جیپ

تست و بررسی جیپ رنگید فیس‌لیفت 2018

فیات-کرایسلر تمام تلاش خود برای ایجاد تنوع در سبد محصولات جیپ را انجام می‌دهد و این کار با الکتریکی سازی و حضور در کلاس‌های خودرویی جدید صورت خواهد گرفت. یک مدل پایه جدید در سال ۲۰۲۲ به سبد محصولات این برند آمریکایی اضافه خواهد شد اما در حال حاضر این رنگید است که کوچک‌ترین عضو خانواده محسوب می‌شود.


این خودرو از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بازار حضور داشته و ۴ سال دیگر نیز به زندگی خود ادامه خواهد داد تا نسخه جدید آن عرضه شود. البته این افزایش طول عمر به لطف فیس لیفت جدیدی میسر شده است. رنگید فیس لیفت ۲۰۱۸ که از ماه سپتامبر وارد شوروم ها می‌شود دارای به‌روزرسانی‌های ناچیز بدنه بوده و در آن می‌توانیم چراغ‌های جلو و عقب LED جدید به همراه رینگ‌های متفاوت و سپرهای متفاوت را ببینیم.


اما خبر بزرگ معرفی دو پیشرانه بنزینی توربو و تمام آلومینیومی جدید است. هر دو پیشرانه بخشی از خانواده‌ای مدولار با پیکربندی ۳ و ۴ سیلندر هستند که قوی‌تر از قلب‌های آهنین ۴ سیلندر قبلی نشان می‌دهند.


نسخه پرچم‌دار ۱۷۸ اسبی به سیستم چهار چرخ محرک متصل است اما نسخه‌ای که در تست حضور دارد نسخه سطح میانی محسوب می‌شود. این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری ۱۴۸ اسبی سود می‌برد. پیشرانه یاد شده گشتاور ۲۷۰ نیوتون متری داشته و نیرو نیز از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود.


پیشرانه بنزینی و مدولار جدید یک اتفاق ویژه برای فیات-کرایسلر بوده و رنگید فیس لیفت نیز برای استفاده از این پیشرانه منتخب شده است. پیشرانه مورد بحث مولتی ایر II نام داشته و مصرف سوخت آن در مقایسه با پیشرانه‌های قبلی ۲۰ درصد کاهش یافته است.


نکته‌ای که با اطمینان می‌توان گفت این است که قدرت و پرفورمنس رنگید بهبود یافته است. این پیشرانه کوچک‌تر ۱۴۸ اسبی اساساً جایگزین نسخه ۱.۴ لیتری ۱۳۸ اسب بخاری شده و همچنین گشتاور قابل توجه ۲۷۰ نیوتون متری دارد. قلب تپنده رنگید قدرت بیش از حد نیاز برای اکثر خریداران رنگید داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز زیر ۱۰ ثانیه است.


با تمامی این تفاسیر، پیشرانه ۱.۳ لیتری ذکر شده نقاط قوت و ضعف گوناگونی دارد. آرامش خودرو در سرعت‌های بالا کاملاً خوب بوده اما صدای بادی که به خاطر فرم جعبه‌ای رنگید و آینه‌های جانبی بزرگ تولید می‌شوند کاملاً به گوش می‌رسند و اگرچه صدای پیشرانه هم در دورهای بالا درمی‌آید اما آن را نمی‌توان یک نقص عمده دانست.


از طرف دیگر این پیشرانه ۱.۳ لیتری که به‌صورت استاندارد با یک گیربکس دوکلاچه همراه شده سواری خیلی خوبی نداشته و به آن اندازه که امید دارید پاسخگو نیست. قدرت پیشرانه وجود دارد اما در نسخه‌های اولیه تولید شده شاهد عملکرد نرمی نیستیم و به خاطر گیربکس تأخیری وجود دارد. همچنین گاهی اوقات یک تأخیر ۱ ثانیه‌ای پس از فشردن پدال گاز مشاهده می‌شود.


همانند قوای محرکه جدید، سواری رنگید فیس لیفت نیز بهتر شده و اگرچه دارای برخی نقاط ضعف است اما در کل رنگید خودروی راحتی است. فرمان این خودرو خیلی تیز نیست اما وزن کافی برای کرخت نبودن دارد. نسخه‌های چهار چرخ محرک در بحث آفرود توانا هستند و نمونه‌های دیفرانسیل جلویی که یکی از آن‌ها در تست هم حضور دارد بهتر است بیشتر روی جاده حرکت کنند.


رنگید احساس جادار بودن را منتقل می‌کند. فضای پا و شانه نسبتاً خوب بوده اما سقف برای این کلاس خودرویی کاملاً بلند بوده بنابراین فضای سر بسیار مناسبی برای سرنشینان وجود خواهد داشت. از طرف دیگر خود کابین خوش‌ساخت بوده هرچند برخی پلاستیک‌های ارزان نیز دیده می‌شود. تنها تغییر واقعی بخش داخلی این خودرو به کنسول مرکزی مربوط می‌شود که فضاهای ذخیره‌ای اضافی را نشان می‌دهد.


در بخش عقب هم شاهد فضای صندوق ۳۵۱ لیتری هستیم که تغییری نکرده است. رنگید از این حیث خیلی رقابتی نیست و برای مثال نیسان قشقایی محفظه باری با گنجایش ۴۳۰ لیتر دارد.


نسخه‌های لیمیتد رنگید به‌صورت استاندارد از پشت آمپرهای هوشمند و صفحه‌نمایش ۷ اینچی رنگی بین دورشمار و سرعت‌سنج سود می‌برند. البته برای استفاده از صفحه‌نمایش مرکزی ۸.۴ اینچی هنوز هم باید مبلغ اضافی پرداخت کرد. این سیستم اطلاعات سرگرمی هم‌اکنون دارای اپل کارپلی و اندروید اتو بوده و خود صفحه‌نمایش تیز و سرراست است.


رنگید فیس لیفت از نظر سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی نیز پیشرفت داشته است. تشخیص علائم ترافیکی جدید بوده و به‌صورت استاندارد در مدل‌های لیمیتد وجود دارد. همچنین هشدار خروج خودرو از خط نیز در همه مدل‌ها به‌صورت استاندارد نصب شده است.

جیپ رنگید هنوز هم نمی‌تواند با تیزترین شاسی بلندهای کلاس رقابت کند اما خب نباید آن را کاملاً رد کرد. اگر به دنبال شاسی‌بلند جادار، راحت و شیک هستید جیپ ارزش نگاه کردن را دارد. این پیشرانه‌ی توربوی جدید به اندازه کافی قوی بوده و آرام و نرم است اما هنوز هم رنگید در بحث قیمت‌گذاری لنگ می‌زند.

مشخصات جیپ رنگید لیمیتد ۱.۳ T4 150HP

  • قیمت: ۲۵ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۲۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    یک فسقلی آفرودر از یک برند دوست داشتنی
    ???? Jeep ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ali a

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (775 ديدگاه)

    خوشکل و جمع و جوره…این رنگم خیلی بهش میاد..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ADAK

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    تناسب نداره اصن ، ارتفاعش به نسبت خیلی کمه
    پهناش هم به نست طولش کمه
    اصلا ابهت یه جیپ را نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا