جیپ

رکورد جدید جیپ ترک‌هاوک: سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا روی یخ

جیپ امسال با مدل قدرتمند گرند چروکی ترک‌هاوک در فستیوال سالانهٔ موتور اسپرت یخ بایکال در جنوب سیبری در روسیه شرکت کرده و در جریان این رویداد رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. گرند چروکی با دستیابی به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت روی دریاچهٔ یخ‌زدهٔ بایکال، رکورد سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا روی یخ را بنام خود ثبت کرده است. این سرعت توسط ردیاب‌های GPS ثبت شده است. رکورد گرند چروکی ترک‌هاوک تحت قوانین فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) انجام گرفته و توسط فدراسیون اتومبیل‌رانی روسیه (RAF) هم تأیید شده و بنابراین کاملاً قانونی و رسمی است. همچنین این رکورد به‌طور رسمی در کتاب رکوردهای روسیه نیز به ثبت رسیده است.

دریاچهٔ بایکال عمیق‌ترین دریاچهٔ دنیا و همین‌طور بزرگ‌ترین دریاچهٔ آب شیرین دنیا محسوب می‌شود و با ۱۲ کیلومتر طول، مکان خوبی برای رکورد زنی این هیولای ۷۰۷ اسب بخاری به‌حساب می‌آید. البته ترک‌هاوک برای رسیدن به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت هرگز به چنین مسافت زیادی نیاز ندارد زیرا روی یخ با شروع حرکت در حالت ایستاده ظرف یک کیلومتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد درحالی‌که با استارت در حالت Rolling یا در حال حرکت، در مسافت یک کیلومتر به سرعت قابل‌توجه ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت دست یافت. برای این رکورد زنی، به گفتهٔ جیپ تمامی موارد غیرضروری خودرو حذف شده و در باک آن نیز صرفاً به‌اندازهٔ نیاز بنزین ریخته شده است.

به‌منظور حفظ ایمنی راننده و داوران هنگام انجام این رکورد زنی، کل مسیر دریاچه از برف و بلورهای یخ پاک‌سازی شد؛ اما حتی بااین‌وجود هم حرکت با چنین سرعتی می‌توانست خطرناک باشد زیرا سطح دریاچهٔ یخ‌زده با فیلمی از آب پوشیده شده بود که چسبندگی را کاهش می‌داد؛ اما خوشبختانه به لطف وجود سیستم چهارچرخ محرک با دیفرانسیل لغزش محدود، گیربکس کمکی تک سرعته، سیستم Selec Track با پنج حالت رانندگی مختلف و ترمزهای برمبو در ترک‌هاوک، همه‌چیز بدون مشکل انجام شد.

این خرس قدرتمند آمریکایی به لطف نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخاری خود روی آسفالت ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. گرند چروکی ترک‌هاوک با توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریع‌ترین شاسی‌بلندهای تولیدی دنیا محسوب می‌شود. شاسی‌بلندهای بسیار کمی در دنیا وجود دارند که می‌توانند به سرعتی بیش از این دست پیدا کنند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به لامبورگینی اوروس با حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت و بنتلی بنتایگا اسپید با حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    ترک هاوک ابر قدرت دنیای SUV هاست…..
    .
    شدیداً منتظر درگ ترک هاوک و اوروس در مجلات معتبری همچون Top gear ، MotorTrend و Carwow هستم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      گیریزلی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      اینکار جیپ بنظر دیوانگیه اما یه دیوانگی دوست داشتنی
      و جنون لذت‌بخش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. F22RAPTOR

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    دلو جرات و دسفرمون میخواد خداییش یه لحظه اشتباه کنی تمومه ماجرا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مجلهDSC OFF که یه مجله معتبر خودرویی روسی هستش رقابت های زیادی بین خودروهای پرفومنس ولوکس انجام میده.که تعدادی ازرقابت هاش رو پدال هم گذاشت که بین S63کوپه وM850 بود.یکی دیگه ازرقابت هاش بین M5 وAMG GT4 هستش.وهمینطور رقابت بین ۹۱۱GT2 ومرسدس AMG GTR وخیلی رقابت های جذاب دیگه.

    امااین مجله چندرقابت بین SUVهای پرفومنس هم انجام داده.مثل رقابت X5M وجیپ ترک هاوک.و رقابت جیپ ترک هاوک و مرسدس G63 ورقابت جیپ ترک هاوک و مرسدس GLC63 و جدیدترین رقابتش بین جیپ ترک هاوک و بنتلی بنتایگا هستش.که پیروز بین این رقابت ها بین SUV ها در مسابقه درگ ورولینگ جیپ ترک هاوک هستش تاالان.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا