ایستگاه خبرخودروهای چینی

تا تصاحب کامل بازار توسط چین راهی نمانده !

چینی‌ها بهترین نفع را از آشفتگی بازار و ضعف خودروسازان داخلی کردند. آن‌ها چراغ خاموش وارد بازار شدند و کم کم با تسخیر خط تولید خودروسازان ضعیف‌تر که پیش از این محصولات متنوعشان زینت بخش بازار کسل کنندهٔ ایران بود، حرکت قارچ گونهٔ خود را شروع کردند. بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را چینی‌ها مدت‌ها است بلعیده و به این واسطه، حضورشان در بازار خودرو داخل تقویت شد. این روند همچنان ادامه دارد و ضعف در سیستم تولید قطعات دو خودروساز جاده مخصوص را هم به آن‌ها وابسته کرد و ممکن است این وابستگی در آینده ای نه چندان دور بیشتر شود به طوری که این دو کارخانه را به محل مونتاژ کامل خودروهای چینی تبدیل کنند البته با اسم خودروی ملی!

سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران

اما سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران چگونه است ؟ جوابش یک کلمه است، دام‍پینگ! این کلمه لاتین به این معنا است که صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده به فروش رود یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی باشد. خودروسازان چینی به قصد تصاحب بازار، خودروهای خود را ارزان‌تر از آنچه در چین به فروش می‌رسانند در کشورمان عرضه می‌کنند. در این زمینه بسیاری از خودروسازان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو به مسوولان هشدار داده‌اند این درحالی است که دستگاه‌های دولتی دامپینگ خودروسازان چینی را نمی‌پذیرند اما  دامپینگ در ناوگان سنگین و قطعات خودرو را به‌طور ضمنی تایید کردند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که خودروسازان چینی با قصد تصاحب بازار خودرو کشورمان، خودروهای تولیدی خود را با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند این در شرایطی است که بعد از تصاحب بخش اعظمی از بازار،  خودروها را به قیمت واقعی عرضه می‌کنند.

brilliance-v5-suv-008
brilliance-v5

رضایت از چینی ها
اما در این مشتریان هم سهم به سزایی در قدرت گرفتن محصولات چینی داشته‌اند که تا حدودی هم به دلیل کمبود تنوع در بازار محصولات داخلی و قیمت مناسب خودروهای چینی حق داشته‌اند. چینی‌ها امروزه با عرضه ۲۷ مدل خودرو در مدل‌ها و محدوده‌های قیمتی مختلفی میهمان خیابان‌های کشور شده‌اند.

mg 550
MG 550
در گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را تهیه کرده، میزان رضایت مشتریان از کیفیت ۵۸ خودرو سواری در سال ۹۱ مورد بررسی قرار گرفته است و مشتریان نظر داده‌اند که کیفیت خودروهایشان در چه سطحی قرار دارد. در بازار کم تنوع اما پرفروش خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان MVM 110 بیشترین رضایت مشتریان را به دست آورده، این محصول چینی که در بخش خصوصی (مدیران خودرو) مونتاژ می‌شود، به امتیاز ۶۵۷ از ۱۰۰۰ رسیده است. اما در جمع خودروهای ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی بازار (خودروهایی که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند) گریت وال و ام وی‌ام مدل ۵۳۰ نیز دو خودروی چینی هستند که مردم از کیفیت آن‌ها بیش از سمند و پارس و رانا رضایت دارند. همچنین ام جی چینی-انگلیسی نیز بیشترین میزان رضایت مشتریان ایرانی را در بین خودروهای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی به خود اختصاص داده است.

سهم چینی ها از بازار خودرو ایران

b33050203cb52445bed0d45f906e81b3

آمارها نشان می‌دهد حضور چینی‌ها در صنعت خودرو ایران طی سال‌های گذشته، روندی صعودی داشته و این روند رو به رشد، نه تنها در حضور مستقیم خودروسازان چینی، بلکه در واردات نیز خود را نشان داده است. طبق آمار، تولید و واردات خودروهای چینی در بازار ایران طی سال ۹۰، رشدی ۱۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۸۹ داشته و این می‌تواند نشان از استقبال ایرانی‌ها از خودروهای چینی یا ضعف خودروسازان داخلی داشته باشد. همچنین در سال ۹۱ نیز چینی‌ها توانسته‌اند تولید و واردات خودروهای خود را به ایران، ۱۰۵ درصد رشد بدهند و حالا باید منتظر ماند و دید در سال ۹۲ چه آماری از آنها به جا خواهد ماند. چینی‌ها در سال ۸۹ حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع خودرو را در ایران تولید یا وارد کرده‌اند، این در حالی است که در سال ۹۱، این رقم به بالای ۵۴ هزار دستگاه رسیده است. همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینی‌ها توانسته‌اند بیش از هفت هزار خودرو را تولید یا به ایران وارد کنند. بنابر آمار، خودروسازان چینی طی سال ۸۹ کمتر از یک درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار داشته‌اند و این رقم در سال ۹۱ به بالای ۵/۶ درصد رسیده است. آمار می‌گوید، در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینی‌ها توانسته‌اند بیش از چهار درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار بگیرند.

منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین(جاسم)

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    چینم شد کشور که ما ازش ماشین میاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمان

      ۶ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      اون زمانی که ایران پالان می دوختند چین بزرگترین تولید کننده چرخ خیاطی بود.
      اون موقع که تو خیابون اسب می دووندن چین بزرگترین تولید کننده دوچرخه بود.
      اون موقعی که اسب اسباب بازی من یه تکه چوب بود چین بزرگترین تولید کننده اسباب بازی بود.
      چین نزدیک یک پنجم آدمای دنیا رو تو خودش جا داده.فقط سیر کردن این جمعیت می دونی یعنی چی ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. یونس

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    واقعا باید برای خودمون متاسف باشیم.
    اینقدر گفتیم عربای مارمولک خور حالا اونا کجا هستن و ماکجاییم واقعا برای دولت ایران متاسفم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اتفاقا خیلی بهتره
    این لگن سازهای ایرانی باید با خاک یکی بشن تا قدر ما رو بدونن که یک عمر سوار لگن هاشون شدیم و حرف نزدیم
    حالا باید پراید رو 14 تومن بخریم تازه به سازندشم ضرر بزنیم
    تا اینا باشن سو استفاده نکنن از من و تو ملت عزیز
    البته جای تاسف که این کشور چینه که اینکار رو میکنه
    اگه مثلا ایتالیا یا آلمان بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سیامک

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دقیقا” تاریخ به نوع دیگر در حال تکرار است بازهم توسط ایران و این بار به نفع چین. در زمان جنگ ایران و عراق لطفی که ایران به تویوتا ژاپن کرد موجب شده تویوتا از ورزشکستگی نجات پیدا کند (با توجه به مستندات موجود در شرکت تویوتا )و با خرید وانتهای ژاپنی باعث نجات تاریخی تویوتا شدیم و هم محل آزمایش و آزمون و خطا شرکت تویوتا و اینک چین با ماشین های بی کیفیت دارد جا پای ژاپن میگذارد تا مسبب ارتقای اتومبیل های چینی گردیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Yashar

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    اژدها به شیر حمله کرده!
    اگه چین اژدها باشه اونوقت ایرانم اون شیرست؟!؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    پدال چرا اینجوری شدی؟؟؟
    مدام نظر های من غیب میشه.

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد.ف

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    همچین این مثلا صنعتگران ما حرف میزنن انگار اتفاق عجیب غریبی افتاده، از چندین سال پیش چاله ای را به اصطلاح خودروسازان برای مصرف کننده کندند که نهایتا خودشان در آن افتادند. کیفیت پایین، تنوع کم، قیمت بالا، بی توجهی به خواست مشتری و و و چیزهایی بودند که توسط لابی خودروسازان بر آنها سرپوش گذاشته شده بود و به جای حل آنها فقط دهان منتقدین را با شعارهای الکی بستند و نهایت کار این شد که الان به آن رسیدیم. حالا اگر کار به ورود چین نمیرسید، با پیوستن ایران به تجارت جهانی (که نهایتا گریزی از آن نخواهد بود) این اتفاق می افتاد.
    خیلی هم غصه نخورید چند سال دیگه که یک مقدار دیگه تجربه چینی ها بالا رفت ماشینهای خوبتری میسازند.
    اصلا هم به نظرم مشکلی در رابطه با گرفتن بازار توسط چینی ها نیست به چند دلیل: اول اینکه الآن به نظرتان کیفیت ماشینهای ایرانخودرو و سایپا خیلیییییی نسبت به چینی ها بهتره؟ فرقی نداره که. بعد هم اینکه همیشه راه برای پیشرفت بازه، همون طور که چینیها چند سال پیش از صفر شروع کردند و الان در این وضعیت هستند اگر همین الان در کشور ما هم کارهای مثبتی در زمینه ماشین انجام بشه نهایتا (با توجه به بازار داخلی) چند سال دیگه خودروساز خوب ایرانی بازار رو فتح میکنه.
    در نهایت به خودروسازان باید گفت:« چیزی که عوض داره، گله نداره»

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مجید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    یه عالمه سوال تو مخم داره به در و دیوار میخوره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمدرضا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    چه فرقی میکنه واسه اون بچه های بالا چه از طریق خودروهای داخلی جیبشون پر بشه چه از طریق برادران چینی.اخه این وسط مردم گوسفند هستن از نظر اونا هر چی بدن سوار میشن خیلی هم حال میکنن.واقعا فرقی داره براشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. CR7

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ماشینای چینی در حال حاضر خیلی بهتر و با کیفیت تر از ماشینای ایرانی هستند
    من خودم جیلی دارم واقعا راضیم – پدرمم ام جی 550 داره که واقعا عالیه و حتی از سراتو و مگان 2000 هم بهتره
    خیلی خنده داره که بعضیا میگن ماشینه ایرانی از چینی باکیفیت تره-حقیقت تلخو باید پذیرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sina

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    آشغال های چینی …
    ماشینای چینی بسیار عالی هم داریم که البته وارد کشورمون نمیشن یا اگه بشن ما نمیتونیم بخریم :(
    مردم ما ماشین چینی میخرن سوار میشن کیفشم میبرن … عجب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. jalal

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (246 ديدگاه)

    بود و نبود خودرو ساز های داخلی مشکله. وقتی خودرو سازهای ما بی لیاقت وبی ارزش برای مردم باشن معلومه که کشور هایی مثل چین در بازار ما پیشرفت می کنند. خودرو ساز ایرانی هیچ اهمیتی به کیفیت خودرو و مشتری نمی دهد و تازه قیمت ماشیناش بر روی مردم بیچاره بالا میبره که در دنیا هیچ کس خودرو های ما را با این قیمت نمی خره .خب چین از این موقعیت سوء استفاده میکنه و ماشینای اشغالش را میاد روی ما آزمایش میکنه. با این اوضاع خودرو های ما از اونا بدتره! اگر این روند ادامه بده خودرو ساز های ما از بین میرن وما می شیم عین عربا که فقط خودرو وارد می کنند و دیگر هیچ خورویی از خود نخواهیم داشت و به خودروی کشور های دیگر وابسته می شیم و اونا روی ما منت می گذارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    جالبه تویوتا با فروش وانت به ایران از ورشکستگی نجات پیدا کرده .
    عجب !!!!!
    کنتور که نداره اینجا هرکی هرچی دلش خواست می بافه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حامد MASERATI GT

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    پس چین حق داره از تحریما حمایت کنه اگه تحریما برداشته بشه کی اشغالای چینی رو بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. جاوید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوست عزیز دامپینگی در کار نیست
    خودروهای چینی هم قیمت بالایی دارن
    ولی مصرف کننده چون چاره ای نداره میخره
    طراحیشون هم قشنگ تر است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. sunmartin

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    کدام دامپینگ؟ عملا به زباله دان چین تبدیل شدیم این افتخار رو به مردم همیشهردصحنه تبریک و تسلیت میگم، ایران به محلی برای آزمون و خطای کشور دوست و برادر و ….چین ! تبدیل شده خودروهای بنجول چینی و خودروهای ساخت ویران خودرو و سایه بان که اونها هم بیش از 90 درصد قطعاتشون چینی هست جایی برای صحبت باقی نگذاشتند قیمت نجومی قطعات و خدمات ، بالا بودن تعرفه باند و باند بازی خودرو ، وجود دلالان بیشمار در این عرصه و یکه تازی شرکت های داخلی و برخی آقازادگان مافیایی بنام خودرو تولید کرده اند که هرکسی اون براش قابل لمسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. km

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    یه انتقادم بکنم اون عکسی که تو اول سایت گذاشتین راجع به همین پست مورد داره. دیدی یه بچه هم اینو دید میره به باباش نشون میده بعد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. موتور جستجوگر هیوندا و تویوتا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ماشین که سهله کم کم همه چی چینی میشه.
    البته تو ایران خیلی وقته این اتفاق افتاده و همه چی چچینی هستش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محسن.د

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    الان که دارم به تعداد دیسلایکای دیدگاهم نگاه میکنم،درک میکنم چرا ایرانخودرو و سایپا بعد از این همه سال هنوز پابرجا هستن!!! (و جالب اینجاست، تازه این مقدار مخالف از طرف اونایی که به سایت پدال میان یعنی اونایی که معمولا سطح آگاهیشون درمورد خودرو از بقیه بالاتره!!!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. فردید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    به نظرم، یک مسوول محترم که این متن را می خاند در آخر چنین خاهد فرمودن:
    اگر چین کمونیست است، لااقل استیک بار نیست
    شرم باد آمریکایِ جهان خار را
    دروود برملت غیور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    اگه باعث و بانیه از رو رفتن خودروساز های داخلی باشن …. با همه حال از خودرو چینی در برابر خودرو داخلی حمایت خواهم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رضا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    حالا مثلا الان اگه بازار توسط کره ای ها اشبا میشد خوب بود؟
    مشکل با جنس چینیه؟ یا مشکل واردات و عدم خودکفاییه؟
    اگه مشکل شما جنس چینیه که از سمندو پرایدو پرشیاو 405 و و غیره خودمون بهتره
    ضمنا فراموش نکنید همین خودروها باعث شد جرقه ای زده بشه تا خودروسازهای داخلی به خودشون بیان و تکونی بخورن. ضمنا مردم طعم خودروی جدید و ارزون رو چشیدن و واقعا هم کیفیتشون از محصولات داخلیمون بهتره. لطفا بی انصاف نباشید و واقعیت رو قبول کنید قوی تر و بهتر همیشه برنده میشه. چین هم بهتر از ما بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سارا

    ۳۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی چین بیشتر مردم ماشین اروپایی سوار میشن بقیه هم ماشین آمریکایی و ژاپنی و کره ای هر آشغالی هم که میسازن صادر میکنن برای جاهای دیگه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲۴ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا موندن از این جماعت همه چیز دان!!
      و بعضی ها هم که فقط کارشون لایک و دیس لایکه و بس!!
      میشه شما بفرمایید مردم کره چی سوار میشن؟ یا مردم ژاپن؟
      البته من میدونم که تو ایران مردمش فقط ماشین فرانسوی سوار میشن!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. مصطفی - برازجان

    ۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام
    واقعا خودرو سازان داخلی به خصوص اون دو تا گنده بی خاصیت (ا.خ و س رو می گم) با تنوع کم و بی توجهی به خواست مشتری و کیفیت رو به نزولشون مردم رو تشنه نگه داشتند حالا هم دارن پاشو می خورند.اگر یک ماه واردات خودرو رو آزاد کنن همه ماشینای ایرانی چه ملی و چه غیر ملی باید برن تو پارکینگها خاک بخورند.
    من به ماشین های چینی هنوز اعتماد کامل ندارم اما مطمئنا تا 4،5 سال اگه وضع خودروهای داخلی به همین منوال باشه دیگه خودروهاشون اعتماد بیشترمردم رو به دست میارن و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. sunmartin

    ۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    من به یک نتیجه جالب توجه رسیدم : ویران خودرو و سایه بان متوجه شدن که در دل خریداران با توجه به محصولات بی کیفیت و دموده 100 درصد چینی شده خود ندارند پس یکسری خودرو 30 تا 35 سال پیش تولید میکنند که خریداران خودش رو در یک یا چند طبقه خاص داره :متوسط-کارمندان با درآمد مشخص-و افرادی که درآمد نسبتا مناسبی دارند ولی ترجیح میدهند که از این دو بنجل ساز خودرو تهیه کنند-نیازمندان به خودرو. برای کسب در آمد

    پس با این دید کلی دیگه نیازی به بخش RDA (بررسی و پژوهش عملیاتی برای تولید فناوری های روز ) در شرکت نمیبینند…اونها مطمئن هستند افراد با درآمد بالا و دیدی روشن با خرید خودروهای وارداتی نیاز خود رو برآوره میکنند پس به فکر تولید یا مونتاز محصولات جدید و تنوع بازار نیستند به همین راحتی و این محصولات را تا جایی تولید میکنند تا به سرنوشت پیکان 50 سال پیش نزدیک بشه ، این سیاست این دو آهن پاره ساز هست سایر شرکت ها هم که با مونتاز خودروهای چینی از ورشکستگی نجات پیدا کردند و با توجه به بازار تشنه ایران و تعرفه نجومی و غیر منطقی دارن یکه تازی میکنند

    موافقان لطفا+
    مخالفان هم- با تشکر از صبر و حوصله شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مهران

    ۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اگه از چند سال پیش تا الان به دست یه آدم بی سواد یه موتور چهار سیلند یا هشت سیلندر ژاپنی یا کره ی می دادن که هر روز اونو باز کنه و ببنده تا الان یه نمونه جدید از اون می تونست بسازه من موندم چرا سایپا رو موتور 1000 cc و ایرانخودرو تو موتور 1800 cc موندن !!!!!! یعنی تو ایران به این بزرگی با اون همه مهندسای دانشگاه صنعتی شریف و … ، چهار تا مهندس گیر نمیارن !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. qq mvm110

    ۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام .من عاشق ماشینای ام جی جیلی ولکس هستم.اولین انتخابم ec7به خاطر ایمنیش بعدی mg550 شوالیه رو دوست دارم…از پزو متنفرم…همچنین سیتروین با مصرف بنزین کزاییشون…mvm315رو از 206 بیشتر دوس دارم…ودر آخر فدا لاداهای جدید بشم…ال90ی که70 میلیون قیمت داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. qq mvm110

    ۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    من لیفان رو دوست دارم….1.8ریکاردوشو عشق است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مجتبي

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    پراید مدل73 قیمت 4300000 تومان کاربراتی مصرف بنزین صدی6
    پراید مدل 92 قیمت 17500000 تومان انژکتوری مصرف بنزین صدی 11.8
    این است صنعت خودروسازی ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. راد

    ۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ایران مونتاژ کار بوده وهست
    50سال قبل لوازم امریکایی مونتاژ میکردیم
    40 ” ” اروپا ” ”
    20 ” ژاپن ”
    20 ” کره ”
    10 سال هست لوازم چین مونتاژ میکنیم
    در اینده نزدیک بایستی لوازم هند را مونتاژ کنیم !!
    این است پیشرفت صنعت ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا