خودروهای سنگینولوو

ولوو B11، مهمان جدید جاده‌های ایران

سال‌ها پیش اتوبوس‌های بنز ۳۰۲ ساخت ایران‌خودرو تقریباً یکه‌تاز عرصهٔ اتوبوس‌های برون‌شهری ایران بودند اما در دههٔ ۷۰ شمسی شرکت رانیران با ساخت و عرضهٔ اتوبوس‌های جدید ولوو به بازار ایران اوضاع را کاملاً دگرگون کرد. اولین اتوبوس بین‌شهری یا به‌اصطلاح بیابانی ولوو که توسط رانیران ساخته و عرضه شد، B12 نام داشت که البته در تعداد محدودی ساخته شد. سپس نسل اول مدل B7 روانهٔ بازار شد و کاملاً توانست بازار اتوبوس‌های بیابانی کشور را در دست گیرد تا جایی که می‌توان شروع اصلی ولوو در ایران را با نسل اول B7 دانست. این اوضاع تقریباً تا دههٔ ۸۰ شمسی ادامه داشت تا اینکه سر کلهٔ رقیبی قدرتمند پیدا شد و آن‌هم وطن ولوو یعنی اسکانیا بود که توسط عقاب افشان به ایران راه یافت. عملکرد پرقدرت عقاب افشان درزمینهٔ عرضهٔ اتوبوس‌های مناسب اسکانیا C12 و بعداً مارال و از سوی دیگر عملکرد ضعیف رانیران با ساخت اتوبوس‌های نه‌چندان مطلوبی مانند ولوو B7 نسل سه موجب شد که اسکانیا تا حد زیادی بازار را در دست گرفته و به سلطهٔ ولوو بر اتوبوس‌های بین‌شهری ایران خاتمه دهد.

Volvo-B11-6

اما رانیران در سال ۱۳۸۷ با عرضهٔ اتوبوس جدید B9 که در اصل نسخهٔ جدید اتوبوس‌های سری ۹۰۰۰ ولوو محسوب می‌شد توانست تا حدودی سهم ازدست‌رفتهٔ خود را بازیابد. این اتوبوس با پیشرانهٔ ۹ لیتری ۳۸۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک I-Shift، رقیب مناسبی برای اسکانیا مارال بشمار می‌رفت و در فروش هم موفق عمل کرد. بااین‌حال عقاب افشان هم بیکار ننشسته و اتوبوس جدید و مدرن درسا را به‌عنوان برگ برنده ارائه کرد. اتوبوسی که هرچند از همان پیشرانهٔ مارال استفاده می‌کند اما ازلحاظ ظاهری و داخلی دگرگون شده است. ولی این تمام ماجرا نیست چراکه در سوی دیگر، رانیران و یا در اصل ولوو در حال آماده‌سازی هماوردی سرسخت برای اسکانیا و مدل درسا است. محصولی که واقعاً درخور نام بزرگ و پرافتخار ولوو است. این اتوبوس جدید قرار است به‌زودی با نام B11 مهمان جاده‌های ایران شود و سلطان جاده‌ها لقب گیرد.

اتوبوسی که قرار است با نام B11 توسط رانیران به بازار عرضه شود درواقع نسل جدید اتوبوس ولوو ۹۷۰۰ است. بازار مکزیک یکی از بااهمیت‌ترین بازارها برای ولوو است زیرا در سال‌های اخیر بیش از ۶ هزار دستگاه از اتوبوس قبلی ۹۷۰۰ ولوو (همان مدلی که با نام B9 در کشورمان هم عرضه شد) در مکزیک فروخته شده است. به همین دلیل اتوبوس جدید ۹۸۰۰ ولوو در مکزیک توسعه یافته و ابتدا فقط در این کشور عرضه خواهد شد. البته تا سال ۲۰۱۸ این اتوبوس جدید در سایر کشورها هم عرضه خواهد شد اما یکی از کشورهایی که زودتر این تاریخ شاهد عرضهٔ ولوو ۹۸۰۰ جدید در آن هستیم، کشورمان ایران خواهد بود که جاده‌های آن حتی زودتر از اروپا میزبان این اتوبوس جدید خواهند بود. این اتوبوس که با نام ۹۸۰۰ Nuevo شناخته می‌شود برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۵ در مکزیک معرفی شد و پرچم‌دار جدید ولوو محسوب می‌شود. ۹۸۰۰ جدید جایگزین مدل ۹۷۰۰ خواهد شد یعنی اتوبوس که موفقیتی بزرگ برای ولوو در بازار مکزیک به همراه داشت. بنابراین با توجه به اهمیت بالای بازار مکزیک برای ولوو، این شرکت تصمیم گرفته جدیدترین و پیشرفته‌ترین اتوبوس خود را ابتدا اختصاصاً در این کشور عرضه کند.

Volvo-B11-17

۹۸۰۰ Nuevo، اتوبوسی برای مسافت‌های طولانی بوده و تصویری برتر از ویژگی‌های شناخته‌شدهٔ اتوبوس‌های ولوو یعنی تکنولوژی، ایمنی و راحتی را نشان می‌دهد. این اتوبوس با برخورداری از بالاترین استانداردهای کیفیت و دقیق‌ترین استانداردهای ایمنی، موقعیت ولوو را به‌عنوان رهبر بازار تقویت خواهد کرد. البته اگر سازندهٔ وطنی همانند سابق دخل و تصرفی در ویژگی‌ها و تجهیزات آن نکرده و آن‌را مشابه نسخهٔ اصلی عرضه کند. طراحی جدید و متمایز، تجهیزات ایمنی پیشرو، پیشرانه‌ای قدرتمند و انعطاف‌پذیری بالا موجب شده که درمجموع ۹۸۰۰ Nuevo یک ولووی جدید واقعی باشد. این اتوبوس درنتیجهٔ یک دورهٔ طولانی از بررسی نیازهای خریداران طراحی شده است که این مهم از طریق مشارکت بخش‌های مهندسی ولوو در نقاط مختلف جهان طی سه سال به‌دست آمده است. حال به بهانهٔ ورود قریب‌الوقوع این اتوبوس بروز اروپایی به کشور، در ادامهٔ به بررسی و معرفی کامل آن می‌پردازیم.

Volvo-B11-4

طراحی

ولوو ۹۸۰۰ Nuevo یا با نامی که در ایران شناخته خواهد شد B11، از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است که آن‌را لااقل از تمامی اتوبوس‌های بین‌شهری ایران متمایز می‌کند. طراحی بیرونی این اتوبوس باوجود جدید و بروز بودن همچنان استایل لوکس و انحصاری محصولات ولوو را حفظ کرده است. در قسمت جلو شاهد طراحی زیبایی هستیم که به خاطر فرم چراغ‌ها، به کامیون‌های جدید ولوو شباهت پیدا کرده است. چراغ‌های جلوی B11 بسیار شبیه به کامیون‌های FH و FMX است که موجب شده قسمت جلویی اتوبوس به کامیون‌های مذکور شباهت پیدا کند و این نکتهٔ بسیار مثبتی است. در قسمت عقب هم در عین مدرن بودن شاهد طراحی آشنایی هستیم. فرم چراغ‌ها شبیه به B9 هستند با این تفاوت که قسمت بالایی آن طراحی برعکس B9 دارد. نکتهٔ جالب در قسمت عقب اتوبوس B11 نبود شیشهٔ عقب است. شیشه‌ای که البته نیازی هم وجودش نیست.

Volvo-B11-5

علاوه بر این‌ها، ولوو ۹۸۰۰ جدید طراحی آئرودینامیکی بهتری نسبت به قبل دارد که به‌منظور به حداکثر رساندن بهره‌وری طراحی شده و موجب کاهش محسوس مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، هنگام حرکت در بزرگراه‌ها سیستم تعلیق به‌صورت خودکار ارتفاع اتوبوس را کاهش می‌دهد و درنتیجه به دلیل کاهش ارتفاع و مرکز ثقل، مقاومت هوا و مصرف سوخت کمتر می‌شود. همچنین با مهندسی جدید، وزن اتوبوس نیز نسبت به قبل کاهش داشته است.

ایمنی

۹۸۰۰ جدید امن‌ترین اتوبوسی است که ولوو تاکنون ساخته است. تک‌تک پیچ و مهره‌های این اتوبوس میراث ایمنی ولوو را به همراه دارند. یک پکیج ایمنی کمک‌رانندهٔ ویژه برای اتوبوس در نظر گرفته شده که خطاهای راننده را اصلاح‌کرده و تا حد قابل‌توجهی موجب کاهش خطر وقوع تصادفات و حوادث می‌شود. این پکیج شامل سیستم تشخیص وسایل نقلیهٔ روبرو می‌شود که در صورت احساس خطر تصادف به راننده هشدار می‌دهد. با استفاده از دو رادار و یک دوربین، ایمنی اتوبوس ارتقاء پیدا کرده و اگر راننده اقدام به ترمز گیری نکند اتوبوس به‌صورت خودکار ترمزها را فعال خواهد کرد. کروز کنترل تطبیقی آن نیز وجود وسایل نقلیهٔ کندتر را در مسیر حرکت تشخیص داده و سرعت اتوبوس را جهت حفظ فاصلهٔ ایمنی تنظیم می‌کند. یک سیستم کنترل مسیر حرکت و خطوط جاده نیز زمانی که راننده ناخواسته از خط خارج شود به او هشدار می‌دهد. ولوو ۹۸۰۰ جدید مجهز به فرمان برقی پویا با یک موتور برقی قدرتمند شده است که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و از مزایای آن می‌توان به افزایش ثبات و کاهش مصرف برق اشاره کرد.

Volvo-B11-11

اتاق

کابین این اتوبوس بسیار راحت و کاربردی بوده و لذت بالایی را برای مسافران به همراه خواهد داشت. طراحی داخلی آن بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان متناسب با نیازها از آن استفاده نمود. طراحی یک سالن بزرگ موجب نصب صندلی‌های عریض‌تری شده که راحتی بیشتری را برای مسافران به همراه دارد. همچنین طراحی جدید اتاق روشنایی بیشتری را برای سالن اتوبوس فراهم کرده و دید رو به بیرون آن نیز بهتر شده است. ارگونومی قسمت راننده نیز بسیار عالی است به‌گونه‌ای که راننده به‌راحتی با نوک انگشتانش به تمامی تجهیزات دسترسی دارد. موقعیت جدید آینه‌های جانبی و شیشهٔ جلوی جدید نیز موجب بهبود قابل‌توجهی در دید راننده از بین بردن نقاط کور شده است. ولوو برای اتوبوس پرچم‌دار جدید خود سیستمی جدید بنام I-Start توسعه داده است. این سیستم متشکل از یک پکیج با چهار باطری است که هر جفت از آن‌ها در جعبه‌های طرفین اتوبوس نصب شده‌اند. این باطری‌ها صرفاً به استارت اتوبوس و دیگر لوازم جانبی برقی آن اختصاص داده‌شده‌اند. بنابراین درصورتی‌که پیشرانه خاموش باشد این تجهیزات بدون هیچ مشکلی با استفاده از باطری‌ها کار خواهند کرد.

Volvo-9800-2

باطری‌های سیستم I-Start

قوای محرکه

اما می‌رسیم به یکی از مزیت‌های عمدهٔ این اتوبوس یعنی پیشرانهٔ توانمند آن. ولوو ۹۸۰۰ Nuevo مجهز به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دیزلی ۱۳ لیتری (حجم دقیق ۱۲.۸ لیتر) است که قدرتی بین ۴۶۰ تا ۵۰۰ اسب بخار و گشتاوری بین ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند و آن‌را تبدیل و قوی‌ترین اتوبوس بازار کرده است تا ولوو که درزمینهٔ قدرت کشنده‌ها با FH16 حکمرانی می‌کند در بخش اتوبوس‌ها هم تاج قدرت را بر سر گذارد. البته با توجه به اینکه در اتوبوس‌های ولووی تولید رانیران عدد موجود در نام، نشانگر حجم موتور آن‌ها است، معلوم نیست که رانیران ۹۸۰۰ جدید را با همین موتور تولید کند چراکه این موتور ۱۳ لیتر حجم دارد درحالی‌که رانیران این اتوبوس B11 نامیده است. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگاری دارد که اگر بنا به استفاده از آن در کشور باشد، به دلیل نیاز به مادهٔ ادبلو و با توجه به عمدم وجود زیرساخت‌های آن در ایران، اتوبوس جدید ولوو با استاندارد آلایندگی پایین‌تری در کشورمان عرضه خواهد شد. همچنین مانند قبل وظیفهٔ انتقال نیروی موتور هم بر عهدهٔ گیربکس اتوماتیک فوق‌العاده و افسانه‌ای I-Shift خواهد بود. قطعات و طراحی مکانیکی این اتوبوس مدرن نیز بسیار بادوام است که عمر طولانی و قابلیت اطمینان آن‌را تضمین می‌کند.

Volvo-B11-6

ابعاد، اوزان و ظرفیت‌ها

این اتوبوس توسط ولوو در دو نوع دو محور و سه محور تولید می‌شود که نمونهٔ دو محور ۱۳.۱۷ متر و نسخهٔ سه محور ۱۴ متر طول دارد. البته به دلیل استقبال نه‌چندان زیاد از اتوبوس‌های سه محور در ایران به‌احتمال‌زیاد نسخهٔ دو محور B13 در کشور عرضه خواهد شد. عرض و ارتفاع اتوبوس به ترتیب برابر با ۲.۶ متر و ۳.۸۵ متر است و باک سوخت آن ۵۶۰ لیتر ظرفیت دارد. حداکثر وزن مجاز ناخالص نسخهٔ دو محور ۱۹.۵ تن و نمونهٔ سه محور ۲۷ تن است. محفظهٔ بار ۹۸۰۰ جدید حجم وسیعی معادل ۱۰.۷ مترمکعب (۱۰,۷۰۰ لیتر) دارد که کاملاً نیازهای تمامی مسافران را پوشش می‌دهد. همچنین برای نمونهٔ سه محور یک سیستم فرمان گیری محور عقب در نظر گرفته شده که به تسهیل چرخش اتوبوس و کاهش شعاع چرخش کمک کرده و همچنین مانع ساییدگی بیش‌ازحد لاستیک‌های محور سوم می‌شود. البته این سیستم به‌عنوان یک آپشن سفارشی ارائه می‌شود.

فرمان‌ گیری محور سوم
فرمان‌ گیری محور سوم

سخن پایانی

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد مربوط به نسخهٔ اصلی Nuevo 9800 است که توسط خود شرکت ولوو تولید می‌شود و وجود بسیاری از آن‌ها بستگی به نحوهٔ تولید ولوو B11 توسط رانیران دارد چراکه احتمالاً بسیاری از تجهیزات آن حذف خواهد شد. این امر در تاریخ فعالیت شرکت رانیران سابقۀ زیادی داشته است. به‌عنوان‌مثال حتی اتاق ولوو B9 که توسط رانیران تولید می‌شود متعلق به مدل B7 نسل سه بوده و کاملاً با اتاق B9 اصلی ولوو متفاوت است. درواقع فقط طراحی جلو و عقب اتاق B9 اصلی روی اتاق B7 نسل سه نصب شده است که این نبوغ فقط از سازندگان وطنی برمی‌آید! امیدواریم این بلا بر سر B11 آورده نشود. به‌هرحال ولوو B11 به‌زودی به جاده‌های ایران راه پیدا خواهد کرد و هم‌اکنون چند دستگاه از آن توسط رانیران به‌صورت آزمایش وارد شده و در حال گذراندن مراحل آزمون و بررسی جهت تأیید برای ورود به جاده است. همچنین تبلیغ آن‌هم در سایت رانیران دیده می‌شود. B11 هنگام ورود به بازار رقیب بسیار توانمندی برای اسکانیا درسا خواهد بود و معادلات بازار را کاملاً به نفع ولوو تغییر خواهد داد و جایگاه آن‌را باز پس خواهد گرفت. اتوبوسی مدرن با طراحی زیبا، موتور قدرتمند، آئرودینامیک عالی، ایمنی بالا و اتاقی راحت. البته همهٔ این‌ها بستگی به عملکرد رانیران در ساخت و تولید B11 دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که ولوو B11 احتمالاً با قیمتی در حدود ۱ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

دو پرچم‌دار در کنار هم
دو پرچم‌دار در کنار هم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۰ دیدگاه‌ها

  1. صاحب مزرعی

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    بچهابنظرمن اسکانیاحرف اول می زنه اصن اوبوهت ومنزلتی که اسکانیاه داره میادپاسکوهای ترمینال چیز دیگس…

    موافقم 11
    مخالفم 56
  2. محمد

    ۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه دادش اول ولووهست B11 بسیار عالی هست بعد اسکانیا هست مرسی تشکر

    موافقم 63
    مخالفم 8
    1. سام

      ۱۲ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      MAN از اسکانیا خیلی بهتره

      موافقم 36
      مخالفم 16
  3. esmail.khosravi

    ۱۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی

    موافقم 28
    مخالفم 1
  4. 09179282808

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فقط ولوو حالا که دیگه ماشاالله B11 اومده انشاالله با ورودش تو بازار از همه لحاظ مردم با ایمنی کامل سفر کنند

    موافقم 57
    مخالفم 3
  5. غلامحسین

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشاالله به ولوو خصوصا B11 خدا برکت وعمر به سازنده وطراهش بده چرخ کارخانه اش همیشه بچرخه کارگران زحمتکش ولوو خداوند یارتان ونگهدار همه شما عزیزان انشاالله

    موافقم 49
    مخالفم 3
  6. غلامحسین

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بسیار عالی ولوو خداوند کمکتان کند فکر ایمنی مسافران ورانندگان عزیز باشید به همه کسانی که زحمت میکشن از مدیر تا خدمتکار شرکت برایتان دعا میکنم همیشه سالم وسربلند باشید وکشور عزیزمان ایران را به حدی که چشم دشمنانش کور شود برسانید انشاالله خداوند یارو یاورتان باشد

    موافقم 30
    مخالفم 1
  7. عباس علی بخشی

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من ماشییییین فقط بنز ناسیونال(۳۰۲)
    وقتی تو جادها میروندن اینقد کشتو کشتار نداشت

    موافقم 19
    مخالفم 13
  8. محمدرضاوکیلی

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بهترین اتوبوس هارو در جهان فقط ولوو می سازه مان اسکانیا بنز و هر شرکتی که اتوبوس تولید می کنه باید جلوی ولوو زانو بزنه ????

    موافقم 34
    مخالفم 8
  9. علی ده تن

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داش علی دمت گرم،لایک داری،فقط ۴۵۷

    موافقم 11
    مخالفم 3
  10. منوچهر

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرکت ولوو یکی از بهترین شرکت های دنیاست
    هیچ موقع ولوو رو دست کم نگیرید از اون ماشنهای
    قدیمیش که زمانی که جاده کار میکردم میدیدم تمام ماشینها تو سینه کشها وجاده های کوهستانی کم میاوردن فقط ولوو بود که مثل سواری با ٢٠ تن بارسینه کشارو میخورد چه اتوبوسش چه کامیوناش
    هیچ موقع با یه سوعدی شوخی نکن

    موافقم 40
    مخالفم 1
  11. بهرام

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اسکانیا حرف اول واخرا تو جاده میزنه بعد بنزو…..

    موافقم 4
    مخالفم 32
  12. مهدی

    ۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اسکانیا درسا ولوو فقط وقت خودشو تلف میکنه من به جای ولوو باشم شرکتو در مقابل اسکانیا تعطیل میکنم

    موافقم 7
    مخالفم 36
    1. Scania _ maral & Dorsa

      ۲۴ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (8 ديدگاه)

      دقیقا . ولوو در مقابل اسکانیا هیچی نیست . تازه ! طرفداران اسکانیا بیشتره ، اگه مثلا مارال بخواد با ولوو بی ۹ مسابقه بده ، اسکانیای مارال در عرض 5 ثانیه از ولوو بی ۹ جلو میزنه.

      موافقم 6
      مخالفم 15
    2. شاهین شهروزی

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام و درود خدمت مجموعہ خوب پدال و زحمت‌ڪشان سایت و مخاطبینش علی‌الخصوص آقا مهدے عزیز✓
      بنده بہ نوبت خودم خداروشڪر میڪنم ڪہ شما بجای
      رئیس هیئت مدیره «ڪارل هنریڪ سوانبرگ »
      و یا مدیرعامل اجرایـے «مــارتـیـــن لـونـدشـتـد»
      شرڪـت بـزرگ و بـرجـسـتــــہ ولـــوو نیستید ✓
      وگرنه حدود 23 میـلیـون نفر در دنیا رو بیڪار و خانہ خراب میڪردین و از نون خوردن مینداختید « ڪہ یڪی از اونها بنده هستم »⁦🙏🏻⁩ ⁦😅

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2263 ديدگاه)

        مطلب 7 سال پیش نوشته شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. ژوپیتر

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود . آقا یکی دستشویی تعبیه کنه تو اتوبوس .

    موافقم 9
    مخالفم 2
  14. مرتضی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو خودروی با استحکام و مطمئنی نسبت به اسکانیا است ولی اسکانیا دارای طراحی زیباتر و موتور قدرتمند است با این وجود من ولوو را بیشتر می پسندم

    موافقم 23
    مخالفم 0
  15. حدیث

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو خیلی بهتر از اسکانیا است.
    اسکانیا یک جور مثل فنر میمونه دائم به سمت راست و چپ خم میشه. ولی ولوو راحت تره، آدم توش حالت تهوع نمیگیره.

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. اسکانیا سلطان جاده ها

      ۲۴ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (8 ديدگاه)

      خم شدن اسکانیا به سمت چپ و راست ، یعنی دارای یک سیستم تعلیق و فنر های عالی .

      موافقم 6
      مخالفم 7
  16. غلام

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من سال ۷۹ یه اتوبوس ۳۰۲ خریدم خونم وزندگیم وشغلم رفت حالا هم مستاجرم غیر از اینکه خداوند یکی رو بکنه فرشته نجات وزندگی من که بچه هام اینقدر اه نکشن که واقعا همیشه شرمنده و خجالت میکشم نزد زن و بچه هام شبها بایست جای تنها که نبینن گریه کنم خدا گمک همتون گنه که شرمنده نشین

    موافقم 7
    مخالفم 1
  17. محمد هادی دباغی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام چرا اتوبوس ولووb11 را چرا نیاوردید به ایران من الان ۲ یا ۳ سال قصه اتوبوس ولوو b11 می خورم من می خواهم این اتوبوس داشته باشم چون اتوبوس امن تری موقع رانندگی به راننده هشدار میده تو تصادف و اگر راننده متوجه نشود نزدیک به تصادف اتوبوس وای میسه خودش پس خواهشند اتوبوس ولوو b11 وارد ایران بکنید اتوبوس های همه مردم هی میرن اسکانیا می خرن که حتا تو ترمینال اتوبوس ولوو دیده نمی شه پس واردش کنید الان توی این شرایط کرونا باید اتوبوس امن تری داشته باشه ایران که تو تصادف باعث مجروح و مرگ مسافران نشند مثل همین اتوبوس ولووb11 که اتوبوس امن تری پس خواهشند وارد ایران بکنید با تشکر از شما

    موافقم 13
    مخالفم 2
  18. سامی

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماازدور نمیتونیم ببینیم
    ماشاالله
    خداببخش به اونا که دارن.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  19. آرین از کرج

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام من عاشق اسکانیا مدل درسا و مارال عقاب افشان هستم ، ولی این یک حقیقته که درسا از همه مدل اتوبوس های ایران قشنگ تر و پیشرفته تر و راحت تر میباشد اما اگر اتوبوس ولوو بی ۱۱ هم توسط رانیران تولید شه ، من این دو اتوبوس یعنی ولوو بی ۱۱ و اسکانیا ی درسا رو سلطان جاده ها در نظر میگیرم.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  20. آرین از کرج

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ممنون از سایت خوبتون

    موافقم 3
    مخالفم 0
  21. اسکانیا سلطان جاده ها

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هیچ ولوو ایی به پای اسکانیا و man نمیرسه مگر اینکه فقط بی ۱۱ باشه !.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  22. رامین

    ۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو پادشاه حمل نقل ایران ولوو بی ۱۲دارم ماشاللله بعد ۱۸الی۱۹سال فقط اب روغن لاستیک عوض کردم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  23. محمد هادی دباغی

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام می خواستم بپرسم چرا اتوبوس ولووB11 را به ایران نمی آورید و تولید کنید در شرکت رانیران الان شرکت عقاب افشان فعالیت داره و اتوبوس اسکانیا تولید می کنه و الان شرکت رانیران ۸ سال خوابیده بعدشم اتوبوس اسکانیا هردفه یک خبری می رسه که تصادف کرده و خیلی مردم آسیب دیدن و این با این وضع کرونا کار دکترها و پرستارا زیاد می شود اتوبوس های اسکانیا از لحاظ موتور قوی هستند از لحاض امنیت امن نیستند ولی اتوبوس های ولوو از لحاظ امنیت قوی هستند پس خواهشند با کشور سوئد یک توافقی کنید که برگردند و اتوبوس ولووB11 را تحویل ایران بدهند اتوبوس ولوو B11 یک سیستمی دارد که به راننده ها هشدار می دهد موقع تصادف و اگر راننده هواسش نباشه خود اتوبوس سیستم ها را بکار می اندازه و وای میسه پس خواهشند با سوئدی ها سر اتوبوس ولوو B11 توافق کنید ممنون از شما

    موافقم 4
    مخالفم 0
  24. دارا شاد

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام به همه
    تا اونجایی که من میدانم عدم همکاری ولوو سوئد با رانیران از سال 1392 بدلیل موارد ایمنی اتوبوس های تولیدی در شرکت رانیران که تمام نکات ایمنی و…کم گذاشتن و سرخود دومدل را سرهم کردن که در مقاله چاپ شده اشاره کردین شرکت ولوو جلوی تولید رانیران را گرفته نه تحریم آمریکا .
    همانطور که همه میدانند نمایندگی شرکت اسکانیا در سمنان با تمام توان به تولید اتوبوس اسکانیا بدلیل رعایت کردن تمام موارد تولید و… هنوز فعالیتمیکنه وجالبه اتوبوسهای شده را صادر میکند .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. دارا شاد

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    باسلام مجدد
    من باتوجه به اینکه شرکت ولوو سوئد برای سلامتی مسافران خیلی ارزش قائل است نه تعداد تولیدبیشتر شرکت رانیران در سال خیلی تشکر میکنم و سپاسگذارم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. دارا شاد

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دارا شاد
    سلام به همه دوستان
    همه از فعالیت مجدد شرکت رانیران خوشحال میشن انشالله شرکت فوق همه موارد ایمنی و ساخت اتوبوس ولوو که شرکت ولوو سوئد خواسته را رعایت کنند نه سر خود مثل بعضی از شرکتها با عوض کردن چراغ جلو و عقب اتومبیل مدل پژو207را به مردم جای مدل اصلی شرکت پژو بدهند .
    باز هم از شرکت سوئدی تشکر میکنم تا متوجه شدمدل بی 9ولوو تولید شده در رانیران بااطاق بی7وجلوبی9می باشد جلوی تولید اتوبوسهای قلابی را گرفت

    موافقم 5
    مخالفم 0
  27. سامان

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رانیران خیلی وقت پیش ورشکسته به حساب می آمد ول b11میتونه نجاتش بده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا