اسکالید پریمیوم پلاتینیوم از دنالی لوکس تر است)

      موافقم 9
      مخالفم 8
    5. مهدی

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1161 ديدگاه)

      واقعا پر ابهت

      موافقم 7
      مخالفم 3
  2. Amin-mc20

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    اصن جلوش پنجرش فقط جلو پنجرششششششش

    موافقم 15
    مخالفم 8
  3. مهدی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    شاسی بلندی تجملی شهری به سبک آمریکا

    موافقم 12
    مخالفم 5
  4. R@min

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    عجب گولاخیه

    موافقم 15
    مخالفم 5
  5. MehdiTurbo

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    خداییش نسبت به قیمتش عالیه هر چند من طراحی داخلی لینکلن بیشتر دوست دارم و به خاطره طراحی داخلش انتخابم اونه ولی خیلی خوبه این حجم قدرت موتور دلمون تنگ شده بود برای همچین موتوری ای کاش به دورانی برسیم که بتونیم ماشینایی با این حجم موتور بخریم و سوار شیم.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  6. زیزیگولو

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (4452 ديدگاه)

    طراحی جلو پنجره مشبک دنالی جدیدو چند بُعدیه که با چراغ جلو چراغ HID و LED بیشتر خودشو نمایش میده و همینطور اگه به عکسای ماشین دقت کنین ورودیای هوا هم بیشترو بزرگتر شدن و که مطمئناً باعث خنک کردن بهتر موتور میشه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. AMG_73///

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    عاشقشم خیلی
    یکی این و G تنها شاسی بلند هایی هستن که دوستشون دارم

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. Elmiraj

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    انتخابم از بین تمامی SUV های جهان آقای یوکان AT4 هست .
    اوج شکوه و ابهت….

    موافقم 9
    مخالفم 5
  9. سهند

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (662 ديدگاه)

    به نظرتان بی ام و x7 بهتر است یا اسکالید؟

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. AMG_73///

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      اگه سال 2019 بود اسکالید
      اما امسال اسکالید یکم سوسولی شده
      امسال X7

      موافقم 6
      مخالفم 8
  10. علیرضا

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (88 ديدگاه)

    جنرل موتور واقعا در شرایط خوبی به سر می بره
    برندهای کادیلاک شورولت بیوک و جی ام سی همه دارای هویت های زیبا و آینده داری هستند و از نظر طراحی مثل بنز و بی ام و گیر نکرده اند و طراحی های داخلی و خارجی های پرپتانسیلیی دارند
    معرفی کادیلاک برقی، معرفی هامر برقی حضور مشخص و با برنامه در چین و آمریکای جنوبی معرفی کوروت جدید پیشرانه وسط همه گواه بر این دارن که زمانیکه که فکر می کردیم جنرال موتور در حال مرگه داشته نقشه های الان می کشیده؛ زنده غول صنعت خودروسازی آمریکاو جهان

    موافقم 9
    مخالفم 2
  11. بهراد

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (753 ديدگاه)

    ماشینای ما کنار این ، نخود به نظر میان

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. Amin-mc20

      ۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      فقط جلو پنجرش اندازه کل ایرانخودرو و سایپا میارزه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  12. Hl>i

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    از این بهتر و قشنگتر مگه میشه
    ماشین شاسی دار یعنی این
    یعنی ساخته های امریکایی یعنی شورولت و GMC و ….
    بقیه بخدا ادا شو در میارن

    +|<i

    موافقم 6
    مخالفم 0
  13. Hl>i

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    باید خدمت اقای دهقان عرض کنم که بله تو قسمت اول نوشتارتون به نکته خوبی اشاره شد، اصلا اصل ری بج همین بوده، شاید بغیر از صنعت خودروسازی ژاپن و بحران نفتی ١٩٧٣ یکی دیگه از دلایل عقب افتادن صنعت خودروسازی امریکا همین بود که داره الان جبرانش میکنه
    ادهه هشتاد میلادی دهه نامگذاری جدید در جنرال موتورز لقب گرفت. در این دهه جی ام هریک از برندهای خود را به چندین مدل در یک برند تبدیل کرد که هرکدام از این مدلها بسیار به هم شباهت داشتند. با این کار جنرال موتورز نزدیک ترین رقیب برای محصول جدید خود را مدلی از خودروهایش که از همان پلتفرم ساخته شده است قرار داد. به علاوه این کار بازاری را به وجود آورد که در آن هریک از برندها وقت خود را صرف بدست آوردن یا به تعبیری “دزدیدن” قطعات برند دیگر می کردند. البته خوب سودهم بردن شرکتهای بزرگ امریکایی از این طریق

    +|<i

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. TOYOTEX

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خودرو های شورلت با کمی بزک عرضه با ارم جی ام سی

    همه دارن اینطور میشن

    واین روش خیلی مزخرفه

    موافقم 4
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا