چشم اندازخودروهای چینیسایر خودروهای آسیاییلیفان

مقایسه سه چینی در ایران

مقایسه لیفان ۶۲۰ و جیلی EC7 امگرند و ولیکس C30

چین. شما بعد از شنیدن این اسم یاد چی می افتید؟ یاد آیفون پنج چینی که زودتر از اوریجینالش اومد؟ یاد تسبیح ها و قران های تو مسجد که پشتش نوشته made in china ؟ یاد عروسک هاتون که یکیش چینی نیست؟ یاد قطعات خودروی کاملاً ایرانی که همش چینیه می افتید؟

مسلماً هر چیزی که به یادش بیافتید نشون میده که چین بزرگ ترین بنداز در دنیا هستش. برید وسایل چینیه تو خونتونو نگاه کنید. یا الان تو سطل آشغالتونه یا تو انباریتون و یا گذاشتینش تو کمد تا همیشه ببینینش که درس عبرتی براتون بشه تا دیگه جنس چینی نخرید. حالا فکر کنید چنین کشوری ماشین تولید کنه! دیگه واویلا!

بعد از اینکه چین ماشین تولید کرد به دنبال مشتری واسه ماشیناش گشت. اول بازار امریکا و اروپا رو هدف قرار گرفت که امریکا به خاطر این کارش تحریمشون کرد بعد میره سراغ بازار عربها و میبینه که محصولاتش اونجا باید با فراری و لامبورگینی رقابت کنه که بعداً خودش فهمید که اینجا جایش نیست. بعد چین میگه خدایا حالا چی کار کنم تا اینکه تو نقشه یه ایرانی میبینه که مردمش همیشه مجبورند یه لگن سوار شن یا اگه یه چیز خوب بخواند سوار شن باید چند برابر قیمت اصلی اون ماشین پول بدند. پس ماشینای چینی حمله کردند به بازار ایران و حسابی فروش کردند و جالب اینجاست که به صد برابر قیمت اصلیشون به فروش میرند. حال ما در این مقاله سه تا از بهترین ماشینای چینی که دارند تو بازار ایران جولان میدن رو بررسی می‌کنیم بلکه کمکی به مردم بی چاره ایرانی بکنیم تا حداقل یه چینیه خوب بگیرند.

لیفان 620
لیفان ۶۲۰ معروفترین چینی حاضر در بازار ایران

اسامی ماشین های مورد بحث ما به این صورت می باشد؛

  • لیفان ۶۲۰
  • جیلی امگرند sc7
  • گریت وال ولیکس c30

حال می خوایم ببینیم در کل کدوم خوشکل تر یا به اصطلاح شکارچی نگاه های مردمه. از لیفان شروع میکنیم. از لحاظ طراحی انگار جلوی بی ام و سری سه رو با عقب تویوتا کمری پیوند ژنتیکی دادن، شده لیفان ۶۲۰ . داشبوردش هم به کلی شبیه داشبورد بی ام و در آوردن. کلا من از همین جا به طراحان این ماشین یه خسته نباشید جانانه میگم، واقعاً زحمت کشیدند تا نبوغ طراحان بی ام و رو به مشتریاشون نشون بدند. ای کاش حداقل تو داشبوردش مثل بی ام و از چوب استفاده میکرد نه از پلاستیک بازیافتی که به طرح چوب در آوردنش.

گریت وال ولیکس C30
گریت وال ولیکس C30

اما تو ولیکس داستان فرق داره و معلومه که طراحان این ماشین سعی کردند عمل کپی پیست رو زیاد انجام ندن. بیرونش بد نیست اما زیبایی اصلی این ماشین در داخلشه. نمای داشبوردش آنقدر زیبا هستش که آدم هوس میکنه این ماشینو بخره. مثلا فرمونش در عین سادگیش، زیباست و از اون جور فرمون هاییه که آدم دوست داره انگشتاشو بهش گره بزنه. من یکی که عاشق فرمونش شدم و اگه فرمونش دختر بود حتما ازش خواستگاری میکردم. این ماشین برعکس لیفان کیفیت مواد داخلش خوب و راضی کننده هستش و مطمئن باشید اگه دستاتونو به فرمونش گره بزنید، دستاتون پوست نمیندازه (مثلاً تو لیفان بدلیل کیفیت پایین پوست میندازه یا اگه دستاتونو به فرمون پراید گره بزنید همون موقع دستتون مثل بستنی آب میشه انگار که به اسید دست زدید) و اما sc7.

جیلی امگراند EC7 سدان
جیلی امگراند EC7 سدان

اگه میخواید قیافه sc7 رو به صورت واضح ببینید برید یه عکس از مرسدس کلاس s رو از یه مجله ای قیچی کنید بعد عکس رو دو ساعت بزارید تو آب تا یه ذره وا بره و در آخر یه ذره بین و با فاصله زیاد ازش نگه دارید اونوقت شما در شیشه ذره بین sc7 رو مشاهده میکنید. در واقع طراحان این ماشین با عکس بنز چنین کاری کردند تا ایدهٔ این ماشین به ذهنشون خطور کرد. در کل خوبه و جزء ماشیناییه که گرون تر از اون چیزی که هست نشون میده. طراحی داخلیش در مقایسه با c30 زشت تره اما کیفیتش بیشتره. در کل قیافه سه تاشون خوبه اما اگه به کیفیت داشبورد اهمیت میدید لیفانو از لیست خریداتون حذف کنید.
اما الان نه چون خیلی چیزهای ناگفته از این سه ماشین مونده که ممکنه نظرتونو عوض کنه.

جیلی امگرند EC7
جیلی امگرند EC7
جیلی EC7 هاچ بک
جیلی EC7 هاچ بک
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
ولیکس C30 سدان
ولیکس C30 سدان
داشبورد ولیکس C30
داشبورد ولیکس C30
ولیکس C30 سدان
ولیکس C30 سدان
داشبورد لیفان 620
داشبورد لیفان ۶۲۰
lifan 620 headlight
لیفان ۶۲۰ CVT
lifan 620 CVT
lifan 620 CVT

یکی از شکنجه های قرن بیست و یکمی، ترافیک هستش و میزان صبر و بردباری شما در این شکنجه بستگی به ماشینتون داره مثلا اگه پیکان دارید در هنگام ترافیک باید صبر ایوب داشته باشید وگرنه خودتونو تو ماشین آتیش میزنید. اما ممکنه یه سوال براتون پیش بیاد که با این سه ماشین هم باید چنین صبری داشته باشیم؟ ما برای پاسخ دادن به این سوال سه نفر آدم فرضی رو سوار این ماشینا کردیم و فرستادیمشون به مرکز صبر جهانی یعنی اتوبان چالوس به سمت تهران در آخر تابستون. الآن هوا حسابی گرمه و هر سه راننده کولر هاشونو روشن کردند و هیچگونه مشکلی در مورد گرما ندارند. زمانی که راننده جیلی بخاطر سیستم تمام اتوماتیک تهویه، در حال لذت بردن از نفس کشیدنشه راننده c30 در حال لعنت کردن خودشه که چرا مدل الیت این ماشینو نخریدم که تهویه اتوماتیک داشته باشه. ولی در لیفان داستان فرق داره و راننده اون در ماشینش از ماسک اکسیژن استفاده میکنه تا بتونه زنده بمونه. حال ممکنه یه سوال براتون پیش بیاد که کدوم ماشین امکانات بیشتری دارند که میتونید با نگاه کردن به لیست امکانتشون بفهمید که امگرند امکانات بیشتری نسبت به لیفان و … به صاحبش میده.

لیست امکانات لیفان ۶۲۰
۱- فرمان هیدرولیک و تلسکوپی ۲- ABS ۳-دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان ۴- رادیو mp3 -CD ۵- روکش چرمی صندلی ها ۶- تنظیم برقی آینه ۷- شیشه های برقی ۸- سیستم تنظیم نور چراغ ها ۹- مه شکن عقب و جلو ۱۰- سنسور پارک
لیست امکانات ولیکس C30
۱- شیشه های برقی ۲- رادیو CD – mp3 ۳- اینه های برقی ۴- قابلیت تنظیم ارتفاع چرخ های جلو ۵- فرمان هیدرولیک و تلسکوپی ۶- ABS ۷-سنسور دنده عقب ۸- مه شکن
لیست امکانات جیلی امگرند EC7
۱- آلارم باز بودن درها و روشن بودن چراغ ها و جا گذاشتن سویچ ۲- مه شکن ۳- ABS ۴- فرمان تلسکوپی و هیدرولیک ۵- روشن شدن اتوماتیک چراغ ها ۶- آینه وسط با قابلیت مات شدن ۷- سنسور دنده عقب ۸-ضبط با LCD

اما یه چیز مهم ماشین در ترافیک مصرف سوختشه. خوشبختانه هر سه ماشین مصرف پایینی دارند (حدوداً صدی ۸ لیتر) که کمترینشون ۶. ۸ هست که ماله c30 هستش اما اون چیزی که از هم متمایزشون میکنه مقدار حجم مخزن سوختشونه که بین اونا لیفان با حجم ۵۸ لیتر از همه بهتره و کمترینشون هم ۴۰ لیتره که متعلق به کم مصرف ترینشون یعنی c30 هستش. در کل از لحاظ سوخت c30 از همه بد تره! درست خوندید، بدتره چون کارخونش گفته باید تو باکش بنزین با اکتان بالا بریزیم (بنزین سوپر) و یه جورایی این ماشین از اون ماشین مامانی هاست که بنزین ایرانی بخوره مسموم میشه اما تو باک اون دو تای دیگه حتی دوغ هم بریزیم هیچی نمیگند به خصوص لیفانه.

حال ترافیک یه ذره روان شده و ماشینا با سرعت کم در حال حرکتند و راننده ها همش از این میترسند که تو این جاده باریک به ماشین های اطراف بمالن. بیشترین مقدار استرس و باید راننده ای داشته باشه که ماشینش از همه دراز تره پس باید راننده جیلی با ۴.۶ متر طول قلبش اومده باشه تو دهنش اما اون کسی که داره قلبشو عین ادامس میجوه رانندهٔ گریت وال هستش. درسته که ماشینش از همه کوچکتره، اما اینه بغل هایی به اندازه گوش فیل داره که همش به اینه های ماشین های کناری میخورند تا اینکه بالاخره اینش میشکنه و شر خودشو کم میکنه البته اگه رانندش دلش برای اینه بقلش تنگ شه دیگه نمیتونه یکی دیگر و جاش بذاره چون لوازم این ماشین کم پیدا میشه یا به عبارتی اصلاً پیدا نمیشه.

حال رانندگان ما در حال خارج شدن از ترافیک هستند. فعلاً من تا زمانی که اونا از شر ترافیک خلاص بشن، یه اطلاعاتی از جای پای سرنشینان به شما میدم. کلن این سه ماشین فضای قابل قبولی برای چهار سرنشین خود فراهم میکنند اما دقت کنید که فقط گفتم چهار سرنشین. چون اگر یه نفر دیگه بخواد پشت بشینه بخاطر وجود داشتن زیر آرنجی کمی احساس ناراحتی میکنه.

اما در بین این سه ماشین جیلی از همه راحت تر و مناسب تره و فضای پای بیشتری داره گریت وال هم خوبه اما در صورتی که قدتون کمتر از یک و نیم متر باشه چون ۱- فضای صندلی های عقبش کمه ۲- سقفش کوتاهه و افراد قد بلند باید قبل از داخل شدن، سر خود را در بیاورند و در صندوق ماشین بزارند البته صندوقش زیاد کوچک نیست ولی نسبت به اون دو تای دیگه کوچیک تره. اما وقتی صحبت از صندوق میشه تمام ماشین ها باید به لیفان تعظیم کنند. صندوقش اونقدر بزرگه که میتونید سرنشین پنجمتونو توش بذارید که مطمئناً بهش بیشتر خوش میگذره (حجم صندوق لیفان ۶۵۰ لیتره که ۲۰۰ لیتر از صندوق ۴۰۵ بزرگتره!)

بسیار خوب رانندگان ما از ترافیک رها یافتند و حالا وقتشه که پاشونو بذارند رو گاززززز. در این مدت، راننده c30 متوجه این میشه که وقتی سرعتش از شصت کیلومتر بیشتر میشه، فرمونش میلرزه (البته این لرزش تا زمانی که ماشین آب بندی نشده قابل ملاحظه ست) اما یه چیز فوق العاده ای روی این ماشین هست که اگه علاوه بر فرمون، صندلیش هم بلرزه باز عشقتون نسبت بهش کم نمیشه و اون چیز گیربکس cvt هستش که میشه گفت c30 ارزون ترین ماشین با این نوع گیربکسه.

بریم سراغ راننده لیفان. اون حسابی داره از صدای موتورش لذت میبره و کارش این شده که یکدفعه معکوس بده تا ماشین فریاد بکشه. راننده جیلی هم از نرمی سواریش لذت میبره و فکر میکنه تو یه ماشین المانی نشسته نه چینی. اما نکته مهم هنوز گفته نشده و اون سرعته. وقتی صحبت از سرعت میشه باید ببینیم کدوم موتور قوی تری داره. موتور لیفان یه موتور ۱۶۰۰ سی سیه که توان تولید ۱۱۵ اسب بخارو داره. اما موتور c30 با حجم ۱۵۰۰ سی سی از همه کوچکتره که توان تولید ۱۰۵ اسب رو ویلچر رو داره. واسه این میگم رو ویلچر چون همانطور که گفتم اگه تو باک این ماشین بنزین معمولی بریزیم نمیتونه بهتون حداکثر قدرتشو بده.

اما میرسیم به جیلی sc7. به این اعداد دقت کنید. ۱۸۰۰ سی سی که میتونه با یه اشاره ۱۳۰ اسب بخار رو آزاد کنه. اما اینها همه اعداد و ارقام مزخرف هستند و نمیشه با تکیه بر اینها در مورد یه ماشین قضاوت کرد. خوب بریم سراغ رانندگانمون. اونها به یه اتوبان خلوت رسیدند. از این اتوبان های هوایی، که به صورت عجیبی پرنده توش پر نمیزنه. اونها تصمیم گرفتند همونجا یه مسابقه درگ بدند تا ببینند کی از همه سریع تره. قبل از مسابقه تو باک c30 هم بنزین سوپر ریختند تا رانندش دیگه بهونه نداشته باشه. حال اونها کنار هم وایستادند و منتظر علامت بودند. علامت، رسیدن قیمت دلار به چهار تومن بودش. الان قیمت ۳۸۰۰ هست بعد از سه ثانیه میشه ۳۹۰۰ . ۳۹۵۰ . ۳۹۹۰ . ۴۰۰۰ مسابقه شروع میشه. تو سه ثانیه اول لیفان جلو میافته و پشت سرش c30 قرار داره و جیلی هم بخاطر وزن کمش فعلاً آخره. بعد از چند ثانیه c30 از لیفان سبقت میگیره چون c30 شتاب ثانویه بالایی داره و این شتاب فعلاً اول نگه میدارتش. بعد از یازده دوازده ثانیه از زمان شروع، لیفان از همه زودتر به سرعت صد کیلومتر میرسه و راننده c30 نمیتونه ببینه که لیفان داره بهش نزدیک میشه چون اینه بغلش شکسته که در آخر لیفان جلو میزنه. اما این پایان داستان نیست و جیلی شروع میکنه به سبقت گرفتن تا اینکه لیفانو هم رد میکنه و اول میشه. پس همانطور که حدس میزدید اول و دوم و سوم به ترتیب جیلی – لیفان و c30 شدند.

اما اونا متوجه میشند که اتوبان نیمه کارست و وسط هوا نصفه گذاشتنش و رفتند چون مهندسش وسط پروژه قهر کرده و رفته. بعد رانندهامون فهمیدند که چرا تو اتوبان هیچ کس نیست. اونا داشتند به سرعت به سمت پایان مسیر که میشه گفت یه دره، نزدیک میشدند. برای همین ترمزو تا ته فشار میدند. سیستم های ترمز این ماشینا همشون خوبند اما مثل هم نیستند مثلا لیفان که ترمزش از همه بدتره مجهز به دیسکی در جلو وعقبه. c30 دقیقا مثل لیفانه فقط ترمز های چرخ های جلوش سیستم خنک شونده هم داره که باعث شده از لیفان بهتر باشه. اما از همه بهتر جیلی هستش که هر چهار چرخش ترمز دیسکی با خنک شونده داره و اگه قرار باشه یه ماشین نیفته پایین، اون جیلیه. ولی هر سه تاشون میفتند. جیلی هم میفته چون با اینکه ترمز هاش عالیند ولی بخاطر وزن زیاد ماشین عملکرد عالی نشون نمیدند.

حال رانندگان ما در هوا سیر میکنند و تنها چیزی که میتونه جونشونو نجات بده، ایمنی ماشینشون هستش. فرض کنید ما عزرائیل هستیم و اول میریم به سراغ راننده جیلی. گرفتن جون راننده جیلی کار سختیه چون جیلی کارخونه ای هستش که با کیفیت ترین ماشین های چینی رو تولید میکنه همچنین این کارخونه صاحب کمپانیه ولوو هستش و همانطور که میدونید ولوو ایمنی ترین خودرو های جهانو تولید میکنه. حالا ماشینی که راننده ما قراره توش بمیره، ماشین با کیفیتی هستش و درهنگام تصادف از هرجایی که فکرشو بکنید کیسه هوا میاد بیرون پس ما (عزرائیل) حتی نمیتونیم به جیلی نزدیک بشیم چه برسه که بخوایم جونه رانندشو بگیریم، برای همین میریم سراغ c30. c30 هم ماشین با کیفیتیه. به جیلی نمیرسه ولی نسبت به خودرو های داخلی معرکه هست. این ماشین مجهز به دو تا ایربگ هستش که به محض تصادف باز میشوند.

بنابراین هنگامی که میخواستیم راننده c30 رو بکشیم یه اس ام اس میاد که این هنوز براش زوده برو سراغ لیفان. ما به سمت لیفان میرویم. وقتی پیش لیفان میرسیم متوجه میشیم که رانندش در حالی که کلش تو ایربگه داره بهمون میخنده و میگه اینجا جای تو نیست چون ماشین من دو تا ایربگ حرفه ای داره، بعد ما بهش میگیم باهوش همین ایربگ باعث مرگت شده. بعد بهش توضیح میدیم که ماشینت پرس شده و باعث شده کلت بره تو ایربگ و بعدش دچار خفگی بشی انگار که یه نفر یه بالشتو گذاشته رو صورتتو رویش چهار زانو نشسته؛ و به این ترتیب راننده لیفانو در آغوش میگیریم و دیگه خودتون باقیشو میدونید.

در همین هنگام شخصی که بهش میگفتیم راننده لیفان از خواب میپره و متوجه میشه همهٔ اینا خواب بوده و من ازش پرسیدم که حالا طبق اون چیز هایی که تو خواب دیدی به نظرت کدوم ماشین از همه بهتره و اون جواب داد هر سه تای این ماشینا خوب هستند و اگه پول هر کدومو داشتید حتما بخریدشون چون اینا هم قیمت نیستند و یه پنج تا ده میلیون باهم اختلاف قیمت دارند (بازه قیمتشون از ۲۵ تومنه تا ۴۰ ) بعد من پرسیدم خودت حاضری یدونه ازشونو بخری و اون جواب داد : ای بابا مردم تو این گرونی پول ندارند شکم بچهاشونو سیر کنند چه برسه بیان ماشین بخرند بعد من گفتم به نظرت چرا ماشین چینیی که قدرتش به زور ۱۲۰ اسب بخاره باید ۳۵ تومن باشه؟ و اون در جواب گفت وقتی پراید ۱۳ تومن میشه انتظار داری اون کمتر از ۳۵ تومن باشه همچنین به حرف زدن ادامه داد و گفت این ماشینارو سه دسته از اقشار جامعه میتونن بخرند که به ترتیب ثروتشون عبارتند از : ثروتمندان – اختلاس کنندگان – آقا زادگان. بعدش من از اون خداحافظی کردم و با توجه به حرف های اون این نتیجه رو گرفتم که برم یه مقاله در مورد دوچرخه های چینی بنویسم چون با این وضع گرونی تنها چیزی که میتونیم بخریم همون دوچرخست.

نویسنده مهمان: امیر وزیری

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۶۳ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من خودم یک لیفان620 1.8 دارم واقعا عالیه اصلا باورم نمیشد که اینقدر قدرتی و لوکس باشه.من جیلی رو خیلی قبول دارم ولی توی رنج قیمتش خیلی بالاست ولی بعضی اپشن ها رو لیفان بیشتر داره.اصلا نمیخوام راجب mvm حرف بزنم که ابروی هرچی خودرو چینی رو برده همه ی مدل هاش.دوستان توصیه میکنم که اگر خواستید ماشین بخرید فقط لیفان یا جک اصلا سمت mvm و ماشین های داخلی نرین.ماشین های داخلیمون هم که یک چراغشو عوض میکنن کلی قیمتشو میبرن بالا تازه کیفیتش هم کلی پایین میارن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  2. حسن

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من آبان 91 ماشینمو تحویل گرفتم به نظرم تو این رنج قیمت تو ایران هیچ ماشینی رقیبش نیست فکر نمی کنم تا حالا کسی به اندازه من با این ماشین به سفر رفته باشه یا تو شرایط مختلف ازش استفاده کرده باشه چون تاحالا 61000 کیلومتر باهاش راه رفتم و هیچ جا اذیتم نکرده و ازش تو این مدت کاملا راضی بودم
    فقط 2 تا عیب داره که نمیشه نگم:
    1-ارتفاع ماشین که تو جاده های خاکی یا بعضی از دست اندازها سبب میشه زیر ماشین گیر کنه
    2-پشتیبانی بسیار بسیار ضعیف قطعات یدکی که حتی میتونم بگم بیشتر از یک ساله که یرای تعویض یه فیلتر کابین هی منو سر میدوونن دیگه بقیه قطعات بماند
    خواستم تجربیاتم رو با دوستان درمیون بذارم تا واقعیت رو بدونن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. عليرضا

      ۲۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چه ماشیین؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. sepanta

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام به دوستان گرامی.
    من ولیکس c30 دارم ازش خیلی راضیم
    خیلی ماشین خوبیه
    این سایت امکانات مدل های قدیمیش را گفته مدل جدیدش که من دارم سانروف کنترل سیستم صوتی روی فرمان تا شوندگی برقی ایینه ها سیستم تحویه هوا خودکار و ال سی دی سفارشی دارد
    انتخاب نمونه دنده ای و اتوماتیک هم به اختیار خودتونه
    به نظر من از جیلی بهتره از نظر کیفیت هم خوبه موتورش موتور میتسوبیشیه
    من قبلا مگان 1600 داشتم این از اون بهتره
    یکی از امکاناتی که جیلی نداره ال سی دی و تا شوندگی برقی ایینه هاست و یکی از امکاناتی که جیلی داره اما,c30 نداره صندلی برقی هست که امکاناتی که ولیکس داره به نظر من اصلی تر از صندلیه مگر شما میخواین چه قدر صندلیتان را جا به جا کنید? یک بار تنظیم میکنید تموم میشه
    ولیکس c30 را بخرید پشیمان نمیشید

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. ع.ح

      ۲ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (241 ديدگاه)

      من ام وی ام 315 جدید دارم واقعا عالیه طرف هر ماشین چینی میرید طرف ماشینهای خودروسازان راین نرید.
      بدرد نمی خوره

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. ali

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    سلام به دوستان گرامی.
    من ولیکس c30 دارم ازش خیلی راضیم
    خیلی ماشین خوبیه
    این سایت امکانات مدل های قدیمیش را گفته مدل جدیدش که من دارم سانروف کنترل سیستم صوتی روی فرمان تا شوندگی برقی ایینه ها سیستم تحویه هوا خودکار و ال سی دی سفارشی دارد
    انتخاب نمونه دنده ای و اتوماتیک هم به اختیار خودتونه
    به نظر من از جیلی بهتره از نظر کیفیت هم خوبه موتورش موتور میتسوبیشیه
    من قبلا مگان 1600 داشتم این از اون بهتره
    یکی از امکاناتی که جیلی نداره ال سی دی و تا شوندگی برقی ایینه هاست و یکی از امکاناتی که جیلی داره اما,c30 نداره صندلی برقی هست که امکاناتی که ولیکس داره به نظر من اصلی تر از صندلیه مگر شما میخواین چه قدر صندلیتان را جا به جا کنید? یک بار تنظیم میکنید تموم میشه
    ولیکس c30 را بخرید پشیمان نمیشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. ali

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    به نظر من جیلی و ولیکسc30. را میتوان با مگان و هیوندایی اکسنت مقایسه کرد
    لیفان هم بد نیست
    ولی این دو تا از نظر کیفیتی خیلی بهتر از لیفانه
    هیوندایی فقط به خاطر برندشه که گرون تره
    جیلی و ولیکس c30 از نظر کیفیتی با اکسنت و مگان فرق نمیکنه
    من خودم ولیکسc30 دارم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان…
    با توجه به اینکه امگرند7 و ولیکس c30 اختلاف قیمت زیادی دارند به نظر من نمیشه با هم مقایسشون کرد…الان امگرند7 حدود 70 تومن و ولیکس حدود 50 تومن هستش!!
    من خودم بین خرید ولیکس و جک J5 البته مدل 1500 سی سی موندم که کدومو بخرم! از اونجایی که هردو حدود 50 تومن قیمت دارن ممنون میشم اکه کسی تجربه شخصی داره راهنمایی کنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۲ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      من ولکس دارم این سری از یزد رفتم مشهد استارا اردبیل وبرگشتم حدود ۴۰۰۰ کیلومتر واقعا عالیه قبلا و کم سوخت قبلا هم سمند ریو وپراید داشتم که اصلا قابل مقایسه نیست از جک هیچ اطلاعاتی ندارم واصلا سوار نشدم

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام دوستان عزیز
        لطفا راهنمایی کنید.
        بین خودروی ولکسc30 اتوماتیک و برلیانس پارس خودرو و جک j5 کدوم در مجموع بهترند و بعدا افت قیمت ندارند و خدماتشون خوبه و ماشین لش نمیشه ؟
        مرسی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. toti

    ۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقایسه بین سه تا ماشین چینی بود، اما هیچکی ار ولکس چیزی نمیگه!!
    این یعنی کسی نداره یا اینکه مشکل خاصی نداره که درموردش نظر بدن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. sepanta

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام علی رضا جان
    اولن یکی از مهم ترین علت هایی که جیلی از ولیکس و گرون تره اینه که جیلی منتاژی نیست اما ولیکس منتاژ هست و دو دلیل دیگر هم داره یکی صندلی برقی هست و یکی داشتن بیشتر کیسه هوا است چون کیسه هوا قیمت بالا یی رو داره اگر نه اگر توی عمق برسی. جیلی و ولیکس برید فرق انچنانی نمیکنند یکی دیگر از علت های که میتونه خیلی خیلی کم قیمت جیلی را بالا ببره قدرت موتوری بیش تره موتور تو قیمت تاثیر نداره
    حالا میرسیم به مقایسه جک و ولیکس که گفتید میخواهید بخرید من خودم به شخصه با جیلی و ولیکس رانندگی کردم اما فقط توی جک نشستم. و یه کس دیگر رانندگی کرده. اما ماشین خوبی بود
    اما موتور ولیکس توان بیش تری دارد جک یه کم زیادیج تنبله اما ولیکس نه ولیکس هم امکانات بیش تری داره مثل تا شوندگی برقی ایینه ها یا حالاسایز یزرگ تر سان روف و یا ال سی دی سفارشی که جک این ها رو نداره
    من خودم ولکس دارم ماشین خوبیه
    پیشنهاد من به تو ولیکس هست تازه جنس داشبور ولکیس بهتر از جک هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. علیرضا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان
    بنده حدود یک سال هست که ولیکس دارم و با توجه رنج قیمت ولیکس خودروی خوبی هست اولین مورد که جلب توجه میکنه ظاهر شیک اون میباشد وقتی درب ولیکس رو باز و بسته میکنی حس یک ماشین با کیفیت رو بهت منتقل میکنه داخل زیبا و جادار و ماشینی نرم و شتاب متناسب با حجم موتور اگر روی دور موتور 4000تعویض دنده داشته باشی اصلا احساس نمی کنی ماشین تنبلی هست ضمنا ماشینی واقعا کم مصرف تو جاده با سرعت میانگین 110و با کولر روشن حداکثر صدی 6.5واگر با سرعت 90وکولر رو روی دمای 25تنظیم کنی مصرفی حدود 5.2خواهی داشت

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. siamak

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم ولکس دارم فقط با شتاب اولیه این خودرو مشکل دارم و گرنه بسیار نرم بدون صدا و راحته
      الان میخوام دنده ای رو بفروشم و به جاش اتومات بگیرم اما نمیدونم چجوریه؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. آدم

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از پدال بعیده اجازه دادن به نوشتن چنین مقاله ای با این طرز بیان تاسف بار. من هر سه تای این ماشین ها دم دستمه ولکس جیلی و لیفان هر سه خوبه اما : لیفان صندلیش برقی نیست و کولرشم یکم ضعیفه ولکس خیلی کوچیکه جیلی هم امکاناتش خوبه اما ارزش مبلغش رو نداره حرف اینجاست که با چقدر پول چه ماشینی بخری ؟ شک نکنید لیفان از هر دو تاشون بهتر چون ارتفاعش از زمین بشتره و فکر میکنی تو شاسی بلند نشستی اما دو تای دیگه انگار فرش پهن کردی و رو زمین نشستی ، لیفان همه جا رو واقعا قدرتمنده و شتابش از هر دو بیشتره خرج نمیاره در مقایسه با جیلی قدرتش بیشتره و مصرف کمتر تنها فرقش امکانات کمتره که اونم که شرکت جیلی ده برابرش رو از مشتری های عزیز میگیره 74 ، لیفان 47 اصلا قابل هضم نیست .اگه دستی همه چی سرش بزاری میشه ده تومن اما !!! خودتون قضاوت کنین …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. مجید

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام دوستان بنده لیفان ۶۲۰_۱۸۰۰دارم ودر مورد دوماشین دیگه هیچ نظری نمیدم چون نه دارم نه سوارشون شدم اما در مورد لیفان خیلی کم لطفی شده به این دلیل که اماکانات واپشنهای فوقالعاده ای از جمله دوربین دید عقب.سانروف.پاور ویندوز .اتو لایت وبه قول ایرانی ها چراغ مشایعت در شب. بلوتوث موبایل تلویزیون وقابلیت پخش تصویر .جی پی اس فعال وقابلیت تشخیص دوربین پلیس از ۱/۵کیلومتر قبل تر.ترمز دیسکی چهار چرخ (جلو خنک شونده .عقب معمولی دیسکی)سیستم هشدار سرعت غیر مجاز گویا وتعدادی امکانات دیگه که الان حضور ذهن ندارم ضمنا موتور vvtپر قدرت وپر شتاب وکم مصرفی نیز داره(سیکل ترکیبی مصرف۷/۸)تزینات داخلی زیبا وروکش صندلی چرم مصنوعی نسبتا با کیفیت.تریم کرم رنگ .وطراحی ظاهری به روز به تعویض جلوپنجره طرح بی او دبلیو ماشین از این رو به اون رو میشه بازم بگم……..؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. فريبا

    ۱۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز سمت ماشین چینی نرین پشیمون میشین

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. امیر

      ۱۹ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (18 ديدگاه)

      دوستان برید 206 بخرید یا پژو های 405 و پرشیا که معلوم نیست مال کدوم کشوره
      قیافه پژو قطعات چینی درجه چندم تا پشیمون نشید D:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. آرشام

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من
    جیلی آمران ایکس سون دارم ( شاسی بلند )واقعا عالیه و امکانات شاسی بلندش خیلی بهتره از جمله موتور 2400 سیسی گرمکن صندلی و…
    عالیه عالی
    لوکس سی سی خوبه ولی لیفان بماند

    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. هادی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    والا من لیفان 1800 دارم 40000 باهاش کار کردم آخ نگفته انصافا ازش راضیم خدا ازش راضی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. عرفان

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان ممنون از نظر هاتون یک سوال داشتم بعد از خرید مثلا ولکس برای فروش اون به مشکل بر نمی خورم و پول نقد هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد. س.61

      ۲۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (16 ديدگاه)

      سلام،کلا ماشین های چینی بخوان به قیمت فروش برن دو سه ماه باید صبر کنی،اگه بخوای افت قیمت اذیتت نکنه دست دوم تمیز بگیر و نهایتا 3 تا 4 سال نگهش دار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. niloofar banoo

    ۱۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همگی دوستان گرامی
    ادوستان ارجمند که تو این نظر خواهی شرکت کردید.
    من تاحالا ماشین چینی نخریدم و سوارم نشدم
    تا الانم فقط 206 و ال90 داشتم و الانم قصد خرید خودرو ولکس c30 اتومات رو دارم
    ممنون میشم کامل و دقیق راهنمایبم کنید که ایا تو رنج قیمتی 40 تا 50 میلیون از کدوم این ماشینارو بخرم
    لیفان620
    ولکس c30
    Mvm 315
    پژو207o
    جکj5
    جک زیاد دوست ندارم
    ممنون میشم جواب به ایمیلم ارسال کنید.

    چون یه جا ازشون بد نیگن دقیقا جای دیگه کلی محاسناش میگن… واقعا گیج شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سینا

    ۲۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من قبلا تویوتا کرولا داشتم می خواهم ولکس بخرم آیا ولکس بهتره یا جیلی لطفا راهنمایی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      جیلی خیلی بهتره.

      بخر پشیمون نمیشی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Reza

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام نیلوفر بانو و اقا سینا،ولکس خودرو یی با کیفیت از نظری موتوری میباشد اگه شما از کسانی که ولیکس دارند سوال کنید هنوز هیچ ولکسی مشکل موتوری نداشته از سال ۹۰ که وارد ایران شده حالا به نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروهای دیگه سری بزنید تا متوجه ایرادات موتوری رو به افزایش انها بشوید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حامد. س.61

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    این متن در مهر 1391 نوشته شده و نمیشه از زاویه طنز پردازی نادیده گرفتش… اما نکته اینجاست که زمانی نوشته شده که تقریبا این سه خودرو تازه وارد بازار شده و هنوز زیاد آینده و استهلاک خودشون رو نشون ندادند…نویسنده از ابتدا جهت گیری کرده و اجبار در خرید خودرو رو علت خرید میدونم طوری که اصلا اختیاری در انتخاب مشتریان وجود نداره…بماند که درباره کیفیت داشبورد و زیبایی درست گفتند ولی انگار اصلا سوتر نشدن چون صندلی عقب جیلی اصلا فضای صندوق بار 680 لیتری خودش شده و از لیفان هم بیشتر جا داره،رسما فضای پای عقب ولیکس از همه بیشتره…درباره قد 1.5 متر برای سرنشین عقب در ولیکس فرمودند که برای من جای سوال داره…چند روز پیش دوستی رو سوار کردم با قد 187 و البته بدن ساز با عرض شون ماشاءالله زیاد،ازش پرسیدم گفت سقف از سرم فاصله داره و اصلا حس بدی ندارم،فضای پا هم کلا براش جالب بود…
    نویسنده بسیار سرسری و خیلی سطحی با توجه به اعداد به بررسی خودرو ها عنایت داشتند مثلا مسخره کردن اندازه آینه ولیکس بسیار نشان دهنده ضعف اطلاعات ایشون داره…بنده یه هاچ بک کوچک شهری دارم یه هیوندای i20 مدل 2011 و آینه های اون دقیقا اندازه ولیکس هست و کلا سایز آینه ایمنی بالاتر خودرو رو تضمین میکنه و پوشش دید بالا تر…خلاصه اینقدر مطلب سریع و تخریبی هست که اشاره ای به کیفیت واقعا بالای چرم صندلی در ولیکس نسبت به رقبا نمیشه،طوری که از ix55 دوام باکتری داره و واقعا طراحی صندلی ساده و راحتی داره و جالبه بعد از چند ساعت رانندگی در تابستان که روی صندلی پارچه ای کلی عرق میکنی روی صندلی ولیکس خبری از عرق نیست…
    بزرگترین ایراد در خودرو های چینی خدمات کم و صداقت بازار به نسبت بد دسته دوم هست…
    دیشب برنامه 20:30 به نمایندگانی ایران خودرو و سایپا مراجعه و ازشون درباره وضع قطعات پرسید،یکی از نمایندگان با باز کردن بسته آکبند آیسسکو قطعه ای رو نمایش داد که مستعمل بود و میگفت مردم رو میفرستیم از بیرون قطعه تهیه کنن…خلاصه فعلا چینی ها خیلی معقولتره….ضمنا خودروهای علی الظاهر فرانسوی ایران‌خودرو که قابلیت رقابت قیمتی با این خودرو ها رو دارند رسما ظاهر فرانسوی و قلبهای چینی دارند که معلوم نیست چه کیفیتی دارند…اگه خودرو های جدید هم بیاد که از 70 به بالا خواهند بود که بازم چینی ها ارزشی ترند در مقایسه قیمتی…انشاءالله مردم ما به حق خودشون برسند و سوار بنز بشن ولی بعیده به دو سه قرن آتی بشه امید داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علی از یزد

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با. سلام
    جالب اینجاست که هر کدام از دارندگان خودرو های مذکور مطالب ارایه شده در مقاله را مطالعه فرمایند متفق القول نقوص و عیوبی بزرگ در متن پیدا خواهند کرد . که نشاندهنده عدم اشراف کامل نویسنده بر روی خودرو ی مورد نقد می باشد .. بنده نظری روی لیفان ندارم .. اما مقایسه جیلی با ولکس مقایسه نادرست است .. تقریبا 25 میلیون اختلاف قیمت وجود دارد .. تعصب همواره خوب نیست .. بنده به عنوان ولکس سوار بسیار راضی بوده و نسبت به خودروهای تولید داخل ولکس کاملا برتری دارد … ضمنا جهت آشنایی با ولکس مطالب ذیل ارایه میگردد .. میتواند مورد استفاده تحلیل گر خودرو سایت قرار گیرد . تشکر
    گریت وال .. ولیکس سی 30

    موتور
    چهار سیلندر خطی DOHC با ظرفیت 1500 سی سی 16 سوپاپ با 104 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور … با تکنولوژی زنجیر تایم

    ترمز
    جلو دیسکی تهویه شونده
    عقب دیسکی
    ABS & EBD

    سیستم سوخت رسانی
    انژکتوری الکترونیکی با پاشش چند نقطه ای

    فرمان
    فرمان هیدرولیک چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع ، جمع شوندگی تلسکوپی و دکمه های کنترلی سیستم صوتی

    شیشه ها
    چهار شیشه به صورت برقی با قابلیت قفل کودک و شیشه راننده اتوماتیک

    آینه ها
    آینه ها جانبی برقی ، تا شونده برقی ، راهنمادار و دارای گرمکن

    کیسه هوای راننده و سر نشین جلو

    سیستم صوتی
    با قابلیت پخش MP3 ، دارای USB و دکمه های کنترلی روی فرمان ، چهار باند و دو تیوتر با کیفیت مطلوب ..
    با قابلیت نصب سیستم صوتی فابریک شامل مانیتور مجزا ، دوربین دید عقب ، جی پی اس و گیرنده دیجیتال

    سیستم تهویه
    تهویه کاملا خودکار با نمایشگر دمای تنظیم شده و تنظیم الکترونیکی جهت و میزان قدرت وزش
    دارای سیستم گرمکن شیشه عقب به صورت المنت و سیستم ضد بخار شیشه جلو با استفاده از فرایند خنک سازی کولر خودرو

    دارای رینگ 15 اینچ آلومینیومی در چهار چرخ و رینگ آلومینیومی زاپاس .. لاستیک 185/65 .. با قابلیت افزایش معیار های فوق

    ایمنی
    کسب پنج ستاره از ایمنی C-NCAP
    کمربند ایمنی سه نقطه ای پیش کشنده

    دارای آلایندگی یورو 4

    سانروف برقی دو جهته با قابلیت بسته شدن خودکار و کاور

    مه شکن جلو و عقب

    سنسور پارک دنده عقب

    سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و قفل مرکزی و سوییچ ریموت دار با قابلیت باز نمودن درب صندوق عقب

    دارای تنظیم زاویه نور چراغ های جلو به صورت الکترونیکی

    قابلیت تنظیم نور صفحه کیلومتر در پنج حالت

    صندلی ها با روکش تمام چرمی و قابلیت تا شوندگی صندلی های عقب 40:60

    با قابلیت نصب صندلی کودک ایزوفیکس به صورت استاندارد

    دارای کنسول جلو و زیر آرنجی برای سرنشینان عقب

    صندوق عقب بزرگ 510 لیتری

    مصرف سوخت ترکیبی 6/9 لیتر در صد کیلومتر

    خروجی برق 12 ولت به صورت جدا از فندک خودرو

    قابلیت باز نمودن درب صندوق عقب و درب باک خودرو از داخل

    سیستم قطع سوخت رسانی به صورت خودکار

    دارای برف پاک کن هوشمند هماهنگ با سرعت خودرو

    تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و
    دارای فضای کافی پا و سر برای تمامی سرنشینان خودرو

    علی برادران قناد
    @agolok1

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظر من جیلی رو نمیتو نی با ولکس و لیفان مقایسه کرد.
    چون واقعا جیلی یه چیز دیگس.
    باز از همه اشغال تر لیفانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. امید

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من که ولکس ۹۲ دارم راضیم کم صدا کم سوخت هزینه صفر ۶۰ هزار کار کرده هنوز لنت ترمز عوض نکردم تسمه تایمم که نداره فقط یه بار چهارتا شمع عوض کردم قبلا هم سمند متور ملی ریو پراید داشتم که اصلا قابل مقایسه نیست از ماشینهای دیگه چینی وکره ای وژاپنیم هیچ خبری ندارم چون نداشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. عادل

    ۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من یکساله جیلی دنده اتومات دارم که خودم صفر خریدم،واقعا پر قدرت و عالیه،واقعا ازش راضی هستم و اینکه به آدم احساس امنیت میده،ولی بنا به دلایلی مجبورم بفروشم.یه لیفان 620 1800 مدل 92 پا داده که با ماشینم میزنه و حدود 30 تومن بهم سر میده،ولی چون اطلاعات دقیقی از مسایل فنی و امنیتی لیفان ندارم دو دل هستم ،خواهشا اگه کسی اطلاعات داره کمک کنه ،این صحبتهای که نویسنده متن کرده واقعا مغرضانه بود و بنظر از عوامل شرکتهای تولید داخل بوده.جیلی اتومات عالی ، پر قدرت و لوکس هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. m

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    به نظر من پژو پارسtu5
    از همشون بهتره و همیشه تو بازار مثل پول نقد هست و خریدار داره
    اما ماشین های چینی مشتری اول و آخر خودتی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  25. رضا..

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر من چن روز پیش ولکس خریدم مدل 94 خیلی ماشین شیک و لوکسی هست در این قیمت جتیه تحسین داره بعضیا میگن ضعیفه توی سرعت ماشین رو باید با قطعات نو تست کرد این ماشین بنده شتاب عالی و مناسبی داره مطمن باشین از خریدش پشیمون نمیشید اپشن هم ک داراه کنترل کروز ساندروف ایر بگ سیستم تصویری دوربین دنده عقب داشبورت اسپرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Kia

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دوستانی که لیفان ۶۲۰ دارن بیشتر قطعات ماشین با کرولا ۲۰۰۵ یکی هست بنده کمکهای جلو و عقب رو با تویوتایی عوض کردم نرمی وهندلینگ بسیاربسیار عالی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سالار دهناد

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من سالار هستم از کردستان من می خوام ولکس بخرم ایا از نظر سرعت چطوری خواهش می کنم راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا