خودروهای چینی

پراید چینی، محصول جیلی!

سام کاویانی: به گوش اغلب ما ایرانیان، شاید “پراید” یکی از آشناترین و به‌زعم برخی گیراترین نام از یک خودرو طی چند دهه اخیر باشد. اما پراید (PRIDE) که در زبان انگلیسی واژه غرور را معنا می‌دهد نامی نیست که تنها مختص به این محصول از رده خارج کیا و البته کنونی سایپا باشد، بلکه گویا آوازه این نام سال‌ها پیش به چین هم رسیده بود و شرکت جیلی به مدت نه‌چندان طولانی نخستین مدل سواری خود را با همین نام در برخی از نقاط عالم می‌فروخت. خودرویی که تنها در نام و عنوان با پراید وطنی‌مان مشابهت داشت و در ظاهر بسی از آن متفاوت بود.


پراید (PRIDE) ظاهراً نام نخستین محصول از شرکت جیلی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی پا به عرصه وجود نهاد؛ خودرویی که در بازار چین با نام جیلی HQ و در روسیه با نام جیلی HS فروخته می‌شد و در اصل، بر روی پلت فرم خودروی ژاپنی دایهاتسو چاراد (CHARADE) تکوین و توسعه یافته بود. این خودرو اساساً از دو پیشرانه متفاوت ازجمله ۳ سیلندر یک لیتری ساخت دایهاتسو و همچنین چهار سیلندر خطی ۱.۳ لیتری ساخت تویوتا نیرو می‌گرفت که این دو پیشرانه به ترتیب توانی معادل ۵۲ و ۸۶ اسب بخار را با مدد از دو گیربکس ۴ و ۵ سرعته دستی به محور جلویی این خودرو انتقال می‌دادند. جیلی پراید در سال ۲۰۰۳ میلادی تحت اصلاح و به‌روزرسانی قرار گرفت و در فرم‌های هاچ‌بک و استیشن واگن تا سال ۲۰۰۷ میلادی در مدار تولید بود. قیمت پایه این خودرو هم در آن دوران حول‌وحوش ۵,۸۰۰ دلار بود. ظاهراً پراید چینی برخلاف همنام ایرانی خود عمری دراز نکرد و با گذشت کمتر از یک دهه از صحنه تولید خارج شد.

یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که در ابتدای دهه هشتاد شمسی این خودرو و چند مدل دیگر از ساخته‌های جیلی در صف ورود به بازار ایران بودند و واردکننده بخش خصوصی قرار بود آنها را به‌صورت انبوه و با قیمتی کمتر از پراید وطنی به مصرف‌کننده داخلی عرضه و در صورت استقبال عمومی، خط تولیدشان را اندکی بعد راه‌اندازی کند که البته در عمل به دلایلی چند این قضیه اتفاق نیفتاد و این مدل ارزان قیمت از جیلی هم پایش هرگز به ایران باز نشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    یه زمانی بود خیلی ها راضی بودن از ماشین های داخلی
    اون زمانی رو میگم که دلار 1300 تومن بود
    چرا چون هزینه تعمیر کم بود قیمت کم بود
    حالا چی شده
    فاصه کیفیت ماشین های داخلی با ماشین های خارجی زیاد شده
    قیمت هم از درامد عموم بالا تر رفته دو تا لامپ ماشین قیمش شده قیمت لاستیک اون زمان
    حالا همه دارن ناله میکنن
    میدونید دلیلش چیه اون زمانی که داشتن تعرفه میزاشتن رو ماشین خارجی و بازار انحصاری میکردن کجا بودید مردم اون موقع باید اعتراض میکردین نه الان
    انحصار یعنی فساد وسلام

    موافقم 9
    مخالفم 2
  2. محمود

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (251 ديدگاه)

    صد درصد ایمنی و دوامش از پراید تولید داخل بهتره.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. حسین وی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    تو خوده چینم این فرغونو انداختن دور بعد 10 سال بعد ما بعد 30 سال داریم فیس لیفتش میکنیم???

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دقیقا!!!
      جیلی در عرض ۲۰ سال از پراید رسیده به خرید سهام بنز و ولوو و تاسیس برند لینک اند کو که پرسروصداترین برند چینی در بازار بین المللیه این روزا
      ما هم از تولید پراید رسیدیم به ساینا که همون پراید میموند سنگینتر بود!!!

      موافقم 4
      مخالفم 1
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    ???
    تمام اون جیلی هایی که در ایران فروش رفتن ، رفتن زیر سئوال .
    جیلی خیلی باحالی?

    موافقم 0
    مخالفم 3
  5. فرامرز

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    چین همون ۲۰ سال پیش هم از الآن ما جلوتر بوده. طراحی داشبورد و فرمون همین آخری از محصولات الآن سایپا بهتره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    پلتفرمش طبق متن با پراید متفاوته!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    محصولات الان جیلی رو نگاه کنید :)
    من کاری ندارم کپی یا هر چیز دیگه ای ولی اساسا اگر سایپا خودروهایی در سطح الان جیلی تولید می کرد وضع خودروسازی ما این بود ؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. مهدی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آقا من ی درخواستی دارم از شما.ببینید کدوم کشورای دیگه ای مثل ما هنوز دارن خودروهای قدیمی تولید میکنن.ببینیم ما بیچاره تریم یا اونا.بعد مقالشو ب صورت ی پست تو پدال منتشر کنید.با تشکر.ممنون از آقای کاویانی

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      سلام
      دوست عزیز،تولید این خودرو از سال 2007 میلادی (12 سال) پیش متوقف شده است.هدف از نشر این متن هم تنها آشنایی شما خوانندگان محترم با تولید خودرویی همنام پراید در سال های دور در چین بود و نه چیزی بیشتر.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. مهدی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    من سوار بیشتر خودروهای چینی نشدم اما سه مدل جک s5 و j5 و x33 که شدم بخوام صادق باشم پراید ایرانیزه شده رو بدون شک ترجیح میدم بهشون چون به شدت تو زیربندی ضعف دارن و رفتار تعلیق و شاسی تو دست انداز ها با فرقون فرق زیادی نداره. بیشتر یه پکیج بی کیفیت امکانات و ظاهر چیپ هستن

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. نیما

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اچ سی کراس داشتم تعلیقش عالی بود

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. حمیدرضا

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یادمه چند مدل سدانش اومد که اون زمان وقتی با 405 و سمند مقایسه میشد خیلی ضعیف تر بود ولی الان جیلی کجا و ما کجا همون زمان اگر درست بازار یابی میشد و با قیمت مناسب وارد می شد می تونست به علت ارزون تر بودن برا خودش بازار بزرگی رو بدست بیاره

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا