جنرال موتورز

عقب‌نشینی‌های جهانی جنرال موتورز تحت مدیریت مری بارا

جنرال موتورز مثل بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر، مدت‌ها است که به دنبال فروش جهانی بیشتر است اما بااین‌حال فلسفهٔ این کمپانی بزرگ خودروسازی تحت رهبری «مری بارا» تغییر کرده است. تا قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸، جنرال موتورز پرفروش‌ترین خودروساز دنیا بود اما بعد از ورشکستگی و تعطیل کردن برندهای هامر، پونتیاک، ساترن و ساب، جایگاه خود را از دست داد زیرا طی سال‌های گذشته، گروه‌های بزرگ خودروسازی دنیا یعنی فولکس‌واگن، تویوتا و اتحاد رنو-نیسان به رشد خود ادامه داده و به سه خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شدند. به همین دلیل جنرال موتورز به جایگاه چهارم سقوط کرد.

در سال ۲۰۱۶ جنرال موتورز به رکورد فروش ۱۰.۰۱ میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کرد اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۸.۳۸ میلیون کاهش یافت و انتظار می‌رود امسال بیشتر کاهش داشته باشد. این کاهش فروش به خاطر یک حرکت استراتژیک به رهبری مری بارا یعنی عقب‌نشینی و خروج از بازارهای جهانی است به‌گونه‌ای که جنرال موتورز طی سال‌های اخیر از بازارهای اروپای غربی، هند، روسیه و آفریقای جنوبی خارج شده است. شاید مهم‌ترین عقب‌نشینی این شرکت در آگوست سال ۲۰۱۷ روی داده باشد یعنی زمانی که برندهای اوپل و واکسهال را به گروه پژو-سیتروئن فروخت و حضور خود در اروپا را بشدت کاهش داد. این در حالی است که شورلت هم در سال ۲۰۱۳ از این بازار خارج شده بود و هم‌اکنون فقط کادیلاک در اروپا حضور دارد.

البته نباید هیچ‌کدام از این اقدامات جنرال موتورز عجیب باشد زیرا مری بارا در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که این شرکت بازارهایی با بیشترین سود و پتانسیل گسترش را دنبال می‌کند. در همان سال جنرال موتورز آخرین کارخانهٔ تولید خود در استرالیا را هم تعطیل کرد و حالا هولدن صرفاً به فروش محصولات وارداتی می‌پردازد و بدترین فروش را در تاریخ ۷۱ سالهٔ خود تجربه کرده است.

بارا دراین‌باره گفته است:

در سطح جهانی ما در حال حاضر در بازارهای مناسب برای سودآوری هستیم که عملکرد اقتصادی ما را تقویت و فرصت رشد بلندمدت را فراهم می‌کند. برای بهبود رقابت و هزینه‌ها، ما بازار به بازار به بهینه‌سازی عملیات خود ادامه می‌دهیم

طبق این استراتژی، ممکن است جنرال موتورز طی سال‌های آینده به عقب‌نشینی‌های جهانی خود ادامه دهد و انتظار می‌رود حضور این شرکت در منطقهٔ آمریکای لاتین هم موردبررسی قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (421 ديدگاه)

    خداوکیلی حیف جنرال موتورز نیست دادن دست این داره کلا این شرکتو محو میکنه از همه ی بازارای جهانی خارج شده…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (420 ديدگاه)

      چیزی که وجود داره و توجه نمیکنید اینه که
      صنعت خودرو داره از حالت سنتی خودش خارج میشه
      معمولا کسایی و شرکت هایی توی این تغیرات جون سالم به در میبرن که هر چه سریع تر خودشون با این تغیرات تطبیق بدن
      سود آوری شرکت ها الان خیلی مهم تر سبد محصولات متنوع با برند ها متنوع تو بازار های متنوع هست
      کمپانی ها با هم ادغام میشن زیر مجموعه های اضافی فروخته میشن هزینه ها کاهش پیدا می‌کنه
      مدل هایی که سود آوری کمی دارن از خط تولید کنار میرن الکتریکی سازی و و و و هزار تا چیز دیگه
      این حرکت های ماری بارا توجه پذیر هست و آینده نگرانه هستن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Alireza

        ۲۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (631 ديدگاه)

        خب اخه اینده نگرانه تا چه حد
        مثل این میمونه که از الان بریم تو پناهگاه های زیر زمینی چون ممکنه یه روزی جنگ بشه
        به قول اون دوستمون باید بیاد بجای خارج شدن از بازار چیزی مورد پسند اون ارائه بده

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (10183 ديدگاه)

        اتفاقاً تا حدودی کار درست را داره انجام میده که اگر دوباره بحران اقتصادی شد ، به چه کنم چه نکم نیوفتند و تمرکز خودشان را بگذارند روی بازارهایی که فروش بالایی دارند و پس از قدرت گرفتن و پولدارتر شدن شرکت ، یکی یکی بازارهارو با قدرت بیشتر و رقابت پذیرتر جلو بروند .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سورنا

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      چه جنرال چه بقیه فرقی نداره
      بعضی مدیرا با اینکه میخوان پیشرفت کنه شرکت ولی نمیتونن

      مثل یاهو با اون عظمتش که گیر مریسیا میر افتاد
      یا نوکیا و بالمر و …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. علیx76

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      مطمئنا سرمایه گذار ها و هیئت مدیره جنرال موتورز بیشتر از من و شما نگران پول و آینده شون هستن
      نشوندهنده ی پیشرفت یک شرکت ، نه تعداد فروش ، بلکه رشد ارزش سهام و مقدار سود عملیاتیه
      اگه شما یک میلیارد خودرو بفروشید اما سودی نکنید بهتره یا هزار تا بفروشید و رو هرکدوم ۱۰۰ دلار سود کنید؟
      طبق مقاله ای که در مورد نحوه خروج جی ام از ورشکستگی بود ، قبل از خونه تکونی اساسی ، باید فرضا ۵ میلیون خودرو میفروختن تا به سود برسن(نقطه سر به سر ، سود صفر)
      اما بعد از اصلاحات اساسی و ساختاری ، به نرخ فرضی ۱ میلیون رسیدن
      اینکار با خروج از بازار های غیر سود ده و تعطیلی برند های ضرر ده میسر میشه
      عملا تعداد فروش افت کرده اما مقدار سود رشد کرده
      و چی بهتر از این؟
      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    فروش کم و عقب ، نشینی تو بازارهایی ‘چون
    اروپا ضعف ، کمپانی و مدیریت رو نشون میده

    خودروسازی امریکا فقط توی خاک خودش پر فروش هست برعکس غول های خودروسازی اروپا که در تمام نقاط جهان
    و بخصوص در ، امریکا به ، فروش ، خودشون ادامه ،میدن

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Amir Machine

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      اصلاً اینطور نیست
      فورد چندین دهه‌س که تو اروپا حضور قدرتمندی داره و محصولاتش جزء پرفروش‌ترین ماشین‌های اروپا هستن، فورد بعد از فولکس‌واگن و رنو سومین برند پرفروش اروپا هست
      از گروه کرایسلر هم جیپ فروش نسبتاً مناسبی تو اروپا داره
      و اما جنرال‌موتورز، این شرکت دهه‌ها با برندهای اوپل و واکسهال تو اروپا حضور داشت، سال 2017 اوپل چهارمین برند پرفروش اروپا بود
      اما بخاطر سیاست‌های مسخره مری بارا اوپل فروخته شد و حالا دیگه جنرال‌موتورز تو اروپا حضوری نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چه کاریه خب دیگه بزنید در شرکت
    و تخته کنید برید همه پی کارِتون?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامین

      ۲۳ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (256 ديدگاه)

      تو برو در شرکت سایپا رو تخته کن‌ و یه عکس پراید بزار انگار فراری یکی از شرکت‌های اقماری باباته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. آرش آمریکایی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (620 ديدگاه)

    کلا خانم ها تو کارهای مدیریت های کلان ضعیف تر از آقایون عمل میکنن
    دلایلش هم به سطح هورمون و ترشح بعضی از هورمون هاست که مردها سریع تر و دقیق تر از زن‌ها تصمیم میگیرن
    البته خانم ها یه حسن دارن تو مدیریت و اون نظم بیشتر نسبت به آقایون هست
    من اصلا درک نمیکنم چرا جنرال موتورز سمت مدیریت رو از مری بارا نمیگیره با این همه تصمیم اشتباه
    جنرال موتورز داره ترسو عمل میکنه در صورتی که تا حالا باید شونه به شونه فولکس واگن می‌بود و نه چهارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Car lover

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      خیر عزیزم ضعیف نیستن
      خیلیم خوب داره از نظر اقتصادی شوی رو میسازه
      ولی مگه ما از شوی ی برند با ارزش دلاری سهام بالا میخایم ک با حذف مدل های سدان و کوپ و ساختن روز ب روز کراس ب این مهم رسیده باشه؟؟؟
      جوابش خیره ما از شوی ی هشتاییه بیگ بلاک میخایم
      پس ن برای اینک زنا ضعیفن بلکه ب خاطر اینکه سلیقه مردونه ندارن خواهان استعفای ایشون هستیم….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرش آمریکایی

        ۲۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (620 ديدگاه)

        مری بارا از نظر اقتصادی جی ام رو نابود کرده مدیریت مگه سلیقه زنونه و مردونست؟
        این مری بارا یه نمونه هست

        شما نمونه های زیاد دیگه ای رو میتونی ببینی که خانم ها کار های کلان رو نمیتونن مدیریت کنن چون احتیاج به تصمیم گیری سریع و دقیق داره چیزی نیس که خانم ها انجامش بدن

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Car lover

          ۲۹ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (688 ديدگاه)

          گلم من خودم امریکایی رو دوست دارم اینو پیش فرض بزار یک
          دو این ک همون بحث نظم خانم ها و بحث روحیه درونیشون ک علاقه خیلی زیادی ب رقابت کردن و برتر کردن خودشون دارن خیلی موثره تو بهتر کردن ی مدیر
          سه اینکه اگ دلیل بیاری اقتصاد جی امو نابود کرده میپذیرم ک این خانوم ضعیف عمل کرده دلیل نمیشه همه خانم ها ضعیف عمل کرده باشن(کما اینکه بازم با قاطعیت نمی شه ک ایشون مقصره شاید تصمیمات هیات مدیره باعث شکست شده و همین طور هزاران مدیر مردی ک شکست خورده کمپانیشون)
          چهارم اینک عزیز خیلی مدیر ی شرکت تاثیر گذار نیست تو بحث پیشرفت ی شرکت (دقت کن گفتم خیلی) شاید فاکتور چهارم پنجم باشه
          بنظرم علت کاهش فروش جی ام تغییر سلیقع امریکاییاست

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. ایمان

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    پات پیچ نخوره با این کفشات خانم مربا ??

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. meysam

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    بجای این کار باید بیاد سبد محصولاتشو اصلاح کنه و برای بازارایی که بوسیله مدیران قبلی
    به زحمت زخمی کردن بیاد محصولاتی تولید کنه که مطابق میل اونها باشه. اینطوری فروش بالا میره و نفوذش هم بیشتر میشه. اشتباهی که در مورد سدانها تو آمریکا کردن هم همین بود و الان الانترا در غیبت آمریکاییها تو همون بازار رشد فروش 102 درصدی پیدا کرده.
    مشکل از بازار نیست بازار همیشه هست وگرنه الان فرصتی برای چینیها تو هیچ جای دنیا نبود
    مسئله اینه که آیا محصولات ما بازار پسند هستن یا نه؟ یا اینکه مزیت محصولات ما تو اون بازار خاص برای مردم چیه؟ وگرنه محصول خوب تو بازار اشتباه معلومه که فروش نمیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir Machine

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    متنفرم از این زن، گند زده تو جنرال‌موتورز
    همه سدان‌ها رو سلاخی کرد
    بیوک رو با اون سابقه درخشان به یه برند کراس‌اوور تبدیل کرد
    همه برنامه‌های کادیلاک رو نابود کرد و پلت‌فرم دیفرانسیل عقب جدید CT6 و موتور بلک‌وینگ که اون همه براش هزینه شده رو میخواد کنار بذاره
    نام بزرگ بلیزر به یه کراس‌اوور تبدیل شد و آینده کامارو معلوم نیست
    جنرال‌موتورز از همه بازارهای جهانی داره خارج میشه و این غول خودروسازی که زمانی بزرگترین خودروساز دنیا بود و با برندهای متعدد تو بسیاری از کشورهای دنیا حضور داشت الان به یه شرکت به مراتب کوچیک‌تر با فقط سه چهارتا برند تبدیل شده که بازارش فقط به آمریکا محدوده
    همه فکر و ذکرش شده کاهش هزینه‌ها، کاهش هزینه‌ها
    چه کردی با این غول دوست‌داشتنی خانم بارا؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Elmiraj

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    استراتژی کنونی جنرال‌موتورز حذف برند های زیر مجموعه غیر آمریکایی و صرف همان هزینه ها برای برند های آمریکایی زیر مجموعه هست….
    در این نقشه راه برند های کم بازدهی مثل اوپل ، واکسهال و هولدن حذف و هزینه‌هایشان صرف برند های آمریکایی و الکتریکی سازی در آینده خواهد شد…
    اگر این کاهش هزینه ها نبودن هرگز نسل های جدید کوروت ، تاهو و سابربان به این خوبی که دیدم نمی شدن….
    با فرا رسیدن ۲۰۲۰ شاهد طیف وسیعی از خودروهای نسل عوض شده و جدید خواهیم بود که حاصل همین تغییر استراتژی هستن…
    .
    برای یک خودروساز یا هر کمپانی بزرگی آنچه که مهمه سود خالص سالیانه هست نه تعداد فروش میلیونی که با برندهای زیان آور بدست آمده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ali a

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    درسته برنامشون سود بیشتر رو هر ماشین هست تا فروش بیشتر. مشخص میشه این کار درست بوده یا نه…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا