آموزشخودروهای سنگین

ترمز کمکی اینتاردر ZF، روشی امن‌تر برای توقف

کم کردن سرعت یک تریلر چند تنی، اتوبوس یا یک قطار در حال پایین آمدن از یک شیب تند فشار زیادی را بر سیستم‌های ترمز معمول وارد می‌کند که باعث می‌شود وسیله نقلیه گاهی از کنترل خارج شود و یا حتی باعث عمل نکردن ترمز شود! اینتاردر راه‌حلی برای این مشکل است.

ZF-Intarder for Trucks
ZF-Intarder for Trucks

قدرت موتور تنها ملاک مهم برای خودرو نیست، خودروهای سنگین علاوه بر قدرت، نیازمند بیشترین مقدار نیروی ترمز در کم‌ترین زمان ممکن هستند. یک اتوبوس کاملاً پر را در حال پایین آمدن از شیب تند یک جادهٔ کوهستانی تصور کنید، رانندگانی که دسترسی مطمئن به یک ترمز هیدرولیکی دارند قطعاً دارای عملکرد ایمن‌تری برای کنترل خودرو هستند.

ZF-Intarder for Trucks
ZF-Intarder for Trucks

ترمز کمکی اینتاردر (Intarder) بسیار کم‌حجم و سبک (۶۵Kg) که می‌تواند به‌راحتی در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شود که نه‌تنها کمکی برای ترمز موتور (engine braking) است بلکه تنش‌ها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز معمول را می‌تواند تا ۹۰% کاهش دهد؛ که این عملکرد بیشتر نمود خود را در شیب‌های طویل کوهستانی دارد. این سیستم باعث می‌شود تا ترمز اصلی خودرو خنک بماند و ظرفیت کامل خود را داشته باشد تا در ترمزگیری های ناگهانی وارد عمل شود و به بهبود کنترل خودرو کمک کند.
خودروهایی دارای Intarder هستند، دچار خوردگی و از بین رفتگی ترمز، ناشی از فشار زیاد وارد بر ترمزها نمی‌شوند و این امر صرفهٔ اقتصادی زیادی برای رانندگان دارد.

ZF-Intarder for Trucks
ZF-Intarder for Trucks

قدرت در کنترل سرعت
در درون Intarder دو چرخ پره‌دار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. یکی روتور چرخان با سرعت بالا و دیگری استاتور بدون حرکت. هنگامی که Intarder فعال می‌شود یک پمپ هیدرولیکی کنترل‌شده توسط سیستم الکترونیکی خودرو، روغن با ویسکوزیته (چسبندگی) بالا را به داخل Intarder تزریق می‌کند روتور که به محور انتقال قدرت خودرو متصل است به این سیال شتاب می‌دهند و آن را در یک مسیر چرخشی به سمت استاتور می‌فرستد. این روغن با نیروی که روتور به آن وارد کرده وارد فضای ثابت بین پره‌های استاتور می‌شود و استاتور روغن را با قدرت زیاد و مخالف با جهت حرکت روتور پس می‌زند. این امر، باعث برخورد ضربه گونهٔ سیال با روتور می‌شود که گشتاور بازدارندهٔ قدرتمندی ایجاد می‌کند. این گشتاور اول به محور انتقال قدرت و بعد؛ به‌نوعی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گرمای حاصل از تبدیل انرژی نیز توسط روغن جذب می‌شود. روغن پس از خروج از Intarder به یک مبدل حرارتی منتقل می‌شود و در آنجا گرمای گرفته را از دست می‌دهد و روغن خنک می‌شود. این مجموعه قدرت نگه‌دارندگی قابل‌توجهی تولید می‌کند درحالی‌که هنوز دیگر سیستم‌های ترمزی خودرو فعال نشده‌اند که موضوع در خودروهای سنگین کارایی بالایی دارد.

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

تمامی این مجموعه مراحل به‌سرعت اتفاق می‌افتد به‌گونه‌ای که در بهترین حالت حدود یک ثانیه زمان می‌برد که البته این زمان برای فعال شدن کامل Intarder کافی است.

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

نسل سوم Intarder های شرکت ZF توانایی تولید تا ماکزیمم ۴۰۰۰Nm گشتاور بازدارنده و ۶۰۰kN نیروی ترمز را دارند. این سیستم می‌تواند به‌صورت اتوماتیک یا با انتخاب یکی از ۵ حالت توسط راننده تنظیم شود.

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

Intarder می‌تواند سرعت هر خودروی سنگینی را به طور قابل‌توجهی تحت کنترل نگه دارد. حتی تعویض دنده و سایر سیستم‌های ایمنی خودرو مانند ABS, ESP می‌توانند عمل کنند و مانعی برای Intarder نخواهند بود.

نوشته: سید محمدحسین سادات رسول

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. بچه خفن

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بنز چند سالی هست داره از این استفاده می کنه واسه کامیوناش ولوو هم به تازگی گذاشته

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Lord Cezar

      ۲۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (300 ديدگاه)

      کی گفته ولوو تازگیا از این استفاده میکنه ؟ ولوو از این تکنولوژی از سال 2002 روی سری 2 ولوو اف اچ استفاده میکنه . خواهشا بدون اطلاع راجع به سلطان ترانزین دنیا اظهار نظر نکنیم . منبیع هم بخوایید تو گوگل و ویکی پدیا هست.

      موافقم 13
      مخالفم 10
      1. Lord Cezar

        ۲۴ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (300 ديدگاه)

        سلطان ترانزیت دنیا VOLVO FH

        موافقم 12
        مخالفم 10
        1. Alirazmjooei

          ۱۵ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (14 ديدگاه)

          هنوز مونده تا ولوو بخواد لقب سلطان جاده ها رو به خودش بگیره??

          موافقم 21
          مخالفم 13
        2. مصطفی

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (27 ديدگاه)

          سلطان جاده ها ی ایران در حال حاضر اسپانیاست که شرکت مارال خدمات وگارانتیش میکنه حتی ۵سال کارکرده.
          ولی ولوو زیر بار گارانتی هیچ شرکتی هنوز نرفته.
          سلطان حمل نقل دنیا هم تو ایران بنز یا همون شرکت دایملر.
          ببین چندتا شرکت تو دنیا دارن از موتور بنز و گیربکس زد اف تو خودروهایشان استفاده میکنن.
          چرا؟ چون بهترینه و کم استهلاک.
          ولوو پر خرجه . تازه ولوو جزوه پنج تا اولم نیست. ایویکو که غول بارهای سنگینه و لی تو ایران نه بنز نه ایویکو لوازم ندارن اگه بود اسکانیا سوم بود . بازم داف یکم استهلاک بالاست ولی راحته.و مقاوم .
          درآخر بنز توایران و دنیا جواب دندان شکن به تمام تراک دیزلها داده.
          چون یه مدل ۵۰سال کارکرده مثل بنز داره چرخش میچرخه وچرخ مصالح و حمل و نقل عمرانی رو داره انجام میده با کمترین خرج وخرابی.
          برین بنز دماغ دار جدید ببینید وقدرتشو و تنوع. کامیون ماشین مسابقه نیست .
          ماشین کسب درآمده وسلام.

          موافقم 5
          مخالفم 1
      2. Alirazmjooei

        ۱۵ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (14 ديدگاه)

        کی تا حالا ولوو شده سلطان

        موافقم 14
        مخالفم 7
      3. محمد

        ۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اون ریتارد هست که بهش خفه کن موتور هم میگن که رو ولوو نصب هست تازه مدل های ۲۰۲۲ دارای اینتارد شدن
        اینتارد روی گیربکس نصب میشه

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      هم ولوو و هم بنز تو ایران هر دو اینتاردر دارن که مال ولوو 3 زمان هست و مال بنز نمی دونم چند زمان
      اینتاردر تو موتور بسته میشه مثل ولوو و بنز هایی که ایران مونتاژ کرده ولی ریتاردر پشت گیربکس بسته میشه که کشنده های اسکانیا رنو داف مان و بنز نسل جدید وارداتی دارن
      که مال اسکانیا قوی ترین ریتاردر شناخته شده لطفا متن اشتباه این نویسنده رو نخونید

      موافقم 9
      مخالفم 10
  2. بچه خفن

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    البته اون خود ماشین ترمز میگیره مثل سواری های بنز

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر جا سخن از نام نیک است، شرکت مرسدس بنز و تکنولوژی هایی که استفاده میکنه، می درخشد.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. پویا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    حس میکنم یکم اشتباه نوشتین در توضیح عملکردش با توجه به فیلمی که دیدم. بنظرم صرفا روغن وارد سیستم میشه و پره ها رو به چرخش در میاره و باعث ایجاد یه گشتاور مخالف موتور میشه. از چیزی که تو متن خوندم این برداشت رو کردم که روتور به موتور وصله و روغن رو به چرخش در میاره بعد این روغن به پرههای ثابت استاتور میخوره و عکس العمل این نیرو باعث توقف میشه! نمیدونم شاید هم من اشتباه میکنم.
    بعد این گشتاورهای مخالف باعث آسیب به موتور نمیشه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    کارایی این سیستم در کنار ترمز موتور کار ترمز پدالی رو تا حد زیادی پایین میاره(درسرازیری) باید به سازنده این سیستم دست مریزاد گفت بخاطر نجات جان مردمی که کامیون سوار نمیشن (هوو که یاتونه چندین نفر و کشت)

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. amir

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    از مسائل مربوط به ماشین های سنگین بیشتر بزارید

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. شایان

      ۲۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      امیر شما احیانا راننده ماشین سنگینی یا اقوام و خانواده ماشین سنگین دارن؟ البته قصد فضولی ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. محمدرضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقای پویا ویدیو را نگاه کردم و همونطوری که در متن توضیح داده شده است.روتور به سیال شتاب میدهد و استاتور سرعت سیال را کاهش میدهد.وظیفه روتور شتاب دادن به سیال است .
    این نیرو باعث آسیب نمیشود.اگر دقت کنید در هنگام استفاده از ریتاردر(اینتاردر) راننده پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد و نیروی داخلی تولیدی موتور کاهش می یابد و سیستم ریتاردر تنها باید نیروی خارجی حاصل از سراشیبی که بصورت افزایش سرعت خودروست را کنترل کند .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      ریتاردر و اینتاردر جدا از هم هستن به هم نچسبونش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. محمد

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    با سلام و تشکر به خاطر معرفی اینتاردر
    من تا حالا فکر میکردم اسمش ریتاردر هست نه اینتاردر. چون تو بازی یورو تراک هم به انگلیسی نوشته بود ریتارد . از راننده اتوبوس دانشگاه هم که پرسیدم اون اهرمی که تو سرازیری پایین و بالا میکنین چیه گفت ریتارد . حالا شاید من اشتباه شنیدم . یا شاید هم دو تا چیز متفاوت باشه . به هر حال ممنون بابت مقاله خوبتون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. CarGeek

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (18 ديدگاه)

      فرق intarder و retarder نحوه آرایش و یکپارچگی بیشتر اینتاردر با گیربکس و نیاز به فضای کمتر است که باعث نصب ساده تر روی گیربکس های دستی و اتوماتیک و یکپارچگی بهتر با سیستم های کمی مثل ترمز و کروز کنترل می شود .با توجه به اینکه فقط ZF از این لغت استفاده می کنه شاید نام تجاریه.عملکرد هردو خیلی مشابه هست.ولی ریتاردر همون هست که شما گفتی.
      http://www.zf.com/corporate/en_de/products/product_range/commercial_vehicles/trucks_intarder.shtml#tabs1-0
      http://www.cargeek.ir/component/tags/tag/145-%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B1

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Alirazmjooei

        ۱۵ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (14 ديدگاه)

        اینتاردر تو موتور و ریتاردر پشت گیربکس
        چرا همتون اطلاعاتتون غلط هست

        موافقم 4
        مخالفم 4
    2. محمد٤٨٠

      ۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز ریتاردر به وسیله کم کننده سرعت میگن و نوع های مختلفی مثل موتوری گیربکسی گاردانی و… داره که مدل گیربکسی روغنی و آبی داره که اینتاردر ی نوعی از ریتاردر گیربکسی روغنیه

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. Alirazmjooei

        ۱۵ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (14 ديدگاه)

        اینتاردر که مال ولوو هست و تو موتور هست ریتاردر هم پشت گیربکس که مال اسکانیا حرف اول میزنه و روغنی هست نه آبی

        موافقم 0
        مخالفم 3
    3. اسماعیل

      ۱۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله دوتا چیز مختلف هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اگه کشنده یا اتوبوس اسکانیا بوده بدون ریتاردر هست که پنج زمانه ولی اگه ولوو بوده بدون اینتاردر هست و سه زمان داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. رضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    کمپانی zf آلمان همیشه از پیشگامان بهترین تکنولوژی های و مهنسی های روز دنیاست که خدمات خیلی خیلی زیادی به صنعت اتومبیل سبک و سنگین داشته
    درود بر آلمان و zf

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      هنوز رو دست اسکانیا ماشین نیومده
      کشنده ای که تو دهه 60 میلادی موتور خورجینی وی هشت خود را رونمایی کرد با حجم موتور 14/4

      موافقم 0
      مخالفم 3
  10. dana

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوستان عزیز ریتاردر با اینتاردر فرق می کنه .
    ریتاردر( کاهنده دور موتور) از سال های قبل بر روی کامیون ها وجود داشته. شامل یک زمانه ، دو زمانه ، سه زمانه ، چهار زمانه و پنج زمانه.
    1- کاهنده یک زمانه : تا قبل از 1996 سیستم کاهنده دور موتور فقط بصورت خفه کن موتور بوده که با بستن دریچه در لوله اگزوزیا منیفولد دود باعث میشه ، دود در موتور بمونه و تخلیه نشه و دور موتور پایین بیاد. یا همین سیستم تو ماشینهای قدیمی مثل بنز زمانی که ماشین حرکت نمیکنه با عث خاموش شدن موتور میشه. کاری که اکثر راننده های ایرانی برای خاموش کردن ماشین می کنند.
    2- کاهنده دو زمانه : بعد از بوجود آمدن سیستم سوپر شارژر ، این سیستم یا ریتاردر باعث قفل شدن توربین سوپر و همچنین قطع شدن سیستم سوخت رسانی به موتور میشه.که در کامیونهایی مثل بنز اکتروس و بعضی از مدل های ولوو اف هاش 420 و 440 استفاده میشه
    3- کاهنده سه زمانه : که با فعال شدن این سیستم علاوه بر کارهای مراحل قبل باعث قفل شدن سوپاپهای دود میشه که اجازه نمیده هوای سیلندر تخلیه شه.که این سیستم در کامیونهای رنو ، اسکانیا ، و اف هاش 460 و 480 و مان استفاده می شه تا قبل از سال 2010 البته به جز مان که از سال 2004 این سیستم رو داشت. البته در اتوبوس ها ی بنز ، ولوو و اسکانیا هم استفاده می شه. مثل بنز 457 که راننده های اون همیشه تو سطح شهر هم ازش استفاده میکنند.
    4- کاهنده چهار زمانه : که با بکارگیری سیستم اینتادر در انتهای گیربکس و ترکیبی از مراحل قبل عمل می کنه .
    5- کاهنده پنج زمانه : که با فعال شدن حداکثر قدرت اینتادر و مراحل قبل عمل می کند. که در بعضی از کامیونها متفاوت است.
    این مراحل توسط یک اهرم شبیه دسته راهنما در زیر فرمان که در کامیونهای دنده اتومات همون اهرم دنده در پنج حالت حرکت می کند . که در فیلم بالا این سیستم دارای پنج حالت بوده که مرحله آخر 100 درصد قدرت اینتادر را بکار می بره . که در حال حاضر بر روی کامیون های رنو ، اسکانیا ، مان و داف و نسل جدید ولوو و بنز نیز نصب می باشد
    با تشکر از همه

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اشتباه گفتی اینتاردر تو موتور هست ریتاردر پشت گیربکس?‍♂️?‍♂️?‍♂️

      موافقم 1
      مخالفم 7
  11. Mehdi

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    تو دوران سربازی یه مدت یه بنز آتیگو دستم بود. اینتاردر تک مرحله ای داشت.
    همیشه برام سوال بود که این اینتاردر چطور کار می کنه؟
    فیلمو که دیدم برام روشن شد.
    ممنون از مطلب و فیلم مفیدتون.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. hell_driver

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان فیلم کاملا گویا و مفیدبود دست همتون درد نکنه .فقط اینو بگم اساتیط ناراحت نشن.من اکسور1843 نسل سوم دارام برج 12 خشک خریدم.ینی اخر ماشین ه با اف هاش 500 هم سرویسم ب خدا اشک طرف در اومده نمیتونه پا ب پام بیاد.سلطان دنیا ینی بنز اکسور.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      چرخش برات بچرخه ولی رو دست اسکانیا ماشین نیومده
      اسکانیا سلطان جاده هاست
      با 500 چینی کل انداختی فکر کردی خبریه برو با اسکانیا تا ببینی ماشین یعنی چی

      موافقم 2
      مخالفم 3
  13. رضا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام در اینتاردر سیال درون اینتاردر پمپ مجزا دارد که توسط نیروی گیربکس میچرخد و کاهش سرعت توسط برش سیال توسط دو عدد پره ثابت و متحرک
    صورت میگیرد و توسط دو عدد چرخ دنده نمایش داده شده نیروی گیربکس را کاهش میدهد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      چرا همتون اطلاعاتتون غلط هست اینتاردر تو موتور بسته شده و ریتاردر پشت گیربکس

      موافقم 1
      مخالفم 2
  14. بهروز

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من کامیونت 8تن جک دارم2018
    شهری هم هست
    میخام بدون کارکرد ریتارد جک با اسکانیا یا ولوو
    فرق داره
    و
    ضرری هم واسه موتور داره یا نه
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      درود
      ریتاردر اسکانیا که نمیتونی روی جک نصب کنی
      اینتاردر ولوو هم که تو موتور هست باز هم نمیتونی ولی شاید بتونی اینتاردر ایسوزو رو تو موتور ماشینت نصب کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. افشین

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آیا میتوان در گیربکسهای دیگر هم از اینتارد zf استفاده کرد یعنی نصب کرد؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alirazmjooei

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      درود
      داداش اینتاردر تو موتور بسته شده و ریتاردر پشت گیربکس
      این آقا اطلاعاتش غلط و داره اطلاع غلط به مردم میده
      ریتاردر بر روی کشنده های اسکانیا رنو داف مان و بنز نسل جدید هست ولی اینتاردر در موتور هست و تو کشنده های ولوو ایویکو و برندهای چینی به کار رفته شده

      موافقم 2
      مخالفم 2
  16. Alirazmjooei

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (14 ديدگاه)

    آقای نویسنده چرا اطلاعات غلط و اشتباه به مردم میگی
    اینتاردر تو موتور بسته شده و در کشنده های ولوو و ایویکو و کشنده های چینی هست و نسل بنز هایی که خود ایران مونتاژ کرده

    اونکه پشت گیربکس قرار داره ریتاردر هست که در کشنده های اسکانیا داف رنو مان و بنز نسل جدید داره و قوی ترین ریتاردر مال اسکانیا شناخته شده
    خواهشا اول اطلاعات درست جمع آوری کن بعد بیا به مردم بگو که ریتاردر چیه و اینتاردر چیه??

    موافقم 1
    مخالفم 8
  17. رضا

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایا ریتاردر گیربکسی برای گیربکس zf فاو میشه بست ممنون میشم راهنمای کنید

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا