دوج

بررسی اجمالی داج چلنجر GT چهار چرخ محرک

این قسمت از بررسی اجمالی را به آزمایش زمستانی داج چلنجر AWD مدل ۲۰۱۷ اختصاص داده‌ایم. با پدال همراه باشید.

2017 Dodge Challenger GT AWD
تولید نسخه AWD چلنجر GT را می‌توان متأثر از چند عامل مختلف دانست: اول، ۱۲ درصد از فروش کلی برند داج شامل جورنی (Journey)، دورانگو (Durango) و چارجِر (Charger) و ۱۷ درصد از فروش خودِ مدل چارجر به انواع دو دیفرانسیل اختصاص دارد. دوم، اولین خودرویی که مشتریان آمریکایی بجای چلنجر کوپه انتخاب می‌کنند، چارجر سدان است. سوم، حدود ۵۰ درصد میزان فروش چارجر در آمریکای شمالی به نسخه AWD مربوط می‌شود. چهارم، دوسوم مشتریان بخاطر عدم عرضه گونه دو دیفرانسیل از خرید چارجر منصرف شده و نیمی از همین افراد سراغ یک خودروی AWD رفته‌اند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
داج معتقد است با ارائه گونه چهار چرخ محرک برای کد GT که پرفروش‌ترین مدل کنونی چلنجر به شمار می‌رود، می‌توان حجم بزرگ‌تری از بازار و مشتریان را هدف گرفته و فروش بیشتری را به ارمغان آورد. درنتیجه آن را در GT کوپه استاندارد و نیز انواع V6 و V8 هِمی مخصوص پلیس عرضه می‌کند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
همان‌طور که به یاد دارید سال‌ها پیش هم در اولین روزهای حضور سری تازه چارجر در بازار، این خودروساز مجموعه اقتباسی از سامانه ۴Matic مرسدس بنز را با پیشرانه‌های ۳.۵ لیتری شش سیلندر و ۵.۷ لیتری هشت سیلندر هِمی ترکیب کرده بود که برخلاف نمونه امروزی، توان خروجی از زیر کاپوت را با نسبت ۴۰:۶۰ به محور عقب/جلو می‌رساند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
از ویژگی‌های ظاهری می‌توان چراغ پروژکتور مه شکن و اسپویلر decklid عقب را نام برد. با ورود به کابین، خود را در فضای کاملاً خاصی خواهید یافت. سامانه Uconnect با نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی، دکمه‌های Super Track Pak و لانچ کنترل (استاندارد)، چرم ناپا برای صندلی‌ها، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، امکان تنظیم برقی گودی کمر در چهار جهت، غربیلک فرمان گرم شونده مجهز به ستون تلسکوپی، ریموت بازکننده درب گاراژ، پدال‌های صیقلی و براق، پشتیبانی از اَپلی کارپلی و آندروید اتو، آلومینیوم‌کاری بخش‌های مختلف و سیستم صوتی آلپاین (Alpine) با شش بلندگو و آمپلی‌فایر ۲۷۶ واتی به همراه کمکی پارک و دوربین دید عقب همه و همه نوید یک تجربه سواری منحصربه‌فرد را می‌دهند. همچنین فهرست گزینه‌های سفارشی هم حاوی این موارد است: بسته داخلی GT شامل صندلی‌های اسپورت SRT با روکش ناپا و آلکانتارا (برای اولین بار در مدل‌های V6)، غربیلک فرمان داج پرفورمَنس، سیستم صوتی ۵۰۶ واتی آلپاین با شش بلندگو.

2017-dodge-challenger-gt-awd-chassis
نگاهی به بخش فنی بی‌اندازیم. زیر کاپوت یک پیشرانه ۳.۶ لیتری پنج ستاره شش سیلندر V شکل جا خوش کرده که ۳۰۵ اسب بخار قدرت (در ۶.۳۵۰ دور بر دقیقه) و ۳۶۳.۳ نیوتون‌متر گشتاور (در ۴.۸۰۰ دور بر دقیقه) را با کمک جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار به هر چهار چرخ می‌رساند. طبق ادعای کمپانی به لطف تقویت سامانه ورودی هوا و اگزوز دوگانه، ۹۰ درصد گشتاور در دورهای ۱.۸۰۰ تا ۶.۴۰۰ آزاد شده و بهبود زیادی در عملکرد خودرو حاصل می‌گردد.

2017 Dodge Challenger GT AWD
همانند چارجر SE و SXT، برای چلنجر GT هم از سامانه AWD مجهز به انتقال پویا و قطع اتصال محور جلو استفاده شده که نقش بسزایی در افزایش بازدهی سوخت و عملکرد بهتر در آب‌وهوای مرطوب ایفا می‌کند. سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) سه حالته با قابلیت خروج کامل از مدار، آماده انجام وظیفه در تمامی سطوح (خشک، مرطوب، برفی) و تأمین پایداریِ سواری و اتاق است. زیر بدنه نمونه تغییریافته سامانه تعلیق موجود در چارجر سدان AWD اختصاصی پلیس به چشم می‌خورد که مسئولیت تأمین یک تجربه رانندگی دلپذیر و حفظ آرامش سرنشینان را بر عهده دارد. رینگ‌ها هم ۱۹ اینچی آلیاژی موسوم به Hyper Black هستند و با لاستیک‌های ۵۵/۲۳۵ تمام فصل پیرلی پوشیده شده‌اند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
این تنومند آمریکایی بر اساس داده‌های EPA در یکصد کیلومتر شهری و جاده‌ای به ترتیب ۱۳ و ۸.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند که نسبت به ۱۲.۳ و ۷.۸ مدل‌های SXT و SXT Plus دیفرانسیل عقب، اندکی بیشتر است.

2017 Dodge Challenger GT AWD
چلنجر AWD در حالت عادی مثل انواع دیفرانسیل عقب رفتار می‌کند و تنها تحت شرایط خاصی مثل کاهش کشش خودرو و فعال شدن ESP، باز شدن کامل دریچه گاز، تعویض دستی دنده‌ها در حالت اسپورت (به‌وسیله پدال‌های پشت فرمان یا اهرم کنسول مرکزی) و… از دیفرانسیلِ جلو کمک می‌گیرد. نتیجه هم رضایت‌بخش بوده و خصوصاً در سطوح مرطوب و برفی به ‌خوبی از پس کنترل خودرو برمی‌آید. اما جالب اینجاست که در آزمایش اِسکایپاد (Skipad) حتی با وجود دخالت تمامی سامانه‌های الکترونیکی، باز هم خودرو دورِ خود می‌چرخد و هیاهوی جان‌بخشی به پا می‌کند. با خروج ESP از مدار قضیه جالب‌تر شده و به کمک لاستیک‌های چهار فصل پیرلی و کنترل فرمان می‌توانید هرچقدر که دلتان می‌خواهد برف بازی کنید.

2017 Dodge Challenger GT AWD
حین اِسکایپاد و دریفت اگر در تنظیم فرمان دقت نکنید یا قسمت عقب به اندازه کافی از جای خود تکان نمی‌خورد یا این که زیادی به سمت خارج پیچ می‌رود و یک طرف خودرو را غرقِ در برف می‌سازد. اما در کل خطاهای انسانی این‌چنینی هم اصلاً نتوانستند چلنجر را از کنترل خارج کنند و حتی در دایره‌های بسیار کوچک برخوردی با درختان و سایر موانع نداشت.

2017 Dodge Challenger GT AWD
در آزمایش اتوکراس (Autocross) برفی پس از یک دورِ گرم کردن و آشنایی با مسیر، هیولای آمریکایی بدون هیچ‌گونه کمکیِ الکترونیکی آماده نبرد شد. با تنظیم شدت و زمان گاز دادن می‌توانید درست مثل شرایط غیر مرطوب برای ثبت کم‌ترین زمان بتازید. رکورد چلنجر در زمین خشک بهتر است و علی‌رغم این که ذاتاً برای چنین مسیرها و آزمایش‌هایی ساخته نشده، تفاوت‌ها و مزیت‌های سامانه چهار چرخ محرک (در مقایسه با نسخه دیفرانسیل عقب) و نیز نقش بسزای آن در کنترل خودرو، کاملاً برایتان روشن می‌شود.

2017 Dodge Challenger GT AWD
آخرین چالش پیشِ روی قوچ جوان مسابقه درگ بود. به دلیل تلاش همزمان لاستیک‌ها برای دستیابی به چسبندگی بیشتر، شتاب‌گیری با کمی بازی و حالت الاکلنگی بدنه همراه است. زمانِ ثبت‌شده به ‌خوبی سطوح خشک نیست اما به لطف لاستیک‌های چهار فصل می‌توان ESP را خاموش کرد و پدال گاز را با خیال راحت تا انتها پایین برد. به نظر می‌رسد استفاده از لاستیک‌های مخصوص برف نتایج بهتری را رقم بزند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
دو نکته در این برهه قابل ذکر است: اول، برای شتاب و ترمزگیری در سطوح پوشیده از برف مشکل خاصی ندارید اما سرعت عمل خودرو در مسیرهای دو بانده بزرگراهی به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد؛ تا حدی که با خود می‌گویید ای‌کاش سامانه AWD با بلوک قدرتمندتر V8 هِمی نیز عرضه می‌شد. دوم، سامانه تعلیق حتی در جاده‌های هموار، سفت و محکم عمل می‌کند و تأثر زیادی از نرمی مسیر حرکت نمی‌پذیرد.

اعداد و ارقام مربوط به شتاب اولیه، رکورد یک‌چهارم مایل، figure eight و مسافت ایست از ۹۶ کیلومتر بر ساعت هنوز به‌صورت رسمی تعیین نشده اما با توجه به مشخصات فنیِ خودرو می‌توان حدس زد که به‌جز شتاب‌گیری، در باقی زمینه‌ها از برادر خود یعنی چلنجر SXT Plus پیشی خواهد گرفت. در ذیل داده‌های مربوط به نسخه SXT Plus (با جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار و رینگ‌های ۲۰ اینچی) را مشاهده می‌کنید:

  • شتاب اولیه: ۶ ثانیه
  • گذر از ۴۰۰ متر: ۱۴.۵ ثانیه – ۱۵۵.۹ کیلومتر بر ساعت
  • مسافت ایست از ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳۲ متر
  • Figure Eight: 25.9 ثانیه – ۰.۷۳ جی (میانگین)
  • اِسکایپاد: ۰.۹۱ جی

درمجموع می‌توان گفت داج چلنجر GT چهار چرخ محرک مدل ۲۰۱۷ خودرویی است که از وقت گذراندن با آن لذت می‌برید اما از طرفی عدم ارائه پیشرانه هشت سیلندر در کنار سامانه AWD باعث حسرت و ناراحتی‌تان می‌شود. البته به نظر می‌رسد این نسخه تاکنون فروش قابل‌قبولی داشته و همین نکته شاید بتواند کمپانی را برای عرضه پیشرانه‌های متنوع‌ ترغیب کند.

این آمریکایی قلدر و دوست‌داشتنی هم‌اکنون با قیمت پایه ۳۴,۴۹۰ دلار (شامل ۱,۰۹۵ دلار هزینه حمل‌ونقل) به فروش می‌رسد.

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    حیف نیست نتونی با یه ماسل آمریکایی دریفت بزنی؟
    البته این سیستم کلی مزیت داره که اون عیب رو پوشش میده.به نظر من اوج کنترل خودرو توسط راننده وقتی هست که گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب وجود داشته باشه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      دوج چلنجر یعنی اخرت ماشین امریکایی
      خوب دیگه نوبتی هم باشه نوبت گفتن تاریخچه دوج دارت هست که میخوام بگم
      دوج در 1960 مدل دارت رو عرضه کرد که به عنوان یه مدل سایز بزرگ معرفی شد
      دارت از 1960 تا 1962 فول سایز بود اما از 1963 تا 1976 که اخرین سال تولید دارت بود به مدلی مید سایز تبدیل شد
      دوج دارت از 1967 بدنش با پیلیموت والیانت مشترک شد و تا 1976 هم مشترک باقی ماند
      دوج از همون ابتدا در مدل استاندارد از موتور 6 سیلندر تا 8 سیلندر رو استفاده کرد
      در 1968 دوج مدا همی دارت رو با موتور 426 همی تولید کرد که 550 اسب قدرت داشت و مجهز به 2 عدد کاربراتور 4 دهنه ی هولی بصورت استاندارد بود و از مدل همی دارت به تعداد محدودی ساخته شد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. رسول

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خدا شانس بدہ ھرکئ سوار این ماشین شدہ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mahdi DODGE

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    واقعا خوبه اما
    ای کاش مدل هلکت هم دودیفرانسیل کنن تا اونوقت یه شتاب و عملکرد فوق العاده ازش ببینیم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بخش زیادی از شتاب ماشین به گیربکسش ربط داره.

    میدونم دوج این کار رو نمیکنه. چون هلکت رو واسه رو کم کنی تو شتاب نمیسازه. ولی امیدوارم یک گیربکس پر شتاب همراه با سیستم 4WD روی هلکت هم بذارن ، به احتمال زیاد به افتخارات تازه ای در شتاب برسه.
    این ماشین هم با موتور 6 سیلندرش با این قیمت واقعا مناسبه
    امیدوارم خوب بفروشه تا دوج نسخه ی Hemi رو هم ازش عرضه کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فيصل.

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    تو هلکت که اون ٢ تا چراغ داخلی ک چراغ سکنه هم بقول ریچارد هموند چون مصرف هوای زیادی داره داخلشو دراوردن و مکنده هوا گذاشتن تا هوا کم نیاره، در واقع بجای چشم براش سوراخ دماغ گذاشتن ?
    برای من نمای جلوی چلنجر زیباترین هست. سیر نمیشم از دیدن این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. he

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کاشکی تو ایران هم از اینا بود میشد خرید من عاشق این ماشینم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. ASA

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگه هنسی اگه یه لطفی کنه قدرتش رو سرسام آور زیاد کنه، این ماشین بی رقیب میشه
    البته هنوز هم بی رقیبه
    همینکه در مواقع نیاز از دف جلو کمک میگیره خوبه (همیشگی نیست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ehsan

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (172 ديدگاه)

    میگم موتور v4 هم داریم و اینکه میشه یک موتور از دو نوع تکنولوژی استفاده کنه – موتور هشت سیلندر که چهار سیلندر باکسر داشته باشه و چهار سیلندر وی شکل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. vahid porsche

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    خیلی هم اجمالی نیست?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا