جنرال موتورز

هشدار جنرال موتورز درباره تعرفه‌های ترامپ

جنرال موتورز می‌گوید تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ برای خودروهای وارداتی می‌تواند منجر به تعدیل نیروی چشمگیر و آسیب به این کمپانی نمادین آمریکایی شود.

donald-trump
در بیانیه‌ای که برای دپارتمان بازرگانی آمریکا فرستاده شده جنرال موتورز می‌گوید تعرفه‌های موردبحث توانایی‌های خود برای رقابت با خودروسازان خارجی را به تحلیل خواهد برد و این کار را با ایجاد موانع تجاری که باعث افزایش هزینه‌های جهانی این خودروساز، حذف رقابت واقعی با خودروسازان دیگر و ایجاد جنگ تجاری می‌شود انجام خواهد داد.

برای مایی که در ایران زندگی می‌کنیم این موضوع ممکن است بسیار عجیب باشد زیرا حمایت‌های تعرفه‌ای دولت ما همواره مورد درخواست و استقبال خودروسازان داخلی گریزان از رقابت بوده است و البته نتیجه آن را نیز در طول این چند دهه می‌بینیم.

بیانیه جنرال موتورز در ادامه بیانیه‌های مشابهی است که تویوتا و مزدا منتشر کرده و گفته بودند تعرفه‌های در نظر گرفته شده توسط ترامپ قیمت خودروها را افزایش خواهد داد و این هزینه‌های اضافی به مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد شد.

جنرال موتورز اظهار داشته که این امر باعث کاهش فروش داخلی و تهدید فرصت‌های شغلی در زنجیره تأمین و غیره خواهد شد.


اگر جنرال موتورز خودش افزایش هزینه‌های ناشی از تعرفه‌های جدید را متحمل شود شاهد سرمایه‌گذاری، فرصت شغلی و دستمزدهای کمتر برای کارکنان خواهیم بود. بدین ترتیب آمریکا می‌تواند مزیت رقابت‌پذیری خود در نسل بعدی تکنولوژی‌های خودرویی را که این صنعت را به‌طور کلی تغییر خواهند داد از دست دهد.

ترامپ ماه پیش به دپارتمان بازرگانی و تجارت دستور بررسی تأثیر خودروها و قطعات آن‌ها روی امنیت ملی آمریکا را بررسی کنند. او خواهان اعمال تعرفه ۲۵ درصدی است، تعرفه‌هایی که اخیراً روی فولاد و آلومینیوم وارداتی وضع شده و صدای بسیاری از کشورها را درآورده است. عجیب‌تر اینکه افرادی در داخل ایران، در حال تبلیغ این الگوی ترامپ هستند!

توجه به این نکات، درس‌ها و هشدارهایی برای تصمیم‌سازان صنعت داخلی ما نیز به همراه دارد. یکی از تحلیلگران تجارت می‌گوید جنگ تجاری با دیگر کشورها باعث آسیب مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد شد. او می‌گوید:

اگر یک جنگ تجاری تمام‌عیار راه بیفتد شرایط برای صنعت خودرو و مشتریان بسیار سخت خواهد شد. مشتریان قبلاً با مشکلات زیادی در تأمین اعتبار و قیمت متوسط روبرو بوده‌اند و اگر به این وضعیت تعرفه‌های بیشتر اضافه شود احتمالاً افراد زیادتری نخواهند توانست خودروی جدید بخرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (126 ديدگاه)

    با احترام به نظر تمام افرادی که از اقدامات ترامپ حمایت می کنند و اقداماتش رو در راستای منافع آمریکایی ها می دونن ولی به نظر من اگه واقع بین باشیم می بینیم که اکثر خودروساز ها چه آمریکایی و چه غیر آمریکایی از این تصمیم گیری ها دل خوشی ندارند و این کارها رو خلاف قوانین تجارت آزاد می دونن و من هنوز ندیدم که یه شرکت خودروسازی بیاد یه بیانیه بده و بگه که از اقدامات آقای ترامپ که در راستای حمایت از کار آمریکایی ها هست حمایت میکنیم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ferrari

      ۱۲ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1883 ديدگاه)

      دوست عزیز خیلی خوبه همه ی کشورها به قوانین سازمان تحارت جهانی پایبند باشن نه اینکه مثلا چین ده برابر امریکا روی کالای امریکایی تعرفه ببنده.به زودی چین روی زعفرانی که از ایران میخره هم تعرفه ۳۰ درصد خواهد بست چون سرکرم تولید کردنش هستن و چون مشابه داهلی برای برای اونا برای حمایت از کشاورزان میخوان تعرفه ببندن تاحالا شدهذاز خودتون بپرسین این چینی های پولدار یهو از کجا سروکلشون پیدا شده که دارن یکی یکی کمپانی های غربی رو میخرن؟؟ همشون با همین روش ثروتمند شدن
      حمایت همیشه معنی بدی نداره یه زمانی هم موتور سازان ژاپنی با محصولات خوب و ارزان قیمتشون به امریکا هجوم اوردن و بازار کمپانی هارلی دیویدسون رو از ۷۵ درصد به ۵درصد رسوندن دولت اون زمان امریکا بخاطر نابود نشدن هارلی دیویدسون روی موتور های ژاپنی فکر میکنم ۳۰ درصد تعرفه بست هارلی دیویدسون از این موقعیت استفاده کرد و خودشو نجات داد و الان یکی از بهترین های دنیاست.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. کسری

        ۱۲ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (2 ديدگاه)

        تعرفه خوبه ببندن در صورتی که منطقی باشه و حداقل بهتر نه ولی هم پای محصولات کشورای دیگه باشه نه مثل ایران که فقط به خاطر تیغ زدن مردم و مکیدن خونشونه این جنرال موتور م که داره اتیش میگیره بیشتر به خاطر اینه که بعضی از خط های تولیدش در کشورهای با نیروی کار ارزونتر از امریکاس بعد همون ماشین میاره توی امریکا میفروشه و کلی درامد بدست میاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. vahid evo

        ۱۲ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (474 ديدگاه)

        اقا یه سوال چین و اتحادیه اروپا مگه عضو سازمان تجارت جهانی نیستن؟ پس چطور میتونن تعرفه ببندن؟ خلاف قوانین سازمان نیست؟ چطوریه که این تعرفه ها در چین و اروپا باعث حذف رقابت و ضرربه صنایعشون نمیشه؟
        به هر حال من به ترامپ حق میدم وقتی تعرفه امریکا صفره تعرفه بقیه ۲۵ درصد این منصفانه نیست و مخالف تجارت آزاده. درستش اینه که بقیه هم صفر کنن.

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. Genius

      ۱۲ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      قوانین تجارت آزد ناجوانمردانه نوشته شده چرا که این قوانین عملا حامی انتقال دانش و سرمایه کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال توسعه مثل هند و چین و مالزی و سنگاپور و الباقی کشورهاست و این یعنی کمتر کمتر شدن فاصله امریکا و اروپا با سایر کشورها.این شاید برای کشورهای درحال توسعه و همچنین تاجران پولدوست خوب باشه ولی یقینا باعث افت قدرت استراتژیک کشورهای صنعتی میشه کما اینکه همین امروز چین موی دماغ امریکا شده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۱۲ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (477 ديدگاه)

        :)
        اگه اینطوره چرا پامیشن میرن سرمایه گذاری اونجاها میموندن تو کشور خودشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمد حسین

        ۱۲ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (489 ديدگاه)

        یعنی انقدری که شما نگران برتری استراتژیک اروپا و آمریکا هستی ، سیاستمداران خودشون نیستن
        دمت گرم حاجی که انقدر به فکر کشورهای دیگه ای

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حمید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اینکه یک سیاست شکست خورده هست افزایش تعرفه
    طرز فکر ترامپ قدیمیه اون هیچ وقت مثل نسل جدید میلیاردرها پول دار نشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. M

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یارو اقتصاددانه همه چیرو سبک سنگین میکنه،اگه ماها میدونستیم تو فکرش ی میگذره که رییس جمهور قدرتمندترین کشورجهان نمیشد.
    ایول ترامپ
    درپناه حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۲ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      یکی اون اقتصاد دانه یکی رییس بانک مرکزی ما.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. آرش آمریکایی

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (618 ديدگاه)

    خب تو خود اروپا هم که رو خودروهای آمریکایی تعرفه های سنگین میبندن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد حسین

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    چی میگه جنرال موتورز ؟ چرا اعتراض می کنه ؟
    اینهمه نوجوون و جوون ایرانی هستن که سیاست های ترامپ رو تأیید می کنن.
    مگه میشه که این خیلی عظیم کارشناس در مسائل اقتصادی آمریکا با بقیه دنیا و سیاست های خارجی ترامپ که تو ایران پای کامپیوتر هستن اشتباه کنن ؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. kamali

      ۱۲ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      والله
      اینجا این همه نخبه و متخصص اقتصادی هستش که زدن رو دست بیل گیتس و استیو وزنیاک و همه ی نخبه های اقتصادی و مدیرای شرکتای معروف امریکایی
      چند روز پیش خبرشو خوندم فورد و چند بانک امریکایی مثل برکشایر هاتاوی که وارن بافت مدیر عاملشه شدیدا به ترامپ اعتراض کردن که قدرت خرید مردم پایین میاد بعدم تو قسمت کامنتا مردم همیشه در صحنه نظر دادن ترامپ خودش تاجر بهتر بلده
      ترامپ تاجری با سه میلیارد دلار پوله و بهش میگیم عاقل ولی به وارن بافت مدیر عامل بیرکشایر هاتاوی با دارایی بالای پانصد میلیارد دلار رو میگیم نفهم
      همینیم که وضعمون همینه
      همه و همه دارن امارای رشد امریکا رو مثال میزنن
      ولی جالبه که سه سال قبل خود امریکاییا بیلان اقتصادی کشور رو منتشر کردن که بعد بحران ۲۰۰۷ اولین باره امریکا داره به روزای خوب قبل اون بحران میرسه و تا دو سه سال اینده رشد بالایی خواهیم داشت. خدمتتون بگم که تو امریکا هر سال گزارش مالی رد میکنن برا بودجه و همه چیشون دقیقه و یکی از عواملی که بر روی قیمت سهام های جهانی تاثیر مثب یا منفی داره همین گزارش اقتصادیه. برا همین این گزارش به قدری دقیق و با جزئیات منتشر میشه که همه چی رو پوشش بده. خداروشکر اینترنت که همه دارن و میتونن برن تو سایت خود دولت و این گزارشو دانلود و بعدم بخونن. امریکا خودش میگه بعد ده سال که از بحران گذشته کم کم رو به رشد بالای پنج درصد میریم.ولی اینجا یه عده پروفسور میان میگن نه نه کار ترامپه. ترامپ باعثش شده. باز خوبه که از سه سال قبل این رشد پیش بینی شده بوده
      تو گزارش امسال یا سال دیگه بهتون قول میدم که میخونیم ترامپ باعث ترمز رشد اقتصادی امریکا شده. چون واقعا شده. تا همین الان داد همه ی بانکها و مراکز اقتصادی رو در اورده و اعتراض به خود شرکتا رسیده. نخبه های تکنولوژی که همون اولش دادشون در اومده بود.
      بعد اینجا یه عده پروفسور نمای اقتصاد نمای جان برکف میگه ترامپ تاجره خودش میدونه. لابد اونجام میگن این اعتراضا کار دشمنان امریکاس.
      فرق یه ایرانی با یه امریکایی همینه دیگه. ما تا نابودی رو نبینیم باور نمیکنیم. ولی یه امریکایی اولین موج و قدمهای نابودی رو ببینه اعتراض میکنه و جلوشو میگیره. به هر حال برا مردمی که وارن بافت با ششصد میلیارد دلار سرمایه زیر دستش میشه یه نفهم و ترامپ میشه نادا، خشکسالی کمترین حقشونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۱۴ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (1883 ديدگاه)

        حاجی الکی ادای اقتصاد دانان رو درنیار ترامپ هرچی باشه بیشتر میفهمه
        وارن بافت به تاجره و فقط به فکر پوله اما وقتی پای امنیت ملی وسط باشه باید یه سری چیزها فدا بشه تا اون امنیته تامین بشه و اولین اقدام هم همین تعرفه هاست که ترمز چین رو بکشه یعنی چین باید هرچقدر دوستداره تع فه بذاره امریکا نذاره؟؟؟ این منطقه؟؟؟؟ چین بیشتر از امریکا ضرر میکنه
        شما الان برو همین اقدامات ترامپ رو از ۴ تا ژنرال امریکایی بپرسی تایید میکنن و میگن کار خوبی کرده چون اونا به فکر پول دراوردن نیستن به فکر امنیت هستن پس انقدر از وارن بافت برای ما مثال نزن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. ahmad

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    ترامپ = احمدی نژاد (خخخخ)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    مال اونا هم اقتصاد دانه هم تاجر

    مال ما اونم نیست، قشنگ از سر کوچه یه کیوی آوردن گفتن بیاااا هر کاری میخوای بکن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا