جیپ

ملاقات با جیپ چیف کانسپت

نوستالژی نیروی قدرتمندی است که می‌تواند فارغ از عقل و منطق، بازگو کننده شرح درد یک اشتیاق باشد. طراحان جیپ به‌خوبی از ساز و کار این پدیده آگاه هستند و این را از تعداد زیادی از کانسپت‌ها که در سال‌های گذشته از این کمپانی بیرون آمده، می‌توان دریافت. ما اگر بخواهیم به نوستالژی‌هایمان شاخ و برگ بدهیم، حداکثر در قالب یک اکشن فیگور از شخصیت محبوب‌مان آن را نشان می‌دهیم؛ ولی طراحان جیپ با سخت‌افزاری با ابعاد واقعی، گذشته‌ را به عنوان «پلی برای آینده» جستجو می‌کنند.

Jeep Chief concept
Jeep Chief concept
جیپ در کانسپت «چیف»، از فریم پلکانی و ساختار صلب نسل کنونی رنگلر (JK) استفاده کرده است؛ در واقع، جیپ هر گاه صحبت از وسایل نقلیه کانسپت کاملاً کاربردی و خشن برای خارج از جاده می‌شود، دست بالایی در رقابت دارد. در مورد کانسپت «چیف»، فریم رنگلر آنلیمیتد نیاز به تغییرات اندکی برای متمایز کردن خود از لحاظ ظاهری داشته است. با اینکه تمام چهار در خودرو و ستون‌های A و B بدنه، از همان طراحی مدل تولیدی در بازار استفاده می‌کنند، ستون C در ارتفاع پنجره کوتاه شده و از این قسمت به بعد و از جمله در درب عقب، از فایبرگلاس بهره گرفته شده است. برای حفظ نسبت مناسب در ابعاد خودرو، طراحان جیپ، کاهش ۲ اینچی ارتفاع سقف را درخواست کرده‌اند؛ چیزی که باعث شده که درها و پنجره‌های جلو زیر تیغ قرار گیرند.

Jeep Chief concept
Jeep Chief concept
همچنین شاید در تصاویر متوجه شده باشید که طراحان جیپ در این کانسپت، دستگیره‌های خارجی درهای عقب را حذف کرده‌اند؛ موضوعی که همراه با کوتاه کردن ستون سوم بدنه در عقب، موجب شده یک حالت خودروی ۲ در برای چیف ایجاد شود. چیف نه‌تنها ظاهری جذاب دارد، بلکه به معنای واقعی یک خودروی جذاب است. یکی از امکانات جالب این خودرو، گرم‌کن بسیار کاربردی در داخل کابین است که وظیفه سختی برای گرم‌ نگه داشتن پاهای ما در هوای سرد دارد؛ چیزی که جف هموند (Jeff Hammoud)، طراح جیپ به خوبی از آن آگاه بوده است.

Jeep Chief concept
Jeep Chief concept
با توجه به کاهش ارتفاع سقف، افزایش ارتفاع رانندگی با یک کیت بالابرنده ۲ اینچی و همین‌طور، استفاده از تایرهای ۳۷ اینچی BFGoodrich ماد-ترین T/A KM2، برای سوار شدن در چیف حتماً باید اندکی سر خود را پایین بیاوریم. شاید بهترین روش برای این منظور این است که ابتدا پای خود را بالا گذاشته و هنگامی که تا ارتفاع کف پنجره‌ها بالا آمده‌اید، سر خود را خم کرده و به درون صندلی بلغزید. حالا وقتی در کابین چیف نشسته‌اید، نیروی «نوستالژی» خود را نشان می‌دهد. اگر به عنوان یک علاقه‌مند خودروهای جیپ، در یک سن مشخصی قرار داشته باشید، تقریباً غیرممکن است که از دیدن این طراحی، اشک شوق در چشمان شما حلقه نزند. برای ساخت یک خودروی مدرن با چاشنی طرح‌های کلاسیک، جیپ وظیفه‌ خود را به‌خوبی انجام داده است. جیپ چیف از یک طراحی کابین با تم «هاوائی» بهره می‌برد که در آن المان‌هایی چون الگوهای پارچه‌های با زمینه گل بر روی صندلی‌های چرمی سفید و دسته دنده چوبی کوچک دیده می‌شوند. مکمّل اینها، تخته‌های چوب بلسان (Rosewood) در کف صندوق عقب و سقف هستند که نمایی بی‌نظیر را برای آن ایجاد کرده‌اند.

Jeep Chief concept
Jeep Chief concept
همانند کانسپت‌های مشابه جیپ مایتی FC و j-12، کانسپت چیف نیز نه‌تنها از نظر ظاهری، بلکه برای یک سواری خشونت‌بار در دنیای واقعی نیز آماده شده است. چیف برای این منظور بر فاکتورهایی مانند موتور ۳/۶ لیتری پنتا استار V-6، گیربکس ۶ دنده دستی و محورهای دیفرانسیل «دانا ۴۴» مجهز به دیفرانسیل قفل‌شونده «موپار» تکیه دارد. تنها کافی است شیفتر با تریم چوبی را در موقعیت دنده یک قرار دهید تا این خودرو با شرایطی که از یک «رنگلر» سراغ داریم، به راه بیفتد. سپس اگر به دنده دوم بروید و اندکی نیز بر روی پدال گاز فشار بیاورید، چیف در یک حالت کنترل شده، راه‌های فرعی را پشت‌سر گذاشته و از میان چمنزار بلند عبور می‌کند. به گفته جیپ، تنها تغییر انجام شده در موتور مربوط به یک مکش هوای سرد بوده است. در هر حال، در هر دنده‌ و سرعتی که باشید، در حالت دو یا چهار چرخ متحرک، عبور از تپه‌های کوچک و جاده‌های فرعی و پر دست‌انداز نمی‌تواند نگرانی چندانی برایتان ایجاد کند. جاده‌های قدیمی و مسیرهایی که مدت‌هاست درآنها خبری از آسفالت جدید نیست، جاهای مورد علاقه «چیف» هستند. با این حال، فرمان جیپ ارتباط بسیار پرهیجانی را بین تایرهای برآمده و سطح ناهموار جاده نشان می‌دهد.

کانسپت آشنا ولی دست‌نیافتی «چیف» که نام و نشانش را از یک سطح تریم در جیپ چروکی‌های دهه ۷۰ میلادی گرفته، یک ماشین زمان واقعی است که البته مانند مدل دلوریان در فیلم بازگشت به آینده، نیاز به یک «خازن فلوکس» ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. شهریار

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    عجب هیبتی داره….کاش میشد یه دور باهاش بزنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING 918

      ۱۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      یه ماشین قدیمی بود بهش میگفتیم اهو بیابان یا سیمرغ شبیه اونه ببخشید اسم اصلیش یادم نیس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. tv

        ۱۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (225 ديدگاه)

        خب دوست عزیز این همون جلو پنجره ای واگنیر ( اهو تو ایران) مدل مجهزترش چیروکی چیف 1977 و مدل وانتش بنام گلادیاتور یا سی جی 10 ( تو ایران سیمرغ) ، بوده رو داره دیگه .قیافه اشم کلا شبیه اوناست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. tv

          ۱۱ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (225 ديدگاه)

          البته وانتش اسمش j10 و j20 که من به اشتباه گفتم سی جی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    پدال عکس هات من کشته. عکس های باکیفیت و عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. میثم

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    کله یارو چسبیده به سقف :)
    مثه پیکان قدیمیا جای کله ش رو سقف نمونه!! :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    چیروکی چیفم آرزوووووووست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حامد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    وای من عاشق این جیپم پسرعمم یدونه مدل1979 کانادایی شو داشت اسپرتش کرده بود همه جا باهاش میرفتیم از رودخونه با عرض 70 متری شاهرود عبور میکردیم تو اتوبان بالای 160 تا میرفت مصرفشم اخرش 18 تا بود با اینکه موتور 6 سیلندر داشت رانندگی باهاش خیلی لذت بخش بود /ماشین امریکایی همینه دیگه/
    موتورای سگ جونی داشت خرابی هم نداشت برعکس نیسان پاترول که هم موتور پرمصرفی دارند هم زود مشکل پیدا میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فریا

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (684 ديدگاه)

    با روان آدم بازی مـــی کنــه ♥
    ◘||||||||||||||◘
    Cherokee SJ تکرار نمیشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حميد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    نوشتالژی واقعی
    یاد جیپ برانکو افتادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. american and japan

      ۲۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (199 ديدگاه)

      عزیز اون فورد بود نه جیپ.فورد برانکو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحیش به درد همون دوران میخورد، ولی ماشین باحالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. john

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (214 ديدگاه)

    با سلام و عرض ادب و خداقوت خدمت دست اندرکاران سایت عالی پدال
    پدال جان ، پیشنهادی درجهت بهترین شدن سایتت دارم ؛ این که هرز چندگاهی یک مقاله از تست خودروهای خاص داخل کشور توسط خودت داشته باشی .
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Adolf

    ۱۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    واقعا ما چه گناهی کردیم که همیشه باحسرت مطالب رو دنبال کنیم و ارزوی این ماشینارو داشته باشیم واقعا چرا اخه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اهورا

    ۱۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالیه. جیب چروکی چیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اهورا

    ۱۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این شاسی بلنده، ام وی ام X33 هم شاسی بلنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. یه پسر

    ۱۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    بشخصه به عمرم با ابهت تر از جیپ های سیمرغ تو خیابون ندیدم

    ینی شده تو کوچه پارک بوده ، ترسیدم از اون کوچه برم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. AF

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام من عاشق مدل های جیپ مایتی اف سی کانسپت و جیپ چیف ۷۱۵ و این مدل جیپ هستم ولی این مدل یه مشکل داره اونم اینکه در بغل ها و پشتش پنجره نداره و از امنیت کمتری بهره میبره ولیبازم عشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا