خودروهای سنگینولوو

بررسی تخصصی کامیون الکتریکی ولوو VNR

کاکپیت ولوو VNR الکتریک اطراف صندلی راننده را در بر گرفته و پشت آمپرهای موجود نیز ساده و سرراست هستند. خبری از دسته دنده نبوده و تنها دکمه هایی با نوشته های D، R و N دیده می شوند. یک اهرم ترمز پارک زرد رنگ وجود دارد که در نقطه ای غیر قابل اشتباه بین دکمه شیفتر و سرعت شمار وجود دارد. اما دو پدال وجود دارد: ترمز و گاز.

برای حرکت کردن باید پا را روی پدال ترمز گذاشته، ترمز پارک را آزاد کرده، دکمه درایو را انتخاب نموده و پا را روی پدال گاز فشار دهید. با اینکه فرایند کاملا آشناست اما کاملا حسی متفاوت دارد زیرا خب هرچه باشد در کابین کامیون کلاس ۸ ولوو نشسته ایم. فرمان بزرگ و ۱۸ اینچی ولوو تقریبا تخت بوده و صندلی پنوماتیک آن بالا و پایین می روند تا راننده موقعیت خوب رانندگی را پیدا کند.

VNR الکتریک جدیدترین کامیون ساخت آمریکا در تاریخ ۱۰۰ ساله ولوو بوده و به عنوان بخشی از برنامه ی LIGHTS (راه حل حمل و نقل سنگین و سبز) توسعه یافته است. اگرچه ولوو بخاطر تولید کامیون هایی برای حمل اشیا با مسافت های طولانی شناخته شده اما VNR (حرف R مخفف منطقه ای است) برای کارهای محلی و منطقه ای توسعه یافته است. VNR جزو کامیون هایی است که معمولا آن را در پارکینگ سوپرمارکت های بزرگ خواهید دید. این نوع کامیون ها همه جا هستند هرچند قوای محرکه ی الکتریکی ندارند.

اگرچه قوای محرکه کامیون ولوو کاملا نوین است اما کلیت آن غیرعادی و نا آشنا بنظر نمی رسد. کنترل پدال گاز در سرعت های بسیار کم راحت بوده اما پاسخ خطی تری در زمان حرکت دارد. وقتی زمان کاهش سرعت فرا برسد قوای محرکه ی دو پیشرانه ای VNR میزان ترمز احیا شونده ی زیادی خواهد داشت. این ترمز قابل سفارشی سازی در ۴ مرحله است که از طریق دسته ای روی ستون فرمان انجام می شود. موقعیت دو برای سناریوهای ناخواسته است که در آن نیازی به لمس ترمز تا لحظه آخر برای توقف کامل نیست.

همانند دیگر خودروهای الکتریکی ولوو VNR بسیار نرم و ساکت است. قطعا هیچ خبری از صدا و تعلل در تعویض دنده نیست و همین موضوع درباره سبک یا سنگین کردن گیربکس دو سرعته اتوماتیک صادق است. آرامش قوای محرکه این کامیون شاید قابل توجه تر از یک خودروی الکتریکی عادی باشد زیرا هیچ خبری از صدای ترمز احیا شونده نیست.

به جز حس سنگینی، فرمان کند قابل درک و ارتفاع بالا از سطح زمین، ولوو VNR تفاوت چندانی نسبت به خودروهای الکتریکی سواری ندارد. سوال این است: آیا می توان یک روز کامل را با این کامیون سر کرد؟

بخش اعظم فریم، کابین و قوای محرکه کامیون موردبحث با پیکاپ های سری VNR مشترک بوده و این موضوعی مهم است زیرا ولوو می تواند همچون همیشه نگهداری و تعمیر این بخش ها را انجام دهد.

پیشرانه کامیون از دو پیشرانه که کنار یکدیگر هستند تشکیل شده و با یک گیربکس دو سرعته اتوماتیک همکاری می کند. این پیشرانه ها بین ریل های فریم و درست پشت کابین قرار داشته و اکسل عقب را تغذیه می کنند و بنابراین شما از نظر فنی می توانید VNR را کامیونی پیشرانه وسط بدانید. این مجموعه حداکثر قدرت ۵۳۶ اسب بخاری تولید می کند که در حالت استاندارد و طولانی مدت به ۳۴۹ اسب بخار می رسد. گشتاور نیز بسته به اعداد داینو فرق می کند هرچند ما حداکثر آن را ۳۱۹۹۷ نیوتون متر یافتیم.

این پیشرانه ها حداکثر دور ۱۰ هزاری داشته که نسبت به پیک گشتاوری ۲ هزار دور پیشرانه های دیزلی عادی VNR تفاوتی بنیادین دارد. نسبت دنده یک ۹.۵ به ۱ بوده اما گیربکس اندکی بعد دنده دو با نسبت ۳.۵ به یک را انتخاب می کند.

پیشرانه ها می توانند در حالت ترمز احیا شونده قدرت ۳۴۹ اسب بخاری تولید کنند اما خب ولوو این کامیون را به سیستم ترمز دیسکی سنتی هم تجهیز کرده است. سیستم تعلیق عقب نیز از نوع بادی است. با اتصال هر نوع تریلری شاهد ترمزهای بادی نیز خواهید بود بنابراین قوای محرکه شامل کمپرسور بادی الکتریکی نیز می باشد.

دماغه ی سنتی این کامیون هنوز هم پذیرای رادیاتور برای خنک کردن قطعات گوناگون بوده و زیر آن نیز پر از سیستم های الکترونیکی برای مدیریت شارژ ۴۰۰ ولتی و تامین نیازهای پیشرانه الکتریکی ۶۰۰ ولتی و باتری ها می باشد. درگاه شارژ CCS نیز سمت راننده و زیر پله کابین قرار گرفته است.

چهار مجموعه باتری بصورت جفتی در هر سمت ریل های فریم قرار گرفته و فضای لازم برای قرارگیری باتری های بیشتر در صورت لزوم وجود دارد. هر مجموعه ظرفیت ۶۶ کیلووات ساعتی داشته و از این میان ۵۰ کیلووات ساعت را می توان با استراتژی مدیریت حالت شارژ استفاده کرد. شاید این میزان ظرفیت در دسترس کمی محافظه کارانه بنظر اما به یاد داشته باشید که کامیون ها هر سال خیلی بیش از مسافت متوسط ۲۴ هزار کیلومتری برای خودروهای عادی را طی می کنند. کامیون کلاس ۸ حاضر در تست از ۶ مجموعه باتری استفاده کرده و ظرفیت قابل استفاده آن ۳۰۰ کیلووات ساعت بوده است. در مقام مقایسه باید گفت تسلا مدل S که بیشترین برد بین خودروهای الکتریکی را دارد از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی استفاده می کند.

ولوو برد دقیق این کامیون را اعلام نکرده که دلیل آن تلاش برای پیشرفت این برنامه آزمایشی است. برد کاری برنامه ی LIGHTS بین ۱۲۱ تا ۲۸۲ کیلومتر است.

برنامه ی LIGHTS شامل تست نسل های گوناگون باتری ها بوده و ولوو از داده های بدست آمده در این تست های واقعی برای تعریف استراتژی حالت شارژ استفاده خواهد کرد. این خودروساز سوئدی برنامه هایی برای فروش کامیون VNR تا پایان سال داشته و این برنامه آزمایشی منجر به ایجاد شعاع حرکتی و الگوریتم رتبه بندی وزن محموله ی خاصی خواهد شد که مشتریان می توانند بر مبنای آن برنامه ریزی کنند.

ما چند شرکت کننده ی تست درباره شعاع حرکتی صحبت کردیم و نوشیدنی بزرگی که یکی از نمایندگان به ما داد باعث سورپرایز شد. آمار و ارقام شعاع حرکتی VNR او را خیلی نگران نکرده زیرا ۹۳ درصد کامیون های توزیع مسیرهایی حدود ۱۶۰ کیلومتر در روز دارند.

او بیشتر درباره ظرفیت بار کامیون نگران بود. این کامیون نمی تواند وزن ناخالص زیادی داشته باشد زیرا وزن خود کامیون زیاد است. VNR دیزلی حدود ۷۲۵۷ کیلویی داشته در حالی که وزن نسخه الکتریکی به ۱۱۱۱۳ کیلوگرم می رسد. کامیون دیزلی می تواند محموله هایی با وزن ۲۲۲۲۶ کیلوگرم را حمل کند اما این مقدار برای مدل الکتریکی به ۱۹۲۷۷ کیلوگرم می رسد که کمتر است. در واقع برای انجام کار ۶ VNR استاندارد باید ۷ دستگاه VNR الکتریکی وجود داشته باشد.

قضیه از این نظر شبیه خودروهای الکتریکی سواری است. میزان برد روزانه ای که نیاز دارید به نوع سواری و کاربری شما مربوط می شود و درباره کامیون ها هم موضوع به میزان ظرفیت حمل بار ارتباط خواهد داشت.

تمامی این موارد بر پایه حالت کنونی توسعه باتری بنا شده است. اگر ۶ مجموعه باتری به ۴ مجموعه تبدیل شوند شاهد کاهش وزن کامیون خواهیم بود. اگر پیشرفت های باتری چشمگیر باشد خودروسازان خواهند توانست مجموعه های متفاوت را با تکنولوژی کنونی جفت کنند.

برنامه LIGHTS در مراحل نهایی توسعه کامیون الکتریکی ولوو قرار دارد. مشتریان بالقوه، تامین کنندگان ایستگاه های شارژ، تاسیسات سرویس و مشوق های دولتی می توانند کار کردن این اکوسیستم را مشاهده کنند. مشکلات اساسی حرکت در سربالایی ها و سرپایینی ها، قابلیت اطمینان و هزینه های نگهداری جزو حیاتی ترین موضوعا هستند. هنوز قیمت کامیون VNR الکتریکی ولوو اعلام نشده زیرا یارانه های متنوعی وجود دارد. قیمت این کامیون اواخر سال جاری و نزدیک به استارت تولید آن اعلام خواهد شد.

توسعه ی کامیون های الکتریکی فقط مختص به ولو نبوده و هر کامیون سازی در حال کار روی پروژه های مشابهی هستند. چیز زیادی درباره پرفورمنس و کارکرد محصولات سایر شرکت ها نمی دانیم.

بازار کامیون ها در حال تغییر بوده و حداقل از نظر نمونه های تحویل دار منطقه ای با شعاع حرکتی نسبتا کم که اینگونه بوده است. ولوو با برنامه LIGHTS به دنبال دادن قوت قلب به مشتریانی است که این را می خواهند. آنها می دانند پول واقعی اینجا خوابیده است. کامیون های برقی کار خود را انجام می دهند و باید سرویس آنها راحت باشد. اما از نظر کامیون های الکتریکی برد بلند فعلا آینده ی واضحی وجود ندارد و اول باید منتظر حل مشکلات کامیون های منطقه ای و محلی باشیم.

مشخصات کامیون ولوو VNR الکتریک

  • پیشرانه: دو واحد الکتریکی
  • قدرت: ۳۴۹ اسب بخار/۵۳۶ اسب بخار (حداکثر)
  • گیربکس: دو سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • باتری: ۳۰۰ کیلووات ساعتی
  • برد حرکتی: ۱۲۱ تا ۲۸۲ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3143 ديدگاه)

    کامیونهای اروپایی که دماغ نداره زیباتر از کامیونهای دماغ دار امریکایی هست

    موافقم 2
    مخالفم 2
  2. سروش

    ۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    بردش خیلی کمه مخصوصا برای بار بردن. هر ۲۰۰کیلومتر بخواد چند ساعت شارژ بشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدي

      ۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      توی متن اشاره شده که این کامیون برای کارهای محلی و منطقه ای طراحی شده، قراره از انبار فروشگاه، وسایل رو به سوپر مارکتهای همون شهر برسونه. ٢٠٠ کیلومتر زیاد هم هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مالباخته سایپا دیزل

    ۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوب اونا دارن کار میکنن وبه فکر پیشرفت مماکتشون هستند مثل ما نیستن که همه فکرشون درست کردن مافیا تو هر صنعتی باشند و مانع تراشی کنن پس ما همیشه باید حسرت بخوریم قابر توجه سایپا دیزل که سه سال هست ولوو ثبت نام کرده ولی نمیتونه تحویل بده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. JDM

    ۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اتفاقا ولوو جدیدا برای مدل های FM.FMX.FH.FH16فیس لیفت و یه مقدار تغیرات اپشنی و فنی ارائه کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. volvo

    ۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (242 ديدگاه)

    ظرفیت باتری خیلی کم هست،فقط به درد مصارف شهری میخوره.
    لاستیک جلویش ،لاستیک اتوبوسی هست که پهنای کمتری دارند
    هنوز یه کم زود هست که کامیونهای بین شهری رو برقی کنن،

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا