خودروهای چینی

معرفی نسخهٔ تولیدی کراس‌اوور الکتریکی بایتون در نمایشگاه فرانکفورت

شرکت چینی بایتون سرانجام نسخهٔ تولیدی کراس‌اوور الکتریکی M-Byte خود را در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی کرده است اما مدتی طول خواهد کشید تا تولید این خودرو آغاز شود. هرچند طراحی ظاهری نسخهٔ تولیدی این کراس‌اوور الکتریکی نسبت به نسخهٔ کانسپت تعدیل شده است اما این موضوع خیلی گسترده نیست. به‌عنوان‌مثال دوربین‌های جانبی با آینه‌های سنتی جایگزین شده‌اند، تغییراتی در چراغ‌های جلو صورت گرفته، در طراحی سپرها بازنگری شده است و دستگیرهٔ درها نیز هم‌اکنون قابل‌دیدن هستند.

به لطف ویژگی‌هایی مثل خط سقف کم‌ارتفاع و بهینه‌سازی‌های آئرودینامیکی در طراحی بدنه مثل دماغهٔ کاملاً مسدود، دستگیرهٔ درهای یکپارچه و ستون C شناور که جریان هوا را در اطراف اتاق هدایت می‌کند، بایتون وعدهٔ ضریب آئرودینامیک بسیار رقابتی را برای این خودرو داده است.

اما بدون شک برجسته‌ترین ویژگی M-Byte صفحه‌نمایش خمیدهٔ ۴۸ اینچی داخلی آن است که بزرگ‌ترین نمایشگر دنیا در یک خودروی تولیدی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این نمایشگر از نسخهٔ کانسپت بدون تغییر باقیمانده باشد؛ اما علاوه بر این، دو صفحه‌نمایش دیگر هم در کابین این ماشین تعبیه شده که شامل یک نمونهٔ هفت اینچی در میان غربیلک فرمان و یک نمونهٔ هشت اینچی بین صندلی‌های جلو می‌شود. در کنار این نمایشگرهای لمسی، از راه‌های دیگری مثل کنترل صوتی، حرکت از راه دور، تشخیص چهرهٔ راننده و دکمه‌های فیزیکی نیز می‌توان با خودرو تعامل داشت.

نسخهٔ پایهٔ M-Byte که دیفرانسیل عقب است، به یک موتور الکتریکی مجهز شده که روی محور عقب قرار گرفته و ۲۷۲ اسب بخار قدرت دارد. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری ۷۲ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که بُرد ۳۶۰ کیلومتری را برای خودرو فراهم می‌کند؛ اما نسخهٔ چهارچرخ محرک این کراس‌اوور چینی هم با دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۴۰۸ اسب بخار و باطری ۹۵ کیلووات ساعتی ارائه می‌شود که با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۳۵ کیلومتر را طی کند.

باطری‌های این خودرو را می‌توان با استفاده از شارژرهای AC با قدرتی بین ۳.۷ تا ۲۲ کیلووات و همین‌طور شارژرهای سریع DC تا ۱۵۰ کیلوواتی شارژ کرد. در صورت استفاده از شارژر ۱۵۰ کیلوواتی، ۸۰ درصد از باطری‌ها ظرف ۳۵ دقیقه شارژ می‌شوند. قیمت این کراس‌اوور تمام الکتریکی در بازار اروپا بدون احتساب مشوق‌های دولتی از ۴۵ هزار یورو آغاز می‌شود.

بایتون قصد دارد اولین نمونه‌های M-Byte را از اواسط سال آینده به خریداران چینی تحویل دهد و سپس در سال ۲۰۲۱ آن‌را در اروپا و آمریکای شمالی هم عرضه کند. این شرکت نوپای چینی می‌گوید پیش‌فروش کراس‌اوور الکتریکی خود در این دو بازار را در سال ۲۰۲۰ آغاز می‌کند. هرچند بایتون اطمینان دارد که می‌تواند سال آینده تولید M-Byte را در چین آغاز کند اما هنوز نتوانسته ساخت کارخانهٔ خود را در نانجینگ به پایان برساند. درهرحال بهتر است این استارتاپ چینی به وعده‌های خود عمل کند زیرا تاکنون بیش از ۵۰ هزار سفارش از سراسر جهان دریافت کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ????⁦ به طراحی بدنه، برد و قیمت کاری‌ ندارم که می‌تونستن بهتر باشن؛ شما فقط کابین رو‌ ببینین، ۴۸ اینچ مانیتور خمیده تو یک خودروی‌ تولیدی، رسما یک ا‌نقلاب در طراحی و تکنولوژیه ?❤⁩ دمشون به شدت گرم؛ نگران کاهش دید راننده هم نباشین، قطعا پشت این حرکت، کلی فکر و برنامه‌ریزیه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      این دیگه واسه خودش سینما هست!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. پویان

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (748 ديدگاه)

    قبلا نوشتم شرکت باید سریعتر خودرو رو تولید انبوه کنه و به بازار بفرسته .
    تا قبل از اینکه رقبا وارد میدون بشن .
    البته چشم انداز خودرو الکتریکی در کوتاه مدت چندان روشن هم نیست . و تا سال 2030 هنوز خودروهای بنزینی دست بالا رو دارن . البته من 2030 رو بدبینانه می بینم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Amir.ferrari

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (131 ديدگاه)

    این حجم از نمایشگر حال آدمو به هم میزنه?

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. مک وال

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (217 ديدگاه)

    فکر نمیکردم چینی ها بتونن به این زودی ها وارد بازار رقابتی خودروهای الکتریکی بشن. ولی این مدل خوب ظاهر شده و ایده های نوآورانه و خاص داره. 50 هزار تا هم که پیش فروش کردند که آمار خوبیه. قیمتش هم رقابتی بوده و در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی ارزش خرید دارد.
    اما حیف ، حیف، چی بگم از خودروسازی داخلی که ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. نادر

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (62 ديدگاه)

    در جواب اون دوستمون که گفت فکر نمیکرد چین وارد بازار خودرو چینی بشه،بگم که تکنولوژی چینیها در خودرو برقی حتی از اروپا یعنی آلمان و فرانسه و انگلیس و،،،بالتر و جلوتره و حتی پابه پای آمریکا و ژاپن دارن حرکت میکنند.چین چند ساله در بحث خودروی برقی سرمایه گذاری و تحقیقات سنگینی داره انجام میده و چه بسا در آینده بسیار نزدیک از ژاپن هم جلو بزنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا