جگوارمک لارن

دوئل جگوار C-X75 و مک‌لارن P1

در پنجمین قسمت از دور پایانی مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه هنسی ونوم F5 و کوئنیگ‌زگ آگرا جدال سختی با یکدیگر داشتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۳۸۳ رأی به ثبت رسیده است که کوئنیگ‌زگ با دریافت ۸۰۹ عدد از آن‌ها و کسب ۵۸ درصد از کل آراء با اختلافی نه‌چندان زیاد به پیروزی رسید درحالی‌که از سوی دیگر هنسی هم موفق به دریافت ۵۷۴ رأی شده است. امروز اما قصد برگزاری آخرین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها را داریم که قاعدتاً باید بین آستون‌مارتین والکیِری و مرسدس-آام‌گ پروجکت وان برگزار می‌شد اما چون این هایپرکارها فعلاً در حد نمونه‌های آزمایشی و پروتوتایپ هستند و همین‌طور اطلاعات و مشخصات فنی دقیق و کاملی هم از آن‌ها منتشر نشده است، تصمیم گرفتیم این دو خودرو را از گروه هایپراسپرت‌ها کنار بگذاریم. از طرف دیگر لامبورگینی آستریون هم چون خودرویی کانسپت بوده و به حضور آن در این گروه اعتراضاتی شده بود، از رقابت‌ها کنار گذاشته شد؛ بنابراین حالا با ایجاد تغییراتی، آخرین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها بین دو هایپرکار هیبریدی بریتانیایی یعنی مک‌لارن P1 و جگوار C-X75 برگزار شده است.

پورشه ۹۱۸

فراری لافراری

مک‌لارن P1

جگوار C-X75

فراری لافراری

؟

مک‌لارن سنا

آستون‌مارتین ولکان

پاگانی هوآیرا

لامبورگینی سنتناریو

آستون‌مارتین ولکان

لامبورگینی سنتناریو

هنسی ونوم F5

کوئنیگ‌زگ آگرا

بوگاتی شیرون

کوئنیگ‌زگ رگرا

کوئنیگ‌زگ آگرا

کوئنیگ‌زگ رگرا

جگوار C-X75

هایپرکار XJ220 یکی از مشهورترین ساخته‌های جگوار است که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ در تعداد تنها ۲۸۱ دستگاه ساخته شده و حتی به‌طور غیررسمی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی آن دوران را هم به دست آورد. سپس نزدیک به دو دهه بعد، جگوار هایپرکار جدیدی بنام C-X75 را در قالب یک کانسپت در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ رونمایی نمود که پیش‌نمایشی از جانشین XJ220 محسوب می‌شد. این کانسپت یک هایپرکار هیبریدی بود اما قوای محرکهٔ آن با دیگر هایپرکارهای هیبریدی تفاوت عمده‌ای داشت زیرا در C-X75 در کنار چهار موتور الکتریکی که در هریک از چرخ‌ها نصب شده بودند، بجای پیشرانه‌های درون‌سوزی معمولی، دو موتور توربین گازی کوچک به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد در خودرو تعبیه شده بود. سپس در ماه می سال ۲۰۱۱ جگوار اعلام کرد که قصد تولید C-X75 را داشته و تعداد ۲۵۰ دستگاه از آن‌را با همکاری تیم فرمول یک ویلیامز خواهد ساخت. قرار بود این تعداد بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ساخته شوند اما در دسامبر ۲۰۱۲ مدیر فروش جهانی جگوار اعلام کرد که به خاطر بحران اقتصادی جهانی برنامهٔ تولید این هایپرکار لغو شده است. بااین‌حال اعلام شد که این شرکت همچنان به کار بر روی ساخت پنج دستگاه پروتوتایپ از C-X75 ادامه خواهد داد. سپس نهایتاً پروتوتایپ نزدیک به تولید این ماشین در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد؛ اما در این مدل، تعداد موتورهای الکتریکی به دو عدد کاهش یافته که هرکدام از آن‌ها در یکی از محورها نصب شده و هریک ۱۹۵ اسب بخار قدرت دارند. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی هم جایگزین موتورهای توربین گازی نسخهٔ کانسپت شده است. این موتور که به هردو سیستم پرخوران توربوشارژر و سوپرشارژر مجهز است، به‌تنهایی ۵۰۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در کنار قدرت دو موتور الکتریکی، خروجی کلی سیستم را به ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. سه دستگاه از پنج پروتوتایپ ساخته شده از C-X75 در حراجی فروخته شدند، یکی از آن‌ها در موزهٔ جگوار نگهداری می‌شود و آخری هم در فیلم اسپکتر جیمز باند مورداستفاده قرار گرفت.

مک‌لارن P1

تا پیش از معرفی P1، مک‌لارن بیشتر با مدل اسطوره‌ای F1 شناخته می‌شد که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تنها تعداد ۱۰۶ دستگاه از آن ساخته شد و آن‌هم مانند جگوار XJ220 در دههٔ ۹۰ میلادی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را در اختیار داشت؛ اما در دههٔ دوم قرن بیست و یکم این سازندهٔ بریتانیایی تصمیم گرفت جانشینی برای F1 معرفی کند که P1 نام گرفت. نسخهٔ کانسپت این هایپرکار جدید برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس یک سال بعد نسخهٔ تولیدی آن با مدل ۲۰۱۴ معرفی گردید. P1 هم مانند F1 خودرویی موتور وسط/محور عقب است که از ساختار مونوکوک فیبر کربنی استفاده می‌کند؛ اما برخلاف F1، در این هایپرکار جدید از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده شده که از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. پیشرانهٔ بنزینی این هایپراسپرت بریتانیایی به‌تنهایی ۷۳۷ اسب بخار دارد که موتور الکتریکی هم ۱۷۸ اسب بخار به آن اضافه کرده و مجموع خروجی قوای محرکهٔ P1 را به ۹۱۵ اسب بخار قدرت و ۹۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. موتور الکتریکی می‌تواند به‌صورت دستی توسط راننده فعال شود یا اینکه در حالت اتوماتیک قرار گیرد که در این صورت شکاف گشتاور موتور بنزینی که درنتیجهٔ تأخیر توربو ایجاد می‌شود را پُر می‌کند. مجموع نیروی موتورها هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. نیروی موردنیاز موتور الکتریکی هم از طریق باطری‌های لیتیوم یونی تأمین می‌شود که در پشت کابین نصب شده‌اند. امکان شارژ این باطری‌ها هم از طریق موتور بنزینی و هم از طریق اتصال به برق وجود دارد که در این صورت ظرف دو ساعت کاملاً شارژ می‌شوند. P1 می‌تواند صرفاً با موتور بنزینی یا الکتریکی و یا هردوی آن‌ها کار کند اما بُرد آن در حالت تمام الکتریکی بین تنها ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر است. از این هایپراسپرت فقط تعداد ۳۷۵ دستگاه ساخته شد که تولید آن‌ها در دسامبر سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و هریک با قیمت ۱.۱۵ میلیون دلار فروخته شدند.

مقایسه مشخصات فنی

 

جگوار C-X75

مک‌لارن P1

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانهٔ بنزینی ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۳.۸ لیتری V8
تنفس توربوشارژ و سوپرشارژ توئین توربو
موتور الکتریکی ۲ عدد ۱ عدد
قدرت موتور بنزینی ۵۰۷ اسب بخار ۷۳۷ اسب بخار
قدرت موتور الکتریکی ۳۹۵ اسب بخار ۱۷۸ اسب بخار
مجموع قدرت ۹۰۰ اسب بخار ۹۱۵ اسب بخار
مجموع گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر ۹۸۰ نیوتن متر
باطری ۱۹ کیلووات ساعت ۵ کیلووات ساعت
گیربکس ۷ سرعته سکوئنشال ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه ۲.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۲ ثانیه ۱۰.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر/ساعت ۳۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۰ لیتر (ترکیبی) ۸.۳ لیتر (ترکیبی)
بُرد تمام الکتریکی ۵۰ کیلومتر ۳۰ کیلومتر
وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم ۱۴۹۷ کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن ۵۲۹ اسب بخار/تن ۶۰۳ اسب بخار به تن
طول ۴.۶۴ متر ۴.۵۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۱ متر ۲.۶۷ متر
قیمت پایه ۱.۲ میلیون دلار ۱.۱۵ میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=10012220]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. مهران

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    صد در صد مکلارن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (848 ديدگاه)

      فقط کافیه طراحی شلوغ و عجیب غریب این دوتا خودرو را با طراحی های حرفه ایی و ماندگار لامبورگینی و فراری مقایسه کنید تازه متوجه میشید که سوپر اسپرتهای ایتالیایی از طراحی های ماندگار تر و زیبا تر برخوردارن و این دو خودروی اینگلیسی حرفی برای گفتن ندارن . ضمنا سواریشون هم بسیار خشک و نا متعارف هست بنا به گفته متخصصین و کاربرد خیابانی ندارن و بیشتر به درد پیست میخورن تا رانندگی روزمره . به هر حال من شخصا به هیچکدوم دوتای بالا ((( چگوار و مکی ))) رای ندادم .

      با تچکر

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. علی

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (173 ديدگاه)

        اولا تچکر نه تشکر دوما هر چهار تای خودرو های که گفتی قشنگن بعد کی لامبرگینی و فراری و برای کاربرد خیابانی و رانندگی روزمره میخره که میگی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مرصاد

      ۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (96 ديدگاه)

      منم به مکلارن رای دادم
      ولی انصاف بود که جگوار برنده شه ?

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. s.h

      ۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      پدال این جکوار رو اورده فقط جلو بقیه مسخرش کنه تودوتا دوئل ها با اختلاف عقب میمونه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Mohammad

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    مشخصات فنی جگوار خیلی بهتره
    ولی مکلارن ثایت شدس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد رضا

      ۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (804 ديدگاه)

      اون موقع که جگوار خودرو تواید میکرد صحب مکلارن هنوز به دنیا نیومده بود

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. Radin

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (87 ديدگاه)

    جگوار مشخصات بهتری داره.خوشگترم هست ولی نمیدونم چرا میخوام به مک لارن رای بدم/:

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    ماشین کانسپت اصلاً نباید تو نظرسنجی باشه
    پدال با حذف آستریون بهترین کار رو انجام داد
    امیدوارم فینال بین LaFerrari و Regera باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. مرصاد

      ۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (96 ديدگاه)

      احتمالش کمه laferrari باقی بمونه
      من فکر میکنم مهره های آخر این سگمنت، رگرا و چنتناریو باشن

      موافقم 0
      مخالفم 3
      1. Ali Keyhani

        ۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (657 ديدگاه)

        😂😂😂😂😂
        جدا فکر میکنی لافراری از چنتناریو شکست بخوره؟؟؟
        چنتناریو توی همین پدال 70 به 30 به پورشه 918 باخت حالا فکر میکنی چنتناریو لافراری رو شکست بده بیاد فینال؟😂😂
        لافراری که همین 918 رو کنار زد اومد بالا.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. ژان وال ژان

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (166 ديدگاه)

    به خاطر جسارتم عذرخواهم اما با این همه حذفیات که در این دوئل ها اعمال کردید دیگه واقعا اون یه ذره جذابیتی که داشت رو هم برای من یکی از دست داد

    2-3 هفته ی اول خیلی خوب بود .. حتی چند روز اول برنده و بازندش برام مهم بود اما الان دیگه خیلی وقته برنده ی کل سگمنت ها و تمام دوئل ها هم واسم هیچ اهمیتی نداره ………..

    شمابهترین سایت خودرویی فارسی زبان هستید و تیم بسیار خوبی هستید انتظار مخاطب خیلی بالاست
    این دوئل ها در حد سایت شما نیست

    به نظرم روی درگ ریس ها و بخش نیش گاز کار کنید خیلی خیلی بهتره

    ویدئوهای مقایسه رو هم بذارید خیلی خوبه مثلا کارهای carwow … در کنارش هم یه نظرسنجی بذارید ببینید انتخاب کاربران در مورد این مقایسه چیه تا بتونن پس از تماشای ویدئو با دید بازتری نظر بدن

    آقای دهقان چن روز پیش فرمودن این دوئل ها روزی 2 ساعت وقتشون رو میگیره .. من به شخصه فکر میکنم این دوئل ها ارزش تلف شدن 2 ساعت از وقت نویسنده ی خوبی چون ایشون رو نداره و و میتونید این 2 ساعت رو صرف نگارش مقالات مفید تری کنید

    همین بخش خودروهای سال اروپا رو دیروز دوستان هم گفتن که خیلی خوب بود … منم واقعا لذت بردم

    بازم ببخشید اگه اساعه ی ادب شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. SAEED

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (279 ديدگاه)

    سلام
    ببخشید آقای دهقان عزیز اگه اشتباه نکرده باشم تو یه رقابت دیگه P1 توسط آستریون و جگوار هم توسط ریماک حذف شدن چطور الان دوباره وارد رقابت شدن و تو جدول خبری از آستریون و ریماک نیست؟؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (688 ديدگاه)

      سلام
      لطفاً مقدمه مطلب رو مطالعه بفرمایین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SAEED

        ۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (279 ديدگاه)

        اها ببخشید من فقط تیتر مقالتونو که دیدم یکم متعجب شدم
        بازم ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. مهدی دهقان

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    مصرف سوخت جگوار از مصرف موتور ۱۲۵ های خودمونم کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    حقیقتا مک لارن P1 چیزیه که آرزوش رو دارم.واقعا فوق العادست به نظرم بهترین گزینه واسه اول شدن در این گروه هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ساسان

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    مکلارن انتخاب منه..
    ناراحتم که آستریونو حذف کردید.ولی خوشحالم که آستریون دراوج کنار گذاشته شد!!
    باذکر یک عکس یادی میکنیم از این عزیز حذف شده.!
    http://uupload.ir/files/id56_lamborghini_asterion_by_topvt-d81btz0.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. الف.ی

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    شاهکاری دیگر از پدال
    ماشاالله هر دوئل با یه شگفتی همراهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سپیدرود

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام به همگی
    متأسفانه انتخابها همش از روی تعصب رو برندها هستش…
    به نظرم با توجه به تمام مشخصات این دو ماشین و تفاوتهاشون تو خیلی چیزها , این جگوار هستش که سر تر از مکلارنه!!
    ممنون?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Fk

      ۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (232 ديدگاه)

      انتخاب سختیه !!!!!
      ولی موندم از موتور جگوار چطور این قدرتو بیرون کشیدن !؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Ali Keyhani

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    از اول هج باید همین جوری میشد،کار درستی کردین،همش تو فکرش بودم که مثلا خودرویی مثل آستون مارتین والکری رو چه مشخصاتی رو میخواین واسش بزارین،رقابت بعدی چه رقابتی بشه بین لافراری و مک لارن p1،حدس میزنم لافراری و رگرا بیان فینال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. hosseinbimmer

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (133 ديدگاه)

    تشکر از آقای دهقان برای توجه به نظرات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. MOBINPOURMAMD

    ۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (93 ديدگاه)

    عاقا ناموسا ۵۰۰ اسب از موتور ۴ سیلندر خیلیه هاااا خیلی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا