چریخودروهای چینی

دوراهی: چری تیگو 5 یا هایما S7 توربو؟

در این مطلب مقایسه‌ای کوتاه بین چری تیگو ۵ و  هایما S7 توربو داشته‌ایم. برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید مقاله‌ی جامع هایما S۷ و اس ۷ پلاس ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و هرچه لازم است بدانید را مطالعه کنید.

این روزها همه درباره خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور صحبت می‌کنند اما بازار خودروی کشور با کل دنیا متفاوت بوده و خودروهای وارداتی را باید به چند برابر قیمت جهانی خریداری کرد. اگر شما شیفته شاسی بلندها باشید اما بودجه کافی برای خرید محصولات معتبر جهانی و البته لوکس را نداشته باشید دو راه بیشتر ندارید: یا اینکه نمونه‌های کارکرده را در نظر بگیرید و یا اینکه شاسی بلندهای چینی را بخرید!


به نظر می‌رسد خرید خودرویی صفر ولو اینکه چینی باشد گزینه‌ای معقول‌تر است! البته باید گزینه افت قیمت را فاکتور بگیرید! در بازه قیمت ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان چند شاسی‌بلند چینی حضور دارند که اتفاق رقابت مهمی با یکدیگر داشته و در این قسمت از سری نوشتارهای “دوراهی” دو نمونه از مشهورترین آن‌ها را روبروی یکدیگر قرار داده‌ایم.

چری تیگو 5

هایما S7 توربو
چری تیگو ۵ حدود ۲ سال است که در بازار حضور داشته و این برند ادعا می‌کند با فروش بیش از ۲۵ هزار دستگاهی تیگو ۵ پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کشور است. در طرف دیگر خودروساز نه چندان نام‌آشنای هایما قرار دارد که شاسی‌بلند S7 آن با اقبال خوبی مواجه شده و هایما قصد دارد با مدل S5 جای پای خود در بازار کشور را محکم کند.

چری تیگو 5

هایما S7 توربو
چری تیگو ۵ که تأکید زیادی روی گارانتی ۵ ساله خود دارد پیشرانه‌ای ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری داشته و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. در طرف دیگر هایما S7 قرار دارد که قلب تپنده ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری آن با تکیه بر توربو خروجی ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری را ارائه می‌کند. اگرچه S7 با پیشرانه‌ای کم‌حجم‌تر قدرت بیشتری داشته اما باید حواستان به بنزین نه چندان با کیفیت و کیفیت توربوی این خودرو نیز باشد.

چری تیگو 5

هایما S7 توربو
با وزن بیشتر از ۱.۵ تن و پیشرانه‌ای نه چندان پرقدرت نباید انتظار شتاب بالایی از تیگو ۵ را داشته باشید. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو حدود ۱۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. رقیب این خودرو یعنی هایما S7 پرشتاب‌تر بوده و در ۱۱.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سقف سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

چری تیگو 5

هایما S7 توربو
به نظر نمی‌رسد هر دو خودرو در بحث مصرف سوخت درخشش چندانی داشته باشند. مصرف تیگو ۵ برابر با ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده درحالی‌که هایما S7 مصرف ۹.۶ لیتری دارد. البته در دنیای واقعی مصرف خودروها بیشتر از این میزان خواهد بود.

نهایتاً به بحث قیمت‌گذاری می‌رسیم. چری تیگو ۵ اخیراً چند میلیونی گران‌تر شده و بهای آن هم‌اکنون حدود ۸۰۰ میلیون تومان می‌باشد. در طرف دیگر قیمت هایما S7 با برچسب قیمت ۹۰۰ میلیون تومانی در بازار آزاد معامله می‌شود. هر دو خودروی هایما S7 و تیگو ۵ توسط شرکت‌های مادر تغییر و یا فیس‌لیفت کرده اند اما متاسفانه هنوز خبری از مدل‌های جدید آنها در بازار ایران نیست.

خب نظر شما چیست؟ کدام‌یک از این دو خودرو را انتخاب می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مقایسه مشخصات فنی

هایما S7 توربو

چری تیگو ۵

موتور

 ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو ۴ سیلندر ۲ لیتری
قدرت  ۱۷۰

 ۱۳۹

گشتاور

 ۲۳۰ ۱۸۲
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک

۷ سرعته اتوماتیک CVT

طول

 ۴۵۳۰  ۴۵۰۶
عرض  ۱۸۳۰

 ۱۸۴۱

ارتفاع

 ۱۷۳۰  ۱۷۴۰
فاصله بین دو محور  ۲۶۱۹

 ۲۶۱۰

وزن

 ۱۵۴۵  ۱۵۳۷
مصرف سوخت ۹.۶

۸.۴

حجم صندوق بار

 ۴۰۰  ۳۷۰
شتاب صفر تا صد حدود ۱۱.۵ ثانیه

حدود ۱۴ ثانیه

حداکثر سرعت

 ۱۷۰ ۱۷۵
قیمت حدود ۹۶

۱۰۷ فول/۱۰۲ نیمه‌فول

 

[polldaddy poll=9941220]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. تورج

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (53 ديدگاه)

    درسته که تو بازار غیر از گزینه چینی چیز دیگه ای پیدا نمیشه (البته با این دامنه قیمت و نه فقط برای بازار ماشین)، اما به نظرم تسلیم شدن در برابر وضع موجود هم راضی کننده نیست. حداقل نمی تونم قبول کنم به کمک سایت هایی مثل پدال وانمود بشه که همه چی آرومه! یکی از دوستان نوشته بود که “آقا نخون”، حرفش درسته اما منم می گم برادر من جنس چینی نخر.
    من تو طرز فکر دوستانی که ماشین های چینی رو تبلیغ می کنند موندم. ناسلامتی یه زمانی تو این خیابونا شورولت مونت کارلو دیده بودیم.

    موافقم 5
    مخالفم 3
  2. حسن

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    اگه بگیم خدا بیامرزه اونی که شورولت وارد کرد به نظرت همین پدال چاپش میکنه. شما اگه ایران زندگی میکنی میشه یک مورد از شرایطی که به مردم تحمیل شد و بعد تونستن تغییرش بدن را بنویسی تا همه همون رویه را پیش بگیرن تا مساله حل بشه. اتفاقا خیلی از کسانی که چینی میخرن اون زمان تو خانوادشون از بنز معماری بوده تا لندروور و جیپ شکاری . هیچی اروم نیست ولی جبر روزگاره گذشته ها گذشته نمیشه با انکار زندگی کرد ایران امروز اینجوریه به لطف بعضی ها که با لکسوس ال ایکس با سرعت فرمول یک تصادف میکنن و هیچیشون نمیشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. تورج

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (53 ديدگاه)

      حسن آقا، فرمایش شما کاملا درسته، خدا رحمتش کنه.
      مثل همون کمپین نخریدن ماشین،
      از ماست که برماست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. آرش اشتهاردی

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من تیگو بهتره چون خدمات خوبی داره

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. محمد

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خودرو نه چندان آشنای هایما؟؟
    هایما یکی از برندهای فاو محسوب میشه فاو دومین خودروساز بزرگ چین هست پس هایما نمی تونه برند گمنامی باشه
    هایما و بسترن زیر مجموعه فاو هستند
    مثل خودروسازان معتبر دنیا که برخی از آنها زیر مجموعه دارند
    مثلا محصولات لوکس تویوتا با برند لکسس عرضه میشن البته با چینی ها قابل قیاس نیستند

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. علی

    ۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به این موضوع توجه نشده که شما باخرید خودروهای اروپایی وکره ای و غیره حدود سه برابر قیمت واقعی أن پول می‌دهید، مثلآ اگه قیمت بازار جهانی این خودرو ها 100 ملیون تومان باشد، شما باید 300 ملیون پول بدهید،یعنی 200 درصد از شما پول اضافه گرفته میشود.
    اما در مورد شاسی بلند های چینی اگه قیمت جهانی آنها 70 میلیون تومان باشد شما حداکثر 107 ملیون می‌دهید، یعنی حدود 50 درصد اضافه می‌دهید، 50 درصد کجا 200 درصد کجا؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Kingstone

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا مخالفم . یه سر به سایت فروش اینترنتی بازار چین بزن . امروز ک با دلار ۱۱۴۰۰ جک اس ۳ تو چین ۱۱۷ میلیون قیمتشه اینجا ۲۱۰ میلیون قیمتشه ک اونم یعنی منتاژه و خریدعمده هست و باید از قیمت تک فروشی کمتر در بیاد . برید تو سایتهای کشورهای مختلف تا ببینید عمرمون ک خدا بهمون هدیه داده چطور داره به یغماااااااااا میره…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مجید

    ۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام خدمت همه دوستان .
    اول که از نویسنده محترم ایراد بگیریم که اطلاعاتون رو در باب هایما ویرایش و بروز رسانی کنین . چوان هایما توربو در دور 1800 بالاترین مقدار قدرت رو در اختیار موتور میزاره – اسب بخار و گشتاورش 184 و 240 نیوتن متر هست . حداکثر سرعت هایما توربو 210 الی 220 کیلیومتر هست نه 170 کیلومتر – از نظر آپشن این خودرو فول هست که مالک این برند فقط اتو پارک و ترمز دستی برقی اگر آبشن محسوب بشه رو نزاشته وگرنه تا دلتون بخواد آپشن های کاربردی برای این ماشین گزاشته شده خدمات پس از فروش بعلت حضور کارشناسان چینی شرکت هایما چین در ایران تا الان خوب بوده و در جریان باشیم که این خودرو در 22 بهمن امسال اولین سالگرد فروش خودش رو تجربه میکنه ( تازه یکساله شده ) از نظر شتاب و قدرت عرض میکنم که با بنزین سوپر و روعن 5W30 و شمع سوزنی ایریدیوم از 7/5 الی 9 ثانیه بسته به شرایط ارتفاع از سطح دریا شتاب داره وبا بنزین معمولی و شمع فابریک و روغن 10W40 ک خود شرکت میریزه از 8/5 الی 9/5 شتابش هست که بازم در شرایط ارتفاع از سطح دریا در نظر بگیرید . در این خودرو چیزی به نام لگ توربو و گیربگس کند و خنگ خبری نیست بلکه برعکس چنان کیفیت بالا و هماهنگی عالی برای موتور ایجاد میکنه که شما نه تقه گیربگس رو دارین نه صدای موتور در داخل کابین . ناگفته نمونه کم و کاستی های هم بوده که بیشترش مربوط به طرف ایرانی این خودرو ینی ایرانخودرو هست که کیفیت پایین در برخی موارد مثه ریگلاژ ناصحیح درب و … ازشون دیده شده . ممنون از حوصله تون ( کلیپ های شتاب و سرعت و درک بطور کامل در آپارات گزاشتم و قابل رویته )

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه جوری تعریف کردی یه لحظه فکر کردم دارم مشخصات لندکروزو میخونم ?

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Saeed moghaddam

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دقیقا و کاملا داره درست میگه دوست عزیز. تا خودت نشینی پشت ی گونش متوجه نمیشی

        موافقم 2
        مخالفم 1
  7. shahab

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    100 میلیون میخوای بدین سوار این ماشین چینی ها بشید یخورده بگذار روش رنو کپچر یا پژو 2008 سوار بشو عقلا اصالت داره و دست دومش زیاد افت قیمت پیدا نمیکنه ، البته این نظر منه شما مختارید

    موافقم 0
    مخالفم 5
    1. ایهان

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اول 2008رو برو ببین بعد بیا با خایما مقایسه کن یه ماشین کوچولو و مزخرف در ابعاد همون 206خودمون که شبیه شاسیش کردن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. سهراب

    ۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیوانه شدیم رفت نخند ههههه آ هه از بس تحقیق کردم یکی می گه موتور توربو بعد یه مدت خراب میشه درست نمیشه دیگری میگه نه خوبه فقط و… خلاصه نمیدونم این صد تومنی که میخواهم هزینه کنم چی بخرم که بعد از خرید نگو یم ای دابیداد پولم به فنا رفت خودمم ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعیت اینه که خیلی ها دوست دارند ماشین های suvشهری را دوست دارند.(میگم شهری چونکه همین ماشین های suv در نوع دو دیفرانسیل مثل گرند ویتارا نیز تولید میشود و بارتوجه به قابلیت آفرودی و چند منظوره بودن طرفدارهای زیادی هم دارند ).اما حالا بحث سر اینه که بین این دو تا suv شهری کدوم یک را بخریم .پیروز این رقابت بی چون و چرا هایما خواهد بود زیرا به توربو شارژ که اتفاقا شتاب خوبی به ماشین میده مجهزه و دیگه فرمان برقی که بازم هایما داره و تیگو ۵ نداره و سوم شبکه گسترده خدمات ایران خودرو و قیمت مناسب تر هایما نسبت به تیگو ۵ از جمله دلایل خوب خرید این ماشین هستن.در نهایت انتخاب یه سلیقه شما بستگی داره.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. امین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من تیگو ۵ دارم خیلی هم راضی هستم
    گیربکس فوق العاده نرم و عالی و هندلیگ واقعا خوب از مزیتای این ماشین هست
    ظاهر بیرونی و درونی لوکس تری نسبت ب هایما داره ولی صدای موتورش تو کابین شنیده میشه ک این ایرادش هست
    درکل اگه دنبال گاز دادن ب ماشین هستین هایما منلسب تره ولی اگه ی ماشین راحت و شیک‌ میخواین برای زیر پا من تیگو رو پیشنهاد میکنم
    من واقعا راضیم
    بازم ماشین کاملا سلیقه ای هست

    موافقم 8
    مخالفم 4
  11. محمد

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ی چیزی ک برام ثابت شده اینه ک هیچ تاکید میکنم هیچو وقت به رسانه ها اعتماد نکنید !!! خوبه برای اطلاع گرفتن ازشون ولی برای اینکه کاملا به نتیجه درست و مطلوب برسید حتما از دارنگان خودرو سوال کنید !!! …. من یک ساله توربو دارم …شتابش 95 هست ن 11.5 …خودمم تاحالا باهاش 180 پر کردم …. تو گروهشم کلیپ گذاشتن ک 220 تا رفته …همین دو موردو گفتم ک بدونید چه چیز های دیگه ای در مورد این ماشین میتونه اشتباه باشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. M

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به مشکل اکتان بنزین توی ایران و استعلام بالای موتورهای توربو با بنزین اکتان پایین،به نظر میرسه تیگو انتخاب معقولی باشه نسبت به هایما
    نه اینکه هایما ایرادی داشته باشه
    شرایط و کیفیت فعلی بنزین ، به نحوی هست که من به شخصه اگر قرار باشه بین این دو انتخابی داشته باشم ، تیگو رو انتخاب میکنم
    اگه نه هیچکی از شتاب و قدرت بالای موتور بدش نمیاد و همه دوست دارن ماشینی سوار باشن که همیشه و در برابر ماشینهای دیگه از نظر قابلیتهای مختلف ، حرفی برای گفتن داشته باشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. mehdi

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من مدتی است که تیگو5 را خریدم واستفاده میکنم شاید شتاب اولیه کمی داشته باشه ولی خدایش هندلینگش حرف نداره وحس خیلی خوبی به ادم میده .درمدل فولش امکاناتش عالیه بنده قبلا النترا داشتم ولی انصافا از تیگو راضی تر هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. ارین

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظرات فرق داره ولی من دو تاشون رو داشتم تیگو قرصتر وماشینتره وسواری بهتری میده .بنزینهای بی کیفیت در ایران قاتل موتور تور بو هستند

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. Ali

    ۲ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما وقتی که کیا اسپورتیج ۱۷۰میلیون بود ۳۰۰میلیوت جمع کردی ول هرچی من گفتم بخریم خوانواده گفتن نه برای همین باش یه ملک خریدیم الان به اشتباهمون پی بردی ولی الان که قیمت کردیم دیدیم اسپورتیج ۷۰۰میلیون شده الان هم یه هایما s7توربو خریدیم موتورش خیلی از تیگو بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. elya

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پشمام یعنی حجم صندوقشون از لیفان x60 با 405 لیتر فضا کمتره پس چرا من احساس میکنم مال هایما بزرگ تر از ایکس شسته

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. علیرضا

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط ال90
    تو ایران باید سوار شد
    محکم کم مصرف پرشتاب

    موافقم 0
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا