خودروهای چینی

جیلی امگرند EV، گزینه‌ای پاک برای کلان‌شهرهای کشور

جیلی نام برندی از چین است که ساخته‌های آن سبکی پیشرو و همچنین کیفیت متفاوتی در قیاس با اکثر همقطاران وطنی خود داشته و با جدیت مضاعفی نیز، مدرنیته و نوآوری را در سرلوحه اعمال خود جای داده است. در این میان، نسخه الکتریکی جیلی امگرند می‌تواند برای ما مردمان ایران زمین نیز جالب توجه باشد، خودرویی که نسخه‌های بنزینی آن چند سالی است که در شهر و دیارمان در حال سیر و سفر هستند.


جیلی امگرند الکتریکی و یا EV، با تأخیری سه ساله نسبت به نسخه بنزینی خود، دقیقاً در هیجدهمین روز از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار چین راه یافت. این خودرو کاملاً بر اساس نسخه سدان جیلی امگرند EC7 تکوین و توسعه یافته است و از حیث فرم ظاهری، به جز در گرافیک متفاوت چراغ‌های جلو و عقب و برخی از تغییرات جزیی دیگر، چندان تفاوتی نسبت بدان ندارد.


طراحی داشبورد جیلی امگرند الکتریکی در پایه و اساس، کاملاً با امگرند EC7 همسان و مشابه است و تنها در این میان، تفاوت‌های اندکی در جزییات امور مشاهده می‌شوند. مثلاً رنگ پس‌زمینه ادوات پشت فرمان به صورت آبی است و یا نوار آبی رنگی بر روی داشبورد نصب شده است. استفاده از رنگ آبی هم تأکیدی است از طرف سازنده بر سبز بودن این خودرو، زیرا که در چین خودروهای پاک و یا سبز را آبی (BLUE) خطاب می‌کنند. طراحی فرمان نیز تا اندازه‌ای به صورت کف تخت بوده و در داخل آن اجزای کرومی به کار رفته است.


نکته چشمگیر دیگر در این خودرو به بخش زیر کاپوت آن مربوط می‌شود که به سبب وجود یک کاور پلاستیکی که با نهایت دقت و کیفیت در آن نصب شده هیچ قطعه‌ای در محوطه داخلی پیشرانه آن قابل مشاهده نیست و بقول برخی از هم‌وطنان، موتورش کاملاً پرسی و پیچ و پرچ خورده است.


باتری به کار رفته در این خودرو از نوع لیتیوم می‌باشد. این باتری به ظرفیت ۴۵.۳ کیلووات ساعت و ولتاژ ۳۵۶ ولت از وزنی معادل ۴۰۰ کیلوگرم برخوردار است. باتری مذکور محرک یک پیشرانه الکتریکی به توان ماکزیمم ۱۲۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر می‌باشد. باتری مذکور با برق ۲۲۰V شهری در عرض ۱۲ ساعت شارژ می‌شود و در صورت استفاده از شارژ سریع، ۸۰ درصد از ظرفیت آن در همان ۳۰ دقیقه نخست تکمیل می‌شود. حداکثر برد این خودرو با یک بار شارژ معادل ۱۵۰ کیلومتر است.


گرچه بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتری جیلی امگرند الکتریکی چندان جالب و چشمگیر نیست ولی این خودرو از شتاب نسبتاً خوبی بهره می‌برد و می‌تواند در عرض ۹.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
جیلی امگرند الکتریکی از تجهیزات رفاهی و ایمنی شایان توجهی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به ۶ عدد کیسه هوا، سیستم‌های ایمنی ABS+EBD،TCS،EPS،HBA،HHC،CDP،VAM،EBP و دوربین پارک، سنسورهای پارک، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، سانروف برقی، دی لایت، چراغ بدرقه جلو، آینه‌های برقی با گرم‌کن، شیشه جلو ضد گرما و اشعه ماوراءبنفش، سامانه هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت، صندلی‌ها و فرمان با پوشش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان چند کاره، صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ، GPS و درگاه‌های USB/AUX و G-LINK/ G-NETLINK و اینترنت WiFi و…


طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۶۳۱/۱۷۸۹/۱۴۹۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن معادل ۱۵۷۰ کیلوگرم است و صندوق عقب فوق‌العاده جادار آن می‌تواند ۶۸۰ لیتر بار را در خود جای دهد.

جیلی امگرند الکتریکی در سه تیپ PROGRESS ،ELITE و PREMIUM در بازار چین عرضه می‌شود و قیمت آن از ۲۵۱,۸۰۰ یوآن (۳۸,۵۰۰ دلار) شروع و به ۲۶۵,۸۰۰ یوآن (۴۰,۷۰۰ دلار) ختم می‌گردد.

جیلی امگرند EV در صورت ورود و مونتاژ در کشورمان و ارائه سوبسیدها و مشوق‌های مالی دولتی و هم‌زمان با آن احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در اقصی نقاط کشور به ویژه در تهران و کلان‌شهرها، می‌تواند به عنوان راهکاری در جهت کاهش آلایندگی شهرهای پرجمعیت کشور در نظر گرفته شده و حتی به طور جدی در شبکه تاکسیرانی چنین مناطقی حضور پیدا کند. البته امکان تولید این خودرو در کشورمان تا حدی فراهم است و در حال حاضر، شرکت «خودروسازان بم» به عنوان نماینده انحصاری جیلی در ایران می‌تواند این خودرو را به عنوان گزینه‌ای «پاک و با آلایندگی صفر» در برنامه‌های آتی تولید خود مد نظر قرار دهد.

Geely Emgrand EV
در خاتمه کلام، مجدداً یادآور می‌شود که پیش از ورود هر خودرو برقی به کشور باید زیرساخت‌های آن از جمله «ایستگاه‌های شارژ» را آماده و مهیا نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    38500 دلار تا 40700 دلار!!! قیمتش اصلا منطقی نیست، عجیبه! بیاد ایران با این قیمتش زیر ۲۰۰ تومن نیست!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (227 ديدگاه)

      احتمالا دلار استرالیاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MehdiTurbo

        ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1959 ديدگاه)

        استرالیام ک باشه بازم خیلی گرونه با این کلاس بدنه و طراحی فک نمیکنم تو ایران بتونه تو بازار جا باز کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. M

          ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (227 ديدگاه)

          اشتباه کردم ظاهرا، با یوان 627 تومنی حساب کنی همون 38 هزار دلار آمریکا میشه ، قیمتش منطقی نیس …

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. SS

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (739 ديدگاه)

    فکر میکنم در ایران با توجه به قیمت بیشتر خودروهای برقی (بدون یارانه های دولتی)، عدم وجود ایستگاه های شارژ و پلکانی بودن قیمت برق خانگی در مقایسه با بنزین فعلا به صرفه نباشن
    خوب هست پدال در مورد مقایسه هزینه های پیمایش خودرو های برقی و بنزینی در ایران و دیگر کشورها هم مقاله ای تهیه کنه
    ضمنا متوجه نشدم عقربه دورشمار در این ماشین به چه منظوری تعبیه شده!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (202 ديدگاه)

      خخخ راستم میگی. مگه برقی ها هم دور موتور دارن؟ بعد اینکه اگه ۴۰ دقیقه ای(شارژ سریع) شارژش کنن یا ۱۲ ساعته با شارژ معمولی شارژش کنن تو موندگاری شارژش تاثیری داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Achtung

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (423 ديدگاه)

    هیچ نکته مثبتی نداشت حتی از نظر قیمت .از یه چینی توقع نداشتم از نظر قیمت نمره منفی بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    این ماشین به نسبت سایر برقی ها خیلی چشمگیر نیست ولی در مورد کشور ما چون ما کلا از ماشین جدید و انرژی های نو فراری هستیم و اینکه در ایران ما کلا چیزی به اسم زیرساخت نداریم عمرا وارد هم نمیشه
    من موتپر سیکلت برقی خواستم بگیرم از نظر قیمتی و نبود امکان شارژش پشیمون شدم اینکه جای خود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Pooriya_German_BMW

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    نیسان لیف جدید از هر لحاظ بهتر از این آشغال هست حتی قیمت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Sajjad

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمی دونم چرا تسلا مدل 3 رو به جای این چینی ها وارد نمی کنند ؟ حداکثر برد این ماشین با یکبار شارژ ۱۵۰ کیلومتر !!! کمترین برد با یکبار شارژ برای تسلا ۳، ۳۰۰ کیلومتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چون آمریکایی و شیطانی هست!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. dtt

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    مشخصاتش (فنی) نسبت به آریزو5 برقی خیلی ضعیفتره محصوصا بردش که آریزو 500 کیلومتر برای هر شارژ برد داره
    قیمتشم فکر کنم کمتر از جیلی بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا