تجربه و آزمایشدوج

تجربهٔ رانندگی با دوج دورانگو SRT، قوچی که رم کرد!

هرکس فکر می‌کند اس‌یووی‌های داغ تنها نسخه‌هایی با پیشرانه‌های بزرگ و ظاهر تهاجمی از نمونه‌های معمولی خود هستند، باید سری به بخش SRT گروه کرایسلر بزنند. این مردان تلاش می‌کنند تا پکیج کاملی را ایجاد کنند. نتیجهٔ یکی از پروژه‌های این تیم، دوج دورانگو SRT است. خودرویی که تک‌تک اجزاء آن حساب‌شده و با دقت طراحی شده است. مثلاً مهندسان SRT، این خودرو را هم با ورودی‌های هوای پایینی سپر جلو و هم بدون آن‌ها در پیست VIR مورد آزمایش قرار دادند و مشخص شد در هوای گرم، نبود این ورودی‌ها در هر دور پیست موجب تفاوت ۱.۲ ثانیه‌ای می‌شود. به همین دلیل نسخهٔ نهایی به ورودی‌های هوای مذکور مجهز شد.

البته وجود ورودی‌های هوایی در نزدیکی زمین، برخی از توانایی‌های این اس‌یووی قلدر آمریکایی را قربانی کرده است اما احتمالاً اکثر خریداران خواهان این ورودی‌ها هستند زیرا دورانگو SRT قصد ندارد با آفرودرهایی مانند محصولات تریل‌هاوک یا روبیکان جیپ رقابت کند بلکه این ماشین برای سرعت و شتاب ساخته شده است. اس‌یووی فول سایزی که بتواند ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۳.۳ ثانیه طی کند، ایدهٔ بسیار جذابی است. این‌ها توانایی‌هایی هستند که می‌توان به‌طور مرتب از آن‌ها استفاده کرد درحالی‌که بالا رفتن از صخره‌ها توانایی‌ای است که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

البته زمان ۴۰۰ متر یا یک‌چهارم مایل دورانگو SRT از سوی دوج ۱۲.۹ ثانیه اعلام و توسط انجمن ملی هات رود تأیید شده است. همان‌طور که چلنجر دیمن اثبات کرد، در ادعاهای عملکردی دوج شکی وجود ندارد و بنابراین مطمئناً این خودرو درحالی‌که نمایندهٔ انجمن ملی هات رود در حال تماشا بوده، مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۲.۹ ثانیه طی کرده است. به همین دلیل احتمالاً نبود سطح چسبنده در آغاز مسیر ۴۰۰ متر مورد آزمایش ما موجب تفاوت ۰.۴ ثانیه‌ای شده است.

برای تبدیل دورانگو RT به SRT، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با موتور باشکوه ۶.۴ لیتری V8 که در دیگر محصولات SRT هم مورداستفاده قرار می‌گیرد جایگزین شده است. علاوه بر این، فنرها با نمونه‌های سفت‌تر (۳ درصد سفت‌تر در جلو و ۱۶ درصد در عقب) تعویض شده و آنتی‌رول بار عقب هم جای خود را به نمونه‌ای ۱۸ درصد سفت‌تر داده است. دیگر تغییرات دورانگو SRT نیز شامل تجهیز به کمک‌های تطبیقی Bilstein و سر اگزوزهای دوگانهٔ بزرگ‌تر می‌شود. البته این ویژگی‌ها و ارتقاءها، قیمت دورانگو SRT با ۴۷۵ اسب بخار قدرت را نسبت به دورانگو RT با ۳۷۵ اسب بخار قدرت، ۱۶,۷۰۰ دلار افزایش داده و به ۶۴ هزار دلار رسانده است.

در دورانگو SRT ترکیب هفت صندلی دیگر نسخه‌ها به شش صندلی کاهش پیدا کرده است زیرا صندلی‌های ردیف دوم از نوع شخصی بوده و صندلی‌های نیمکتی حتی به‌صورت سفارشی هم ارائه نمی‌شوند؛ اما در عوض تمامی شش صندلی خودرو به‌صورت استاندارد با چرم باکیفیت پوشیده شده‌اند و صندلی‌های جلو هم از نوع پشت بلند هستند. نمونهٔ مورد آزمایش همچنین به پکیج داخلی ۱۵۰۰ دلاری هم مجهز بود که شامل‌تریم فیبر کربنی، پوشش سقف جیر و کاور دوخته‌شدهٔ داشبورد می‌شود. در SRT اما صندلی‌های عالی ردیف سوم همچنان حفظ شده‌اند که نه‌تنها ورود به آن‌ها آسان است بلکه فضای کافی برای نشستن بزرگ‌سالان را هم دارند. در میانهٔ داشبورد خودرو نیز یک نمایشگر ۸.۴ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect تعبیه شده است.

دورانگو SRT از هشت حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، پیست، برف، یدک کشی، Valet و اقتصادی برخوردار است. در این خودرو حتی یک حالت سفارشی هم وجود دارد که در آن خودرو با تشخیص شیوهٔ رانندگی راننده، تنظیمات مناسب را بر گیربکس، سیستم کنترل پایداری، سیستم چهارچرخ محرک، تعلیق و فرمان اعمال می‌کند؛ اما سواری دورانگو SRT حتی در نرم‌ترین حالت هم خشک است اما کیفیت سواری بالایی دارد که بخشی از آن به خاطر فاصلهٔ محوری ۳.۰۴ متری است که ۱۲.۷ سانتیمتر از جیپ گرند چروکی که از همین پلت‌فرم استفاده می‌کند بیشتر است.

در حالت پیست، سیستم چهارچرخ محرک ۷۰ درصد از گشتاور را به محور عقب ارسال می‌کند اما در این حالت سواری خودرو کمی خشن می‌شود. حالت یدک کشی اما گشتاور را به‌طور مساوی میان دو محور تقسیم می‌کند. برای دورانگو SRT یک پکیج یدک کشی هم با قیمت ۹۹۵ دلار قابل سفارش است که ظرفیت بکسل خودرو را به ۳۹۵۰ کیلوگرم می‌رساند. بدین ترتیب، دورانگو با ۴۵ کیلوگرم ظرفیت بکسل بیشتر نسبت به شورلت تاهو، از این لحاظ در صدر کلاس اس‌یووی‌های بزرگ سه ردیفه قرار می‌گیرد. در این ماشین در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، ۴۸۰ لیتر فضای بار وجود دارد اما در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، این عدد به ۱۳۶۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

دورانگو SRT توانایی تحمل ۰.۸۷ جی شتاب جانبی را دارد که هرچند عدد بدی نیست اما با شاسی‌بلندهای اسپرت آلمانی فاصله دارد. البته این اس‌یووی آمریکایی در سرعت‌های بالا پایدار است و آنتی‌رول بار سفت‌تر نسبت به مدل RT نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد تا خودرو را در مسیر نگه دارد. لاستیک‌های ۲۹۵ پیرلی و ترمزهای برمبو با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک‌های ۱۵ اینچی در جلو و کالیپرهای چهار پیستونه و دیسک‌های ۱۳.۸ اینچی در عقب، این دوج بزرگ جثه را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۱ متر متوقف می‌کنند که ۳۰ سانتیمتر بیشتر از مرسدس-آام‌گ GLS63 و ۳۰ سانتیمتر کمتر از جیپ گرند چروکی SRT است.

صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو مجموعه‌ای از اطلاعات صفحهٔ عملکردی دوج را نشان می‌دهد درحالی‌که از طریق همین نمایشگر می‌توان سیستم لانچ کنترل را هم مدیریت کرد. با تنظیم دور موتور لانچ از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ rpm، فشردن دکمهٔ لانچ کنترل، نگه‌داشتن پدال ترمز با پای چپ و فشردن پدال گاز، ناگهان ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌شود. به همین سادگی! بنابراین بهتر بود مهندسان چلنجر دیمن سادگی سیستم لانچ کنترل را از دورانگو SRT یاد می‌گرفتند. دوج در دورانگو SRT یک ترکیب برنده را ارائه کرده است زیرا بسیاری از خریداران شاسی‌بلندها خواهان نمونه‌های سه ردیفه هستند و درعین‌حال می‌خواند یک خودروی اسپرت و عضلانی هم در اختیار داشته باشند.

دوج این دو دنیا را در دورانگو SRT باهم پیوند زده است. تا پیش از عرضهٔ این خودرو، مرسدس-آام‌گ GLS63 با قیمت ۱۲۶ هزار دلار، تنها شاسی‌بلند سه ردیفهٔ عملکرد بالای بازار بود زیرا مثلاً در ب‌ام‌و X5 M ردیف سوم صندلی‌ها که برای نسخه‌های معمولی قابل سفارش است، ارائه نمی‌شود. همین وضعیت در مورد رنجروور اسپرت SVR هم وجود دارد. این یعنی وقتی پیشرانهٔ قدرتمند ارائه می‌شود، خبری از صندلی‌های ردیف سوم نخواهد بود؛ اما دورانگو SRT این‌طور نیست. این خودرو همچنین از ظرفیت بکسل بالایی هم برخوردار است که حتی از اس‌یووی‌های بدنه روی شاسی جنرال موتورز هم بیشتر است و با قیمت پایهٔ ۶۴ هزار دلار، از تمامی شاسی‌بلندهایی که عملکردی حتی نزدیک به آن دارند هم ارزان‌تر است. در همین حال، هرچند در دورانگو SRT توانایی‌های آفرود قربانی شده اما هیچ خللی به ویژگی‌های روزمرهٔ آن وارد نشده و هنوز هم می‌تواند به‌عنوان خودرویی روزانه در پارکینگ بسیاری از خانه‌ها جای گیرد درعین‌حالی که می‌توان از آن در پیست‌های مسابقه هم استفاده کرد.

 

مشخصات فنی

Dodge Durango SRT 2018

پیشرانه ۶.۴ لیتری V8
قدرت ۴۷۵ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر (ترکیبی)
طول ۵.۱۱ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۰۴ متر
وزن ۲۴۳۵ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۴ تن
حجم صندوق بار ۴۸۰/۱۳۶۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۶ نفر
قیمت پایه ۶۴,۰۹۰ دلار
قیمت موردبررسی ۷۱,۲۷۰ دلار

 

 

منبع: Car&Driver

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ایلیا

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    دوج واقعا برند جذاب و با استعدادیه، من خیلی دوسش دارم.
    کمتر برندی محصولاتی به جذابیت محصولات این برند تولید میکنه، همه ی محصولاتش رو دوس دارم، امیدوارم شرایطش روز بروز بهتر بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. یانکی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    وای به اون روزی که نسل جدید محصولات داج بیاد تو بازار.واقعن فیات نامردی کرد به جایه این که پول روحروم ٱلفا ومزراتیکنه برا نسل جدیدشون که حالا فروش نمیرن بایدتو شاخهایه آمریکایی خرج میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. امیر

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    چقد خوب شده واقعا
    قبلا امیدی بهش نداشتم ولی کم کم داره خودشو پیدا میکنه دورانگو و مخصوصا دوج
    به امید فروش بیشتر دورانگو و بهتر شدنش و رقیبی سرسخت برای رقبا

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا