جنرال موتورز

مقایسهٔ جی‌ام‌سی هامر جدید با مرسدس G کلاس، لندکروزر و دیفندر

طی چند وقت اخیر، هامر که با قوای محرکهٔ کاملاً جدید و ویژگی‌های چشمگیری معرفی شده، سروصدای زیادی به راه انداخته است. البته هامر جدید این بار نه به‌عنوان یک برند مستقل بلکه به‌عنوان محصولی از جی‌ام‌سی و با قوای محرکهٔ الکتریکی معرفی شده اما هنوز هم ویژگی‌های اصلی و نمادین خود را حفظ کرده و مطمئناً در آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. البته نسخهٔ اس‌یووی این خودرو تا قبل از سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه نخواهد شد و بنابراین تا آن زمان نمی‌توانیم به‌درستی در مورد توانایی‌های آن قضاوت کنیم اما هم‌اکنون مشخصات کامل هامر اس‌یووی اعلام شده و بنابراین در حال حاضر حداقل می‌توانیم روی کاغذ آن‌را با رقبای اصلی مقایسه کنیم. در این مقایسه، به نوع قوای محرکهٔ هامر کاری نداریم و صرفاً به‌عنوان یک آفرودر جدید به آن نگاه می‌کنیم و بنابراین سه خودروی مرسدس بنز G کلاس، تویوتا لندکروزر و لندروور دیفندر که همگی از نمادهای آفرود هستند می‌توانند رقبای اصلی هامر اس‌یووی باشند.

قیمت

مقایسه را با یکی از مهم‌ترین موضوعات یعنی قیمت آغاز می‌کنیم. اگر قیمت پایهٔ خودروها را در نظر بگیریم، دیفندر ارزان‌ترین آفرودر این جمع خواهد بود زیرا قیمت پایهٔ آن در نسخهٔ ۹۰ (دودر) با پیشرانهٔ ۲ لیتری از ۴۷,۴۵۰ دلار آغاز می‌شود اما این نسخه حتی در برابر نسخهٔ پایهٔ هامر هم حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ بنابراین باید سراغ دیفندر V8 چهاردر (۱۱۰) با قیمت پایهٔ ۱۰۰,۴۰۰ دلار برویم که از همه لحاظ به هامر نزدیک‌تر است. گران‌ترین خودروی جمع هم مرسدس بنز G کلاس است که قیمت پایهٔ آن در نسخهٔ G550 از ۱۳۲,۸۰۰ دلار و در نسخهٔ G63 از ۱۵۷,۵۰۰ دلار شروع می‌شود. ارزان‌ترین نسخهٔ هامر مدل پایهٔ ۲ خواهد بود که قیمت آن از ۸۰ هزار دلار شروع می‌شود ولی برای این مقایسه نسخهٔ ۳X را در نظر گرفته‌ایم که ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد. تویوتا لندکروزر با قیمت پایهٔ ۸۷,۰۳۰ دلار هم در پایین گروه قرار می‌گیرد.

قوای محرکه

هامر ۳X به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۸۳۰ اسب بخار قدرت دارند و این اس‌یووی آمریکایی را با اختلاف به قوی‌ترین خودروی این جمع تبدیل می‌کنند. هرچند گشتاور این سه موتور ۱۵,۶۰۰ نیوتن متر اعلام شده اما این گشتاور درون چرخ‌ها است و گشتاور واقعی آن‌ها باید چیزی در حدود ۱۳۰۰ نیوتن متر باشد. پس از هامر، عنوان قوی‌ترین آفرودر جمع به مرسدس G63 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو می‌رسد که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. دیفندر هم با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ خود با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور خیلی با رقیب آلمانی فاصله ندارد اما لندکروزر با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی که تنها ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد، با اختلاف ضعیف‌ترین عضو این جمع است. البته باید توجه داشت که لندکروزر در مقایسه با سه رقیب دیگر خودرویی بسیار سالخورده و قدیمی است و به‌زودی نسل جدید آن با پیشرانهٔ قوی‌تر معرفی خواهد شد.

پرفورمنس

هرچند در خودروهای آفرودی شتاب و سرعت خیلی اهمیت ندارد اما امروزه حتی آفرودرها هم پرفورمنس بالایی را ارائه می‌کنند. بارزترین مصداق این موضوع هامر است که به لطف ۸۳۰ اسب بخار قدرت و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شتاب حتی از بسیاری از خودروهای اسپرت هم سریع‌تر بوده و برای خودرویی به این بزرگی و سنگینی واقعاً چشمگیر است. در رتبهٔ بعدی بازهم G63 قرار می‌گیرد زیرا ظرف ۳.۹ ثانیه خود را از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. پس‌ازاین، دیفندر V8 با شتاب ۵ ثانیه قرار می‌گیرد و طبیعتاً لندکروزر هم کُندترین عضو گروه خواهد بود و ۷ ثانیه طول می‌کشد تا بتواند خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند.

توانایی‌های آفرود

فعلاً توانایی‌های آفرود این خودروها را می‌توانیم صرفاً از طریق اعداد روی کاغذ مثل زاویه‌های حمله و فرار مقایسه کنیم. با توجه به این اعداد، هامر برترین خودروی این مقایسه لقب می‌گیرد زیرا با اختلافی نزدیک به دو برابر، بیشترین فاصله از سطح زمین را دارد و به لطف اوورهنگ‌های کوتاه، در هر سه زاویهٔ حمله، شکست و فرار نیز با اختلاف زیادی از سه خودروی دیگر بهتر است. پس از هامر اما در اینجا جایگاه دوم به دیفندر می‌رسد زیرا این اس‌یووی بریتانیایی علیرغم استفاده از ساختار یکپارچه، در زاویه‌های آفرودی از مرسدس و تویوتا با شاسی نردبانی برتر است. دیفندر همچنین در قابلیت حرکت در آب هم قاطعانه برترین خودروی جمع لقب می‌گیرد زیرا می‌تواند تا عمق ۹۰ سانتی‌متری آب حرکت کند که حتی از هامر هم ۹ سانتی‌متر بیشتر است. از سوی دیگر، هامر به لطف برخورداری از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، علیرغم اینکه بزرگ‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود، کوچک‌ترین دایرهٔ چرخش را دارد که این به معنای چابکی بیشتر در آفرود خواهد بود.

نتیجه‌گیری

با توجه به همهٔ مواردی که بیان شد می‌توان گفت که جی‌ام‌سی هامر حداقل روی کاغذ از همه لحاظ رقیب بسیار قدرتمندی برای آفرودرهای ثابت‌شدهٔ بازار خواهد بود و به‌احتمال‌زیاد می‌تواند به یکی از گزینه‌های آفرودری مهم بازار تبدیل شود. البته هامر با قیمت ۸۰ هزار دلاری در نسخهٔ پایه هرگز خودروی ارزان‌قیمتی نیست اما برای کسانی که به دنبال یک شاسی‌بلند آفرودی لوکس و راحت و درعین‌حال بسیار توانمند هستند می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد؛ اما با همهٔ این‌ها، شما کدام‌یک از این چهار خودرو را ترجیح می‌دهید؟

مشخصات فنی

جی‌ام‌سی هامر ۳x

مرسدس G63 AMG

لندروور دیفندر V8

تویوتا لندکروزر

پیشرانه ۳ عدد الکتریکی ۴ لیتری V8 توئین توربو ۵ لیتری V8 سوپرشارژ ۵.۷ لیتری V8
قدرت ۸۳۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار ۵۲۵ اسب بخار ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر ۶۲۵ نیوتن متر ۵۴۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۵ ثانیه ۳.۹ ثانیه ۵.۰ ثانیه ۷.۰ ثانیه
طول ۴,۹۹۹ میلی‌متر ۴,۸۷۴ میلی‌متر ۵,۰۱۹ میلی‌متر ۴,۹۵۰ میلی‌متر
عرض ۲,۲۰۲ میلی‌متر ۱,۹۸۳ میلی‌متر ۲,۰۰۹ میلی‌متر ۱,۹۸۰ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۶۰ میلی‌متر ۱,۹۶۶ میلی‌متر ۱,۹۶۶ میلی‌متر ۱,۸۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۲۱۸ میلی‌متر ۲,۸۹۰ میلی‌متر ۳,۰۲۲ میلی‌متر ۲,۸۵۰ میلی‌متر
زاویهٔ حمله ۴۹ درجه ۳۱ درجه ۳۸ درجه ۳۲ درجه
زاویهٔ شکست ۳۴ درجه ۲۶ درجه ۲۸ درجه ۲۱ درجه
زاویهٔ فرار ۴۹ درجه ۳۰ درجه ۴۰ درجه ۲۴ درجه
حرکت در آب ۸۱۰ میلی‌متر ۷۰۰ میلی‌متر ۹۰۰ میلی‌متر ۷۰۰ میلی‌متر
فاصله از زمین ۴۰۶ میلی‌متر ۲۴۱ میلی‌متر ۲۱۸ میلی‌متر ۲۲۶ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش ۱۰.۸ متر ۱۳.۵ متر ۱۲.۸ متر ۱۱.۸ متر
حجم صندوق بار ۱۲۲۰ لیتر ۱۱۶۰ لیتر ۹۶۵ لیتر ۱۱۶۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر ۵ یا ۷ نفر ۵ نفر
قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلار ۱۵۷,۵۰۰ دلار ۱۰۰,۴۰۰ دلار ۸۷,۰۰۰ دلار

کدام شاسی‌بلند آفرودی لوکس را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۶ دیدگاه‌ها

  1. مهراد

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام به دوستان عزیز و گرامی من بین این همه هامر برقی رو دوست دارم برای همین انتخابم هامر هستش از نظر من دیفندر جدید بد نیست بنز عالی ولی من طرفدار هامرم لندکروز هم دوست دارم ولی این مدلش ضعیف تر از بقیه هستش پس من هامر غول آمریکایی رو دوست دارم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  2. TOYOTA ARAS @NOSRTI

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    فقط لندکروزر FACEBOOK LAND CRUISER

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. TOYOTA ARAS @NOSRTI

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    من که فقط لندکروزر رو وامیداردم MEN KE FEBRUARY LAND CRUISER RO VER THE FIRST WORLD

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا