خودروهای چینی

اژدها تازه از خواب بیدار شده‌ است

اتومبیل‌های چینی چند سالی هست که وارد جاده‌ها و خیابان‌های  ایران و بعضی از کشورهای دیگر شده‌اند. تفکرات و دیدگاههای مردم هم درباره این اتومبیل‌ها متفاوت است گروهی آنها را بسیار خوب می‌دانند و گروهی نسبت به آنها بی اعتماد هستند .

با در نظر گرفتن این‌که “اژدها تازه از خواب بیدار شده‌است” و صنایع کشورهایی را که تا کنون به فکر ابتکار عمل نبوده‌اند را به سرعت نابود می‌کند دور از تصور نبوده و نیست که چینی‌ها بازارهای خوبی برای اتومبیل‌های خود در کنار سایر کالاهایشان در سرتاسر دنیا پیدا کرده‌اند . دیری نخواهد گذشت که اتومبیل‌های چینی وارد اتحادیه اروپا می‌شوند و سپس به آمریکا هم رخنه خواهندکرد . شاید علت خریداری بعضی از برندهای مشهور اتومبیل مانند پژو ، ولوو ، بیوک و ولکس‌واگن همین هدف باشد. تصور این‌که چند شرکت و گروه خودرو سازی در چین مشغول کار هستند کمی دشوار است اما اینکه اکثر آنها خود اتومبیل‌هایشان را طراحی و مورد عملیات ساخت قرار می‌دهند جای تامل و تشویق دارد. البته گروه‌های خودرو سازی بسیاری هم با شرکت‌ها و طراحان بزرگ همکاری دارند برای مثال شرکت هایما موتورز که شریک کاری مزدا موتورز ژاپن است.

اتومبیل‌های چینی هم مانند کالاهایشان دارای سه سطح کیفی کلی هستند (این دسته بندی همه ساله توسط اداره‌ای زیر نظر وزارت صنایع چین انجام می‌گردد)که برای بازارهای هدف مختلف ساخته و ارائه می‌شوند. برندها مانند ولوو ، سطح کیفی بالا مانند جیلی و هایما  و دسته سوم متوسط‌ها و ارزان‌ها مانند چری موتورز و یوتانگ .که درهر رده مانند همه کارخانجات خودرو ساز دنیا، اتوموبیل‌ها با تنوع و آپشن‌های متفاوت که نهایتاً منجر به تفاوت قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود، عرضه می‌گردد.
chery a3
قابل تصور است کشور ما جزو کدام بازار هدف برای چینی هاست. اما درخواست شرکت‌های وارد کننده نیز از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت خودروهاست. چری موتورز که محصولات آن‌در ایران ما  بیشتر با نام ام وی ام شناخته می‌شود، پرچم دار چینی‌هاست. به همین دلیل نام اتومبیل چینی تداعی‌گر کیفیت پایین شده‌است البته در مواردی هم صاحبان محصولات چری ابراز رضایت کرده‌اند.

شاید علت فروش‌ گسترده محصولات چینی خستگی خریدارن ناشی از عدم تنوع محصولات داخلی، یکنواختی و گاهاً کیفیت بس پایین‌ترآنها نسبت به یک خودرو چینی باشد. به هر حال تمام محصولات چینی بی کیفیت نیستند و قابل تصور است پس از باز شدن بازار اتومبیل چینی محصولات با کیفیت بالاتر آنها نیز روانه ایران خواهد شد.

chery a3

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

هوتن دلارام

نگارش توسط جناب آقای هوتن دلارام، نویسنده میهمان سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. رفیق

    ۱۸ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (44 ديدگاه)

    امیدوارم که این اژدها بتواند صنعت خودرو ما را هم بیدار کند
    بنظرم اتومبیل های چینی جایگاه خاص خودرا در ایران پیدا کرده وتوانسته نظر عده ای از علاقمندان را جلب کند
    فقط مشکلشان نداشتن نماینده مستقیم است که همین باعث ناراحتی مصرف کنندگان است چرا که شرکتهای داخلی وارد کننده این خودروها نمیتوانند رضایت مشتریانشان را آنطور که باید جلب کنند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۳۰ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشینای چینی هر چی نباشن از محصولات ایرانی که بهترند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ونوشه

    ۱۸ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من بعد از دو هفته تحقیق به این نتیجه رسیدم که ماشین لیفان 520 جدید بگیرم و یک ماهی هست که ماشین از کاخانه تحویل گرفتم امکانات و ایمنی و مصرف سوختش از سمند و پرو و ال90 بهتره. راحتی رانندگیش، از حد قیمتش بالاتره. ولی مونتاژ کارهای گرامی می توانند از بازار چین نهایت استفاده رو برای تولید و کیفیت محصول خود برای مشتریان ایرانی خود ببرند. در حال حاضر نیز ماشینهای چینی وجود دارن که به اروپا و امریکا صادر و به فروش می رسانند. پس در ایران نیز می شود از نظر ظاهر و امکانات و کیفیت با همان کیفیت بالا خودرو های چینی به روز را به دست مشتریان خود برسانند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. yashar

    ۶ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (294 ديدگاه)

    یک سوالی چند وقتیه ذهنمو مشغول کرده!!
    درسته کشورهای غربی ایران رو تحریم کرده اند و اجازه ورود کالا و خدماتشونو نمی دند ولی بنظر من حالاکه امکان این که مثلا بنز و بی ام و … بیان تو کشورمون فعالیت داشته باشند نیست بهتره بجاشون از خودرو سازهای درجه دو یا سه ور شکسته اروپایی استفاده کنیم یعنی صنعت خودرو سازیمون با اونا شراکت کنه از خداشونم هست مثلا ساب سوئد الن ورشکسته شده یا سئات اسپانیا یا اشکودا چک بخدا محصولات اینا خیلی خیلی بهتر از تمام ماشینهای ساخت داخل و از وارداتی های چینی و کره ای خیلی سرترن (تو برنامه تاپ گیر یبار یدونه اشکودا یتی همسایز و همکلاس چری33 رو تست می کردند مجریش کف کرده بود از بس ماشین خوبی بود)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهندس حمید حسن پور

    ۲۳ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (60 ديدگاه)

    باید دید توش واسه بعضی ها نون هست یا نه؟ الان خودرو چینی 8 میلیونی رو 29 میلیون میفروشن خدا بده برکت چرا با اروپایی ها در بیفتند که فردا آمریکا با 1 فشار منصرفشون کنه! الان نفت میدیم چین ، جای پولش خودرو چینی میگیریم که مردم حاضرند 3 برابر بیشتر پولشو بدن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی

    ۲۸ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (32 ديدگاه)

    نه مهندس جان

    اینطوریام که میگی نیست. پراید حیف پول رو به قیمت 9 میلیون میندازن بهمون رو بخریم که خودرو سازهای داخلی خوب میخورن؟ به خدایی که شاهد و ناظر بر همه چیزه قسم که اگر لااقل این دوشرکت سایپا و ایران خودرو نبودن الان همین خودروهای چینی رو که هیچ تمامی خودروهای وارداتی دیگه ای که الان بخاطر ضرر نکردن این دو شرکت باید تعرفه بالای 90% بخریم رو با نصف قیمت می خریدیم.

    این 2 یا سه برابری رو خودمون بخاطر این شرکتها درست کردیم. به چین چه ربطی داره؟

    ضمناً با همین تعرفه های نجومی باز هم می بینید که خاطرخواهاشون کم نیست و اونایی که دارن در مقایسه با هم قیمتهای داخلیشون بازم میگن سرتره. حالا اگه این خودرو رو با قیمت اصلیش بدن که 90% ازش بیوفته که قیمتش از پراید مزخرف کمتر میشه فکر میکنی کدوم احمقی بره حتی سمند دو برابر قیمت بخره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۲۸ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (32 ديدگاه)

    کره ای ها و ژاپنی ها و اروپایی ها که بخاطر کیفیتهای برترشون نمی تونن رقیبی برای این آشغالهای ایران خودرو و سایپا باشن، لااقل این چینیا پوزه این دو آشغال فروش رو بخاک بمالن.
    جالبه که اونوقت مدیر عامل یکی از همین شرکتهای داخلیمون میگه “کیفیت پایین نیومده، مردم سطح توقعشون بالا رفته”. معلومه که بالا رفته. وقتی ماشین چینی رو هم میبینن که بهتر از این ماشیناست (ژاپن و اروپا به جهنم) معلومه که دیگه چیزای استانداردی مثل کیسه هوای سرنشینان جلو و ترمزهای ABS/EBD و چیزایی از این دست براشون مهم میشه نه “چراغ خطر سوم” که توی تبلیغ شرکتهای ایرانی هنوز به عنوان آپشن گنجونده شده.
    اینا هنوز دارن به پیکان و رنو5 هاشون فکر میکنن عزیز. هنوز بدنه و موتور پیکان و لوازمش برای وانت بارهای “باردو” (وانت پیکان) داره تولید میشه داداش. چرا؟
    چون اگه نشه یه عده (ده ها کارگر بیچاره و کارمند و …) از نون خوردن میوفتن. پس باید تا دنیا دنیاست وانت باردو بزنیم.
    این زنجیره مشکل داره. پاره کردن این زنجیره ی خطا و ایجاد یک زنجیره ی درست به دست چینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهران

      ۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (108 ديدگاه)

      مشکل رو باید در مدیریت جستجو کرد و گرنه ایران خودرو و شایدم سایپا ظرفیت های مناسبی دارند.البته یادمون نره ما تو کشور مشکلمون فقط خودرو سازان نیست….شما به من بگید تو کدوم صنعت یا بخش یا وزارتخونه و یا ارگان و نهاد ما کارمون درسته؟ و رقیبی برای کشورهای درجه یک خودرو سازی هستیم؟صنعت نفتمون که ورشکستس. سری به دادگستری بزنید. صنعت فیلم سازیمون؟ کشاورزی یا صنعت کامپیوتر؟ موبایلهای وطنی یا صنعت هوانوردی؟ اوضاع بیمارستانها یا سیستم آب و فاضلاب؟نظام آموزشی یا سیستمهای مخابراتی؟ و….
      کمی بیندیشیم ببینیم کجای کاریم و نقش ما چیست؟ قصدم تخریب نیست ودر بعضی جاها افتخار هم داریم اما نمی شه تو این نابسامانی انتظار داشت خودرو سازان (که بیشتر قطعاتشون رو شرکتهای قطعه ساز می سازند ) تویوتا بسازند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. بهنام

    ۲۸ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام
    شایداگه چینی ها از ابتدا همپای ژاپنی ها و کره ای ها و یا غربی ها وارد دنیای اتومبیل می شدن امروز ما نمی گفتیم مثلاً اتومبیلهای چینی بی کیفیت هستن.
    در طول تاریخ چینی ها به یه حرفه خیلی علاقه نشان دادن و در این راه تلاش زیادی کردن. اون حرفه چیزی نیست جزء تجارت. اهمیت تجارت کالا و بازاریابی تا حدی برای چینی ها نیز اساسی بوده که حتی می توان حساسیت و کوشش آنها را در سریالهای کره ای نیز دید.
    وقتی حس رقابت وجود داشته باشه کالا هر چیزی می تونه باشه از پارچه بگیرین تا اتومبیل. باید قبول داشت که چینی ها هرچند دیر، ولی واقعاً تصمیم گرفته اند تا در صنعت اتومبیل فعالیت کنن. با توجه به سابقه تاریخی که د تجارت دارن موفقیتشون هم چندان دور از انتظار نخواهد بود.
    اینکه از دید ما جنسای چینی از کیفیت ضعیفی برخوردارن دیگه مقصر چینی ها نیستن. مطابق همین مقاله کالاهای چینی از نظر کیفی تقسیم بندی شده اند. همیشه جنسای با کیفیت پائین وارد ایران شده(چون خودمون خواستیم!). بد نیست گفته بشه که کیفیت درجه 1 چین مخصوص آلمانه. حتی برای آمریکای شمالی هم درجه 2 صادر میشه. حالا بپرسین چرا درجه 1 برای آلمان؟ چون آلمان از دیر باز به کیفیت ، دقت و نهایتاً یه سری سختگیری هادر کار حساسیت ویژه ای داشته است. ولی ما چی؟
    تویوتا تا رفت تویوتا بشه حسابی پوست انداخت، صنایع کره ای هم همینطور. (کره جنوبی در سالهای گذشته در مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشت و حتی برخی از کارگران کره ای در برخی از صنایع ایرانی فعالیت جزئی داشتن یا کارگری می کردن.) ولی امروز چی؟ ایران ناسیونالی که روزگاری در مقابل نمایندگان کره ای فقط با پیکانش به خود می بالید عاقبت چی شد که امروز پیکان سوارانش بایستی با حسرت در خیابونا جنسیس و هزاران خودروی رنگارنگ همون کره ای ها رو فقط ببینن.
    ظاهراًامروز نوبت چینی هاست. بسیاری از ما شاید نتونیم حتی تیگو X33 رو بخریم چه برسه به Haima و یا شاسی بلندای گریت وال!
    ما ایرانی ها در فرهنگ خودمون یه ضرب المثلی داریم، میگیم: هرچقدر پول بدی همون قدر هم آش میخوری. خب چینی ها هم اینو قبول کردن و بر اساس توان خرید محصولاتشون رو طبقه بندی می کنن.
    بهتر است سخن خود را کوتاه کنم. ای ایران خودرو، سایپا و هزاران x خودروی عزیز ما، اژدها تازه از خواب بیدار شده است، ما کی بیدار خواهیم شد؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهندس پوریا سلمانیان

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (107 ديدگاه)

    این هم مثلx33آشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Ali

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به همین زودیها افغانستان هم از خواب بیدار میشود ماهم با تعرفه 120 درصدی تا ابد همچنان از صنعت همیشه نوپای داخل حمایت میکنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. shahrooz

    ۷ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصولا وقتی گمرک ما از واردات اتوموبیلهای خارجی 90% یا 100% حق گمرکی میگیره با این بازار آشفته هر کی هر کی باید هم اتوموبیلهی بی کیفیت داخلی خریدار داشته باشه سزای کران فروش نخریدن است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رضا ربیعی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بابا بخدا ایران هم بخاد میتونه مهشین های درجه یک تولید کنه ولی فقط شرکت های ایرانی به فکره جیبه خودشونن که چه جوری از سرو ته ماشیناشون بزنن تا چه جوری جیبه خودشونو پر کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضا ربیعی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چرا همش حرف از تحریم میزنین ؟ آداس شیک که تو خود ایران ساخته میشه اول که وارد بازار شد 10تومان بود ولی الان 50 تومان شده تازه از حجم داخلشم زدن،یعنی یه کار خونه آدامس سازی از روی یه آدامسی که هیچ چیش تم تحریم نیست بالای 10برابر سود میکنه .حالا تو به فکره اینی که ما نمیتونیم بنز و بی ام و بیاریم بریم خودرو ساز های ورشکسته رو بیاریم .داداش تو هم دلت خوشه ها ما خودموم داریم به خودمون بد میکنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. RF

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    به هر حال از ماشینای داخل بهترند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سعید

    ۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    نگارش توسط جناب آقای هوتن دلارام(کی میره این همه راهو) راستی فک کنم یه دسته ی چهارم هم باشه که مخصوص ایران تهیه کردند! :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان

    ۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران خودرو ور شکست شده همش دولت بخاطر اینکه نگه ور شکست شده پول تزریق میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. توكو

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین های چینی دارد جایگاه خود را در ایران پیدا میکند … ولی ایران قیمت ماشین ها رو سه برابر قیمت واقعی میفروشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. م

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یه نکته بگم.بارها تو همین سایت پدال این رو خوندم.دوستان وارد کننده خودرو ارز رو با نرخ دولتی برای واردات تهیه می کنن!!!!!!!!!
    اما زمانی که خودرو رو می خوان تو بازار بفروشن کلا با نرخ آزاد محاسبه می کنن.
    تا حالا فکر کردین دلیل اینکه مثلا یاریس 28 میلیونی با بالا رفتن نرخ دلار قیمتش رسید به 43 میلیون چی بود.مگه نرخ ارز دولتی چقدر بالا رفت که قیمت اون ماشین حدود 80 درصد زیاد شد.
    این نکته نشون می ده که رانتی که این وسط وجود داره انقدر گنده است که نمی گذارن حالا حالا ها این قضیه بازار انحصاری داخلی از بین بره.و مطمئن باشین تو این قضیه واردات هم دست خودرو سازها دخیله.
    نمونه روشنش سراتو یا مورانو هست که جناب پارس خودرو یا سایپا با پول پیش فروش آشغالهائی مثل پراید که از من و شما می گیرن این خودرو ها رو با ارز دولتی وارد می کنن و به قیمت ارز آزاد +100 درصد گمرک + صود حدود 20 درصد می فروشن به بازار داخلی.تازه اون هم به صورت تحویل 30 و 60 و 90 روزه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. م

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    در ادامه صحبت های قبلی.
    می دونین از این مسئله ای براتون توضیح دادم جناب پارس خودرو چقدر سود می بره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مواردی که از واردات خودرو یود نصیب امثال پارس خودرو می شه:
    1-تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد
    2-تعرفه واردات خودرو(گمرکی) که به صورت غیر مستقیم نصیب خودروسازهای داخلی می شه.
    3-ایجاد قیمت کاذب و سرازیر شدن سود به جیب خودرو ساز هم از فروش خودرو وارداتی و هم از فروش خودرو داخلی
    4-تحویل مدت دار خودرو بعضا تا 90 روز و اختصاص بهره اندک به خریدار

    دیگه چه کاسبی از این پر سود تر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    از قدیم گفتن از ماست که برماست هر چه قدر به مردم ایران فشار بیشتر وارد میکنن ما صدامون در نمیاد میخریم انتقاد میکنیم ولی بازم میخریم این به نظرتون تنافض نیست ؟
    من اسم چین میاد میخوام بالابیارم از بس که واردکنندگان ما پ….. تشریف دارن و جنسای اشغال درجه چندمین این کشور و وارد بازار ما کردن قبول کنید حق دارن
    1 چون ما ایرانیا اشغال زیاد میخریم ولی دقت نمیکنیم که این اشغالا چندین بار باید بخریم چون زود خراب میشه و در مرور زما قیمت با جنس درجه یک یکی در میاد
    2 قدرت خریدمون کمه یه کارمند که با حقوقش یه موتور سیلکتم نمیتونه بخره نباید انتظار داشت که بره بنز بخره
    3 چیزی نیست جز اجبار و بی عرضگی اجبارش واسه اینکه دستمون واسه انتخاب محدوده بی عرضگیش اینکه صدامون در نمیاد میریم تو خونمون زیر لحاف فحش میدیم به جای اینکه به نشانه اعتراض نخریم
    از حرفام توهین برداشت نکنید اولش گفتم تو حرف یه چیز میگیم تو عمل یه کار دیگه انجام میدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. f

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ظاهر اتومبیل های چینی خیلی زیباست و هر روز هم متنوعتر می شود ولی شما قیافه پراید سایپا را نگاه کنید چندین سال این قاتل مرگبار قیافه اش را هم عوض نمی کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا