جیپ

مروری بر هر آنچه از پیکاپ جیپ اسکرامبلر می‌دانیم

تنها چند هفته به برگزاری نمایشگاه لس‌آنجلس باقی‌مانده و یکی از خودروهایی که به‌احتمال‌زیاد در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد جیپ اسکرامبلر یا همان رانگلر وانت است؛ بنابراین تا چند هفتهٔ دیگر می‌توانیم رسماً این پیکاپ جدید جیپ را در نمایشگاه لس‌آنجلس مشاهده کنیم اما پیش از آن قصد داریم مروری داشته باشیم به هر آنچه که تاکنون از اسکرامبلر میدانیم.

چه خودرویی است؟

به‌طور ساده می‌توان گفت اسکرامبلر یک رانگلر با قسمت بار پیکاپ مانند است؛ بنابراین این خودرو باید چیزی شبیه به رندر بالا باشد؛ اما همه‌چیز در اسکرامبلر دقیقاً مشابه رانگلر JL نیست زیرا مثلاً جلوپنجرهٔ آن کمی متفاوت خواهد بود. همچنین جدیدترین تصاویر جاسوسی نشان داده‌اند که این پیکاپ از سپر جلوی منحصربه‌فردی هم برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، به‌احتمال‌زیاد با اضافه شدن قسمت بار، تغییراتی هم در بخش عقبی خودرو اعمال شده است.

تاریخچه

شایعات در مورد ساخت نسخهٔ پیکاپ رانگلر از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و سرجیو مارکیونه، مدیرعامل فقید فیات-کرایسلر در سال ۲۰۱۶ آن‌را تأیید کرد؛ اما این ایده برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۵ مطرح شد. در آن زمان جیپ کانسپتی بنام گلادیاتور را معرفی کرد که بر اساس رانگلر JK ساخته شده بود و خودرویی نزدیک به تولید محسوب می‌شد؛ اما گلادیاتور به خط تولید راه پیدا نکرد تا اینکه حدود یک دهه بعد دوباره ایدهٔ ساخت رانگلر وانت مطرح شد و نهایتاً تا چند هفتهٔ دیگر این خودرو رسماً رونمایی می‌شود.

نام

جیپ هنوز رسماً نام این پیکاپ را تأیید نکرده و حتی سرجیو مارکیونه هم سال گذشته گفته بود که نام آن‌را نمی‌داند اما همهٔ نشانه‌ها به نام اسکرامبلر اشاره کرده‌اند. اسکرامبلر یکی از نام‌های باسابقهٔ جیپ است که برای آخرین بار از آن در سال ۱۹۸۶ استفاده شد. در همین حال، به‌تازگی نام گلادیاتور هم در سایت فیات-کرایسلر دیده شده است. البته این نام به‌سرعت از سایت حذف شد اما پیش از آن کاربرانی اقدام به گرفتن اسکرین‌شات کرده‌اند. جیپ از نام گلادیاتور هم در دههٔ ۶۰ برای یک سری از پیکاپ‌های خود استفاده می‌کرد. جیپ در مورد این افشای نام هم هیچ توضیحی نداده و بنابراین تا پیش از رونمایی رسمی نمی‌توان فهمید که رانگلر پیکاپ چه نامی خواهد داشت اما بااین‌حال شواهد نام گلادیاتور قوی‌تر به نظر می‌رسد.

طراحی

بدیهی است که اسکرامبلر شبیه به یک رانگلر با قسمت بار خواهد بود و به‌جز تفاوت‌هایی در جلو و عقب، تغییر عمده‌ای نسبت به رانگلر ندارد؛ بنابراین، اسکرامبلر هم از همان امضاءهای طراحی جیپ برخوردار خواهد بود. همچنین میدانیم که این پیکاپ همانند برادرش رانگلر، با درهای قابل جدا کردن و سقف پارچه‌ای جمع شونده قابل سفارش خواهد بود.

زیر کاپوت

اسکرامبلر از همان پیشرانه‌های ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار و ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نسل جدید رانگلر استفاده خواهد کرد. خروجی این موتورها نیز باید با رانگلر یکسان باشد؛ اما ممکن است اسکرامبلر یکی از اولین اعضای خانوادهٔ رانگلر باشد که با یک موتور دیزلی و یک قوای محرکهٔ هیبریدی هم ارائه گردد.

قیمت

در بین جزئیاتی که تاکنون از اسکرامبلر میدانیم، قیمت وجود ندارد. قیمت رانگلر JL کنونی از ۲۷,۹۴۵ دلار آغاز می‌شود اما انتظار می‌رود قیمت پایهٔ اسکرامبلر چیزی در حدود ۳۰ هزار دلار باشد؛ اما انتظار می‌رود در مدل‌های روبیکان و دیگر تیپ‌ها، این قیمت افزایش قابل‌توجهی داشته باشد زیرا قیمت رانگلر روبیکان هم‌اکنون از ۳۷,۹۴۵ دلار آغاز می‌شود.

تکنولوژی

تأیید شده است که اسکرامبلر از تمامی تکنولوژی‌های موجود در نسل جدید رانگلر برخوردار خواهد بود؛ بنابراین انتظار می‌رود در این پیکاپ هم نمایشگرهایی با همان اندازهٔ رانگلر یعنی ۵ اینچی، ۷ اینچی و ۸.۴ اینچی ارائه گردد. اسکرامبلر به کارپلی و اندروید اتو و همین‌طور سیستم‌های ایمنی پیشرفته هم مجهز خواهد بود.

محل ساخت و رقبا

جیپ اسکرامبلر یا گلادیاتور یک پیکاپ میان سایز است که در بین پیکاپ‌های گروه فیات-کرایسلر در جایگاهی پایین‌تر از دوج رم ۱۵۰۰ قرار می‌گیرد؛ بنابراین پیکاپ جیپ در بازار ایالات‌متحده با رقبای هم‌وطن شامل شورلت کلرادو، جی‌ام‌سی کانیون و فورد رنجر مواجه خواهد بود درحالی‌که در سمت دیگر میدان هم رقبای ژاپنی یعنی تویوتا تاکوما و نیسان فرونتیر حضور دارند. اسکرامبلر در کنار رانگلر JL در کارخانهٔ فیات-کرایسلر در اوهایو تولید خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Mopar or No Car

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز این کلیپ رو ببینید و نظرتون رو بگید
    ایا کسی هست که از دیدن این کلیپ حالش بهتر نشه؟

    http://s8.picofile.com/file/8342363850/Classic_American_Cars.mp4.html

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mopar or No Car

      ۲۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      کسی اگه مدل دقیق ماشین های تو کلیپ رو میدونه کامنت بذاره.
      من فکر کنم یکی ایمپالا 58 بود یکی ایمپالا 68 و شوی بل ایر 57 ولی قرمز اولی و فیروزه ای رو دقیق نمیدونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mohammad

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    عکس دوم از اخر ادم رو بیهوش میکنه ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    تویوتا تاکوما TRD: لایک
    جیپ رانگلر پیکاپ : دیسلایک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Elmiraj

    ۲۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    رانگلر یک آفرودر بی رقیب ، خاص و با اصالته … به نظر من تولید یک پیکاپ با همان شکل و قیافه رانگلر از خاص بودن رانگلر می کاهه . ( البته اوایل دهه هشتاد از CJ-8 هم پیکاپی با همان شکل و قیافه تولید شد )
    .
    .
    یه جورایی شبیه همون کاریه لگن سازان داخلی با پراید و پژو۴۰۵ کردن !!!!!!
    ( البته من هرگز این اجازه را به خود نمی‌دم که جیپ را با لگن سازان مقایسه کنم )

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا