جیپ

بررسی تخصصی جیب رنگید جدید

خریداران کنونی بازار خودرو شاسی بلندها را دوست دارند. البته آن‌ها بیشتر بجای اینکه به توانایی‌های غوطه‌وری در آب و آفرود شاسی بلندهای مدرن توجه کنند به فضای بار و کابین، طراحی ظاهری و انعطاف‌پذیر بودن این دسته از خودروها اهمیت می‌دهند.


اما جیپ رویکرد متفاوتی دارد. این برند آمریکایی همانند لندروور به خاطر ساخت محصولاتی با توانایی‌های آفرود مثال‌زدنی شناخته می‌شود و حتی کوچک‌ترین و ارزان‌ترین محصولات این برند نیز از سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برند.


اما حتی خشن‌ترین شاسی بلندساز بازار هم نمی‌تواند فشاری را که از جانب مشتریان ظاهرپسند و قوانین سخت‌گیرانه‌ی آلایندگی وارد می‌شود نادیده بگیرد. به همین خاطر جیپ اخیراً نسخه‌ی فیس لیفت شده از شاسی‌بلند رنگید را معرفی کرده است. این خودرو هم‌اکنون با یک جفت پیشرانه‌ی بنزینی جدید عرضه می‌شود تا به این ترتیب طیف وسیع‌تری از مشتریان را به سمت خود جذب نماید.


علاوه بر سه پیشرانه‌ی دیزلی کنونی، دو پیشرانه‌ی بنزینی هم در دسترس است که اولین آن‌ها از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو با قدرت ۱۱۸ اسب بخار بوده و در همین تست نیز حضور دارد. با پرداخت ۲۱۰۰ پوند دیگر می‌توان پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری قوی‌تر با خروجی ۱۴۸ اسب بخار را انتخاب کرد. هر دو پیشرانه با طراحی دیفرانسیل جلو همراه هستند و مدل ارزان‌تر دارای گیربکس ۶ سرعته دستی بوده درحالی‌که مدل قوی‌تر تنها با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود.


طراحی پایه‌ی رنگید تقریباً دست‌نخورده باقی مانده ولی چراغ‌های جلوی جدید دارای دیلایت های LED هستند. سپرهای متفاوت و چراغ‌های عقب با الگوی جالب X نیز از دیگر تغییرات ظاهری این شاسی‌بلند می‌باشند. جیپ می‌گوید رینگ‌ها نیز طراحی متفاوتی دارند.


برای تشخیص تغییرات رخ داده در کابین باید چشمان تیزبینی داشته باشید. در اینجا طراحی داشبورد تغییر چندانی نداشته اما نگه‌دارنده‌های فنجان جدید و فضاهای ذخیره‌ای متفاوت باعث بهبود فضای کابین شده‌اند.


خوشبختانه جیپ سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو را در رنگید فیس لیفت ارائه کرده که بهتر از سیستم اطلاعات سرگرمی فیات-کرایسلر می‌باشد. صفحات نمایش بکار رفته هنوز هم بهترین کلاس نبوده اما خب نرم‌افزارهای یاد شده باعث می‌شوند ارتباط بهتری را خودرو برقرار شود.


مهم‌ترین خبر به پیشرانه مربوط می‌شود که ما هم روی آن تمرکز داشته‌ایم. این قلب آهنین ۱ لیتری بسیار بهتر از پیشرانه‌های دیزلی قبلی با آن صدای ناهنجار بوده و با سبک زندگی شهری همخوانی بسیار بهتری دارد بنابراین بسیاری از خریداران به دنبال این نسخه خواهند بود. البته این پیشرانه بدون نقص نبوده و به سرعت می‌تواند از نفس بیفتد بنابراین برای استخراج حداکثر قدرت پیشرانه باید با گیربکس بازی کنید.


این امر می‌تواند رانندگی در بزرگراه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، جایی که راننده باید یک یا دو دنده‌معکوس دهد تا از دیگر خودروهای کندتر سبقت بگیرد. در تقاطع‌ها نیز باید با دنده یک یا دو حرکت کنید که شروع به حرکت به خصوص در سربالایی را کمی پیچیده‌تر از آنچه انتظار دارید نشان می‌دهد.


جیپ می‌گوید این پیشرانه مصرف سوخت حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را خواهد داشت که بیشتر از مصرف سوخت ۵.۶ لیتری پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری دیزلی قبلی می‌باشد. البته پیشرانه‌ی ۲ لیتری دیزلی رنگید پرمصرف‌تر از این پیشرانه‌ی بنزینی است.


پیشرانه‌ی بنزینی رنگید در مسیر تستی که داشتیم بسیار نرم و آرام بوده و تا سرعت‌های ۱۱۰ کیلومتر در ساعت هم این آرامش خود را حفظ می‌کند. اگرچه کمی صدای باد و جاده در کابین به گوش می‌رسد اما می‌توان آن را نادیده گرفت.


این جیپ کوچک خودروی اسپورتی نیست. فرمان وزن قابل‌توجهی داشته اما احساس چندانی ندارد؛ و اگرچه تکان‌های بدنه در خودرویی با این ویژگی‌ها محدود بوده اما سئات آتکا بسیار تیزتر بوده و سواری لذت‌بخش‌تری دارد. سواری رنگید نیز ترکیبی از فاکتورهای گوناگون بوده و گاهی اوقات ناهنجار حس می‌شود.


این موضوع را در نسخه‌های چهار چرخ محرک رنگید آسان‌تر می‌توان پذیرفت. این نسخه در بحث آفرود تقریباً تمامی رقبا را شکست می‌دهد؛ اما مدل‌های دیفرانسیل جلو را خیلی نمی‌توان توصیه کرد. برای مثال پژو ۳۰۰۸ توازنی بهتر از سواری و هندلینگ را ارائه می‌دهد.


به بحث کیفیت کابین هم برسیم که خوب بوده اما با بهترین‌های کلاس فاصله دارد. سئات و پژو کیفیت ساخت بهتری دارند هرچند هیچ‌کدام از آن‌ها خشونت آفرود رنگید را ارائه نخواهند کرد. جیپ هرگز احساس ارزان‌قیمت بودن را ندارد اما نمی‌توان آن را لوکس دانست.


چیزی که به نظر می‌رسد فروش این خودرو را سخت‌تر خواهد کرد قیمت حدود ۲۵ هزار پوندی پیش از سفارش هرگونه آپشن است. بله نسخه‌های ارزان‌تر رنگید هم در دسترس هستند اما برای دست‌یابی به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و اپل کارپلی و اندروید اتو باید حداقل ۲۲۲۰۵ پوند بپردازید. تمامی نسخه‌های رنگید با کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع و شیشه‌های برقی عرضه می‌شوند ولی نسخه‌های فول مشابه مدل حاضر در تست از چراغ‌های LED و صندلی‌های چرمی سود می‌برند.


پیشرانه‌ی ۳ سیلندر بنزینی و جدید جیپ رنگید عضو دوست‌داشتنی این خانواده است. رقبای این خودرو کیفیت ساخت بهتر و سواری تیزتری دارند اما تعداد معدودی از آن‌ها می‌توانند استایل واقعی یک شاسی‌بلند و سرسختی چنین خودرویی را ارائه کنند. توصیه‌ی ما خرید نسخه‌ی ارزان‌تر لانگتیتود است که بهترین ارزش در مقابل مبلغ پرداختی را نشان می‌دهد.

مشخصات جیپ رنگید لیمیتد  ۱.۰ GSE T3 120hp

  • قیمت: ۲۴۹۰۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۸ اسب بخار/۱۹۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. MOHAMMAD.DEMON

    ۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    اگه بخوایم با یه ماشینی مقایسش کنیم
    اون بدون شک سوزوکی جیمنی خواهد بود
    مشخصات جیمنی
    قیمت: 18 هزار پوند
    پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری بنزینی
    قدرت/گشتاور: 100 اسب بخار/130 نیوتون متر
    گیربکس: 5 سرعته دستی
    شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 14.5 ثانیه
    حداکثر سرعت: 145 کیلومتر در ساعت
    مصرف سوخت: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۸ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (420 ديدگاه)

      البته کابین رنگید به مراتب بهتر از سوزوکی هست ( اختلاف قیمت زیادشون ب این خاطره بیشتر )
      با این حال نظر سنجی میزارم
      جیپ رنگید لایک
      سوزوکی جیمنی دیس لایک

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmadreza 2002

        ۸ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        به نظرتون تو پیچی ک اکثر طرفدارای چیپ میان چون خبر مال جیپه این مقایسه درسته؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسن

          ۸ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (112 ديدگاه)

          پس بیاد تو پیج استون مارتین مقایسه رو بذاره یا تو پیج سوزوکی؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. محمد

      ۹ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      بنظرتون کسی که ۲۵.۰۰۰ پوند واسه خرید یه خودرو میده، ۲.۰۰۰ پوند دیگه نمیده که قدرت ماشینش از ۱۱۸ اسب به ۱۴۸ اسب برسه و تند و تیز تر بشه؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Elmiraj

    ۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    پنج محصول جیپ در بحث آفرود در کلاس های خود بی رقیب اند……
    .
    تفاوت جیپ با بقیه در اینه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۸ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (112 ديدگاه)

      جیپ هست دیگه خدایی افرود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ali a

    ۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    جیپ رنگید خیلی دوست داشتنیه. طراحی ایش هم واقعا زیباست…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    واقعا جذاب و دوس داشتنیه
    اما اگه موتور قوی تری داشت خیلی جالب تر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amin

    ۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    جیپ و دیگر هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    جدیدا با این کلاس حال میکنم
    رنگید و جیمنی بهترین انتخاب ها هستن
    جذاب و کوچولو و بسیار کاربردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. AHVAZ-SEAT

    ۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (65 ديدگاه)

    هیچوقت نفهمیدم چرا جیپ اسم این مدل رو renegade گذاشت. (به معنی مسیحی مرتد شده و یا عیسوی مسلمان شده)

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. اردوان دوانی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    رِنِگِید یعنی عهد شکن…پیمان شکن…نافرمانی…از اسامی زیبای جیپ همیشه دوستداشتنی هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا