خودروهای چینی

نقد و بررسی خودروی گریت وال ولکس سی30

دیوار بزرگ! ترجمه‌ای تحت‌اللفظی از گریت‌وال، هفتمین خودروساز بزرگ سرزمین اژدها! خودروسازی که گرچه نتوانسته در کشورمان جایگاه خوبی نسبت به هم‌وطنانش پیدا کند اما الحق والانصاف کیفیتی درخور توجه دارد. این خودروساز فعالیت خود را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و اکنون از صادرکنندگان بزرگ خودروسازی چین محسوب می‌شود.

Great Wall Voleex C30
Great Wall Voleex C30
کپی‌برداری؛ انگی که به همهٔ خودروسازان چینی زده می‌شود و همه سعی دارند که این مسئله را به‌عنوان نقطه ضعف خودروسازان چین مطرح کنند. و از سوی دیگر چینی‌ها نیز رفته‌رفته از تقلید فاصله گرفته و حتی در برخی شرکت‌ها همانند جیلی دارای هویت و زبان طراحی نسبی شده‌اند.

Great Wall Voleex C30
گریت وال تاکنون چهار بار محکوم به پرداخت جریمه به شرکت‌های تویوتا-نیسان و فیات شده که این مسئله خود ۲ جنبه دارد:
اول اینکه چه شرکت حقیری است که کپی‌برداری می‌کند!
اما نکته دوم که اتفاقاً مهم‌تر هم هست این است که وقتی محکوم به پرداخت جریمه شده یعنی شبیه‌سازی مدل‌های کمپانی‌های بزرگ توسط گریت وال احراز شده پس یعنی شما می‌توانید یک تویوتا داشته باشید با قیمتی کمتر و تنها با برندی ضعیف‌تر! یا مثلاً فیات با برند چینی برانید!
اتفاقی که در مورد کمپانی‌های سامسونگ و اپل هم افتاد! و بعد از محکوم شدن سامسونگ به کپی‌برداری فروشش بیشتر شد!

Great Wall Voleex C30
Great Wall Voleex C30
بگذریم. مقدمه ای کوتاه از این کمپانی را شرح دادیم تا برسیم به نقد خودروی گریت وال ولکس؛
خودرویی که هیچ‌گاه به شهرت برادر ناتنی‌اش یعنی جک جی ۵ نرسید اما این عدم موفقیتش در بازار هیچ چیز از ارزش‌هایش کم نمی‌کند!
در این مقاله قصد دارم تا تجربه رانندگی و تست این خودرو را در اختیارتان بگذارم؛

خب ابتدا طراحی، فارغ از اینکه زیبایی یک امر سلیقه ایست اما اصولی دارد. ولکس از نمای جانبی نمایی ساده و به‌اصطلاح محافظه‌کارانه ای دارد که البته موجب می‌شود که به این زودی‌ها خسته‌کننده نشود. یک خط از چراغ عقب کشیده شده که تا گلگیر جلو ادامه یافته و در قسمت پایین درها هم یک خط به‌موازات خط بالا کشیده شده که تا چرخ جلو حرکت کرده. اما سایز بزرگ درها باعث شده که حس بهتری به بیننده القا شود درحالی‌که هیچ‌گونه هیجانی در آن دیده نمی‌شود. در نمای جانبی نکته ای که عموماً در خودروهای چینی به چشم می‌آید و حسابی هم توی ذوق می‌زند سایز کوچک رینگ و لاستیک است. البته کم‌کم داریم به این اتفاق عادت می‌کنیم اما همین مسئله می‌تواند تأثیر بسزایی در زیبایی داشته باشد فارغ از مسائل فنی از قبیل هندلینگ و سواری و…

گریت وال ولکس C30
گریت وال ولکس C30
در نمای جلویی خودرو اوضاع بهتر می‌شود. چراغ‌های بیضی‌شکل که ما را به یاد کلاس بی مرسدس بنز می‌اندازد در دو طرف جلوپنجره با خطوط افقی قرار دارند که روکش کرومی آن کمک شایانی به زیبایی جلوی خودرو کرده است. در سپر جلو هم دو مه شکن گرد در فضای ذوزنقه ای شکل قرار گرفته که اگرچه به‌تنهایی شکیل است اما همخوانی با فرم چراغ‌ها ندارد.

Great Wall Voleex C30
و اما نمای عقب! کپی غیراصولی و غیرحرفه‌ای از کیا اپتیما ۲۰۱۰! لبه‌های تیز و عرض زیاد چراغ که موجب پهن شدن آن شده همه و همه سعی داشته تا نمای عقب ولکس را از محکوم شدن به کپی‌برداری از اپتیما تبرئه کند. اما به نظر می‌رسد موفق نشده‌اند!

از بخش ظاهری بگذریم…

ریموت کنترل خودرو را برداشته و به سمت خودرو می‌رویم. ایموبلایزر سایلنت است؟!! متوجه شدیم که نه؛ کلاً صدا ندارد! پس زین پس بجای واژه غریب و نامأنوس ایموبلایزر در ولکس از قفل مرکزی با برد بلند استفاده می‌کنیم! این مسئله نقطه‌ضعفی بس عجیب بود. بگذریم.

وارد خودرو شدیم طراحی داشبورد کاملاً هماهنگ و منظم بود. همه چیز سر جای خود. صفحه کیلومتر متشکل از ۲ دایره که ما را به یاد پیکان اونجر می‌انداخت! فرمان سه شاخه با کلید کنترل سیستم صوتی و دور فرمان چرمی کیفیت خوبی داشت هرچند که پیش‌بینی می‌شود که قسمت نقره‌ای‌رنگ فرمان رنگش برود!(همانند تویوتا کمری)

سیستم صوتی متشکل از شش بلندگو کیفیت مطلوبی داشت و کاملاً راضی‌کننده بود. این در حالی است که ما در زمانه ای هستیم که حتی در خودروهای صفر همان ضبط بی‌کیفیتش را هم از ما دریغ می‌کنند!

در قسمت بالای سیستم صوتی محفظه ای بود برای نگهداری هیچ جیز! درواقع بلااستفاده بود که البته کاشف به عمل آمد محل قرارگیری نویگیشن خودروست که شرکت راین خودرو با مبلغ ۱.۵ میلیون تومان اقدام به نصب آن می‌کند. این یعنی شما نمی‌دانید که می‌توانید شخصاً با هفتصد هزار تومان یکی از باکیفیت‌ترین نویگیشن ها را روی ماشینتان نصب کنید!!

ترکیب رنگ داشبورد چشم‌نواز بود اما در کیفیت رنگ قسمت‌های مختلف داشبورد کاملاً دو دل بودیم (همانند فرمان) به نحوی که همه ما انتظار آن را داشتیم که رنگ قسمت‌های نقره ای رنگش برود. کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد کاملاً متوسط بود. یعنی از پراید بهتر بود ولی به پژو ۴۰۵ های سابق (!) نمی‌رسید. اما کیفیت مونتاژ مناسب بود و به نظر بعید بود که به این زودی‌ها به سر و صدا بیفتد. بهر حال پرستوی آبی ارگ پیش از این تجربه مونتاژ هیوندای ورنا و آوانته معروف را داشته که حسابی موفق بوده‌اند.

صندلی‌ها راحت بودند و کیفیت روکش چرمی آن قابل قبول بود. خصوصاً در مقایسه با جک جی ۵. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب کاملاً مناسب بود و از این حیث خودرویی مناسب برای خانواده‌هاست. خاصه اینکه صندوق عقبی با گنجایش ۵۱۰ لیتر دارد.

یک سانروف ساده هم روی این خودرو نصب است که برای این بازه قیمتی در ایران آپشن فوق‌العاده‌ای است!

سوییچ را چرخانده و استارت می‌زنیم. نکتهٔ جالب این بود که تا پای شما روی کلاچ نباشد خودرو استارت نمی‌خورد. موتور ۱.۵ لیتری آن به حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی و حداکثر قدرت ۱۰۴ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۳۸ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه بدون لرزش روشن شد. موتور کاملاً نرم و بی‌صدا کار می‌کرد و عایق‌بندی اتاق هم مناسب به نظر می‌رسید. عملکرد گیربکس بسیار نرم و روان بود و ما خیلی زود با آن دوست شدیم!

در شروع حرکت خودرو کمی کند عمل کرد و به نظرمان آمد که این اتاق برای این موتور زیادی سنگین است. اما شتاب ثانویه راضی‌کننده بود و فهمیدیم که عدد ۱۱.۳ ثانیه برای ۰-۱۰۰ این خودرو طبق اعلام سازنده پر بیراه نبوده. مصرف خودرو بسیار کم بود و ما برای هر ۱۰۰ کیلومتر به عدد ۷ لیتر در شهر رسیدیم.

voleex c30 dashboard
voleex c30 dashboard
کشش دنده ۳ مناسب و سرعت‌گیری خودرو سریع (در حد خودش و با توجه به کلاس خودرو و رقبا) بود. در دورهای بالا صدای موتور اندکی به گوش می‌رسید که آزاردهنده نبود. سیستم ترمز خودرو عملکرد مناسبی داشت اما بی‌نظیر نبود. به طوری که برای ایستادن کامل خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۳۶ متر مسیر را پیمودیم. اما با همین حال هم از بسیاری از هم‌رده‌های ایرانی‌اش قدرتمندتر بود. ای‌بی‌اس و ای‌بی‌دی کاملاً به وظایف خود آشنا بودند و حضورشان محسوس بود. هندلینگ خودرو با توجه به ابعاد خودرو معمولی بود و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان برچسب خیلی خوب را روی آن چسباند. اما فرمان همانند دیگر چینی‌ها بسیار نرم و روان عمل می‌کرد که این گزینه می‌تواند امتیازی مثبت برای رانندگی در شهر باشد. در شتاب گیری خودرو، ما چند بار این کار را کردیم و به میانگین ۱۲.۵ ثانیه برای حرکت از سکون رسیدیم که با توجه به ارتفاع تهران از سطح دریا عددی معقول و قابل قبول است. سیستم تهویه مطبوع خودرو به‌صورت اتوماتیک کنترل می‌شود اما خبری از تهویه دوگانه یا اکسیژن ساز در آن نبود!

Great Wall Voleex C30
امکانات رفاهی در سطح متوسطی است و برای این بازه قیمتی مناسب است. خدمات پس از فروش به گفته عاملان فروش در سطح نمایندگی‌های خودروسازان راین و آسان موتور (هیوندای) انجام می‌پذیرد که در این صورت با توجه به شعب متعدد این شرکت‌ها می‌توان روی خدمات مناسب آن حساب کرد.

Great Wall Voleex C30
در نهایت می‌رسیم به جمع‌بندی. نکته مهم در خرید هر وسیله‌ای این است که شما آن چیزی را بخرید که خودتان دوست دارید. البته با نیم‌نگاهی به تجربه دیگران. چون در ایران تجربه با آن چیزی که روی کاغذ است زمین تا آسمان متفاوت است!

Great Wall Voleex C30 seat
Great Wall Voleex C30
گریت‌وال ولکس خودرویی با طراحی خوب و عملکرد فنی مناسب است که مناسب برای خانواده‌های کم‌جمعیت است. خودرویی کم استهلاک و کم‌مصرف که می‌تواند در درازمدت همراهتان باشد.

ولکس C30 سدان
ولکس C30 سدان
پس اگر با چینی بودنش مشکلی ندارید و طراحی آن را می‌پسندید ولکس برای کارهای روزمره با توجه به مصرف کم و همین‌طور برای سفر با توجه به ابعاد و حجم صندوق عقب گزینه مناسبی است.

ولکس C30 سدان
ولکس C30 سدان
GREATWALL VOLEEX C30

۱۴۹۷ سی‌سی حجم موتور GW4G15 نوع موتور
۱۶ تعداد سوپاپ ۶۰۰۰/۱۰۴ قدرت موتور (اسب‌بخار/دور در دقیقه)
۶.۹ (در شرایط استاندارد) مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) ۱/۱:۱۰.۵ نسبت تراکم
۴۰ لیتر حجم مخزن سوخت ۴۲۰۰/۱۳۸ حداکثر گشتاور (نیوتون متر/دور در دقیقه)
۴۴۵۲ میلی‌متر طول خودرو انژکتوری چندنقطه‌ای سیستم سوخت‌رسانی
۱۷۰۵ میلی‌متر عرض خودرو ۵ دنده معمولی سیستم انتقال قدرت
۱۴۸۰ میلی‌متر ارتفاع خودرو ۵۱۰ لیتر حجم صندوق عقب
۶۵/۱۸۵R15 مشخصات تایر

نویسنده: محمدحسین م.
دانشجوی مهندسی متالورژی دانشگاه علم و صنعت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۹۰ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من واقعا ازش راضیم.فقط تنها مشکلی که داره اینه که وقتی لاستیک سمت راننده تو یه دست انداز خشک میفته یه صدای تقه زیر فرمون میاد که خیلی رو اعصابه.کسی می تونه راهنماییم کنه؟ممکنه از تلسکوپی فرمون باشه؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. میثم

      ۲۸ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام این عیب مربوط به طبق سیستم تعلیق خودرو هست با تعویض بوش طبق مشکل حل میشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام روز بخیر منم ولکس دنده ای دارم ازش واقعا راضیم.ماشین منم دقیقا همین صدا را میده جای نبوده که دیگه نبرمش نمایندگیم بردم گفت مال جعبه فرمونه ولی فکر نکنم خلاصه خیلی رو اعصابه اگه راه حلی پیدا کردی به منم لطفا بگو ممنون از لطفت

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ariash

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز احتمالا برای کمک فنر یا جلوبندیتونه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. امید

    ۲۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من دو سال هست که این ماشین رو سوارم
    نسبت به قیمت واقعا عالیه یه ماشین نرم کم مصرف کم استهلاک با آپشنهای خوب . مخصوصا اگر سیستم تصویری فابریک هم نصب بشه دیگه چیزی کم نداره در مورد صدای ذکر شده به دوستان بگم که مال فرمون تلسکوپی هست که بعد از مدتی کمتر میشه و در کل ماشین خوبیه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  4. الهام

    ۲۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام منم وقتی تو این ماشین نشستم خیلی از نرم بودنش و صدای کم موتورخوشم اومد ،همچنین از ظرفیت داخل اتاق که خیلی خوب و بزرگ بود پس چرا خرید و فروشش انقدر بد و ضعیفه نسبت به قیمتش واقعا صدتای ماشینای ایرانی هست ولی هرجا رفتیم همه از خرید و فروشش مینالیدن…

    موافقم 7
    مخالفم 0
  5. بهنام

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من حدود یک ساله که یه ولکس مدل 93 خریدم. ماشین زیبا و راحت و آپشن داری هست اما در این مدت یه سری ضعف ها ونواقصی در اون مشاهده کردم ازقبیل شتاب اولیه کم .مصرف بالا .صدای موتور داخل کابین در سرعت های بالا. و…… نمیدونم ماشینو دست کی بدم که بتونه این موارد را درست و اصولی برطرف کنه و آیا اصلا قابل برطرف شدن هست یا نه .از طرفی کمبود قطعات و ضعف خدمات فنی هم مزید بر علته

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. azim

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز لطف کنید از بنزین سوپر استفاده کنید قعطات تو اینترت سرچ کنید همه لوازم موجود دارن قیمتشون هم مناسبه هرکجای ایران باشه میفرستن صدای کابین اونجوری که شما میفرمایید داخل نمیاد حتما فیلتر هواشو چک کنید اگه خوب جاش نیوفته صدای بیشتری موقع گاز دادن داخل کابین میاد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من می خوام این ماشینوبخرم اگه ماشین خوبیه من بخرم لطفا جواب بدین

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. مهدی

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان من 2 سال هست که ولکس دنده ای دارم تا الان مشکلی نداشته فقط یدس شمع عوض کردم.اما یه چند وقتی هست جلوی ماشین موقع دور زدن یا توی دس انداز یه صدای تغه ای میاد خیلی رو اعصابه هرجاهم بردمش متوجه نشدن.از دوستان کسی اگه اطلاعی داره ممنون میشم راهنمای کنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. guguli

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مشکل از سر شفت هاشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  8. حسین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من میخوام ولکس c30 بخرم فقط اونایی که دارن بی زحمت بگن تعویض روغن و تعمیراتش کجا انجام میشه؟ ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. علی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من الان نزدیک 5سال ماشین دارم. مدل 92. باهاش 114000 کیلومتر رفتم. تنها خرجی ک کردم ب ماشین. ی بار لنت جلو عوض کردم ک اونم تازه هنوز گوشت داشت فقط چون سوت میکشید. فقط بنزین و روغن. ماشین کم اصطحلاک و نرم. قبلش زانتیا و پارس ورنا خانواده پژو داشتم.راضی کنندس سواریش و کم خرجیش.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. رضا

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من مدل نود و سه دارم تا الان که سال نود و هشت هست حتی لنتش هم عوض نکردم.تنها خرجی که داشته تیغه برف پاکن بوده.خدا را شکر پاش هم به تعمیرگاه باز نشده

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. اسدی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام تسمه تایم داره تعویض کنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. فتحی

      ۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام اقای اسدی
      تسمه تایم هم نداره سیستم زنجیریه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان وقت همگی بخیرچند روزه میخام یه ماشین سدان خوب با توجه به شرایط مالیم بخرم امروز متوجه ولکس شدم بنظر میرسه ماشین خوبی باشه میخاستم دوستان اگر راهنمایی یا نقطه نظری دارن ارائه بدن استفاده میکنیم ضمن اینکه میخاستم بدونم موتور ماشین واقعا میتسوبیشیه و آیا قطعات ولوازم وموتور وگیربکس بهدسهولت در دسترس هست یا نه ؟ممنونم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. اسماعیل صلاحی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوست عزیز اون صدای تغ که میگی اگر فرمون رو کامل می چرخونی صداش در میاد از جعبه فرمونته که مویه کرده یا اینکه شکسته من چنین مشکلی خوردم بردم جعبه فرمونو عوض کردم

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا