دوج

بررسی رم 1500 مجهز به پیشرانه V6 و سامانه ای-تورک

در اوایل امسال نسل جدید خودرو رم ۱۵۰۰ توسط نشریه موتورترند معرفی شد که در آنجا از یک نمونه مجهز به پیشرانه V8، به حجم ۵.۷ لیتر، جهت بررسی و آزمایش استفاده شده بود و آن را به یک تراک با دینامیک رانندگی‌ همانند یک خودروی سواری تشبیه کرده بود.

رم 1500 2019
در مقاله پیش رو، نشریه مذکور یک دستگاه رم ۱۵۰۰ مجهز به پیشرانه V6 و فناوری جدید ای-تورک را مورد بررسی قرار داده تا تفاوت‌های آن با مدل قبلی را برای مخاطبین خود آشکار سازد. بنابراین در ادامه با پدال همراه شوید تا به بررسی ویژگی‌های این خودروی جدید بپردازیم.


برای سال ۲۰۱۹، رم از یک سامانه هیبریدی ملایم بهره می‌برد. در این سیستم، یک ژنراتور تسمه محرک، وظیفه دینام را برعهده گرفته و باتری ۴۸ ولتی جاسازی شده در دیواره عقبی داخل کابین را در تغذیه می‌نماید. به کمک این سیستم جدید رانندگان از قابلیت استاپ/ استارت بهتری برخوردار شده و گشتاور بیشتری در دورهای پایین دریافت می نمایند.


فناوری ای-تورک به طور موقت در حدود ۱۲۲ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر را در مدل های V6 به وجود می‌آورد. این رقم در خودروهای V8 مجهز به فناوری مذکور، معادل ۱۷۶ نیوتن متر است. سامانه ای-تورک همچنین به ارتقای نیروی ترمز، افزایش سرعت واکنش پیشرانه و بهینه سازی مصرف سوخت کمک می‌نماید.

رم 1500 2019
پس از یک رانندگی کوتاه با مدل V6 رم ۲۰۱۹، برخی کارشناسان رسانه اعلام کردند که اثرات سامانه ای-تورک چندان برای‌شان مشهود نیست. سیستم استاپ-استارت همانگونه که قول داده شده بود عمل می‌کرد اما در مورد شتابگیری قضیه چندان ملموس نبود.

رم 1500 2019
پیشرانه V6 در قیاس با نمونه V8 دارای قدرتی بسیار پایین‌تر است؛ توان خروجی موتور وی۶ معادل ۳۰۵ اسب بخار و گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۳۶۵ نیوتن متر است. این در حالیست که پیشرانه وی۸ قادر به تولید نیرویی معادل ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵۶ نیوتن متر است.

رم 1500 2019
برخی از کارشناسان نسبت به تاخیر در انتقال نیرو به چرخ‌ها در خودروی شش سیلندر مجهز به سامانه ای-تورک اظهار گلایه داشتند:مانند این است که در هنگام وزش باد شدید از روبرو مشغول رانندگی باشید.

رم 1500 2019
همچنین در سرعت های بالا کمبود نیرو تا حد زیادی احساس می‌شود. به قول یکی از کارشناسان اگر شرکت سازنده معادل سرمایه‌گذاری بر روی ای-تورک، به فکر ارتقای توان پیشرانه نیز بود، انتقال نیرو با این تاخیر مواجه نمی‌شد.

رم 1500 2019
اما اسکات ایوانز یکی دیگر از کارشناسان حاضر در تست خاطرنشان شد: با وجود آن که بالا بردن دور موتور به منظور عبور از یک تپه و یا مسیرهای مشابه، چندان عادی نیست اما می‌توان گفت که این حربه به اندازه کافی موثر بوده و سامانه ای-تورک به صورت یکپارچه وظیفه خود را انجام می‌دهد و رم ۱۵۰۰ به طور کلی از نیروی کافی برخوردار است.

رم 1500 2019
به سراغ آمار و ارقام برویم تا ببینیم رم۱۵۰۰ چند مرده حلاج است؛ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت نسخه V6 معادل ۸.۵ ثانیه بوده که مقداری کمتر از نمونه V8 است. در آزمایش قبلی که بر روی نمونه وی۸ فاقد سامانه ای-تورک انجام شده بود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت آن معادل ۶.۱ ثانیه اندازه‌گیری شد.

رم 1500 2019
همچنین مدل ۲۰۱۹ شش سیلندر در قیاس با نسخه ۲۰۱۳ شش سیلندر، با وجود قدرت مشابه پیشرانه، آهسته‌تر عمل می‌کند؛ خودروی مذکور(۲۰۱۳) در مدت ۷.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر‌برساعت می‌رسد.

رم 1500 2019
خودروی مورد بررسی به سیستم تعلیق بادی با مبلغ ۱۷۹۵ دلار مجهز شده که واقعا ارزشش را دارد و به خوبی دست‌اندازها را جذب می‌کند. برخی صداها نیز وارد کابین می‌شود که چندان آزاردهنده نیست. بهای خودروی مورد آزمایش نیز معادل ۵۵ هزار و ۴۸۵ دلار است.

رم 1500 2019
نتایج حاصل از آزمایش یک‌چهارم مایل نسخه شش سیلندر۲۰۱۹، برابر ۱۶.۵ ثانیه در سرعت ۱۳۵.۹ کیلومتربرساعت است که اندکی آهسته‌تر از مدل v8 بوده و پایین‌تر از مدل ۲۰۱۳ با رکورد ۱۵.۷ ثانیه و سرعت ۱۴۲.۱ کیلومتربرساعت جای می‌گیرد.

مسافت مورد نیاز برای توقف کامل رم وی۶ مدل۲۰۱۹ از سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت معادل ۴۰.۲ متر است که این فاصله بیشتر از مدل‌های ۲۰۱۳ و وی هشت ۲۰۱۹ است.


یکی از نقاط قوت رم۱۵۰۰، حس سبکی و قابلیت مانور بالا در حین عبور از مسیرهای منحنی شکل و پیچ‌هاست. این قابلیت در حین یدک کشی برجسته‌تر خواهد بود. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک گاهی اوقات عملکرد نرمی ندارد اما به وسیله شیفتر چرخان به راحتی می‌توان بین حالات پارک، دنده عقب، درایو و خلاص یکی را انتخاب کرد.

رم 1500 2019
کنسول میانی کابین رم۱۵۰۰، دوازده ترکیب مختلف از چیدمان را ارائه میدهد که میتوان وسایل مختلفی همچون یک کیف پشتی کوچک یا لپ‌تاپ را درون آن جای داد. متریال کابین، از چرم داشبورد و تزئینات فلزی روی آن گرفته تا روکش صندلی‌ها، همگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. صفحه نمایشگر ۸.۴ اینچی کابین به راحتی قابل استفاده است اما تاخیری کوچک پس از هر بار لمس آن وجود خواهد داشت.


متاسفانه میزان مصرف سوخت نمونه وی۶ مورد بررسی چندان مناسب نیست. میزان مصرف سوخت رم ۲۰۱۹  وی۶ معادل ۱۵.۲۷(شهر) و ۱۱.۹(بزرگراه) لیتردرهر۱۰۰کیلومتر است.

رم 1500 2019
به طور کلی، رم۱۵۰۰ دارای شاخصه‌های مثبتی است که آن را به یک تراک رقابتی تبدیل می‌کند. مواردی همچون: سواری مطمئن، کابین ارگونومیک و جذاب،سواری مطمئن و نیز قیمت مناسب از جمله آنهاست. به هر حال نمونه وی۶، طعمی متفاوت از نسخه وی۸ را ارائه می دهد؛ اگر شتاب بیشتر همراه مصرف سوخت متعادل‌تر را مد نظر دارید، گزینه V8 خودروی بهتری برای شما خواهد بود.

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    فضای پای سرنشینان عقب رو نگاه کنید :/
    در ضمن این ماشین امتحان خودشو توی دوام و کارایی پس داده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۸ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      دقىقا
      دوج رم تو کانادا تونسته بود بخاطر دوامش خىلى مشترى جذب کنه
      در مورد فضاى پاى نفرات عقب هم بسىار دلباز و جادار
      ولى مهم ترىن بخشش ram box هست که عالىه و مکانى براى جعبه ابزار

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کامبیز

        ۱۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من مقیم تورنتو هستم خودم امروز یه ۱۵۰۰ وارلاک فول آپشن خریدم بخدا انقدر رم اینجا طرفدار داره تمام دوستان و همکارام که لیز فورد و شورلتشون تموم میشه میان سراغ دیلرهای رم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Amirferrari

    ۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    خودروسازای آمریکایی خیلی تو بحث امکانات رفاهی زیادی دست و دلبازن،درست مثه خودروسازان وطنی،یه کلیپ از نسخه فول لمیتید رم ۱۵۰۰ دیدم باور کنید تو بحث لاکچری بودن پا به پای اس کلاس آپشن داشت?یه وقتایی فکر میکنم کل خودروسازای جهان دست به دست هم دادن تا ما ایرانیا آرزو به دل بریم سینه خاک،امریکا با همین خودروسازیش کم کم یه صد سالی از ما جلوتره،به قول دکتر ظریف ما خودمون انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (340 ديدگاه)

      اون نسخه های فوق لوکسشون خیلی هم گرون قیمتن
      در واقع از نظر قیمتی پا به پای اس کلاس میرن
      باب میل یانکی های پولدار که میخوان موقع سر زدن ب زمین ها و اصطبل هاشون توی چرم و تکنولوژی غرق باشن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. (Ali (Chevy nova

    ۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    به به
    عجب وانتى

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    این ماشین همه چی تمامه
    بازم میگم با هیچ ماشینی عوضش نمیکنم
    تمام سری های رم عالین
    یکی از یکی دیگه بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسن

    ۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (154 ديدگاه)

    عجب وانت خوبىه
    چه رنگى هم داره
    خىلى خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاس ی

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    واقعا نمیشه وانتهای آمریکایی را دوست نداشت.
    وقتی از نزدیک ببینیدش ی حسی بین ترس و احترام به آدم دست میده. ترس از ابهتش واحترام به قابلیتها، کیفیت و امکاناتشون. وقتی اولین بار سیلورادو را دیدم حس میکردم اگه برم نزدیکش ممکنه یهو بهم حمله کنه.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. با قد 180 در مقابلش ریزه میزه بودم.
    این حس را دقیقا موقع دیدن تاندرا هم داشتم، خیلی بزرگتر از توی عکساشه، متاسفانه ما فقط توی مجلات خودروها را میبینیم واسه همین دیدن این بزرگان مثل یک رویا ی شیرینه برامون.
    خدایا خودت کمک کن در دوران زندگی نسل ما یکبار هم که شده طعم خودروهای روز دنیا را به قیمت منصفانه بچشیم. شاید برای سن ما آرزوی بچگانه ای باشه ولی واقعا یکی از آرزوهام همینه خدا به باعث و بانیش …………..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا