خودروهای چینی

پیشرفتی چشمگیر، معرفی نسل جدید بایک سنوا X55

سنوا (Senova) یکی از زیربرندهای گروه خودروسازی پکن اتومبیل یا به‌صورت مخفف بایک (BAIC) است که طی دورهٔ کوتاهی سدان D70 آن توسط شرکت دیار خودرو در کشورمان هم عرضه شد که البته به دلیل قیمت بسیار بالا و برند ناشناخته، شکست سختی را تجربه کرد. گروه بایک در چین اما یکی از پرفروش‌ترین خودروسازان محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که سال گذشته با فروشی نزدیک به ۵۶۷ هزار دستگاه، در جایگاه ششمین خودروساز پرفروش چینی در زادگاهش قرار گرفت.

بایک در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۵ از طریق برند سنوا، کراس‌اوور کامپکتی بنام X55 را معرفی کرد که در جایگاهی پایین‌تر از مدل X65 قرار می‌گرفت. سپس دو سال بعد یعنی در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷، نسل دوم سنوا X55 رونمایی شد. حال این کراس‌اوور جدید چینی تقریباً برای عرضه به بازار آماده شده و از ماه سپتامبر امسال راهی بازار داخلی چین خواهد شد.

سنوا X55 جدید استایل شیک و مدرنی دارد که پیشرفت بزرگی را نسبت به طراحی خسته‌کنندهٔ نسل قبلی نشان می‌دهد. البته هرچند X55 جدید چیزی بیشتر از یک فیس‌لیفت است اما نمی‌توان آن‌را خودروی کاملاً جدیدی دانست چراکه بر روی همان پلت‌فرم نسل قبلی ساخته شده است. نسل اول این خودرو با دو پیشرانهٔ مختلف شامل ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت به بازار عرضه می‌شد. حال نسل جدید هم از همان موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده می‌کند اما موتور تنفس طبیعی حذف شده است.

گیربکس‌ها نیز در نسل قبلی شامل پنج سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT می‌شد درحالی‌که در نسل جدید تنها گیربکس CVT ارائه می‌شود. همچنین گفته شده در اوایل سال آینده نسخهٔ الکتریکی X55 هم به بازار عرضه خواهد شد. نسل جدید این ماشین ۴.۴۸ متر طول، ۱.۸۳ متر عرض و ۱.۶۸ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با ۲.۶۶ متر است. این یعنی طول و فاصلهٔ محوری X55 جدید به ترتیب ۷.۵ سانتیمتر و ۱.۵ سانتیمتر نسبت به قبل رشد داشته اما عرض و ارتفاع آن تغییری نکرده است.

سنوا X55 جدید از کابین مدرنی هم برخوردار است که در آن یک صفحه‌نمایش ۹ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی AliOS تعبیه شده است. به گفتهٔ بایک، این سیستم به یک ماجول کنترل صدا هم مجهز است که می‌تواند ۲۱ نوع گویش چینی را تشخیص دهد. صفحه آمپر خودرو اما دارای دو نشانگر سنتی است که در میان آن‌ها یک نمایشگر هفت اینچی نصب شده است. در داخل این کراس‌اوور چینی همچنین برای ارائهٔ نمایی اسپرت، تریم فیبر کربنی به همراه دوخت قرمزرنگ در صندلی‌ها کار شده است.

هرچند به‌زودی طی چند ماه آینده نسل دوم سنوا X55 به بازار عرضه خواهد شد اما عرضه نسل قبلی آن هنوز ادامه دارد. البته به دلیل اینکه به‌زودی نسل جدید X55 به بازار خواهد آمد، قیمت نسل قبلی آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است به‌گونه‌ای که درحالی‌که نسل قبلی پیش‌ازاین با قیمت‌هایی از ۷۹,۸۰۰ یوآن تا ۱۱۹,۸۰۰ یوآن معادل ۱۱,۷۰۰ دلار تا ۱۷,۶۰۰ دلار عرضه می‌شد، حالا قیمت آن به تنها ۴۹,۹۰۰ یوآن تا ۷۹,۸۰۰ یوآن معادل ۷,۳۰۰ دلار تا ۱۱,۷۰۰ دلار برای بالاترین مدل رسیده است. قیمت نسل جدید نیز از حدود ۹۰ هزار یوآن معادل ۱۳,۲۰۰ دلار شروع شده و نهایتاً به ۱۳۰ هزار یوآن معادل ۱۹ هزار دلار می‌رسد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. سام

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    کراس اووری زیبا با قیمتی مناسب و به صرفه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا