خودروهای چینی

ساخت قطارهای سوپرسونیک توسط جیلی چین

جیلی به توافقنامه‌ای با شرکت علم و صنعت هوافضای چین CASIC به منظور توسعه قطارهای سوپرسونیک دست یافته است. به نظر می‌رسد این قطارها بسیار شبیه سیستم هایپرلوپ مشهور ایلان ماسک هستند.


رویترز گزارش داده این توافقنامه استراتژیک بین دو شرکت باعث توسعه‌ی شناورهای مغناطیسی با لوله‌های خلأ به منظور کاهش مقاومت هوا و دست‌یابی به حالت هایپرسونیک حمل‌ونقل خواهد شد.

CASIC ادعا می‌کند در حال توسعه سیستم‌هایی است که می‌تواند قطارهای داخل لوله‌های خلأ را به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. این شرکت همچنین در حال بررسی تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند قطارهایی با سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت را توسعه دهد. چینی‌ها در نهایت می‌خواهند شبکه‌ی حمل‌ونقل وسیعی از قطارهای سوپرسونیک را توسعه دهند.

هیچ‌کدام از شرکت‌های جیلی و CASIC جزئیات سرمایه‌گذاری خود روی این پروژه و یا چارچوب زمانی تولید نهایی این قطارهای پرسرعت را منتشر نکرده‌اند.

البته جیلی در بیانیه‌ای آورده است:

تکنولوژی‌های توسعه یافته از طریق قطارهای سوپرسونیک به هولدینگ جیلی در پیشرفت خودروهایی با انرژی‌های جدید، ایمنی خودرویی و علوم متریال نوین کمک خواهد کرد.

سیستم موردبحث بسیار شبیه سیستم‌های هایپرلوپ توسعه یافته توسط برخی از شرکت‌های آمریکایی می‌باشد. این سیستم نیز از شناوری مغناطیسی و لوله‌های خلأ استفاده کرده و هدف آن دست‌یابی به حداکثر سرعت ۱۲۲۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.


از آنجایی که تولید چنین قطارهای سوپرسونیکی در مراحل اولیه است بنابراین ایمنی و بحث تجاری طولانی‌مدت آن فعلاً مشخص نیست؛ بنابراین انتظار داریم جیلی یا شرکت‌هایی همچون ویرجین هایپرلوپ در طی چند سال آینده سرویس‌های قطار سوپرسونیک کاملاً عملکردی را روانه بازار کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Just bentley continental

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (540 ديدگاه)

    حالا بعضیا میگن چین تکنولوژی کافی برای رقابت با جهان رو نداره. جیلی غول تکنولوژییه برای خودش.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۲۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (489 ديدگاه)

      تکنولوژی کافی نداره ، ولی ثروت کافی برای بدست آوردن تکنولوژی دیگران رو داره

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. afra

        ۲۱ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیزم تکنولوژی داشتنش مهمه نه اینکه چطور بدست بیاری
        اگه این چطور بدست میاری مهم بود الان چین قطب و مادر تمام تکنولوژی دنیا هست. چرا؟ چون تکنولوژی ذوب و ریخته گری فلزات که مادر تمام تکنولوژی هست رو فقط و فقط چین داشت. به جز این فقط و فقط چین تکنولوژی ساخت باروت رو داشت. پس چین مادر تمام تکنولوژی صنایع و تسلیحات هست.
        اینم بدونین این چیزایی که شما میشنوین و میخونین رو شرکتای خصوصی چینی دارن انجام میدن. مثلا جیلی یه شرکت خصوصیه.
        طبق یه اصل شما تکنولوژی یه کشور رو میخوایی بدونی در چه حده به شرکتهای خصوصیشون نگاه کن و ببین تا چه حد تکنولوژی دارن. حالا ده پله بالاتر برو و به تکنولوژی واقعی اون کشور میرسی. وقتی یه شرکت خصوصی تو امریکا و اروپا و چین چنین پروژه هایی دارن حساب کن شرکتای دولتیشون چه پروژه هایی دنبال میکنن؟ مثلا ارتباطات کوانتومی ماهواره ایی که سال پیش خبرشو خوندیم که چین با موفقیت یکی از ازمایشهاشو انجام داد. دو ماه بعدش یه خبر خوندیم ایندفعه یه ازمایش ارتباطات کوانتومی بین یه زیردریایی و ماهواره و بعد یه مرکز نظامی تو چین با موفقیت انجام شد.
        یا چین نه. همین سوئد که هممون یه فامیل و دوست و اشنا داریم اونجا. برا ارتباطات کوانتومی میخوان قوی ترین سوپر کامپیوتر دنیا رو بسازن. سوئد یه کشوریه با ده میلیون نفر جمعیت با ششصد میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی. در مقابل ایران با هشتاد و دو میلیون نفر جمعیت سیصد و هشتاد و هفت میلیارد دلار درامد داره. حالا این سوپر کامپیوتر رو دانشگاهشون میخواد بسازه نه خود دولتشون. حالا حساب کن پروژه های دولتیشون تو چه سطحیه. وقتی دانشگاهشون چنین چیزی برا ارتباطات کوانتومی میخوان بسازن قطعا دولتشون پروژه هایی با تکنولوژی ده پله بالاتر رو دارن انجام میدن.

        ما هم بهتره بریم دنیا رو مسلمون کنیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. farhad

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (134 ديدگاه)

    برای پیشرفت نیاز به تکنولوژی هست ولی فراموش نکنیم که برای توسعه و تحقیق و رسیدن به تکنولوژ ی هم نیاز به انباشت سرمایه هست . پس برخلاف تصورات ما ایرانی ها که دنبال خودکفایی بدون برنامه و زیر ساخت هستیم داشتن سرمایه و تکنولوژی لازم و ملزوم هم هستند. چینی ها سالیان طولانی با زحمت و کار زیاد به انباشت سرمایه پرداختند حالا نوبت سرمایه گذاری در تکنولوژی رسیده ، برخلاف ما که همیشه خواستیم و می خواهیم ره صد ساله رو در یک شب بریم که این یا خواب و خیاله یا دروغ ، نتیجه اش هم بعد از 40 سال ادعا از اقتصادمون ، الودگی هوا ، سیستم اموزشی ، اخلاق و رفتار و تولید و ……………………روی میز هستش و قابل قضاوت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. مهزیار

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (442 ديدگاه)

    چین همه رو میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا