جگوار

آیندهٔ مبهم و نگران‌کنندهٔ جگوار…

این روزها گروه جگوار-لندروور اوضاع خوبی ندارد زیرا فروش این گروه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته که دراین‌بین جگوار با ۳۷ درصد، کاهش فروش بیشتری داشته است. به همین دلیل، این گروه بریتانیایی تصمیماتی مثل لغو پروژهٔ توسعهٔ نسل جدید جگوار XJ و کاهش ۲۵ درصدی تولید هردو برند جگوار و لندروور را گرفته است. حال نیز خبر دیگری از تغییرات این گروه منتشر شده که صادقانه بگوییم کمی نگران‌کننده است.

به گفتهٔ مدیر مالی ارشد JLR «آدریان ماردل»، توسعهٔ محصولات جدید جگوار روی پلت‌فرم MLA به پایان رسیده است. این پلت‌فرم با طراحی ماژولار برای تجهیز به هر قوای محرکه‌ای از تمام الکتریکی گرفته تا درون‌سوز در نظر گرفته شده و قرار بود جگوار XJ جدید روی آن ساخته شود. علاوه بر این، قرار بود کراس‌اوور مورد انتظار J-Pace هم از این پلت‌فرم استفاده کند اما حالا لغو توسعهٔ محصولات روی این پلت‌فرم به این معنا است که احتمالاً پروژهٔ J-Pace هم قبل از شروع لغو شده است. یکی دیگر از قربانیان برنامه‌های جدید JLR نیز شاسی‌بلند الکتریکی لندروور است که اصطلاحاً رود روور نامیده می‌شد.

اما با اینکه پلت‌فرم MLA در جگوار کنار گذاشته شده، در لندروور برای ساخت محصولات بزرگ‌تر مورداستفاده قرار خواهد گرفت اما دیگر برای قوای محرکه تمام الکتریکی در نظر گرفته نخواهد شد. به نظر می‌رسد JLR با این تصمیم می‌خواهد سرمایهٔ موردنیاز برای توسعهٔ یک معماری الکتریکی جدید و اختصاصی را فراهم کند که فقط برای محصولات تمام الکتریکی مورداستفاده قرار خواهد گرفت. البته این پلت‌فرم قابلیت تجهیز به قوای محرکهٔ هیبریدی را هم دارد اما صرفاً برای پیشرانه‌های درون‌سوز استفاده نمی‌شود. گفته شده JLR بیش از ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌ای که قبلاً برای پلت‌فرم MLA و محصولات آن در نظر گرفته بود را روی این پلت‌فرم الکتریکی جدید خرج خواهد کرد.

از سوی دیگر، JLR به دنبال کمک گرفتن از شرکای خود برای توسعهٔ یک پلت‌فرم الکتریکی جدید برای محصولات آیندهٔ جگوار است. این یعنی جگوار فعلاً پلت‌فرمی برای جایگزینی با MLA در دست توسعه ندارد یا اگر طرحی دارد، بودجهٔ لازم برای توسعهٔ آن‌را ندارد. درهرحال، این برای برندی که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ تمام الکتریکی شود هرگز خبر خوبی نیست. در همین حال، گفته می‌شود جگوار قصد دارد به سطح بالاتری از بازار حرکت کند و به رقیب مستقیمی برای بنتلی و آستون‌مارتین تبدیل شود. به همین دلیل، در این برند بریتانیایی برنامه‌های بزرگی برای کاهش تنوع مدل‌ها و کاهش تیراژ تولید وجود دارد. درهرحال چیزی که هم‌اکنون به‌طور قطعی می‌توانیم بگوییم این است که آیندهٔ JLR خصوصاً در مورد جگوار کاملاً متزلزل به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    جگوار یه سرمایه گذاری قوی میخواد تا دوباره زنده بشن و با قدرت برگردن…
    واقعاً از کنسل شدن پروژه XJ ناراحت شدم واقعا حیفه این ماشین…
    این ماشین اگه تولید میشد با قابلیت هم و قیمت مناسب میتونست فروش جگوار بیشتر کنه مثل تایکان برا پورشه…

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. Reza.M

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (309 ديدگاه)

      جگوار و لند روور اون موقعی که بنتلی و رولزرویس واگذار شدن به المانیا واگذار شدن به هندی ها و همون زمینه ساز شکستشون شد…برای رقابت با المانی ها فقط پول کافی نیست…متریالی که در جای جای بدنه استفاده میشه و تکنولوژی ساخت و از همه مهم تر قدرت مونتاژ تاثیر گذاره…همین جگوار لندروور هنوز داره از موتور 5 لیتری که پلن هاش صدقه بی ام و بود از سال 2008 استفاده میکنه…درصورتی که اونها از اون سالها چندین و چند موتور عوض کردن…هنوزم وقت مونده و در صور واگذاری میشه نجات داد…

      موافقم 14
      مخالفم 6
  2. MOHAMMAD.n.r

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    چقدر طراحی های جگوار رو دوست دارم.
    طراحیش ساده هست ولی اصالت داره و در عین سادگی زیباست و زود از چشم نمیوفته.

    موافقم 25
    مخالفم 1
  3. پیام

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (280 ديدگاه)

    اونقدم خبرش بد و نگران کننده نبوده گفته داره میره یه لول بالاتر و با استون و بنتلی رقابت کنه که این اصلا بد نیست فقط خدا کنه اون موتور V8 کنار نزاره و یه هایپر کار در حد CX75 بده بیرون که اعتبارش یکم بره بالاتره و بیفته سر زبونا.
    این مدیریت جگوار و مازراتی را بِدن به من یکار میکنم در عرض یه سال فروششون با سر بره بالا?
    یکی نیس به اینا بگه که شما یه برند لوکس و اسپرت ساز با ریشه و سابقه طولانی هستین که باید ماشین خاص بدین بیرون نه اینکه با تویوتا و امثال هُم رقابت کنید باید هایپر و سوپر اسپرت بدین بیرون نه اینکه برای رقابت با Rav4 محصول تولید کنین.

    موافقم 4
    مخالفم 11
  4. Sina10

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    کاراشون عجیبه
    میخوان برن تو سطح لوکس و با آستون مارتین و بنتلی رقابت کنن در حالی که ۲۰۲۵ میخوان تمام برقی بشن!!
    این دو تا کار باهم جور در نمیاد ، توی اون سطح همه خریداراش انتظار یه V8 رو دارن نه تمام برقی
    عجیب تر از اون لغو برنامه های دیگه اشون بود ، J-Pace و XJ رو لغو کردن ، و خنده دار تر از همه مدل برقی لندروور هم لغو شده!! که شاید دلیل اون دوتای اولی رو بگن بخاطر برقی سازی باشه ولی سومی رو واسه چی بود؟
    بعدش خنده دار تر اینه که دوست دارن با بنتلی و آستون مارتین که خیلی لوکس ترن رقابت کنن بعدش میان پروژه ساخت لوکس ترین ماشینشون یعنی XJ رو لغو میکنن!!!
    کاراشون پر از تناقض هستش ، با اینکه دو برند جگوار و لندروور رو خیلی دوست دارم ولی آیندشون با این سبک مدیریت مبهم هستش
    شاید هم به سرنوشت ده ها برند مشهور انگلیسی با دلیل مدیریت اشتباه از بین رفتن دچار بشن
    اگه برای این مشکلات راهی پیدا کنن ، که عالی میشه ولی با این اوضاع و البته فروش پایین بسیاری از محصولاتشون بخصوص جگوار ، کارشون خیلی سخته

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. نا شناس.

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (78 ديدگاه)

    جگوار دیگه خوب نیست

    چرا…..

    چون اسمش به ماشینش نمیاد !

    دهه 80 میلادی میگفتی جگوار : میفهمیدی یه خودروی سریع و قدرتمند وجود داره لوکس هم هست.

    اما الان بگن جگوار : خودرویی ارزان و حدودا سریع و طراحی کسل کننده.

    ای کاش جگوار….. واقعا جگوار بشه…….

    موافقم 18
    مخالفم 7
  6. Benz309 1974

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    جگوار چیکار میکنی ؟ سرش به ……. پنالتی میزنه.

    موافقم 5
    مخالفم 5
  7. Khosrow

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    فروش کم شده شما هم تولیدت رو کم کن – کمتر از تقاضا / ببین چه سرو دستی بشکنن برات / جگوار عالیه ولی طراحی های دهه های گذشته ش بینهایت زیباتر بودن ..

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. Aryan kia

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (574 ديدگاه)

    استایل طراحی جگوار خیلی زیبا و کت شلواری هست حتی بیشتر از s کلاس به نظر من
    اونم کت و شلوار انگلیسی با یه عطر عالی
    اتفاقا یه جگوار xe آبی آسمانی تو رشت هست واقعا زیباست

    موافقم 9
    مخالفم 5
  9. رامتین

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    جگوار آینده خوبی بنظرم نخواهد داشت.

    موافقم 4
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا