تجربه و آزمایشجیپ

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید جیپ کامپس، یک گرند چروکی کوچک

نسل جدید رانگلر را فراموش کنید، کامپس جدید مهم‌ترین خودرویی است که جیپ امسال معرفی کرده است

– سن آنتونیو، تگزاس

دوست داشته باشیم یا نه، امروزه کراس‌اوورها در تمامی اندازه‌ها بر بازار خودرو مسلط شده‌اند و هر خودروسازی از این رونق بهره‌مند شده است؛ بنابراین برای جیپ، یعنی خودروسازی که تمامی محصولات آن از کراس‌اوورها و SUVها هستند، در حال حاضر زمان بسیار خوبی است. به همین دلیل جیپ به‌تازگی نسل جدید کراس‌اوور متوسط کامپس را معرفی کرده است که زمان مناسبی برای این کار محسوب می‌شود. مدیران فیات-کرایسلر گفته‌اند که جیپ را به‌عنوان پرچم‌دار شرکت خود در سطح جهانی در نظر گرفته‌اند و کامپس جدید نیز کراس‌اووری است که برای درنوردیدن بازارهای جهانی آماده شده است. همکاران برزیلی ما پس از آزمایش مقدماتی کامپس جدید در اواخر سال گذشته، چیزهای بسیار خوبی در مورد این کراس‌اوور گفتند و حالا ما نیز با نسخهٔ مخصوص ایالات‌متحدهٔ کامپس در تگزاس رانندگی کرده‌ایم و متقاعد شدیم که در کامپس تجدیدنظر فوق‌العاده‌ای انجام شده است.

2017-jeep-compass-first-drive

نسل جدید کامپس به‌عنوان جایگزین برای هر دو کراس‌اوور پاتریوت و کامپس قدیمی به بازار آمده است. نسل قبلی کامپس کراس‌اووری بود که بر اساس خودروی واقعاً وحشتناک دوج کالیبر ساخته شده بود؛ اما همهٔ موارد پیشین کامپس را فراموش کنید. نسل جدید این خودرو در همهٔ قسمت‌ها با مدل قدیمی تفاوت دارد. این خودرویی با ساختار و نگرشی جدید است که تمامی موارد منفی نسل قبل را دور انداخته است. در مورد طراحی محصولات جیپ، سر طراح این شرکت «Mark Allen» می‌گوید که ما برای طراحی خودروهای جدید جیپ، ویژگی‌های و سنت‌های رانگلر و گرند چروکی را همواره در نظر داریم.

به‌عنوان‌مثال، مدل رنگید که یک مینی آفرودر است، در طراحی در ویژگی‌هایی چون فرم جعبه‌ای شکل بدنه با رانگلر اشتراک دارد؛ اما با یک نگاه به کامپس جدید شباهت آن به گرند چروکی بلافاصله تشخیص داده می‌شود. خطوط صاف بدنه، قوس گلگیرهای یکپارچه و هفت تیغهٔ عمودی در جلوپنجره، همگی با الهام از چهرهٔ زیبای نسل کنونی گرند چروکی طراحی شده‌اند؛ بنابراین کامپس یک جیپ خالص و مثل همیشه سرسخت است اما با یک طراحی قوی که از دید ما آن‌را زیباتر از رنگید و چروکی کرده است.

2017-jeep-compass-first-drive2

نسل جدید کامپس بر روی نسخهٔ کشیدهٔ پلت‌فرم رنگید ساخته شده است و هردوی آن‌ها در قوای محرکه هم باهم اشتراک دارند؛ اما باوجودی که جیپ درمجموع کامپس را در ۱۷ ترکیب موتور و گیربکس مختلف در سراسر جهان عرضه می‌کند، این کراس‌اوور در ایالات‌متحده تنها با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. تیپ پایهٔ کامپس مجهز به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی بوده و در دو نمونهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک قابل انتخاب است؛ اما اگر نمونهٔ چهارچرخ محرک و اتوماتیک را می‌خواهید، باید مدل Trailhawk را که در اینجا مورد آزمایش قرار داده‌ایم انتخاب کنید که به‌صورت استاندارد با گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شود.

2017-jeep-compass-first-drive15

اما متأسفانه، موتور و گیربکس نقطهٔ ضعف جیپ کامپس محسوب می‌شود. هرچند FCA (فیات-کرایسلر) جهت بهبود عملکرد گیربکس ۹ سرعتهٔ خود کارهای زیادی انجام داده است و تقریباً مانند زمانی که ما برای اولین بار این گیربکس را در چروکی ۲۰۱۴ آزمایش کردیم وحشتناک نیست، اما هنوز هم ایجاد تغییرات زیادی در کیفیت و برنامه‌نویسی آن لازم احساس می‌شود. البته این گیربکس در کنار موتورهایی با گشتاور بالاتر مثل پیشرانهٔ V6 کرایسلر پاسیفیکا بهتر کار می‌کند اما در کنار موتور کامپس با تنها ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور پس از رسیدن به دور موتور ۳۹۰۰ rpm، کمبود قدرت کاملاً احساس می‌شود و گیربکس به‌سرعت جهت کاهش مصرف سوخت دنده را سبک می‌کند. این امر موجب می‌شود که کامپس در شتاب گیری‌ها کاملاً کُند به نظر برسد.

2017-jeep-compass-first-dri

اما این کم ‌شتابی کاهش مصرف سوخت چشمگیری را هم به ارمغان نیاورده است به‌گونه‌ای که کامپس در بهترین حالت ۷.۵ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که در پس مصرف سوخت ۶.۹ لیتری هوندا CR-V و یا ۶.۷ لیتری مزدا CX-5 قرار می‌گیرد. مصرف سوخت ترکیبی کامپس نیز بسته به هر تیپ بین ۹ تا ۹.۴ لیتر برآورد می‌شود اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که اغلب پدال گاز را تا انتها فشار می‌دید نباید انتظار چنین آمار و ارقامی را داشته باشید.

2017-jeep-compass-first-drive3

بااین‌حال هنگام حرکت در جاده‌ها، کامپس با رفتار خود شما را شگفت‌زده می‌کند. تعلیق این کراس‌اوور در هر چهارچرخ مستقل است که منجر به ارائهٔ سواری متعادل و پایدار چه در هنگام حرکت مستقیم و چه در پیچ‌ها شده است. همچنین حتی در نمونهٔ مورد آزمایش ما یعنی مدل تریل‌هاوک با رینگ‌های ۱۷ اینچی و لاستیک‌های فاق بلند ۲۱۵ نیز، شیرجه رفتن یا عدم تعادل بسیار کمی وجود داشت. فرمان کامپس نیز دقیق عمل می‌کند و هدایت آن لذت‌بخش است؛ بنابراین کامپس جدید در دینامیک رانندگی به‌راحتی کاملاً در جایگاه برتری نسبت به رنگید و چروکی قرار می‌گیرد.

2017-jeep-compass-first-drive8

چروکی از یک سیستم چهارچرخ محرک پیچیده‌تر استفاده می‌کند اما کامپس تریل‌هاوک هنوز هم نمایانگر یک جیپ واقعی است. سیستم Active Drive آن دارای یک دنده کرال ضریب سنگین بوده و قابلیت Selec Terrain آن نیز حالات مختلف شن‌وماسه، گل‌ولای، اتوماتیک و برف را ارائه می‌کند درحالی‌که مدل تریل‌هاوک از یک حالت اضافه بنام صخره نیز برخوردار است. همچنین کامپس تریل‌هاوک در آفرود و عبور از صخره‌های جزئی نیز کاملاً بدون مشکل عمل می‌کند درحالی‌که می‌تواند در آبی با عمق تا ۴۸ سانتیمتر نیز حرکت کند و قسمت جلویی آن‌هم جهت ارائهٔ زاویهٔ ورود ۳۰ درجه، با دیگر انواع کامپس متفاوت است. هرچند ممکن است بسیاری از خریداران کامپس تریل‌هاوک از این قابلیت‌ها استفاده نکنند اما برای بسیاری از خریداران توانایی‌های آفرود بالای کامپس تریل‌هاوک دلیلی کافی برای خرید آن است.

2017-jeep-compass-first-dri

در دنیای واقعی و در موقعیت‌های رانندگی روزانه نیز کامپس در ویژگی‌های کلیدی بهتر از مدل بزرگ‌تر و گران‌تر چروکی است. به‌عنوان‌مثال حجم صندوق بار کامپس ۷۷۰ لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۶۹۳ لیتر افزایش پیدا می‌کند درحالی‌که این اعداد برای چروکی به ترتیب ۶۹۶ لیتر و ۱۵۵۴ لیتر است. همچنین کامپس فضای سر و پای بیشتری نسبت به چروکی ارائه می‌کند. هنگام نشستن درون کامپس جدید با متریال و طراحی آشنایی که در محصولات اخیر جیپ دیده‌ام این مورد استقبال قرار می‌گیریم درحالی‌که احساس آن بسیار شبیه به چروکی است.

2017-jeep-compass-first-drive16

روکش پارچه‌ای و چرمی برای صندلی‌ها و همین‌طور یک سانروف بسیار بزرگ برای این خودرو قابل سفارش است درحالی‌که در تیپ‌های بالایی خود تجهیزاتی را ارائه می‌کند که در سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت انتظار وجود آن‌ها را نداریم. در بخش اطلاعاتی-سرگرمی نیز جیپ سیستم UConnect را با نمایشگرهای ۵، ۷ و ۸.۴ اینچی ارائه کرده است که در دو نمونهٔ آخر با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل نیز سازگاری دارد؛ بنابراین کامپس در تجهیزات کاملاً چروکی چند هزار دلار گران‌تر را مغلوب می‌کند؛ بنابراین اگر نیازی به طراحی متفاوت و کمی قابلیت‌های آفرود بیشتر چروکی نیازی ندارید، قطعاً سراغ کامپس بروید.

2017-jeep-compass-first-drive7

قیمت تیپ اسپرت کامپکت با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو از ۲۰,۹۹۵ دلار آغاز می‌گردد و با سفارش سیستم چهارچرخ محرک، ۱۵۰۰ دلار به این مبلغ اضافه می‌شود. در گامی بالاتر تیپ Latitude با قیمت پایهٔ ۲۴,۲۹۵ دلار قرار دارد درحالی‌که قیمت مدل تریل‌هاوک نیز از ۲۸,۵۹۵ دلار آغاز می‌شود. در نهایت تیپ فول و کامل این ماشین نیز با سیستم چهارچرخ محرک ۲۸,۹۹۵ دلار قیمت دارد. اما جیپ گفته است که قیمت بالاترین تیپ کامپس با سفارش تمامی آپشن‌ها و تجهیزات نهایتاً زیر ۳۵ هزار دلار خواهد بود.

با این قیمت، رقبای زیادی پیش روی نسل جدید قرار خواهند گرفت اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند با بزرگی نام جیپ رقابت کنند به‌گونه‌ای که هرچند کراس‌اوورهای چون فورد اسکیپ یا هوندا CR-V خودروهای جذاب و مدرنی هستند اما کامپس یک جیپ است و این برای اکثر مردم بسیار مهم است؛ بنابراین، مطمئناً کامپس جدید افراد بسیار بیشتری را نسبت به محصولات قبلی به سمت نمایندگی‌های جیپ خواهد کشید. کامپس خودرویی کاملاً متناسب در سبد فعلی محصولات جیپ است و گزینه‌ای قانع‌کننده برای کسانی خواهد بود که خواهان یک کراس‌اوور سنتی‌تر از اسکیپ و CR-V هستند. هنگامی‌که در داخل خودرو هستید، کامپس شما را با هندلینگ خوب و قابلیت‌های بالا تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارت ساده، این دقیقاً همان چیزی است که از یک کراس‌اوور کامپکت با نشان جیپ روی کاپوت انتظار می‌رود.

مشخصات فنی

Jeep Compass Trailhawk 2017
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۹.۴ لیتر (ترکیبی)
محور محرک چهارچرخ
وزن ۱۶۴۸ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۹۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
حجم صندوق بار ۷۷۰/۱۶۹۳ لیتر
قیمت پایه ۲۰,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۳۰,۵۰۰ دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ونوم

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    این جیپ کلا از هیوندای سانتافه الگو گرفته و دلیلم دارم اول اینکه 4 تا چرخ داره دوم اینکه چراغ داره و دلایل دیگه ( کامنت برای راحتی کسانی که دنبال شبیه سازی هستن )

    موافقم 0
    مخالفم 2
  2. VIPER ACR

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    این جور شاسی بلند جون داری با 30/000 دلار ارزش خرید بسیار بالایی داره.
    از قیافه ی محصولات جیپ هم خیلی خوشم میاد. هیچ وقت قدیمی نمیشه. ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. u.s army

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    بنیان گذار آفرود و یک نکته جیپ تنها خودرویی هست که تو تاریخ خودرو سازی بیشترین کپی ازش انجام گرفته خیلی از خودرو سازان اولین suv هاشون رو از جیپ تقلید کردن مثال لندروور تویوتا لندکروزر پاترول سنگ یانگ بنز جی کلاس فورد میوت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ارمان

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    هیچ نکته مثبنی تو این ماشین دیده میشه؟ رقیبه سنتی این ماشین مثل لندرور یکی بعد از دیگری داره برگ برندشو رو میکنه بعد جیپ میاد کوچیکتره یه ماشین دیگه رو میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mori Ca.

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    من با چروکی با سرعت ٩۵ کیلومتر و گیربکس ٩ سرعته و استفاده از کروز به مصرف ۶.۵ رسیدم که واسه این مدل باید کمتر هم باشه چون سبکتره و گیربکس بروز شده..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Omid622

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (744 ديدگاه)

    واقعا قیمت پایه خیلی خوبی داره ۲۰ هزار دلار عالیه
    اما بی صبرانه منتظر نسخه قدرتمند چروکی ۷۰۷ اسب بخاری هستم امیدواریم امسال رونمایی بشه که زنگ خطر جدیدی رو برای حریفان گردن کلفت به صدا در میاره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا