خودروهای سنگینولوو

شوالیهٔ آهنی، رکورد سرعت برای کامیون 2400 اسبی ولوو

دستیابی به بسیاری از رؤیاها غیرممکن نیست و این چیزی است که مردان ولوو تراکس بدان باور دارند. یک تیم هم‌فکر که ازلحاظ مهارت‌های فنی کاملاً قدرتمند هستند و البته دیوانهٔ سرعت، برای ساخت یک کامیون که رکورد سرعت جهانی را ثبت نماید گرد هم آمده‌اند. گیربکس این کامیون همانی است که در FHهای تولیدی بکار می‌رود اما در موتور تغییراتی جهت کسب حداکثر قدرت اعمال‌شده است. این کامیون خارق‌العاده که شوالیهٔ آهنی نام‌گرفته، وعدهٔ رسیدن به امری ناممکن را داده است. البته قبلاً هم ولوو با کامیونی بنام «وایکینگ وحشی» که قدرتی برابر با قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار داشت توانسته بود رکورد سرعت ۱۰۰۰ متر را با دستیابی به سرعت ۱۵۸ کیلومتر در ساعت بنام خود ثبت کند اما شوالیهٔ آهنی قصد شکستن این رکورد را داشته و همۀ جنبه‌ها را به سطحی کاملاً جدید انتقال خواهد داد.

Volvo-Iron-Knight-2016

شوالیهٔ آهنی از همان موتور ۱۲.۸ لیتری D13 ولوو استفاده می‌کند که البته اصلاحات فراوانی در آن انجام‌گرفته است به همین دلیل این نیروگاه هم‌اکنون قادر به تولید قدرتی معادل ۲۴۰۰ اسب بخار و گشتاور خارق‌العادهٔ ۶۰۰۰ نیوتن متر است. این موتور که در میانهٔ کامیون نصب‌شده، مجهز به چهار توربوشارژر و یک اینترکولر آب‌خنک شده است درحالی‌که سیستم‌های برقی و الکترونیکی و همین‌طور بسیاری از نرم‌افزارهای آن نیز دوباره برنامه‌ریزی‌شده است. این موتور قدرتمند نیاز به گیربکسی دارد که توانایی انتقال این میزان عظیم قدرت و گشتاور را داشته باشد. راه‌حل ولوو برای این کار استفاده از گیربکس I-Shift دوکلاچه است که در حال حاضر در کامیون‌های تولیدی سری FH نصب می‌شود.

volvo-iron-knight-record-2

هم‌اکنون ولوو تیزری از این کامیون رکوردشکن را منتشر کرده است اما در تاریخ ۲۴ آگوست (سوم شهریور) با رفتن به کانال یوتیوب ولوو تراکس می‌توانید تلاش کامیون جدید ۲۴۰۰ اسب بخاری ولوو جهت ثبت رکورد بین‌المللی سریع‌ترین کامیون دنیا را تماشا کنید. غیر از پیشرانهٔ D13 و گیربکس استاندارد کارخانه‌ای I-Shift دوکلاچه، دیگر قسمت‌های این کامیون خارق‌العادهٔ ولوو کاملاً به‌صورت سفارشی و انحصاری ساخته‌شده است. با توجه به اظهارات ولوو، این ماشین قدرتمند با همکاری منحصربه‌فردی بین تکنسین‌ها، طراحان و مهندسان ساخته‌شده است.

volvo-iron-knight-record-tr

البته ولوو تراکس پیش‌ازاین هم اقدامات تبلیغاتی بسیار جذابی را جهت تبلیغ محصولات خود انجام داده بود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تبلیغ سیستم فرمان پویای این شرکت اشاره کرد که در آن هنرپیشهٔ معروف، ژان کلود ون دام بین دو ولوو FM در حال حرکت ایستاده بود و یا تبلیغ سیستم دنده کرال ولوو که در آن یک دستگاه کشندهٔ FH16 اقدام به کشیدن ۴۰ کانتینر با وزن ۷۵۰ تن به مسافت ۳۰۰ متر نمود. حال ثبت رکورد سرعت با یک ولووی خاص ۲۴۰۰ اسب بخاری نیز اقدام دیگر ولوو تراکس درزمینهٔ تبلیغات محسوب می‌شود.

رئیس و مدیرعامل ولوو تراکس «Claes Nilsson» دراین‌باره می‌گوید:

شوالیهٔ آهنی راهی است جهت به نمایش گذاشتن مهارت‌ها و قدرت‌های نوآورانهٔ ولوو. بعلاوه هدف ما در این پروژه ایجاد بینش جدید به راه‌حل‌های فنی و طراحی بوده است چراکه قصد داریم در آینده از برخی از قطعات این کامیون در محصولات تولیدی خود استفاده کنیم.

volvo-iron-knight-record-5

مهندس آزمایش‌های ولوو «Niklas Oberg» نیز در رابطه با این کامیون می‌گوید:

به‌منظور شکستن رکورد سرعت جهانی ما به یک عملکرد استثنائی نیاز داریم. گیربکس I-Shift دوکلاچه یکی از بهترین گیربکس‌های ممکن برای این کار است چراکه همواره در طول تعویض دنده گشتاور را حفظ نموده و درست مثل یک ماشین مسابقه عمل می‌کند. به لطف این گیربکس، شوالیهٔ آهنی می‌تواند بدون از دست دادن زمانی حیاتی هنگام تعویض دنده سرعت خود را افزایش دهد.

volvo-iron-knight-record-3

volvo-iron-knight-record-4
گذشته از قدرت فوق‌العاده و گشتاور چشمگیر، شوالیهٔ آهنی وزنی در حدود ۴.۵ تن دارد که نسبت قدرت به وزن آن‌را به بیش از نیم اسب بخار برای هر کیلوگرم رسانده است. قسمتی از این کاهش وزن به جهت استفاده از فایبرگلاس در ساخت بدنهٔ کامیون به‌دست‌آمده است. شوالیهٔ آهنی ادای احترامی به ولوو FH محسوب می‌شود. کابین آن همان‌طور که اشاره شد از فایبرگلاس ساخته‌شده و به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که مقاومت در برابر هوا را به حداقل میزان ممکن برساند. در قسمت‌های جانبی، کانال‌های بزرگی تعبیه‌شده که هوای کافی جهت خنک شدن موتور را تأمین می‌کند. رانندهٔ این کامیون رکوردشکن، رانندهٔ مسابقه «Boije Ovebrink» خواهد بود که رکورد جهانی سرعت را در دو سطح ۵۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر در ۲۴ آگوست خواهد شکست.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. volvo fh

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    کامیون فقط ولوو

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      وزن: 4.5 تن
      قدرت:2400 اسب بخار
      با این وزن واقعا رکورد خوبی زده

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. Elon Musk

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      کامیون های ولوو بی نظیرن.
      البته شاسی بلندا و سواری هاش هم حرف ندارن

      موافقم 10
      مخالفم 3
  2. حميد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من حدود شیش سال کارم مرتبط با کامیون بود می تونم به جرّأت بگم ولو سلطان جاده ها
    حیف این چینی ها اومدنند مزه واقعی بودن همه چیز رو بردنند

    موافقم 10
    مخالفم 0
  3. مجید

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    تلاش این سازنده سوئدی برای بهتر بودن واقعا قابل تحسینه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  4. Noble

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    دمشون گرم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  5. محمد جواد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (34 ديدگاه)

    کارشون عالیه ٬هم تو صنعت خودرو و هم تو صنعت ماشین های سنگین

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. mohammad-fm480

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    ولوو ئه دیگه . ولوو همیشه پیشتاز و پیشگام صنعت خودرو سازی بخصوص در ماشین های سنگین بوده و هست .و جا داره اینجا از بهترین کامیونش یعنی اف هاش 750 یادی کنیم قویترین و بهترین کامیون دنیاست

    موافقم 7
    مخالفم 0
  7. mehdi

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (263 ديدگاه)

    البته کامیون های بنز از ولوو بسیار کم استهلاک ترن

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. محمد زمانلو

      ۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (129 ديدگاه)

      با اینکه من یکی از طرفدارای ولوو تراکس هستم نسبت به کامیون های ولوو احترام زیادی قائلم و ولوو سازنده ی پر قدرت تزین کشنده ی اروپا هست و پیشتازه ولی هنوز هم که هنوزه اگه از کامیون دارها و یا رانندگان تجاری بپرسید اکثر اونا کم خرجتر بودن و کم استهلاک بودن کشنده های مرسدس رو تایید می کنند. این مطلب هم در مورد کشنده های قدیمی 30 ،40 سال پیش که الان هم بعد از گذشت سال ها کار می کنند و هم در مورد کشنده های جدید مثل آکتروس MP4 درسته .

      موافقم 5
      مخالفم 2
  8. amirhosein

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (92 ديدگاه)

    شاید بشه گفت بهترین گیربکس دنیا گیربکس i-shiftهست دوکلاچه با انتقال قدرت بسیار بالا

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. Rouzbeh

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    اسکانیا هم یه نماینده داره اگه اشتباه نکنم اسمش شیمرا و دوهزارو دویست اسب قدرت داره.

    موافقم 2
    مخالفم 3
  10. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کارشون درسته.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. darush

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دمه ولوو گرم مثله همیشه سالاره ?

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. خخخ

    ۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    کامیون ماک بدبخت که ۷۰ ساله داره تو ایران بار میکشه ولی هنوز هیچ رکوردی براش ثبت نشده: 💀

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا