جگوار

همراه با 9 نسل جگوار XJ

XJ از سال ۱۹۶۸ در خط تولید جگوار بوده است و تنها دو سال بعد از معرفی، به پرچم‌دار این برند بریتانیایی تبدیل شد. هم‌اکنون پنجاه سال از زمان معرفی این سدان لوکس می‌گذرد و هنوز هم عنوان پرچم‌دار جگوار را در اختیار دارد. این خودرو تاکنون در ۹ نسل تولید شده و در هر نسل لوکس‌تر و بزرگ‌تر از قبل شده است؛ بنابراین دیدن اینکه جگوار در طول چندین نسل چگونه XJ را بروز کرده و ویژگی‌های خاص ظاهری آن‌را با زمان تطبیق داده است بسیار جذاب خواهد بود. بدین منظور، سایت BudgetDirect تصاویری از تمامی نسل‌های جگوار XJ تهیه کرده که تشخیص تغییرات هر نسل آن‌را ساده‌تر می‌کند. در ادامه می‌توانید این تصاویر را به همراه اطلاعت کوتاهی از هر نسل این سدان نمادین بریتانیایی ملاحظه کنید.

نسل اول ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳

نسل اول XJ با نام سری ۱ شناخته می‌شود. برای ساخت این خودرو قطعات زیادی از دیگر محصولات آن زمان جگوار قرض گرفته شده بود. تا پیش از ارائهٔ پیشرانهٔ V12 در سال ۱۹۷۲، نسل اول XJ با دو موتور شش سیلندر خطی به بازار عرضه می‌شد. نسخهٔ V12 اما می‌توانست به حداکثر سرعتی در حدود ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در همان سال ۱۹۷۲ نسخهٔ کشیدهٔ XJ هم عرضه شد که فاصلهٔ محوری آن با ۱۰ سانتیمتر افزایش، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌داد.

نسل دوم ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹

نسل دوم XJ با به‌روزرسانی‌های داخلی و خارجی در سال ۱۹۷۳ معرفی شد. در این نسل یک پیشرانهٔ دیگر هم به لیست موتورهای آن اضافه شد که از نوع ۳.۴ لیتری شش سیلندر خطی بود. به‌منظور تطابق با استانداردهای ایمنی فدرال ایالات‌متحده، جگوار مجبور به بازطراحی سپرهای جلو و عقب XJ شد. این موضوع موجب شد که جلوپنجرهٔ خودرو در این نسل کوچک‌تر از نسل قبلی شود. این نسل از XJ در ابتدا با دو فاصلهٔ محوری مختلف عرضه شد اما در سال ۱۹۷۴ نسخهٔ کوتاه کنار رفت و خودرو تنها با فاصلهٔ محوری کشیده عرضه گردید. نسخهٔ کوپهٔ XJ هم در سال ۱۹۷۵ به بازار آمد اما مدت کوتاهی بعد، در سال ۱۹۷۸ تولید آن خاتمه یافت.

نسل سوم ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۶

نسل سوم XJ نیز همچنان یک به‌روزرسانی روی نسل قبلی محسوب می‌شد. تغییرات ظاهری جزئی این نسل توسط پینین‌فارینا انجام گرفت. این تغییرات شامل سپرهای پلاستیکی با قاب کرومی، خط سقف اصلاح‌شده، دستگیرهٔ درهای کشیدنی و جلوپنجره صرفاً با میله‌های عمودی می‌شد. این نسل از XJ با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و یک نمونهٔ V12 صرفاً به‌صورت کشیده عرضه گردید.

نسل چهارم ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴

در سال ۱۹۸۶ با معرفی نسل چهارم XJ، جگوار شیوهٔ نام‌گذاری سری را کنار گذاشت و این نسل را با کد XJ40 معرفی کرد. توسعهٔ نسل چهارم XJ در اوایل دههٔ ۷۰ آغاز شده بود اما این پروژه با تأخیر زیادی مواجه گردید و سرانجام این نسل کاملاً جدید در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. جگوار در این نسل کیفیت XJ را بهبود داد، استحکام شاسی را افزایش داد، سروصدای کابین را کاهش داد و وزن آن‌را پایین آورد. این پلت‌فرم جدید همچنین به‌طور قابل‌توجهی طراحی XJ را هم تغییر داد. در این نسل، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی جدیدی ارائه شده و موتور V12 هم در سال ۱۹۹۳ به لیست سفارش‌ها بازگشت.

نسل پنجم ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷

فورد در سال ۱۹۹۰ مالکیت جگوار را در اختیار گرفت و در سال ۱۹۹۴ با کمک خود جگوار اقدام به ساخت نسل پنجم XJ نمود. به‌روزرسانی ظاهری عمدهٔ این نسل در قسمت جلویی صورت گرفته بود و دوباره طرح چهار چراغ گرد که در نسل قبلی با چراغ‌های مستطیل شکل جایگزین شده بودند به XJ بازگشت. این نسل هم با موتورهای شش سیلندر خطی و یک نمونهٔ V12 ارائه شد. در همین نسل، جگوار مدل XJ R را هم معرفی کرد که اولین محصول سوپرشارژ در تاریخ این شرکت محسوب می‌شد.

نسل ششم ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳

نسل ششم XJ در طراحی پیشرفت‌هایی جزئی نسبت به نسل قبلی تجربه کرد به‌گونه‌ای که تفاوت‌های ظاهری میان نسل پنجم و ششم صرفاً به لنز چراغ‌های جلو و چراغ‌های مه شکن محدود می‌شد که به شکل دایره درآمده بودند؛ اما در زیر کاپوت تغییرات بزرگ‌تری انجام گرفته بود زیرا موتورهای شش سیلندر خطی و V12 با نمونه‌های V8 جایگزین شدند؛ بنابراین ازاین‌پس در لیست پیشرانه‌های XJ خبری از موتور V12 نبود.

نسل هفتم ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷

در سال ۲۰۰۳ دومین به‌روزرسانی کلی XJ انجام گرفت و نسل هفتم آن با شاسی و طراحی بیرونی کاملاً جدید معرفی شد. در این نسل به‌طور گسترده‌ای از آلومینیوم استفاده شده بود. هرچند این نسل از XJ به‌اندازهٔ کافی سبک شده بود که دوباره امکان ارائهٔ موتورهای شش سیلندر برای آن فراهم گردد اما جگوار همچنان آن‌را با موتورهای V8 بزرگ‌تر و قوی‌تر به بازار عرضه کرد. در بخش طراحی نیز همچنان سنت چهار چراغ گرد ادامه پیدا کرده بود.

نسل هشتم ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹

نسل هشتم XJ با به‌روزرسانی جزئی و طراحی مجدد جلو و عقب که شامل جلوپنجرهٔ جدید و سپرهای تجدیدنظر شده می‌شد معرفی گردید. در این نسل از کروم کمتری در نمای بیرونی خودرو استفاده شده بود. در این نسل همچنین جگوار لوگوی خود را از روی کاپوت به درون جلوپنجره منتقل کرد. در نسل هشتم XJ همچنان ارائهٔ موتورهای V8 ادامه یافت اما یک پیشرانهٔ V6 هم به آن‌ها اضافه شد. در سال ۲۰۰۷ نیز فورد اعلام کرد که قصد فروش جگوار را دارد.

نسل نهم ۲۰۰۹ تاکنون

جگوار که شرکت جدیدی، یعنی تاتا موتور را به‌عنوان مالک خود می‌دید، در سال ۲۰۰۹ نسل جدید XJ را معرفی کرد. هرچند XJ جدید از طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به نسل قبلی برخوردار بود اما از همان معماری نسل قبلی استفاده می‌کرد. پروژهٔ طراحی این نسل که در سال ۲۰۰۵ آغاز شده بود، کاملاً از ویژگی‌های سنتی XJ فاصله گرفته بود. در لیست موتورهای نسل نهم XJ همچنان موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر وجود داشت اما برای اولین بار برای آن موتور چهار سیلندر و شش سیلندر سوپرشارژ هم ارائه شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. hami

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (23 ديدگاه)

    تا جایی که من میدونم خیلی استقبال از جکوار نشد
    ولی نمیشه پیشرفت این خودرو نادیده گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 2
  2. ایمان

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    نسل آخرش نسبت به ۸ نسل قبلش خیلی تغییر کرده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. Mopar or No Car

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    یادمه حدود سال 72 رفتیم جمعه بازار خودرو مشهد. یه پیرمرد قدیمی با موهای دم اسبی یک جگوار XJ دوازده سیلندر اتاق لانگ نقره ای برای فروش آورده بود که کل کابینش چرم قرمز آلبالویی بود. قیمتش هم یادمه حدود 1.5 تا 2 برابر قیمت یک پیکان مدل بالا بود. ولی متاسفانه اون موقع شرایط خریدشو نداشتم.

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من می خوام با هیوندا آزرا م عوضش کنم کلاسیکش و می دونم ارزش نداره ولی من 5 تا ماشین دیگه دارم پورشه باکستر ، بی ام دابلیو سری 6 ، بنز s500 ، هیوندا جنسیس کوپه و میستویشی لنسر 1.8 مدل 2018 که عاشقشم میخوام هیوندا آزرا رو بدم به جاش یدونه از این جگوار jx قدیمی بگیرم یه ماشنی کلاسیک و شیک

      موافقم 3
      مخالفم 2
  4. Mopar or No Car

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    از اون دسته ماشینهایی هست که هم نسلهای قدیم و هم نسل جدیدش بسیار جذاب و پرابهت هست.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10201 ديدگاه)

    جرمی کلارکسون هم ،استهلاک بالای ماشینهای انگلیسی را مدام گوشزد میکنه .
    اتفاقاً یک برنامه جالب هم در مورد ۳جگوار در گرند تور ساختند که از اول مستند تا آخر مستند به صورت طنز در مورد غیر قابل اعتماد بودن خودروها اشاره میکردند و اتفاقاً برنامه خیلی خیلی جالبی هم بود .

    اگر پدال حذف نکنه ، یکی از برنامه های ماهواره ای (( جهانگردی هومن در شبکه manoto )) که رفته بود کانادا و از فرودگاه ماشین اجا ره کرده بود ، جالب بود(( اشتباه نکم )) یک رنجرور ایووک صفر کیلومتر را پس از طی فقط ۱۵۰۰۰ km موتور سوزونده بود و برای خودش و مجریهای برنامه هم جالب بود و گفت در انتهای برنامه که در آینده پخش میشه بیشتر پی به این قضیه میبرید . و من تو این فکر هستم که چقدر اجاره خودرو به صرفه تر از خرید خودروهای انگلیسی هست .
    اما حرف من از بنتلی و رولزرویس با تکنولوژی آلمانی جداست و فقط دیگه این خودروها عَقَبه انگلیسی دارند و لندرور رنجرور هم که در اصل به پولهای هندی بر میگردند اما هنوز اون ذات انگلیسیش را حفظ کرده و مینی که ۱۰۰٪ شده بی ام و با ظاهری فقط انگلیسی و در آخر میمونه جگوار که دیگه خدا به داد صاحبش برسه بخاطر اصالت انگلیسیش .
    در هر صورت ما دستمون به آشغالهاشون هم نمیرسه و فقط کامنتم هدف تِز دادن داشت .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۱۸ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      دوست عزیز کاری ندارم ک کامنتت ربطی ب مطلب نداره و بیخود و بی جهت قصد تخریب خودروهای انگلیسی رو داری ولی بهتره چن تا نکته رو بدونی! یک اینکه بخشی از تکنولوژی بنتلی و رولزرویس برا آلمان هس نه همه که اونم دلایل منطقی مثه کاهش هزینه تولید داره! بنتلی و رولزرویس بخش طراحی و مهندسی خودشونو دارن و نمونش پلتفرم جدید رولزرویس هس .رولزرویس رو به کیفیت و دوام بالا میشناسن و اولین خودرو جهان با قابلیت اطمینان بالا هم فانتوم رولزرویس هس. دوم اینکه توانایی و کیفیت صنعت خودروسازی بریتانیا رو در بالاترین سطح تکنولوژی و فناوری صنعت خودرو میتونی در خودروی فرمول یک مرسدس و ردبول و موتور فرمول یک پرقدرت و با دوام مرسدس که همه اینا در بریتانیا طراحی و ساخته میشن ببینی! سوم اینکه هیچ خودروساز انگلیسی در رده بندی جدیدی که پدال مطلبشو گذاشته جزء غیرقابل اطمینان ترین ها نبودن، البته لندرور قابلیت اطمینان خیلی خوبی نداره و جگوار هم در میانه های جدول هس.و چهارم اینکه اون اووک ک گفتی معلوم نیس چجوری استفاده شده و ممکنه درست استفاده نشده باشه!یا ممکنه ایراد از مونتاژش باشه، همین چن وقت پیش پدال از یه مرسدس بی کیفیت مطلب گذاشت!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Sajjad

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    نسل هشتم خیلی جذابه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ..::Majidio Lamborghini::..

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    من عاشق این ماشینم ، بوی اشرافیت و اصالت از تمام تاریخ جگوار به مشام آدم میرسه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. بهراد

    ۱۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    خیلی ماشین با پرستیژیه(شخصی)
    عکس نسل هفتمش روی پد ماوس کامپیوتر بنده هست و همیشه با نگاه کردن بهش به وجد میومدم
    الان نسل نه این ماشین به تعداد محدو با پلاک ارس تو تبریز هست مخصوصا رنگ شرابی یا زرشکیشم خیلی باحاله
    اکثرا هم صاحبانشون خیلی آروم و با وقار میروننش .که خبر تولید نشدن مدل های 8 سیلندرش بد جوری تو ذوق آدم میزنه
    یه ماشین لوکس پر شتاب و آرام هست ک بیشتر نسخه های R اون وارد شده. به شخصه شیفتش شدم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا