خودروهای چینی

نگاهی به راین ویتا V5 محصول جدید خودروسازان راین

معمولاً در کشور ما زمانی که صحبت از ساخت خودرویی با برند ملی می‌شود، روال مشخصی در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. خودروسازان ما با استفاده از پلتفرم خودروهای خارجی و استفاده از طراحان خارجی و به‌کارگیری قطعات خارجی خودروهایی را به‌عنوان “خودروی ملی” معرفی می‌کنند و پس از مدتی جهت کاهش قیمت از قطعات چینی و هندی زیادی در آن استفاده می‌کنند و به عبارتی درصد “چینی‌سازی” در خودروها را افزایش می‌دهند. اما اخیراً نشانه‌هایی از یک حرکت جدید و جالب در خودروسازی کشور ما مشاهده شده است. به نظر می‌رسد که خودروسازان ما به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است به‌جای صرف وقت و هزینه برای طراحی خودروهای جدید با برند داخلی، خودرویی ناشناخته از کشور چین را وارد کنند و آرم‌های خود را بر روی بخش‌های مختلف آن بچسبانند و بدین ترتیب خودرویی با برند خودشان داشته باشند! نمونه این روال را می‌توان در آریو (Zotye Z300) سایپا و پیکاپ ریچ و برلیانس H330 و H320 پارس‌خودرو مشاهده کرد. جدیدترین نمونه از این روند را می‌توان راین ویتا V5 محصول خودروسازان راین دانست.

راین V5
راین ویتا V5
خودروسازان راین یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی کرمان خودرو است که در ابتدای دهه ۸۰ شمسی با مونتاژ هیوندای ورنا و آوانته کار خود را شروع کرد. این شرکت پس از توقف همکاری با هیوندای، در سال ۱۳۹۰ شریک تجاری جدید خود را از کشور چین انتخاب کرد. شریک جدید خودروسازان راین، گریت وال بود که یکی از کمپانی‌های خوش‌نام و معتبر چینی محسوب می‌گردد. حاصل این همکاری جدید شروع مونتاژ ولکس C30 در ایران بود. اما C30 با وجود برخی نقاط مثبت، به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب هرگز نتوانست رقیبی جدی برای هم‌وطنانش یعنی لیفان ۶۲۰، ام‌وی‌ام ۵۳۰ و جک جی ۵ محسوب گردد. اما اخیراً خودروسازان راین از عرضه محصولی جدید با برند خود این شرکت خبر داده و این خودرو را در نمایشگاه شیراز رونمایی کرده است. نام این محصول جدید راین V5 است که در واقع از محصولات کمپانی فاو است که توسط راین تغییرنشان‌داده (Rebdge) شده است. با توجه به ورود قریب‌الوقوع این خودرو به بازار، تصمیم گرفتیم که نگاهی اجمالی به این خودرو داشته باشیم.

راین ویتا V5
راین ویتا V5

کلیات:

فاو V5 یا با نام کامل FAW Vita V5، محصولی ارزان‌قیمت از کمپانی فاو است. فاو که همان‌طور که از اسمش پیداست (FAW:First Automotive Works) جزو اولین خودروسازان چین بوده است، در حال حاضر به همراه سایک موتور، دانگ فنگ و چانگان بزرگ‌ترین خودروسازان چین به شمار می‌روند. کمپانی فاو علاوه بر این‌که با فولکس واگن، مزدا، جنرال موتورز، آئودی و تویوتا همکاری دارد و مونتاژ خودروهای این برندها در چین را انجام می‌دهد، مالک برندهای هونگ کی، بستورن، هایما، Tianjin Xiali و چند برند دیگر می‌باشد.

FAW Vita V5
FAW Vita V5
V5 محصولی ارزان‌قیمتی از کمپانی فاو می‌باشد که تاکنون به روسیه، مصر و کشورهای آمریکای جنوبی صادر شده و به‌زودی به بازار ما نیز وارد خواهد شد. این خودرو در کشورهای ذکر شده رقبایی چون رنو لوگان، هیوندای سولاریس (اکسنت)، کیا ریو، فولکس‌واگن پولو سدان و شورولت aveo دارد.

FAW Vita V5
FAW Vita V5

ظاهر و طراحی:

ظاهر این خودرو به‌هیچ‌عنوان چیزی نیست که بتوانید به آن لقب “زیبا” بدهید. درواقع این خودرو همانند رقبایش با هدف هرچه ارزان‌تر بودن ساخته شده و جذابیت زیادی در آن به چشم نمی‌خورد. در نگاه اول در طراحی این خودرو شباهت‌هایی به فولکس واگن پولو، فیات Albea و رنو لوگان به چشم می‌خورد.

راین V5
راین V5
در نمای جلو می‌توان با کمی ارفاق به آن نمره قبولی داد. هرچند که نکته خیلی خاص و بارزی هم در این نما وجود ندارد که بتوان به آن اشاره کرد.

راین ویتا V5
FAW Vita V5
در نمای جانبی شباهت‌های آن به تندر ۹۰ آن‌قدر زیاد است که حتی ممکن است آن را با تندر اشتباه بگیرید! علاوه بر این مطابق رسم خودروهای چینی، رینگ‌های ۱۴ اینچی که در زیر خودرو قرار دارند کوچک‌تر از چیزی هستند که باید باشند!

راین V5
راین V5
در نمای پشت طراحی چراغ‌ها و صندوق‌عقب کمی عجیب است و کمی از سادگی کلی خودرو می‌کاهد. در مجموع طراحی کلی خودرو جزو بهترین‌ها نیست. اما می‌توان آن را قابل قبول دانست.
در داخل خودرو نیز با طراحی ساده و سرشار از پلاستیک خشک مواجه هستیم. با این وجود طراحی داخلی آن نسبت به تندر ۹۰ قابل تحمل تر است و می‌توان نمره بالاتری به آن داد. محل قرارگیری کلیدهای تهویه و سیستم صوتی مناسب است و رنگ مشکی داشبورد به خوبی با یک نوار کرومی همراه شده تا جلوه بهتری به کابین خودرو بدهد.

راین V5
راین V5
با نشستن در پشت فرمان این خودرو با فرمانی سه پره که از دو رنگ تشکیل شده مواجه خواهید شد. صفحه کیلومتر این خودرو نیز نسبتاً جذاب و مدرن به نظر می‌رسد.

در ردیف عقب صندلی‌های نیمکت مانندی را می‌بینیم که یادآور تندر ۹۰ می‌باشد. با توجه به عکس‌های منتشر شده، بعید به نظر می‌رسد که صندلی‌های این خودرو از نظر راحتی و دربرگیرندگی عملکرد راضی‌کننده‌ای داشته باشند و قطعاً افراد قدبلند با فضای سر و پای ردیف عقب این خودرو مشکل خواهند داشت.

صندوق‌عقب این خودرو نیز ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد که هرچند در مقایسه با رقبا خیلی بزرگ نیست، اما عددی کافی برای یک خانواده نه چندان پرجمعیت خواهد بود.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت:

یک موتور ۱.۵ لیتری با کد CA4GA5 و حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی وظیفه به حرکت درآوردن V5 را بر عهده دارد. این موتور که بهینه‌شده یکی موتورهای قدیمی تویوتاست، توانایی تولید توان ۷۵ کیلووات (۱۰۰ اسب بخار) در دور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر در دور موتور ۴۴۰۰ را دارد. همچنین ضریب تراکم این موتور ۱۰:۱ بوده و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی می‌کند. لازم به یادآوری است که این موتور صدای نسبتاً زیادی تولید می‌کند و صدای آن کاملاً در کابین به گوش می‌رسد. همچنین نفوذ صدای باد و صدای لاستیک‌ها نیز به همراه صدای موتور در کابین خودرو شرایطی را ایجاد می‌کنند که حتی روشن کردن پخش خودرو نیز چاره‌ساز نخواهد بود!

برای انتقال قدرت در این خودرو دو گیربکس ۵ دنده دستی و ۵ دنده amt موجود هستند که احتمالاً هر دو گزینه به ایران وارد خواهند شد.
بدین ترتیب این خودروی ۹۹۵ کیلوگرمی می‌تواند حداکثر به سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برسد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز به ۱۱ ثانیه دارد که با توجه به کلاس و قیمت آن عدد خوبی است. مصرف سوخت این خودرو در شهر حدود ۷ لیتر، در جاده ۵.۲ لیتر و در سیکل ترکیبی ۶.۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر اعلام گردیده و ظرفیت باک آن ۴۵ لیتر است.

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل می‌باشد و می‌تواند هندلینگ قابل‌قبول و رانندگی راحتی را به ارمغان آورد.

ایمنی:

این خودرو از موسسه ارزیابی خودروهای جدید چین (CNCAP) امتیاز ۲ ستاره را کسب کرده که آن را در رده ضعیف‌ترین خودروهای چینی از نظر ایمنی قرار می‌دهد. قطعاً این سطح از ایمنی برای یک خودروی مدرن و امروزی قابل‌قبول نیست، اما این بدین معنی نیست که ایمنی این خودرو از خودروهای پرفروش بازار ما یعنی خانواده پراید و خانواده پژو ۴۰۵ و فرزندان و نوه‌هایش ضعیف‌تر است!

راین V5
نتایج آزمون تصادف و ایمنی FAW Vita V5
لازم به ذکر است که این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می‌باشد و ترمزهای جلو این خودرو از نوع دیسکی و ترمزهای عقب آن کاسه‌ای می‌باشند. همچنین این خودرو مجهز به سیستم‌های ترمز ABS+EBD و BOS می‌باشد.

آزمون تصادف FAW Vita V5
آزمون تصادف FAW Vita V5

تجهیزات و امکانات:

این خودرو مجهز به تجهیزات خیره‌کننده‌ای نیست. رینگ آلومینیومی، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های بغل برقی، پاور ویندوز، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی با پخش MP3 و دارای USB به همراه ۴ بلندگو، سیستم کنترل باد تایرها و سنسور پارک عقب بخش اعظم امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.
شاید قابل‌توجه‌ترین نکته در تجهیزات این خودرو فرمان این خودرو است که از نوع برقی می‌باشد. این بدان معناست که توان بسیار کمتری نسبت به فرمان‌های هیدرولیک استفاده می‌کند و می‌تواند در مصرف سوخت نیز اندکی صرفه‌جویی کند.

راین ویتا V5
راین ویتا V5

قیمت و شرایط بازار:

خودروسازان راین قیمت این خودرو را زیر ۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به این قیمت، راین V5 باید با رقبای قدری مثل تندر ۹۰ مدل E1، پژو ۲۰۶ صندوقدار و رقبای هم‌وطنش ازجمله ام‌وی‌ام ۳۱۵ سدان و برلیانس H230 رقابت کند. همچنین با این مبلغ می‌توان خودروهایی مانند سمند سورن و پژو پرشیا را نیز خریداری کرد. درنتیجه به نظر می‌رسد در صورتی که قیمت این خودرو بالای ۳۵ میلیون تومان باشد، کار بسیار دشواری برای موفقیت در این بخش پرترافیک بازار خواهد داشت.

نقاط قوت: شتاب و هندلینگ خوب
نقاط ضعف: ایمنی ضعیف، فضای کوچک، نفوذ صداهای اضافی به کابین، کیفیت نه چندان خوب قطعات پلاستیکی

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۵۱ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از ماشینهای تولید داخل بهتره که کلاج و دنده عقب نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. حامد

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    واقعا اطلاعات ارزنده ای بود
    در نظر داشتم که این خودرو را تهیه کنم
    اما به نظرم گریت وال سی 30 بهتر باشد نظر شما چیست؟
    شرکت ایرانی خودروسازان راین خوشنام است. به نظر شما غیراز ال 90 بهترین خودروی سواری ایمن که هم قیمت مناسب باشد و مناسب جاده های ایران باشد چیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فعلا در ایران بهتر از ال۹۰ نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بی نام

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سواری و زیر پاش مضخرفه فنیش عالیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. علی

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (42 ديدگاه)

      سلام آقا حامد
      من ولیکس C30 دارم
      از همه نظر عالیه . کم مصرف ، جادار ، پر قدرت . بنظر من از ماشینای تولید ایران خودرو و سایپا بهتره . راین V5 رو ندیدم و نمیتونم نظر بدم اما به قیمتی که براش گذاشتن ارزش خرید نداره و موتورش هم 97 اسب بخاره اما ولیکس 104 اسبه . در ضمن ولیکس کیفیت قطعاتش بالاس و خیلی کم خرجه فقط لوازم مصرفی میخواد وگرنه ماشین بی آزاریه
      من خودم عضو گروه ولیکس سواران هستم که اصلا ندیدم کسی از ماشینش ( ولیکس ) ناراضی باشه و همه راضی بودن و میگفتن مث ماشینای 100 میلیونی هست . من خودم داخل ماشینای 100 میلیونی ننشستم و فقط حرفای دوستان رو منتقل کردم .
      ایمنی راین V5 کمه و دوستاره گرفته در حالی که ولیکس C30 در ایمنی 5 ستاره رو دریافت کرده . اگه تونستم یه عکس از ولیکسی که با 150 کیلومتر چپ کرده رو آپلود میکنم و لینکشو میزارم اینجا تا ببینی ماشین بسیار ایمنیه . با این سرعتی که چپ کرده درسته که ماشین داغون شده ولی کابین ماشین کاملا سالمه و همه سرنشینان سالم خارج شدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. :o

        ۶ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (99 ديدگاه)

        در مورد ولیکس که جناب علی نوشته :
        اول عیب هاش:
        این مورد عیب نیست چون بدنه ولکس محکمه ولی واقعیت اینه که اون 5 ستاره ی ولیکس برای تست چینه و تو اروپا و امریکا معیارش فرق داره و اونجا هیچ وقت 5 ستاره نمیگیره و کمتر میگیره چون معیار اون ها فرق داره ولی اصلا اونجا تست هم نشده!
        کیفیت رنگش ضعیف و نازکه و همه بهش اذعان دارند
        موتورش بسیار تنبله و ضعیفه و اصلا شتاب و حرکت نداره مخصوصا دنده 1 و 2و 3 و یا کولر روشن خیلی تنبله
        فضای قد سقف عقبش زیاد نیست و برای قد بلندها خیلی جالب نیست (شبیه 206)
        کفش خیلی پایینه مخصوصا برای جاده های ایران
        وضعیت خدمات و لوازمش هم که گفتن نداره که بنظرم این مورد و مورد بعدی بدترین موردشه
        بازار دست دوم هم اصلا نداره و ضرر بسیار نافرم و هنگفتی داره
        مزایاش :
        میشه گفت بدنش با اینکه تو چین تست داره ولی مقاومتش خوبه و ورق بدنش محکمه . از شاسیش اطلاعاتی ندارم
        مصرف جاده کفی با یا بی کولر حدود 6.5-7 هست و شهری حدود 8.5-9 که با توجه به موتور ضعیفش حتی انتظار کمتر بودن مصرف هم هست و رنج 6-7 بین شهری کم نیست و میتونست زیر 6 باشه که نیست
        صنلی های راحت داره
        داشبود و تو دوزی خوبی داره (البته مانیتورش رو که تو چین داره برداشتن که قسمت خالی مانیتور در داشبورد تو ذوق میزنه)
        ترمزهاش هم خوبه بنظرم مثلا از 206 خیلی بهتره
        سواریش نرمه
        ولی در کل معایبش به مزایاش میچربه !

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علی

          ۹ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (42 ديدگاه)

          درسته اولاش موتورش تنبل بود ولی الآن شتابش خیلی خوب شده دلیلشو نمیدونم ولی شتابش خیلی بیشتر شده .
          همین ماشینای ایرانی رو ببری چین 1 ستاره هم نمیگیرن . نمیخوام بگم چین کشور خوبیه ولی خودرو سازاش از ایران خیلی پیشرفت کردن .
          من با همین ولکس رفتم شمال صدی 5 تا 6 سوزوند تو جاده .
          فضای قدش درسته کمه
          بعدش من با کولر 150 کیلومتر رفتم تو اتوبان تهران قم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. علایی

      ۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ولکس 30c خودرو سازی راین که خیلی بهتر از تندر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. فریب خورده شرکت خوشنام راین!!!

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      هموطن گرامی، من در حال حاضر خودرو ولیکس مورد نظر شما را دارم . شرکت راین پیش از این خوشنام بوده ولی در حال حاضر به نظرم یک شرکت کلاه بردار بیشتر نیست .
      شرکتی که خودرو با کیفیت خیلی بد تولید میکنه و براش مطرح نیست که داره با زندگی مردم بازی میکنه به نظر شما شرکت خوشنامی هستش؟
      وقتی پول بیمه بدنه خودرو را در زمان ثبت نام اخذ میکنه ولی برات بیمه بدنه صادر نمیکنه شرکت خوشنامی هستش؟
      وقتی نمی تونه ایرادات خودرو تحویلی رو درست کنه (بوق خراب، چهار شاخ فرمان خراب، صفحه کلاچ خراب، دربهای عقب فاقد سیم کشی بلندگو و….) این شرکت، شرکت خوشنامی هستش به نظر شما؟؟؟
      من که دارنده خودرو ولیکس هستم به این شرکت فقط میگم کلاهبردار، همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۲۳ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3 ديدگاه)

        منم دارم و بیمه بدنش رو هم دادن و از خدماتش راضیم هیچ مشکلی هم نداره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. بنده خدا

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.فقط جک غولکش……جک جک جک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فريد

    ۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من راینv5 خیلی با کیفیت تر از خودروهای هم سطح خودش مثل سورن و پرشیا است در ضمن موتور این خودرو بسیار کم هزینه و با کیفیت هست که نباید از ان چشم پوشی کرد شاید بزرگترین ایراد ان طرح ظاهری دانست که خطوط هماهنگی خاصی باهم ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saeed

    ۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    توی ماشین های چینی بنظر میرسه جک j5 و s5-جیلی امگراند و چری تیگو 5 بهتر و قابل اعتمادتر باشند نسبت به بقیه خودروهای چینی.هرچند که قیمت این خودروها نسبتا بالاست.اما بنظر من پژو پارس elx موتور زانتیا از این راین v5 خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Saeed

    ۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    توی ماشین های چینی،بسترن B50f خودروی واقعا خوبی هست و آپشن های خوبی هم داره.هم اینکه گروه بهمن(مزدا) گارانتیش میکنه،دل آدم قرص میشه.حالا چیزای دیگش مثل موتور میتسوبیشی و پلت فرم مزدا ۳ و طراحی ایتالیایی این خودرو به کنار.فضای داخلیش هم که با اکثر سلیقه ها جور درمیاد.اما از قدیم گفتند هرچی پول بدی همونقدر آش میخوری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Reza

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام من خودم ولیکس دارم بسیار عالی و نرم شتاب خوب و امکانات عالی از نظر موتوری فوق الاده است اگر از خدمات پس از فروشش سوال کنید خواهید فهمید هنوز موتور این خودرو خراب نشده و موردی برایش پیش نیامده و به نسبت همردیف های خودش مثل جک جی فای که خرابی موتور ان زیاد است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من میخوام ولکس c30بخرم دوستانیکه استفاده کردن راضین؟اینکه میگن تحویل فوری یعنی 20روزه راسته؟لطفا فوری جواب بدید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      درسته من خودم 15 روزه تحویل گرفتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. امید

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام 2ماه میشه V5خریدم.20000باهاش رفتم.نسبت به قیمتش عالیه.شتابش بیش ازحدخودشه!دوسش دارم.فقط حیف دندش اتوماتیک نیست.مصرفش توهرصدکیلومتر5لیتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام امید جان سرو صدا نداره . نرم و رانندگی باهاش خسته کننده نیست؟ ممنون میشم جواب بدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. رضاخانلو

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ولیکس دارم از این خرید خیلی پشیمونم میتونم بگم کاملا اشغاله بد جوری روی دستم مونده و واقعا نمیدونم باهاش چکار کنم بدتراز همه اینکه خدمات پس از فروش هم نداره و تعمیرگاه مرکزی هم پاسخ گو نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیدقربان پناه

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عالیه.شتاب مصرفش حرفی واسه گفتن نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اکبر66

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    بنظر شما 40میلیون بدهیم ماشین با تکنولوژی 30سال پیش با مصرف 12لیتر وقیافه قدیمی تکراری . لوازم درجه سه چینی . یا ماشین جدید با قیافه بروز .لوازم درجه یک چینی وچون قرار.است درایران مونتاژشود .حتما لوازم وخدمات هم خواهد امد …. اگر ارزان باشد مسافر کش ها .اژانسی ها . شاید بدهند به تاکسیها .ماشین ارزان در ایران بازار خود را پیدا می کند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mrfk

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستانی که میان اینجا میگن ماشین چینی این جوره اون جوره، داداش مردونه اگه دنبالش نبودی می اومدی اینجا ببینی چی در موردش نوشته؟
    چرا الکی بد مینویسی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستانی که میگید دو ستاره چین ارزش نداره، لطف کنید بگید تک ستاره کیفیت سازمان استاندارد ایران(به خودروهای ساخت داخل) کجای رده جهانی کیفیت قرار داره؟ در ضمن حداقل چیزی که این خودروها دارن و خودروهای عهد دقیانوس ما ندارن اون زیبایی ای هست که خودروهای چینی دارن.
    عزیزان فقط ببینید ماشینای ساخت ایران رو که چطور خیابونای این مملکت رو از ریخت انداختن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. هادی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من میخوام راین V5 بخرم . چطور ماشینی هست لطفا راهنمایی کنین .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      بر خلاف گفته برخی که گفتن پر سر و صدا هست اما بسیار کم صدا، لرزش بسیار کم، شتاب عالی و غیر قابل تصور، مصرف بسیار کم حتی کمتر از 206 و پراید، پشت فرمون بشینی خدایی خسته نمیشی و از داشبورد و زیر پا لذت میبری. صندوق عقب جادار برای یک خانواده، و از همه مهمتر اینکه تو جاده باهاش مثل پراید احساس ضعف و حقارت نمیکنی… من که خدایی دارم باهاش حال میکنم توروخدا الکی پشت سرش حرف نزنید که از خیلی ماشینای داخل سرتر و خوشگلتره و شک نکنید. با آرزوی سلامتی همه شما عزیزان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جلال

        ۱۳ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ممنون محسن جان
        شکم بر طرف شد..بنظر منم عالیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ایرج

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من یه وی 5 اتومات خریدم
      بطور اقساط 18 نقد و 10قسط 3400000 تومانی
      ماشین از هموون ابتدا چراغ چکش روشن می شه و تا حالا که نزدیک 2000 باش رفتم می گن دیاگ برامون نفرستادن
      مصرفش نزدیک به پرایده اما کمی بهتر
      هنگام رانندگی صدای باد و چرخ ها در کابین شنیده می شه و صدای موتور ماشین هم زیاده
      موتورش بهبود یافته موتور تویوتای یاریس 2008 است
      شرکت راین لطف کرده و کف پوش داخل خودرو – نمد صداگیر موتور و پوشش روی موتور را از ماشین حذف کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. میثم

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      پیشنهاد میکنم عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. آرمان

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت عزیزان
    من خودم راین دارم شیش ماهه واقعا ازش راضیم ساکن شهرکرد هستم و از نمایندگی همینجا گرفتم.قطعات مصرفی خود ماشین تو نمایندگی موجود بود یه قطعه ای بخاطر ضربه کوچیک به سپرش میخواستم سفارش دادم سه روز اومد.دایی هم ولکس دنده ای داره که واقعا عالیه البته راین نسبت به قیمتش به ولکس نمیرسه.ولی در کل تو این وضع اقتصادی چه از نظر سوخت چه از نظر خرابی و تعمیر کردن خیلی کم هزینس.پیشنهاد من اینه که به جای اینکه ببینیم چقد پژو و سمند زیاد شده و بدون اطلاعات بریم بخریم یکمی قبل از خرید درباره ماشین ها تحقیق کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی اصغرطائفی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشین های چینی تا 3000کیلومترخرج ندارن اما بعدازان قطعات گران که اکثرا نایاب هست وفقط نمایندگیها میتوانند تعمیریا تعویض کنند سایر مکانیکها از تعمیرانان عاجز هستن وقتی تعویض روغن وفیلترروغن توی نمایندگی درحدود 280000تومان میشه پس ماشین چینی نخرید چون من داشتم وتجربه ان رادارم بهترین خودرو درداخل ایران ال90 است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      من ولکس دارم و از صفرش دست خودم الان کیلومترش 95200 است و به دلیل مسائل کاری و شغلی دائم ماهی 2 بار از تبریز به شیراز میرم و کوچکترین مشکلی ازش ندیدم لطفا بی جهت نظر ندید در ضمن من روغن موتورش رو 75000 توان و فیلترش رو 7000 تومان می خرم در ضمن شما تجربه نداری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. قربان قره قاشلو

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ماشین پرستوی آبی ارگ بسیار کم مصرف و عالی هستش فقط تنهادچیزی که منو آزرده است اینه که از یک ماه پیش ماشینو تحویل گرفتم ولی متاسفاته هیچ گونه مدرکی و پلاکی برام ارسال نشده است نمایندگان فروش ضعیف میباشند دعا کنید این روند اصلاح گردد تا مشتری این خوردو تمایل بیشتری به خرید داشته باشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Ell capon

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینهای چینی یک چرخشون به ماشینهای ساخت داخل با این قیمتهای الکی و نداشتنه آپشن و قدیمیو بد ترکیب که تازه قطعاتشون هم چینیه درجه هفته شرف داره، اما طبیعتا خودروهای معروف مثل لیفان ایکس 60، ام وی ام 530 و 110و 315، بسترن B50و … که قیمتی زیر 100 میلیون دارن و از خدمات پس از فروش بهتری در نمایندگیها یا رند بودن لوازم در تمام شهرها بهرمندند هم ضرر کمتری موقع فروش دارند هم باخیال راحت به سفر میرید پس خریدشون منطقی تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. عباس

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من این ماشینو دارم خیلی ام ازش راضیم،هیچ صدایی هم نمیده خیلی ام نرمه،فقط ترمزاش اونجوری ک باید بگیره نمیگره،امشب هم باهاش کورس انداختم ک متاسفانه ب تصادف ختم شد خداکنه بیمه بدنش ب دردم بخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حسین

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من v5 خریدم ماشین خوبیه ولى دورموتور از ۴میگذره صدای موتور زیاد میشه ولی مصرفش واقعا کمه شتابش هم خیلی خوبه ترمزهای این ماشین هم ماشینهای ایرانی مثل پارس و۲۰۶ بهتره لاستیکهای ایرانیش هم اشغاله عوضش کردم هم صداش کم شد هم نرمتره .
    تازه این ماشین با اون فرمان برقیش که خیلی نرمه از هیدرولیک
    بهتره اینکه سیستم انتقال دسته دنده به گیربکس از سیستم سیمی استفاده شده که بر خلاف خودروهای ساخت داخل دسته دنده بدون لرزش وصدا هستش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. الهه

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک سالی هست ماشین ولکس خرید کردم از این شرکت ،بیچارگی کشیدم از دست جوابگویی و بی اخلاقی افراد این شرکت،اولا با شرکت بیمه میهن مشکل دارن و هر خسارتی ببینید نه بیمه جوابگو هست نه خود شرکت،خود ماشین خوبه ولی شدکت رایان شرکت معتبری نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    حالم از قیافش بهم میخوره نه داشتمش نه هرگز میخوام داشته باشم قیافش آدمو یاد اسباب بازی میندازه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  24. احمد ثابتی

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام: من از آخر دی ماه 95 خودروی راین وی 5 خریداری کرده و تاکنون 5000کیلومتر با آن راه رفته ام بسیار عالی است با توجه به اینکه قبلا پراید-پارس -سمند و 405 داشته ام در این رده قیمتی از تمامی خودروهای ایرانی بهتره است و شاید نقطه ضعف این خودروی کمبود نمایندگی در شهرها و کمبود قطعات آن باشد وگرنه در جاده امتحان کرده در پیچ های تند و سربالایی بسیار عالی است با دنده 5 به راحتی رد می شوید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. جواد

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من پژو۲۰۶صندوقدار دارم قصد دارم بفروشم ویک ماشین v5بخرم .بنظرشما این کارراانجام بدهم یا همین ماشین رانگه دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. علی

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان کسی با کولر تست گرفتهv5رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. میثم

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان من ۳ ماه خریدم
    باید بگم توی این دنیا همه چیز نسبی هست
    پس به نظر من این ماشین نسبت نسبت به ۴۰۵ که سال ۱۹۹۵ از رده خارج شده و پراید و سمند لگن و پژو پارس خیلی بهتر و منطقی تره
    من اتوماتشو دارم
    باید بگم در مورد صدا توی این سایت به نظر من اغراغ شده اتفاقا گاهی اوقات حس میکنم خاموش
    یبلش پیکان نداشام ! ریو داشتم که میدونید شتابش عالیه ولی راین هم من رو راضی کرد
    یک نکته شاید هیچ سایتی اشاره نکرده اینه که دیگه خبری از تسمه تایم نیست !
    زنجیر تایم بکار برده شده این خودش یعنی از هزینه های گزاف جلوگیری کرده
    فرمونش ماه
    صندلی ها عالی
    حس رانندگی جالب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. علی

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یکی از مشتریان شرکت کرمان موتور می باشم که به شدت از بدقولی شرکت مذکور که به قرارداد یک طرفه تنظیمی توسط خودشان هم پایبند نیستند شاکی و ناراحتم.
    حدود 4 ماه پیش در یکی از نمایندگی های شرکت مدیران خودرو در شیراز برای پیش خرید یکدستگاه لیفان ثبت نام کردم. دوماه و اندی بعد شرایط شرکت، قیمت نامناسب و معطلی چندماهه را مطلوب خود ندیده و برای انصراف مراجعه کردم.
    طبق قرارداد ناعادلانه و یک طرفه ای که هر مشتری مجبور است یا امضاء کند یا از خیر خرید بگذرد سود دوران مشارکت 7درصد معین شده بود! در برابر تورم 40 تا 50 درصدی رقم 7درصد هم در جای خود جالب بود ولی …
    وقتی برای انصراف مراجعه کردم سود دوران مشارکتم را تا روز انصراف با همان نرخ جالب 7 درصد محاسبه کردند و گفتند بین 20 تا 30 روز دیگر پولتان را خواهیم داد.
    سئوال اول اینکه وقتی من انصراف دادم و سود مشارکتم تا روز انصراف محاسبه شده و ایام بعد سودی به آن تعلق نمی گیرد بر چه مبنایی باید پول من که حتماً بر اساس ضرورت و نیازم اقدام به انصراف کرده ام باید 20 تا 30 روز در حساب شرکت مذکور بماند؟ در دنیای دیجیتال، اینترنت و ماهواره ای که انصراف من لحظه ای به اطلاع شرکت می رسد چرا نباید فردا یا پسفردای انصراف، پول مشتری به وی پرداخت گردد؟ آیا شرکت کرمان موتور شرکت فقیر و ضعیفی است که باید منتظر بماند تا مشتری دیگری ثبت نام نموده و پول او را گرفته و به من تحویل نماید یا غرض از این کار سودجویی بیشتر است؟
    سئوال دوم اینکه حالا 10 روز از همان قرارداد حداکثر 30 روز پس از انصراف می گذرد و هنوز پول من داده نشده است. چرا شرکت به قرارداد یک طرفه کاملاً به نفع خودش هم پایبند نیست و پول مشتریان خود را پرداخت نمی کند؟
    سوم اینکه سود پول این یک ماهه و خدا داند تا کی که به مشتری پرداخت نشده به جیب چه کسی خواهد رفت؟
    چهارم اینکه آیا شرکت کرمان موتور با این اقدامات غیر قانونی و سودجویی از پول مشتریان خود و عدم تحویل به موقع پول مشتریان حتی بر اساس همان قرارداد یک طرفه و کاملاً بسود شرکت مذکور، فکر اعتبار و آبروی شرکت خود را هم نمی کند؟ آیا نقش تخریبی اینگونه رفتارها و حق مردم خوری که منجر به بی اعتمادی و بر باد رفتن اعتبار شرکت می گردد به این سود حرام کسب شده از پول مردم می ارزد؟
    در آخر اینکه از مشتریان اینگونه شرکتها میخواهم بیشتر مواظب معامله خود با آنها باشند و مسئولان هم نظارتی بیشتر معمول دارند تا حق و حقوق مردم مورد سودجویی عده ای قرار نگیرد. /ح

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حلیمه پاشایی راد

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من حدود۱ماه ونیم پیش راین v5وخریدم خیلی عالیه راحت وخوش رکابه ولی متاسفانه داخل پارکینگم فقط داره خاک میخوره بدلیل بدقولی نمایندگی هنوزنه پلاک نه کارت وبیمه هیچ خبری نشده ….میخوام برخلاف میلم انصراف بدم ودنبال یه خودروی دیگه باشم که بتونم سوارش بشم نه اینکه هرروز نگاش کنم خواهشن دراین مورد راهنماییم کنید مسئولان محترم .ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Reza

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یکی از دوستان گفته تعویض روغن ماشین چینی 280هزار تومان آب میخوره. من که لیفان 520 آی دارم با 60 هزار روغن عوض می کنم تازه 8000 کیلومتر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا