خودروهای سنگین

اشتایر کانزپت، تراکتوری هیبریدی با 5 پیشرانه الکتریکی!

اگرچه تراکتور اشتایر کانزپت اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ رونمایی شده اما اخیراً با دریافت جایزه طراحی خوب سال ۲۰۲۰ خبرساز شده است.

اگرچه اشتایر کانزپت کاملاً مفهومی طراحی شده اما دارای سیستم هیبریدی ماژولاری است که شامل یک پیشرانه دیزلی، یک ژنراتور و ۵ پیشرانه الکتریکی می‌باشد. شایان ذکر است همه این پیشرانه‌ها به‌صورت انفرادی کنترل می‌شوند.

چهار پیشرانه الکتریکی در چرخ ها قرار گرفته و نیروی خود را از مجموعه باتری نصب شده در مرکز تراکتور دریافت می‌کنند. اشتایر می‌گوید این سیستم باعث ایجاد راندمان بالا و کاهش قطعات متحرک می‌شود زیرا قطعات گیربکس و سیستم هیدرولیک حذف شده‌اند و میزان تلفات انرژی کمتر شده است.

این سیستم هیبریدی پیچیده همچنین می‌تواند انرژی را در زمان حرکت در سرپایینی احیا و جذب کند و با یک سوکت استاندارد هم به راحتی می‌توان تراکتور اشتایر را شارژ نمود. استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی در تمامی چرخ ها به معنی استفاده از قدرت در زمان نیاز بوده و این برای کاربری در زمین‌های گلی و چمن بسیار خوب می‌باشد. اشتایر همچنین کانسپت خود را با حالت تمام الکتریکی تولید کرده است.

اشتایر کانزپت به خاطر طراحی خلاقانه و البته کاربردی جایزه طراحی خوب ۲۰۲۰ را دریافت کرده است. این جایزه به تکنولوژی‌های کانزپت نیز تعلق گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به قوای محرکه هیبریدی با کارایی بالا و ابعاد جمع‌وجور اشاره کرد.

این تراکتور همچنین دارای یک پهپاد با حسگرهای خاص است که در جلوی تراکتور پرواز کرده و داده‌ها را به کابین می‌فرستد. به این مورد باید هدآپ دیسپلی و نمایشگری یکپارچه را نیز اضافه کرد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    من اینو توی مجله ی نوآور دیده بودم ولی از این زاویه بنظرم…
    خیلیییی بااااااحااااااااله!!!!!!!!!???
    من حاضرم بجای محصولات سایپا یا ایران خودرو اینو سوار شم!!!!!!????????

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. یوسف

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (743 ديدگاه)

    Steyr (اشتایر) یک غول صنعتی اتریشی بود که در زمینه ساخت جنگ افزار، راه آهن، خودروسازی (خودروهای معروف پوش) و ماشین آلات کشاورزی فعال بود. بعدها ورشکست شد و زیرمجموعه های اون تعطیل شدند یا توسط گروه های صنعتی دیگه خریداری شدند.
    بخش خودروسازی که چند سالی در تملک دایملر بود تعطیل شد و بقایای اون تبدیل به مگنا اشتایر شد که امروزه به مهندسی پیشرانه و تولید خودرو به سفارش خودروسازان در اتریش مشغوله (برخی از مدل های بنز، بی ام و، مینی، اوپل و … در خط تولید مگنا اشتایر مونتاژ میشدن و قرار بود که مونتاژ بی ام و z4 و تویوتا سوپرا هم توسط مگنا اشتایر انجام بشه).
    بخش ماشین آلات کشاورزی به تملک CASE در اومد (که یک سازنده قدر ماشین آلات کشاورزیه) و بعدها هم گروه فیات CASE و NewHolland رو خرید و در هم ادغام کرد که الان تراکتورسازی اشتایر زیرمجموعه اونه (به نام گروه CNH Global شناخته میشه). تراکتورهای اشتایر بسیار تکنولوژیک و سطح بالا هستند ولی با این وضع اقتصادی خراب و پول ملی بی ارزشی که داریم باید به همون تراکتورهای تبریز قانع باشیم (قیمت متوسط یک تراکتور نیمه سنگین اشتایر بالای 70 هزاریورو هستش و حتی کشت و صنعت ها از پس خریدش برنمیان).

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. Ali_x76

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    «این تراکتور همچنین دارای یک پهباد با حسگرهای خاص است ….»
    پهباد غلطه
    پهپاد درسته ( پرنده هدایت پذیر از دور )

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. میثم

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    اینا که انقدر زحمت کشیدن، خب یدفه یه سیستم خودران هم میزاشتن دیگه.
    تو زمین زراعی که مشکلات خیابونا وجود نداره راحت میتونن با یه سیستم خودران و یه نرم افزار رو گوشی هوشمند کنترلش کنن

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

      ۳۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (335 ديدگاه)

      آره،نکته و ایده ی خوبی دادی!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. Mad.z.Max

      ۳۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1840 ديدگاه)

      قطعا به این سادگی که شما میگین نیست. تمام سیستمای خودران دنیا، الان فقط کاربریشون توی مسیرای تعریف شده ای مثل بزرگراها و خیابونا و کوچه ها هست، سیستمی برای بیراهه ها و جاهای علامتگذاری نشده وجود نداره.

      البته شاید منظور شما صرفا سیستم کنترول از راه دور باشه مثل بعضی از پهپادهای برد بلند، که اون داستانش جداست

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. میثم

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (3540 ديدگاه)

        چند ساله یه سری جاروبرقیهایی اومده به بازار که کاملا هوشمنده. وقتی روشنش میکی خودش حرکت میکنه و حسگرهایی داره که مسیرهایی رو که رفته جارو کرده رو اسکن میکنه و یاد میگیره و دفعه بعدی که روشنش میکنی کل مسیر رو یاد گرفته و بار اول ممکنه یه مسیر رو 10 بار بره ولی هر روز این نقشه بهتر و کامل تر میشه تا جایی که کل نقشه خونه رو یاد میگیره و خودش بعد از اون طبق همون الگو پیش میره و دیگه یه مسیر رو 2 بار نمیره
        تو این تراکتور هم میشه مشابه این سیستم رو نصب کرد و یک بار خود کشاورز پشت فرمون بشینه و روی کل زمین کار کنه و نقشه زمین هم بوسیله سیستم شناسایی میشه و برای بارهای بعدی تراکتور خودش طبق اون نقشه بره کاری که براش تعریف شده رو انجام بده و کشاورز با یه اپ روی گوشیش بتونه عملکرد تراکتور رو بررسی کنه. ضمن اینکه یه پهباد هم داره و اون میتونه کل نقشه زمین رو اسکن کنه و بفرسته به تراکتور و خودش بقیه کارا رو انجام بده.
        اگه یکی دو سال دیگه دیدین ارتقاء دادن و این سیستمو تولید کردن تعجب نکنین
        درمورد خلاقیت یه بار تو کتابی خوندم میگفت: خلاقیت الزاما خلق یه چیز جدید نیست، بلکه میتونه ایجاد ارتباط بین چیزهای بیربط با هم باشه

        موافقم 3
        مخالفم 0
      2. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (335 ديدگاه)

        ببین خود میثم گفت بشه با نرم افزار گوشیِ هوشمند هم کنترلشون کرد،البته خودران ها میتونن راه مشخصی رو برن و اگه یکبار باهاش توی یه مزرعه رانندگی کنی دیگه اون مسیر رو حفظ میشه!!!

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. RezaRs

      ۱ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      شما گاو آهن نزدی تو زمین زمین خودش جابه جا میکنه تراکتورو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    وای خدا دیگه مردم روی تراکتور هم دست گذاشتن دست برقی ای وای خدا اخه تراکتور برقی !!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهیار احمدنیا

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سازنده این هم مثل لامبورگینی ولی بجای فراری یه لامبورگینی سفارش میده و همونطور که همه میئونن یه سوپر اسپرت میسازه ولی برقی بعد یه خودرو رو ساز معروف میشه ولی من بجا پرتید اینو سوار میشم لاک چری تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا