جگوار

گربه خشمگین! بررسی جگوار XE SV پروجکت 8

ما پیش از این تصاویر و اخبار زیادی از محصول منحصربه‌فرد جگوار مشاهده کرده و حتی روی صندلی شاگرد XE SV پروجکت ۸ جدید نشسته‌ایم اما این بار شانس به ما رو کرده و توانسته‌ایم پشت فرمان آن نیز بنشینیم.

جگوار XE SV پروجکت 8
این خودرو که به عنوان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ جگوار شناخته می‌شود قبلاً در پیست نوربرگ رینگ آلمان ادعای رکورد جدید برای خودروهای سدان تولیدی را داشته و تلاش دارد بهترین تجربه را در اختیار مالک قرار دهد.

جگوار XE SV پروجکت 8
درباره پروجکت ۸ جگوار اخبار زیادی منتشر شده اما با توجه به میزان خاص بودن این خودرو ارزش دارد که به برخی از ویژگی‌های برجسته آن اشاره کنیم. در آغاز باید گفت اگرچه بدنه وحشی پروجکت ۸ ما را به یاد XE عادی می‌اندازد اما تنها سقف آلومینیومی و پوسته درب‌ها است که تغییری نداشته‌اند. قوس چرخ‌های پهن‌تر، سپرهای جلو و عقب عمیق‌تر و کاپوت سبک‌وزن فیبر کربنی تنها بخشی از اصلاحات پروجکت ۸ می‌باشند.

جگوار XE SV پروجکت 8
زیر این بدنه دراماتیک یک شاسی قرار دارد که بسیار تغییر کرده است. برای مثال باید گفت فاصله عرضی بین چرخ‌های جلو و عقب به ترتیب ۲۴ و ۷۳ میلی‌متر افزایش یافته و سیستم تعلیق دوبل جناغی XE SV نیز دارای بوش‌های سفت‌تر و عناصر برگرفته از موتور اسپورت به منظور دقت و کنترل بهتر بوده است. بالاتر از همه این‌ها باید به میله‌های ضد لغزش بازنگری شده و دامپرهای تطبیقی و البته فرمان برقی اشاره کنیم.

جگوار XE SV پروجکت 8
اما آن چیزی که واقعاً توجه شما را به خود جلب خواهد کرد زیر کاپوت قرار دارد زیرا آنجا شاهد پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار خواهید شد. این پیشرانه که اساساً مشابه نمونه بکار رفته در اف تایپ SVR است هم‌اکنون سیستم القایی بازنگری شده و اگزوز تیتانیومی دارد. قدرت پیشرانه پروجکت ۸ به ۵۹۲ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۷۰۰ نیوتون متر می‌رسد. کمک حال خودرو در رساندن این قدرت عظیم به زمین یک سیستم چهار چرخ محرک هوشمند است (حداکثر ۵۰ درصد نیروی پیشرانه در حالت عادی می‌تواند به اکسل جلو فرستاده شود اما در تنظیمات اسپورت تر خودروها ۱۰۰ درصد نیرو را می‌توان به عقب انتقال داد) که با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک که تعویض‌های سریع‌تری دارد همکاری می‌کند.

جگوار XE SV پروجکت 8
در مقایسه با ظاهر و باطن خودرو، کابین پروجکت ۸ کمی محدود شده به نظر می‌رسد. خب در بخش جلو شاهد داشبورد استاندارد XE هستیم که با سیستم اطلاعات سرگرمی و صفحه لمسی تکمیل شده است.

جگوار XE SV پروجکت 8

البته در بخش عقب اوضاع رادیکال‌تر می‌شود زیرا صندلی نیمکتی جای خود را به دو صندلی انفرادی داده است. البته با سفارش پکیج پیست این صندلی‌ها جای خود را به رول کیج می‌دهند.

با لمس دکمه استارت پیشرانه از خوب خوش برمی‌خیزد. دنده را پیش از فشار پدال گاز در حالت درایو قرار داده و گربه بزرگ ما آماده جهش می‌شود. همان‌گونه که انتظار دارید شتاب گیری پروجکت ۸ دیوانه‌وار بوده و همچون برق و باد از نظرها دور می‌شود.

جگوار XE SV پروجکت 8
قدرت پیشرانه بی‌وقفه زیر پای راننده قرار داشته و دور آن به آسانی به ردلاین نزدیک می‌شود تا بدین ترتیب شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیه‌ای به دست آید. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های XE SV پروجکت ۸ صدایی است که تولید می‌شود و همانند خودروهای ناسکار می‌باشد.

جگوار XE SV پروجکت 8
با ورود به چند پیچ پی‌درپی به وضوح مشخص می‌شود که شاسی این خودرو برای هندلینگ بالا طراحی شده و لاستیک‌های میشلین کاپ ۲ نیز کمک حال آن هستند.

جگوار XE SV پروجکت 8
حالت رانندگی اکو از این خودرو حذف شده و هم‌اکنون حالت‌های نرمال، دینامیک و پیست (جدید) وجود دارند. در حالت ابتدایی فرمان دقیق و سنگین بوده و به شما اجازه می‌دهد علیرغم پهنای خودرو اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید. چسبندگی خودرو در بخش جلو بالا بوده و البته کشش سیستم چهار چرخ محرک نیز به شما اجازه می‌دهد با سریع‌ترین حالت ممکن به ‌پیش برانید.

جگوار XE SV پروجکت 8
در حالت دینامیک پاسخ پدال گاز تیزتر شده و گیربکس و دیفرانسیل لغزش محدود نیز برنامه جداگانه‌ای نشان می‌دهند. با این تفاسیر شما می‌توانید با ترکیب پدال گاز و فرمان پذیری از پیچ‌ها به راحتی عبور کنید.

جگوار XE SV پروجکت 8
همان‌گونه که انتظار دارید، پروجکت ۸ در حالت پیست بهترین عملکرد را داشته و علیرغم وزن سنگین ۱۷۴۵ کیلوگرمی، به راحتی از پیچ‌ها عبور کرده و بالانس وزنی خوب و دینامیک رانندگی مثال‌زدنی‌ای دارد.

جگوار XE SV پروجکت 8
همچنین در پیست است که شما واقعاً می‌توانید تجربه کاملی با XE SV پروجکت ۸ داشته باشید. همچنین در این حالت می‌توانید قدرت ترمزهای سرامیک کربنی استاندارد را احساس نمایید.

جگوار XE SV پروجکت 8
مهندسان SVO جگوار خودرویی واقعاً سریع و هیجان‌انگیز ساخته‌اند، خودرویی که در جاده نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. بله پروجکت ۸ خودرویی گران‌قیمت است اما عملکرد و توجه آن به جزئیات این قیمت را توجیه می‌کند. تنها نقطه‌ضعف این خودرو سقف تولید ۳۰۰ دستگاهی آن است.

مشخصات جگوار XE SV پروجکت ۸

  • قیمت: ۱۴۹۹۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار
  • قدرت/گشتاور: ۵۹۲ اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۳.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۲۲ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (811 ديدگاه)

    جگوار لندرور رو دوست دارم بخاطر موتور سوپر شارجرشون
    کم دردسر و کم اصتحلاک تر از موتور توربرو با صدای بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Sajjad

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    فقط ورودی های هوای سپر جلو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. fara

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (201 ديدگاه)

    حتی اسمشم بهم هیجان میده چه برسه به دیدنش

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Just bentley continental

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (540 ديدگاه)

    خیلی عالیه این ماشین
    واقعا لقب سریع ترین سدان نوربرگرینگ برازندشه??

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا