جگوار

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

جگوار XE همواره به عنوان گزینه‌ای جایگزین برای سدان های لوکس آلمانی مطرح بوده و هم‌اکنون بریتانیایی‌ها آن را با برخی به‌روزرسانی‌های جدی وارد میدان کرده‌اند تا XE از دور رقابت با حریفان باز نماند. ما به تازگی پشت فرمان نسخه R-Dynamic این خودرو نشسته‌ایم تا توانایی‌های آن را بسنجیم. آنچه می‌خوانید ماحصل تجربه چند روزه ما با این خودروست. با ما همراه باشید.

  • طراحی (امتیاز ۸ از ۱۰)

جگوار دقیقاً می‌داند که سدان های کوچک خود را چگونه طراحی کند. XE در فیس لیفت خود پذیرای بدنه‌ای عضلانی، سرراست، چراغ‌های جلو و عقب نازک و تناسبات دیفرانسیل عقب مثال‌زدنی این برند بریتانیایی بوده است. البته XE فقط خودروی زیبایی نیست. خودروی حاضر در تست از کیت بدنه R-Dynamic، رنگ بدنه قرمز کالدرا، عناصر مشکی‌رنگ و رینگ‌های ۲۰ اینچی سود برده و سدانی برجسته به نظر می‌رسد.

البته این طراحی سطح بالا به کابین سرایت نکرده و طراحی متوسطی را در داخل خودرو شاهد هستیم. طراحی کابین نیز ساده و یکدست بوده و از متریال لوکسی استفاده شده اما داشبورد کمی کلافه کننده به نظر می‌رسد و تنها راه روشن‌تر کردن کابین استفاده از پوشش صندلی و پانل درب‌های مشابه بوده است. اینجا خبری از هیجان یا لذت و یا رنگ زیبا نیست و شما روی داشبورد چرم مشکی و برخی دوخت های متضاد و تریم کوچک چوب یا فیبر کربن را خواهید دید. حتی شکل چیزهایی همچون ستون مرکزی و ورودی‌های هوا نیز جذابیتی ندارند. این بخش خودرو نسبت به قبل تغییر زیادی نداشته هرچند شیفتر جالب قبلی جای خود را به نمونه‌ای سنتی داده است.

  • راحتی (امتیاز ۶ از ۱۰)

شاید طراحی کابین چنگی به دل نزند اما در کل فضایی آرام و راحت فراهم می‌کند. در سرعت‌های بالا کمی صدای باد به گوش می‌رسد. رینگ‌های ۲۰ اینچی و لاستیک‌های دیواره کوتاه پیرلی نیز سواری بسیار خوبی ایجاد نمی‌کنند اما تنظیمات سیستم تعلیق XE و متریال سرکوب‌کننده صدا باعث شده‌اند تأثیر هر دو مورد به خوبی کاهش یابد.

خود کابین دارای صندلی‌های راحتی است. صندلی‌ها حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند. تنها بهبودی که جگوار می‌توانست انجام دهد تنظیمات بیشتر صندلی بود تا افراد قدبلند بتوانند موقعیت نشستن خوبی داشته باشند. از طرفی خط سقف خمیده خودرو نیز باعث محدود شدن میدان دید شده است. ردیف دوم صندلی‌ها تنگ است اما خب فضای پای این بخش را می‌توان با ب ام و سری ۳ یا مرسدس بنز C کلاس مقایسه کرد. صندلی عقب هم راحت بوده و همان پوشش چرمی صندلی‌های جلو را به خود گرفته است.

جگوار برخی فضاهای ذخیره‌ای برای وسایل کوچک را نیز در نظر گرفته و صندوق‌عقب ۴۱۰ لیتری XE نیز بیشتر از C کلاس اما کوچک‌تر از سری ۳ می‌باشد.

  • تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۶ از ۱۰)

XE از همان بسته تکنولوژی محصولات مدرن جگوار لندروور سود برده و دارای صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی استاندارد است. خودروی حاضر در تست از یک صفحه‌نمایش اضافی زیر صفحه لمسی اصلی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع سود برده و پشت آمپرها نیز از نوع دیجیتالی و ۱۲.۳ اینچی هستند.

همانند دیگر خودروهای این شرکت همانند رنجروور اووک، صفحات نمایش این خودرو گرافیک جذابی داشته اما نرم‌افزار آن کند عمل می‌کند. نبود بازخورد هپاتیک مخصوصاً در صفحه‌نمایش پایینی حس عجیبی داشته و به خاطر عملکرد کند سیستم نمی‌توان فهمید که دستورات را پذیرفته است یا خیر.

پشت آمپرهای دیجیتالی هم ‌سطحی از شخصی‌سازی را ارائه کرده و می‌تواند مشتریان را راضی نگه دارد. تغییر طراحی پشت آمپرها نیازمند دستورات زیادی بوده و برخی آرایش‌ها نیز جذابیت چندانی ندارند. همانند اووک، XE حاضر در تست تأخیر عصبی‌کننده‌ای در دوربین دنده‌عقب داشت که جگوار سریعاً باید آن را حل کند.

اما جگوار با آپشن های خود ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جدای از شارژر بی‌سیم، این خودرو با آینه وسط جدید، دوربین ۳۶۰ درجه، هدآپ دیسپلی و شیشه‌ی جلوی گرم شونده در دسترس است.

  • پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۷ از ۱۰)

فیس لیفت XE با حذف پیشرانه ۶ سیلندر همراه بوده است. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که قدرت ۲۹۶ اسبی دارد عرضه می‌شود و اگرچه قدرت آن کمی پایین‌تر از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری سوپرشارژردار قبلی است اما گزینه محبوب‌تری است. ما از حذف پیشرانه قوی‌تر ۳۸۰ اسبی خیلی ناراحت نیستیم.

دلیل اصلی آن وجود سیستم چهار چرخ محرک است. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۴ ثانیه‌ای داشته و منحنی گشتاور آن در دور وسیع‌تری قابل‌دستیابی است که آن را به گزینه‌ای بهتر در رانندگی روزمره بدل می‌کند. این پیشرانه معکوس‌های کمتری می‌خواهد و بنابراین در کل تجربه رانندگی آرام تری را به ارمغان می‌آورد.

پیشرانه ۴ سیلندر XE قدرت کافی را داشته هرچند صدای تولیدی آن هرگز به پای نسخه ۶ سیلندر نمی‌رسد. همانند اووک تست شده، این پیشرانه در زمان تحت‌فشار قرار گرفته صدای جالبی ندارد.

همانند مدل سال قبل، تنها گیربکس در دسترس از نوع ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF است که بسیاری از افراد آن را بهترین گیربکس مبدل گشتاور دنیا می‌دانند. البته نمی‌دانیم که مشکل از توربوی پیشرانه است یا برنامه‌ریزی جگوار چراکه این گیربکس در حالت دستی لذت کمتری داشت. سبک کردن دنده‌ها نیز کمی کند صورت می‌گیرد. با این وجود گیربکس در حالت اتوماتیک بسیار خوب عمل می‌کند.

XE در ورود به پیچ‌ها چابک بوده و فرمانی دقیق و مستقیم دارد. از فرمان یا شاسی بازخورد چندانی به راننده نمی‌رسد اما خب این موضوع این روزها به یک عادت تبدیل شده است. سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و اتصال داخلی در عقب باعث شده‌اند توازن خوبی بین سواری راحتی و هندلینگ به وجود آید.

XE ما از دامپرهای تطبیقی استفاده می‌کرد اما این دامپرها به همراه سیستم دینامیک جگوار به‌صورت آپشن در دسترس هستند که برای خودرویی با پسوند R-Dynamic، ارائه آن‌ها به‌صورت آپشن عجیب به نظر می‌رسد.

  • ایمنی (امتیاز ۸ از ۱۰)

تمامی نسخه‌های XE به‌صورت استاندارد با ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و چراغ‌های LED با نوربالای خودکار عرضه می‌شوند. همچنین تجهیزات ایمنی سفارشی زیادی هم در دسترس است. پکیج ۱۷۰۰ دلاری راننده شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری در سرعت ‌بالا و پایش نقاط کور است. پکیج پارک ۶۰۰ دلاری نیز باعث اضافه شدن دستیار پارک، حسگرهای پارک جلو و عقب و دوربین دید محیطی به خودرو می‌شود.

  • مصرف سوخت (امتیاز ۴ از ۱۰)

اگر تنها یک مزیت برای حذف پیشرانه ۶ سیلندر وجود داشته باشد آن بهبود مصرف سوخت است. انتظار می‌رود مدل چهار چرخ محرک R-Dynamic S حاضر در تست مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۹.۸/۶.۹/۸.۴ لیتری در هر صد کیلومتر داشته باشد. اگرچه مصرف سوخت این خودرو خوب است اما نیازمند سوخت با اکتان ۹۳ می‌باشد.

این خودرو کم‌مصرف‌تر از نسخه‌های چهار چرخ محرک آلفارومئو جیولیا، آئودی A4، مرسدس بنز C300 و ولوو S60 بوده و درعین‌حال قدرت بیشتری دارد. تنها ب ام و ۳۳۰i است که در شهر کم‌مصرف‌تر می‌باشد.

  • قیمت‌گذاری (امتیاز ۵ از ۱۰)

قیمت جگوار XE از ۳۹۹۰۰ دلار شروع می‌شود هرچند قیمت پایه تریم R-Dynamic برابر با ۴۶۲۹۵ دلار است. از اینجا به بعد آپشن های زیادی در دسترس است که بر قیمت خودرو می‌افزایند و آن را به راحتی به بالای ۶۰ هزار دلار می‌رسانند.

در بحث رقبا، XE R-Dynamic S بین مرسدس-ای ام جی C43 و ب ام و M340i و C300 و ۳۳۰i قرار می‌گیرد. البته با پرداخت ۴۶۴۰۰ دلار می‌توانید مالک آلفارومئو جیولیا Ti اسپورت شوید یا اینکه برای ب ام و ۳۳۰i M Sport بهای ۴۷۹۵۰ دلاری بپردازید. مدل‌های پایین رده‌تر ارزان‌تر هستند. برای مثال آئودی A4 کواترو قیمت ۴۰۹۰۰ دلاری داشته و مرسدس C300 4Matic با بهای ۴۳۴۰۰ دلار در دسترس است. اگر مدل D-Dynamic را نمی‌خواهید گزینه‌های ارزان‌تری هم وجود دارند اما اگر استایل اسپورت و پرفورمنس بهتر مدنظر شماست، قیمت XE با رقبا در یک محدوده می‌باشد.

  • قضاوت نهایی (امتیاز ۶.۳ از ۱۰)

جگوار تاریخچه‌ای درخشان از سدان های فول سایز و میان سایز دارد. از S تایپ گرفته تا XJ، این خودروساز بریتانیایی طرز ساخت سدان های چهار درب را می‌داند. البته سدان های کوچک‌تر این برند موفقیت کمتری داشته‌اند.

مدل X تایپ ظاهر خوبی داشته اما به خاطر نسخه ریبج شده فورد موندئو مورد انتقاد واقع شده است. این خودرو نتوانست تأثیری روی فروش ژرمن‌ها بگذارد. سپس نوبت به XE رسید که ظاهر خوبی داشته و البته مشکل قطعات فورد را نداشته است. این خودرو هم نتوانست از آمار فروش ژرمن‌ها بکاهد؛ و حالا نوبت به نسخه فیس لیفت شده XE رسیده که ظاهر بسیار خوبی دارد اما فکر نمی‌کنیم این خودرو هم بتواند ژرمن‌ها را بترساند.

البته موفقیت XE را نباید در آمار فروش جست‌وجو کرد. این خودرو به تنهایی عیب خاصی ندارد اما به عنوان رقیبی در یک کلاس فشرده، اشرافیت و تکنولوژی این خودرو نمی‌تواند با رقبای تثبیت شده برابری کند.

مشخصات جگوار XE R-Dynamic S 2020

  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۵.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸/۶.۹/۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: ۴۶۲۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. کار لاور

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    از رقباش خواستنی تره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  2. Shelby

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (13 ديدگاه)

    من که عاشق طراحیشم جلوش خیلی منو یاد جگوار میندازه…
    اسمش واقعا برازندشه…البته درسته نمیتونه رقیب قدری تو کلاسش باشه ولی ی بارم واسه تنوع ادم اینو داشته باشه که بد نمیشه یک طراحی سرزنده مثل مزراتی مثل ونکوئیش داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان آرسنالی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1870 ديدگاه)

      مگه قرار بود یاد داتسون بندازه خب جگوار یاد جگوار میندازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. جواد خطر

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (255 ديدگاه)

    کابینش جذاب…آپشناش…جذاب…داشبوردش جذاب… لامصب نمیشه ازش ایراد گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رامین

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    طراحی داخل ماشین اصلا برازنده این برند نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهردادكمال

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    داخلش انگار برای دو دهه قبل طراحی شده رنگ مات اش بد شده سرعت نهاییشم در حد چینی هاس !!! طراحی خارجیش بیسته همین و بس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Farzad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    ظاهرش فوق العادس ، همچنین پرفورمنس و هندلینگ اما کابین و داشبودرش نا امیدم کرد ، رقابت با ژرمن ها واقعا سخته :)) انتخابم تو این کلاس ب ام و M340i

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. سینا BMW

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ولی در کلاس خودش حرفی برای گفتن نداره، ۲۹۶ اسب بخار و سرعت ۱۹۰ کیلومتر ، ولی شتابش خوبه نسبت به BMW 330e ولی بی‌ام‌و ۴۴ هزار دلاره و شتابش ۵.۹ ثانیه است ولیm340i پنجاه و چهار هزار دلاره (یا بیشتر) جگوار درمقایسه با m340i ضعیف تر و در مقایسه و با 330e بهتره
    انتخاب من در بین همه ی سدان های کامپکت با هزینه ی بیشتر m340i خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Farshad

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    حیف جگوار استهلاکش بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فری

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    شبیه مزدا 6 شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. zeg

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (158 ديدگاه)

    جگوار داره زور زیادی میزنه!
    به زودی از رقبا عقب میفته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Peiman56

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من خودم همیشه از مدلای جدید جگوار اصلا خوشم نمیومد.ولی این فیس لیفت واقعا جذابیه.فکرش رو که مبکنم یا این یا m3.ولی داشبورد m3جدید اصلا جذابیت اینو نداده.واسه تنوع هم که شده اینبار جگوار.اسپرتای بریتانیایی همیشه یه روح خاص از اشرافیت و اسپورت رو دارند که المانیا گر چه اسپور تشون قوی تره ولی تلفیق اشرافیت و اسپورت بریتانیایی دلنشین تره.ادم هر روز که نمیتونه بره پیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا