چریخودروهای چینیهفته نامه

نگاهی به چری تیگو 3X مهمان آیندهٔ بازار خودروی ایران

سری تیگو در سبد محصولات شرکت چینی چری مخصوص کراس‌اوورها است. سری تیگو در سال ۲۰۰۵ با معرفی کراس‌اوور کامپکتی بنام چری تیگو معرفی شد. خودرویی که توسط شرکت مدیران‌خودرو با نام ام‌وی‌ام X33 در کشورمان هم عرضه شد. سپس تیگو در سال ۲۰۱۰ فیس‌لیفت شد که این مدل هم در ایران عرضه گردید. اما در سال ۲۰۱۱ چری کراس‌اوور بزرگ‌تری را با نام تیگو ۵ معرفی کرد و از این تاریخ به بعد نام تیگو برخلاف قبل به سری خودروهای کراس‌اوور چری اختصاص یافت. تیگو ۵ هم در کشورمان عرضه شد اما نه با نام ام‌وی‌ام بلکه با همان نام اصلی چری تیگو ۵. سپس چری در سال ۲۰۱۴ همان تیگوی اولیه را بازهم فیس‌لیفت کرده و آن‌را با نام تیگو ۳ معرفی کرد. خودرویی که به‌تازگی به ایران هم راه پیدا کرده است. امسال نیز این شرکت چینی کراس‌اوور دیگری را با نام تیگو ۷ معرفی کرده است تا سبد کراس‌اوورهای خود را متنوع‌تر از قبل کند.

chery_tiggo_3x-01

اما چند ماه پیش خانوادهٔ کراس‌اوورهای سری تیگوی چری شاهد اضافه شدن عضو جدیدی بنام تیگو ۳X بود. این خودرو که در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد، کوچک‌ترین عضو خانوادهٔ تیگو بوده و پایین‌تر از تیگو ۳ یا همان ام‌وی‌ام X33 قرار می‌گیرد. در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه مدیران‌خودرو قصد دارد در آیندهٔ نزدیک تیگو ۳X را هم در ایران عرضه کند؛ بنابراین به این بهانه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این کراس‌اوور کوچک چینی.

chery-3x-10-768x566

چری تیگو ۳X با هدف جذب خریداران جوان خودرو اولی که یکی از داغ‌ترین گروه‌های خریداران است ساخته شده است. ۳X با اوورهانگ‌های بسیار کوتاه جلو و عقب، طراحی زیبایی دارد. پوشش‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ اطراف گلگیرها و زیر رکاب‌ها و سپرها، ریل‌های روی سقف و محافظ‌های نقره‌ای‌رنگ قسمت زیرین سپرها چیزهایی هستند که امروزه در کراس‌اوورها دیده می‌شوند و ۳X هم از آن‌ها برخوردار است؛ اما مشکل همیشگی خودروهای چینی یعنی رینگ‌های کوچک گریبان گیر این کراس‌اوور هم شده‌ است هرچند که طراحی زیبایی دارند.

chery-3x-11

چری هم مانند خودروسازان معتبر دنیا یک زبان طراحی جدید برای خود تدارک دیده که «زندگی در حرکت» نام دارد و هدف آن جذب خریداران جوان است. این زبان طراحی در تیگو ۳X هم بکار رفته است. در قسمت جلویی این خودرو شاهد طراحی مشابه مدل آریزو ۵ هستیم درحالی‌که فرم جلوپنجره و سپر نیز به تیگو ۳ فیس‌لیفت شباهت دارد.

chery-3x-1-768x473

اما در نمای جانبی، تیگو ۳X شباهت فراوانی با هاچ‌بک فالوین یا همان ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد و این شباهت به حدی است که می‌توان تیگو ۳X را در بخش جانبی یک فالوین قدبلند دانست. بااین‌حال چری در این قسمت با ارتفاع بیشتر، رینگ‌های متفاوت، پوشش‌های پلاستیکی و ستون C مشکی‌رنگ سعی کرده ۳X را از فالوین متمایز کند اما کلیت طراحی جانبی آن‌ها کاملاً یکسان است. کراس اوور جدید چری ۴.۲ متر طول، ۱.۷۶ متر عرض و ۱۵.۷ متر طول داشته و فاصلۀ محوری آن هم ۲.۵۵ متر است.

نمای جانبی تیگو 3X کاملاً با هاچ‌بک فالوین یا ام‌وی‌ام 315 یکسان است
نمای جانبی تیگو ۳X کاملاً با هاچ‌بک فالوین یا ام‌وی‌ام ۳۱۵ یکسان است

شباهت با فالوین به نمای عقب ۳X هم کشیده شده است به‌گونه‌ای فرم چراغ‌های عقب شباهت زیادی با فالوین یا ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد؛ اما در بخش عقبی تیگو ۳X با سپر و درِ صندوق متفاوت شاهد طراحی متمایزتری نسبت به نمای جانبی با فالوین هستیم. یک نوار کرومی نیز در سراسر قسمت عقبی خودرو کشیده شده و امتداد آن در داخل چراغ‌های عقب ادامه یافته است اما سر اگزوز کوچک آن بسیار زشت است. در کل چری سعی کرده در تیگو ۳X طراحی اسپرت و جوان سپندی را ارائه کرده و آن‌را با قامت یک کراس‌اوور ترکیب کند که به نظر می‌رسد تا حدودی در این کار موفق بوده است.

chery-3x-9-768x483

طراحی اسپرت و جذاب در قسمت داخلی هم ادامه پیدا کرده است و چری با استفاده از رنگ نارنجی در این بخش سعی در افزایش جذابیت داخلی تیگو ۳X داشته است؛ اما در اینجا یک مشکل وجود دارد. رنگ نارنجی صندلی‌ها و رو دری‌ها با رنگ نارنجی اطراف اهرم تعویض دنده، اطراف دریچه‌های تهویه و کنسول وسط متفاوت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد داخل تیگو ۳X با بی‌دقتی و بی‌حوصلگی طراحی شده باشد. نکتهٔ عجیب‌تر اینکه هیچ اثری از رنگ نارنجی بر روی غربیلک فرمان دیده نمی‌شود و در آن فقط از پلاستیک مشکی‌رنگ استفاده شده است.

chery-3x-3-768x481

صفحه آمپر تیگو ۳X نیز طراحی بسیار زیبایی دارد و یک نمایشگر TFT هم در مرکز آن نصب شده است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز از طریق یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی LCD که در مرکز داشبورد نصب شده است ارائه می‌گردد. اطراف این نمایشگر هم با پلاستیک طرح فیبر کربن احاطه شده است.

چری تیگو ۳X در ابتدا تنها با یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۵ لیتری در دسترس است که ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیرویی که برای کراس‌اووری حتی به کوچکی ۳X هم کافی به نظر نمی‌رسد. این همان موتور مورداستفاده در ام‌وی‌ام ۳۱۵ است. انتقال قدرت این پیشرانه هم توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی یا یک واحد چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ اما خوشبختانه در اوایل سال ۲۰۱۷ یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری توربو با حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت هم برای ۳X ارائه خواهد شد. برای این موتور گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است.

chery-3x-10a-768x482

این خودرو از تاریخ ۱۵ نوامبر امسال یعنی ۲۵ آبان ماه در بازار چین با قیمتی بین ۶۴ هزار تا ۸۰ هزار یوآن معادل ۹۳۰۰ تا ۱۱۶۰۰ دلار عرضه شده است و به نظر می‌رسد با تکیه‌بر قیمت ارزان خود بتواند موفق باشد. چری تیگو ۳X قرار است به‌زودی توسط مدیران خودرو با نام ام‌وی‌ام X22 در کشورمان عرضه گردد و احتمالاً قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت؛ بنابراین X22 می‌تواند رقیب سرسختی برای کراس‌اوورنماهایی چون لیفان X50، دانگ‍فنگ H30 کراس و حتی رنو ساندرو استپ‌وی باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    طراحی جالبی داره بالاخره اون لاستیک زاپاس دهه 80 از پشت چری برداشته شد موتور بغایت ضعیفی داره و چینی ها نمیخوان بعد از گذشت 10 سال بالاخره یک خودوری حداقل متوسط (به استثنای jac s5 و امجی 6 و gs)روانه بازار کنند که حداقل موتور جاندار ی داشته باشه مشتری با چه استدلالی یک ژاپنی و یا کره ای دست دوم با طراحی بهتر و برند قابل اطمینان و شتاب قابل قبول ول کنه و بره سمت چری 76 ملیونی بنام آریزو 5 با 110 اسب اسمی قدرت و اون قطعات گران قیمت و یا تیگو 5 با طراحی نامتقارن و بسیار کم عرض و شتاب تاسف بار مطمئنا این خودور cherry x3 هم با قیمت بالایی عرضه میشه که مثل 550 و آریزو 5 و فالووین 2 (mvm 315) و تیگو محکوم به شکسته
    سری به بازار قطعات بزنید تا ببینید چینی ها قطعاتشون با چه قیمتی فروخته میشه و بازار دست دومشون چطوره تنها حربه چینی ها قیمت کم و ارزانی قطعاتشون بود که با این اوصاف اصلا ارزش خرید ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Abbas

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    باسلام ….متاسفانه باید دلمون خوش باشه به اجناس خوش آب و رنگ ولی بی اصل و نصب چینی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (242 ديدگاه)

      خدا پدر این چینی ها رو بیامرزه اگه اینا در بازار ایران نبودند معلوم نیست ایران خودرو و سایپا الان محصولات بنجل شون رو به چه قیمتی به مردم می دادند حداقل از ترس چینی ها پژو 405 رو 50 میلیون نمی فروشند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON

        ۲ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (213 ديدگاه)

        آقا رضا گل این که چینیها دارن به این قیمت میدن علتش اینه که دولت برای اونها خلاء قیمتی ایجاد کرده
        یعنی خود ***که داره ملت بدبخت رو میچاپه و سوار گرده مردم شده هیچ به رفیق جون جونیش هم گفته شما هم بیاین سوار بشین و از این سفره ای که افتاده نون بخورین چرا چون هر وقت ما با تمام دنیا خواستیم وارد دعوا بشیم و اونها ما رو تحریم کنند شما بشین سوپاپ اطمینان ما برای جلوگیری از قحطی در کشور وگر نه کسی دلش به حال ما نسوخته اتفاقا روی اجناس بقیه کشورها گمرکی بالا میبندن که که خلاء قیمتی برای کشور دوست و برادر و مسلماننننننننننن چین ایجاد بشه
        ماشینهای ساخت داخل تا 45 میلون
        ساخته های چینی 40 تا 80 میلیون ( البته تعدادی هم هستن که بالا تر هست ولی در مجموع این رده قیمتی هست)
        بالای 80 میلون هم برندهای کره و ژاپن و اروپایی ( از پیکانتو و I20 بگیر تا به بالا

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. امیر

          ۳ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (24 ديدگاه)

          واقعا این قیمت پیکانتو تو بازار ایران رو وقتی رئیس شرکت کیا میشنوه چه فکری میکنه؟! الآن کره ای ها، ژاپنی ها و آمریکایی ها یه موتور ببندن رو گاری بفرستن ایران هم، چنان تعرفه ای بهش بسته میشه که خودروی لوکس بحساب بیاد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. YAS

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    این ماشینارو نمیتونم درک کنم.تکلیفشون معلوم نیست.یه مقدار ارتفاع دارن اما کراس اوور نیستن.اونقدری هم کوتاه نیستن که هاچ بک بگیمشون.قابلیت های متدوال کراس اوور و اس یو وی ها رو هم ندارن(قابلیت افرود و فضای زیاد)در کل یه جور پا در هوایین.و متاسفانه در حال زیاد شدن هم هستن.از لیفان ایکس پنجاه بگیر تا ساندرو استیپ وی و این ماشین.تنها مزیت این یک ذره ارتفاع اینه که میتونی ببری مکانیکی و ارتفاعش رو کم کنی تا ماشینت تک و متفاوت باشه(این بند اخر نظر خودم بود و شاید دوستان دلیل این ارتفاع رو بدونن که خوشحال میشم اگر در اختیار بزارن اطلاعاتشون رو)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      کلا ماشین های مسخره ای هستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Kasra

      ۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (202 ديدگاه)

      اینها همون هاچبک های ارتقا یافته هستند و فلسفه طراحیشون اینه که تو جاده های کشورایی مثه ما دووم بیارن شاید توجه نکرده باشید که ٢٠۶ که تو ایران ساخته میشه نسخه کراس از ٢٠۶ فرانسه هست و حدافل ۴-۵ سانت از نمونه استاندارد بلندتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. amin

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    به عنوان یک ایکس 33 سوار باید اینو بگم که از این خوشم نیومد.آدم باید حق رو بگه همیشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. volvo fh

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    صفحه کیلومتر زشتی داره
    از h30کراس خیلی استقبال شده.اگه قیمت گذاری خوبی بشه احتمالا استقبال میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرش

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    تو رنج 40 تومن می ارزه، 50 گرونه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      قیمتش تو چین بین 32 تا 40 ه.
      اینجاس که تا دسته میندازن به مردم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. سارا

    ۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    همون 315 هست با همون موتور و قد بلند تر …
    احتمالآ آخر امسال وانت 315 هم میاد …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Erfan

    ۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    والا ماشین قشنگیه اما طراحی عقبش پشتیبانی از چهره جلوی ماشین نمیکنه.
    موتور 206Tu5 رو پارس و سمند هم گزاشتن جواب داده شاید این موتور رو این شاسی هم جواب بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. میلاد

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه موتور توربو روش بذارن باقدرت 150 اسب و مشکل صفحه کلاج نداشته باشه واقعا حرف نداره
    از تمام محصولات ایرانی سرتره من 315 هاچ بک داشتم واقعا بنسبت قیمتش ماشین ارزشمندیه من 2000کلیومتر رو با 100 لیتر ،با سرعت متوسط 145 تا طی کردم که واقعا از توان ماشین های ایرانی خارجه. فقط مشکل صفحه کلاج در سربالایی داشت اگه رفع شده باشه ماشین مقرون بصرفه ای هستش

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. اشکان

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    انصافا ماشین قشنگ و خوبیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mehrdad

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Gps نداره چگونه gps براش نصب کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Hossein

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من گرفتم x22 رو عالیه واقعا هم شتاب و سرعتش خوبه نصبت به موتورش و هم قیافه و آپشن هایی که داره و نشیمنگاهش با شاسی بلند یکیه فقط از قسمت سقف و شیشه اومده پایین در کل عالیه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. Hm

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه دنده دستی گرفتم، خداوکیلی راضی هستم، تا الان که مشکلی نداشته، امکاناتش هم خوبه،پیشنهاد میکنم هر کی میخواد بخره دل نزنه، ماشین خوبیه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا