خودروهای چینی

مزدا، جدیدترین قربانی کپی کاری زوتی چین!

وقتی‌که بحث از کپی کاری خودروسازان چینی از محصولات برندهای طراز اول جهانی پیش می‌آید شاید زوتی یک سر و گردن بالاتر از همه چینی‌ها قرار بگیرد!


زوتی که بیشتر به خاطر کپی مو به مو از پورشه ماکان شناخته شده نمونه بارزی از شرکت‌های چینی است که می‌خواهند با کپی از محصولات معتبر جهانی یک شبه راه صدساله را طی کنند. علیرغم این موضوع به نظر می‌رسد زوتی اصلاً در روش خود تجدیدنظر نکرده و اخیراً کلون مزدا CX-4 را ساخته است.

مزدا CX-4
مزدا CX-4
Autohome چین گزارش داده که این کراس اوور با زیر برند جدید خود یعنی ترام فروخته خواهد شد و در حال حاضر با کد MA501 شناخته می‌شود. این خودرو احتمالاً یکی از دقیق‌ترین کپی‌هایی محسوب می‌شود که در دنیای خودرو دیده‌ایم.


کراس اوور جدید ترام که از نیمه دوم سال جاری وارد بازار چین خواهد شد طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۶۸۰/۱۸۶۸/۱۶۲۵ میلی‌متری داشته و فاصله بین محوری آن ۲۷۰۰ میلی‌متر است. در مقابل باید گفت مزدا CX-4 خاص بازار چین طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۶۳۳/۱۸۴۰/۱۵۳۵ میلی‌متری داشته و فاصله بین محورهای آن نیز ۲۷۰۰ میلی‌متر است.


به نظر می‌رسد زوتی به سادگی بدنه CX-4 را برداشته و روی شاسی خود گذاشته است. فرم کلی ترام درست همانند مزدا بوده مخصوصاً شیشه عقب خاص و دماغه و جلوپنجره آن عیناً شبیه مزداست.

همچنین در بخش جلو شاهد جلوپنجره‌ای کرومی هستیم که با جلوپنجره CX-4 مو نزده و چراغ‌های جلو نیز بسیار شبیه هم هستند. در بخش عقب هم همین داستان برقرار بوده و به نظر می‌رسد چراغ‌های پشتی از مزدا گرفته شده اما در کل طرح جالبی را مشاهده نمی‌کنیم.

نظر شما درباره این کپی کاری‌ها چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mohamad

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    بی وجدان به لوگو هم رحم نکرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      نظر بنده اینه که خراب استتارشونم واسه لو نرفتن طراحیش اونم واسه یه خودرو کپی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرش

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    یک کپی خوب بهتر ازیک ابداع مزخرف است.
    کاش خودرو سازان وطنی به جای تولید از رده خارج هایی با پلتفرم های ۳۰ سال پیش مانند دنا،تیبا و کوییک،حداقل یک کپی خوب از یک پلتفرم بروز می‌ساختند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین وی

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (463 ديدگاه)

      اصلا هم کاره جالبی نیست یادمه یه زمان که هواوی اومده بود و گوشیاش کپی اپل بود پیش خودم میگفتم خدارو شکر حداقل دیگه ماشینا فیک ندارن
      اما الان میبینیم که این داستانم داره بر قرار میشه
      وقتی هایما کپی bmw میزنه بعد یه مدت دیگه bmw اون حس خاص بودن خودشو از دست میده
      با این کار شرکت های بزرگ بسیار صدمه میبینن و بعد یه مدت که اونا از دور خارج بشن و این شرکت ها بمونن دیگه کی میخواد نو آوری کنه ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. F۲۲RAPTOR

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    الان باز یه عزیزی میاد میگه چون کپی موبه مو مزدا س
    پس خیلی خیلی ماشین خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. m4

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (294 ديدگاه)

    رسما دو هیچ از خود مزدا فروشش بیشتر میشه :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهين

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      به قول شاعر:
      جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است…
      گیریم که بدنه رو کپی کردی،موتورو میخای چیکار کنی؟ گیربکس؟ ایمنی؟ جنس متریال…؟ شاید فروش کنه ولی قطعا روی فروش مزدا تاثیر نمیزاره چون اون قشری که ماشین اصلی رو میخرن هیچوقت نمیگن خب حالا چون این ارزونتره بریم بخریمش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hamid.Hellcat

        ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        اون کسی هم که میاد اینو میخره فقط همین بدنه براش مهمه که فقط بگن طرف شاسی بلند سوار میشه. عموما چیزی هم از موتور و گیربکس نمیدونه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. الف.ی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    آخه یعنی چی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    ببخشید میدونم تو پدال زیاد سر این موضوع بحث شده ولی چرا این خودروساز ها ازاین چینیای کپی کار شکایت نمی کنند؟؟؟؟!!!!
    لعنت به زوتی
    البته از حق نگذریم بعضی هشون هم واقعا کپی کار نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (124 ديدگاه)

      علت اصلیش بازار خود چین هست که بزرگ ترین بازار خودرو جهان هست، شرکت ها به خاطر ترس از کاهش فروششون شکایت نمی کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمید

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    بازم به زوتی بهتر از خودروسازها ما که سی سال یکبار طرح عوض می‌کنند یا مدلهای قدیمی رو تولید می‌کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      تا کی میخوایین این بحث کلیشه ای را ادامه بدین که چینیا خیلی خوبن که کپی میکنن و خودروسازای ما اشغال؟ خودرو سازای ما اصلا خودرو ساز نیستن چون تو هر اقتصاد آزادی که بودن قطعا ۱ روز هم نمیتونستن دوام بیارن. ولی خودروسازی ما دلیل بر دفاع از کپی کاری چینیا نمیشه چین تا زمانی که یک سیستم کاملا باز نداشته باشه نمیتونه به جایی برسه که غربیا رسیدن فقط کارگر ارزون و تولید ارزون شما برین تو کشورای غربی تمام نخبه های چینی اومدن اونجا چون بهشون بها دادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ali a

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    با کپی کاری مخالفم ….ولی ای کاش ما هم بتونستیم در این حد کپی کار باشیم …اینم عرض میخواد که شرکتهای ایرانی ندارن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر رضا

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    بریم دعا کنیم چین پس فردا آدمارو کپی نکنه،ماشین پیکشش…
    شرکت های ایرانی دارن پیشرفت میکنن،ولی خیلی کند…
    امیدوارم به جایی برسیم که حداقل یک شرکت تمام ایرانی،با بهترین های این عرصه دست و پنجه نرم کنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر رضا

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (92 ديدگاه)

      ((((((پیشکش))))))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (10184 ديدگاه)

    یه جوری برچسب محافظ چسبونده
    انگار مزدا از روش کپی میکنه
    نیازی به برچسب نداری که عزیزم .تو بیار ما میخریم مثل بقیتون که اومدینو ما خریدیم
    عجب جانوارهای دو پایی هستن این برادران چینی.
    به این میگن پشتکار با سرعت طوفان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا