دوج

دوج دورانگو SRT معرفی شد، یک قوچ وحشی 475 اسب بخاری

نسخهٔ اسپرت دوج دورانگو تاکنون راز بزرگی بود. عکاسان جاسوس بارها در طول فرایند توسعه و آزمایش این خودرو آن‌را شکار کرده بودند اما حالا سرانجام دوج نسخهٔ اسپرت و قدرتمند دورانگو SRT را پیش از رونمایی رسمی در نمایشگاه خودروی شیکاگو، معرفی کرده است. این خودرو سریع‌ترین SUV فول سایزی است که دوج تاکنون ساخته است.

dodge-durango_srt-2018-1024-0a

هرچند دوج در این قوچ وحشی پیشرانهٔ ۷۰۷ اسب بخار هلکت را بکار نبرده است اما نشان SRT بر روی آن بدین معنا است که در این دورانگو از همان پیشرانهٔ ۳۹۲ اینچ مکعبی (۶.۴ لیتری) V8 همی استفاده شده که در سایر محصولات SRT دوج یعنی چارجر و چلنجر بکار رفته است. این موتور ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن‌را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. دورانگو SRT با تکیه بر این ویژگی‌ها می‌تواند، ظرف تنها ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در تنها ۱۲.۹ ثانیه طی کند. رکوردهایی که برای مثال سریع‌تر از یک پورشه کاین GTS با قیمت ۹۷,۲۰۰ دلار هستند. بااین‌حال دوج هنوز حداکثر سرعت این SUV اسپرت غول‌پیکر را اعلام نکرده است.

dodge-durango_srt-2018-1024-5c

اما غیرازاین پیشرانهٔ قدرتمند، دورانگو SRT ویژگی‌های قابل‌توجه دیگری هم دارد. اولین ویژگی، ورودی هوای بزرگ‌تر جلوی آن است که به تغذیهٔ موتور با هوای سرد بیشتر کمک می‌کند. علاوه بر این، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دورانگو نیز برای استفاده در مدل SRT مجدداً تنظیم شده است و برای تعویض دنده‌ها، متغیرهایی مانند لغزش لاستیک‌ها، میزان گشتاور تولیدی موتور و شتاب طولی و عرضی خودرو را بررسی می‌کند.

dodge-durango_srt-2018-1024-13

دوج برای این نسخهٔ دورانگو دو حالت رانندگی جدید به نام‌های اسپرت و پیست را ارائه کرده است که مجموع حالات رانندگی آن‌را به ۷ حالت مختلف رسانده است. سیستم چهارچرخ محرک این خودرو بسته به انتخاب هریک از این هفت حالت رانندگی مختلف، توزیع گشتاور را تغییر می‌دهد. در حالت پیش‌فرض که خیابان نام دارد، گشتاور به‌صورت ۴۰ درصد جلو و ۶۰ درصد عقب تقسیم می‌شود؛ اما در حالت اسپرت این تقسیم به ۳۵ درصد جلو و ۶۵ درصد چرخ‌های عقب تغییر پیدا می‌کند. بعلاوه در این حالت دامپرها سفت‌تر شده و گیربکس زمان تعویض دنده را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. در حالت پیست اما ۷۰ درصد گشتاور به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند و تعویض دنده‌ها در تنها ۱۶۰ میلی‌ثانیه صورت می‌گیرد. حالات رانندگی دیگر دورانگو SRT نیز عبارت‌اند از برف، یدک‌کش و اقتصادی.

dodge-durango_srt-2018-1024-04

این SUV سه ردیفه به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی مجهز شده است و فنرهای آن نیز نسبت به نسخهٔ استاندارد در عقب ۱۵ درصد و در جلو ۴ درصد سفت‌تر شده‌اند. برای توقف این SUV بزرگ اسپرت نیز در جلو دیسک‌های ترمز ۱۵ اینچی با کالیپرهای شش پیستونه و در عقب دیسک‌های ۱۳.۸ اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در نظر گرفته شده است. زمانی که پذیرش سفارشات خرید دورانگو SRT آغاز شود، خریداران قادر خواهند بود از بین ۱۱ رنگ بدنۀ مختلف یکی را انتخاب کنند که شامل رنگ‌هایی چون آبی اقیانوسی و سفید Vice می‌شود.

dodge-durango_srt-2018-1024-06

اما در این خودرو تنها سرعت مدنظر نبوده است بلکه مقامات و مهندسان FCA می‌خواسته‌اند مطمئن شوند که دورانگو SRT علاوه بر سرعت، توانا هم هست؛ بنابراین این SUV اسپرت می‌تواند از طریق قلابی که بین دو سر اگزوز آن پنهان شده است تا ۳.۹ تن بار را بکسل کند که بسیار بیشتر از ظرفیت بکسل ۳.۳ تنی نسخهٔ ۵.۷ لیتری دورانگو است. این ظرفیت تنها یک عدد نظری نیست بلکه دوج در دنیا واقعی کاملاً آن‌را آزمایش کرده است. همچنین این خودرو مجهز به سیستم غیرفعال سازی سیلندرها شده که می‌تواند پیشرانهٔ V8 آن‌را به نمونه‌ای چهار سیلندر تبدیل کند.

dodge-durango_srt-2018-1024-18

دورانگو SRT در داخل مجهز به غربیلک فرمان عملکردی با قسمت پایینی صاف، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو و ردیف دوم، یک صفحه آمپر ۷ اینچی قابل تنظیم و نمایشگر ۸.۴ اینچی لمسی شده است که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect را ارائه کرده و از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل نیز پشتیبانی می‌کند. برنامهٔ این نمایشگر لمسی نیز دوباره طراحی شده و اطلاعات و کارایی بیشتری را ارائه می‌کند مانند نمایش داده‌های عملکرد خودرو، انتخاب حالات رانندگی مختلف و تنظیم ویژگی‌هایی مانند سیستم لانچ کنترل.

dodge-durango_srt-2018-1024-36

رئیس خودروهای سواری برند دوج، SRT، کرایسلر و فیات در FCA آمریکای شمالی «Tim Kuniskis» در مورد دورانگو SRT گفته است:

«دوج دورانگو SRT جدید، سریع‌ترین، قوی‌ترین و تواناترین SUV سه ردیفه در آمریکا است. این چیزی است که هنگام ترکیب تمامی ویژگی‌های عالی دورانگو با عملکرد چارجر SRT به دست می‌آید. یک ماسل کار سه ردیفه با توانایی پیمودن مسافت ۴۰۰ متر در ۱۲ ثانیه».

تغییرات ظاهری دورانگو SRT نسبت به نسخه‌های معمولی شامل رینگ‌های ۲۰ اینچی، کیت بدنهٔ جدید، دریچه و ورودی‌های هوای روی کاپوت الهام گرفته شده از وایپر، دو سر اگزوز بزرگ، کالیپرهای ترمز برمبو قرمزرنگ، رکاب‌های جدید و نشان‌های ۳۹۲ روی بدنه می‌شود. در داخل نیز صندلی‌های عملکردی برای هر سه ردیف، داشبورد دست‌دوز، روکش جیر ستون‌ها و سقف، سرعت‌سنج مدرج تا ۱۸۰ مایل در ساعت، پدال‌های تعویض دندهٔ بزرگ و تریم فیبر کربن واقعی ارائه شده است. در کل دوج دورانگو SRT یک SUV اسپرت عالی است که سریع‌ترین SUV سه ردیفۀ ایالات‌متحده محسوب شده و حتی در برابر رقبای اروپایی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

dodge-durango_srt-2018-1024-4e

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (811 ديدگاه)

    اووووف
    اصلا همین که اسم 7نفره میاد آدم حال میکنه
    بعد شتاب و سرعتم هیولا
    فقط بحث مصرف بود که اونم سیستم غیر فعال سازی سیلندر حلش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در تگزاس برای سرزدن به خانواده رفته بودم. فرصتی شد در حدود سیصد کیلومتر رانندگی کردم. البته مدل آخر ۲۰۱۶ بود و قهوه ای. بزرگ و پرمصرفه. ولی حس عجیبی داشتم نمی دونم به خاطر ترس از تصادف با ماشین غریبه بود یا بلندی ماشین. طولش به چشم میاد.غیرفعال کردن سیلندرها با دوتا ضامن ممکنه.به من گفتند که در صدتا حدود ۱۴ تا میسوزونه. اکثر کشاورزهای ثروتمند شمال تگزاس دوج ماشین شخصیشونه و وانت فورد ماشین کار شان. نکته جالب آینه که آدم وقتی میخواد بره، ناخواسته برای صندلیها مسافر گیر میاد. همسایه ها برای هم نگه میدارند و نمیگذرن ماشین خالی بره !
      واسه همین یواشتر از قدرت ماشین تست کردم البته دلخورم. ولی خیلی جاداره اصلا از کابین تنگ کره ایها و ژاپنیها و فاز ویتارا بیایید بیرون. مثل ناوشکنه.
      موتورش اصلا با قدیمیهای هشت سیلندر فرق داره، خیلی تیز و چابکه. گشتاورش جوریه که وقتی ماشین پر سرنشینه میتونه جای لاستیک بندازه. بیصداست نسبتا ولی اونقدر جذب شتاب و تودوزی و بازی با مونیتور شدم که بقیه چیزا برام جلوه نداشت. مثلا یادم نیست نشانگر باد داشت یا نه ولی جا لیوانی یادمه که نوشابه خانواده توش جا میشود. موتور عالی. کابین توپ ولی فقط برای خارج شهر خوبه. بیمه اش هم خیلی ارزانتر از نیسان زد بود. ایمنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. alpha

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    داشتن اینجور ماشینی آرزوی منه.
    همین سفیدش از همه ی رنگ هاش قشنگ تره.
    ای دورنگوی افسانه ای …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. us army

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    کلافتم.دوستان وقتی که محوه دیدن ماشینى میشم بعضیا میگن تو که نمیتونى داشتھ باششیش فقط حصرت خوردنه ولى میگم من به عنوانه یک اثره ھنری محوش شدم و تحسینه سازندگانش شما چى؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MPH

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (419 ديدگاه)

      .
      فکر میکنم همه ماشین بازا اینجورین…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MPH

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    .
    فورد Expedition هم معرفی شده
    3.5 لیتری v6 اکوبوست/استارت استاپ
    گیربکس 10 سرعته اتومات
    خیلی بزرگه اونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آرش

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (29 ديدگاه)

    سلام بچه ها تا حالا کسی تجربه رانندگی با ماشین 8 سیلندر رو داشته ؟؟ اگه داشته یه کم توضیح بده که چجوریه مثلا از نظر سرعت و شتاب چطوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط انگلستان

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      سلام آرش جان من تجربشو داشتم
      ماشین های هشت سیلندر خیلی پر قدرتن وقتی پشت فرمون هستی و گاز می دی با سرعت هرچی تمام تر به صندلی می چسبی و صدای پیشرانه باعث می شه جوگیر بشی و از شدت خوشحالی آواز بخونی من بعضی وقتا که پشت فرمون ماشین هشت سیلندر هستم این آواز رو می خونم بی وفایی بی وفایی این دله من از غصه داری شدهههههههههه
      ولی آواز پشت فرمون دوازده سیلندرها یکم فرق داره و می تونی اونجا سنتی بخونی
      صدای اگزوز هم اینجوریه غان غان غااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان بعد از چند ساعت گرسنت می شه و می گی بریم و یه مرغ سرخ شده خوشمزه بخوریم جون همه عشقیها.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. alpha

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        (((بی وفایی بی وفایی این دله من از غصه داری شدهههههههههه)))

        جان !!!؟؟!؟!؟!؟!؟

        داداچ یک عمر پشت فرمون ماشین 8 سیلندرت داشتی اشتباه میزدی !!! ?

        شاعر میگه : بی وفایی بی وفایی ، دله من از غصه *داغون* شدهههههههههه !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Bavaria

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        خداییش خیلی باحال بود، دمت گرم کلی خندیدم?

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. آرش

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (29 ديدگاه)

        داداش مارو گرفتی؟؟؟!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. MPH

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (419 ديدگاه)

      .
      چند روز پیش یکی داشت خودشو خفه میکرد از بس همینو پرسید کسی جوابشو نداد
      .
      من که سوار نشدم وگرنه جوابتو میدادم ولی خب 8 سیلندر داریم تا 8 سیلندر،سدان باشه/اس یو وی باشه/اسپرت باشه،نسبت به کاربرد و حجم موتور و قدرت تولیدی میتونه یه وحشیه درنده باشه یا که خیلی متین و نرم ولی با قدرت و گشتاور مهیب….
      کلا یا میتونه پرقدرت باشه و سریع دور بگیره یا میتونه پرگشتاور باشه و موقع دورگیری صدای خیلی بمی داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Omid622

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (744 ديدگاه)

    من که منتظر ۷۰۷ اسب بخاریش بودم
    بعدش از دور که می بینی این سایز لاستیک و رینگ برای این هیکل غول اسا کمه
    یکی به ما بگه آیا شرکت قصد ساختی ۷۰۷ اسب بخاریش رو داره یا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ASA

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    آب قند لطفا!
    عالیه باو
    من که نابودشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (124 ديدگاه)

    لعنتی با روح و روان آدم بازی می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. psycho civic

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    با اینکه محصولات dodge واقعا جذاب و خوش قیمتن اما من به آینده این شرکت بدبینم
    الان چندساله که فقط داره جلو پنجره ماشیناشو عوض میکنه و درواقع فیس لیفت معرفی میکنه و همچنین انجین جدید هم معرفی نکرده
    شاید بگین نیاز نداره به انجین جدید و همون hellcat بهترین انجینیه که هر شرکتی میتونه داشته باشه
    اما اگر با فورد و شورولت مقایسه کنین میبینین که در زمینه تکنولوژی های نو و موتورهای کم مصرف خیلی عقبه و روند شرکت نشون میده که متاسفانه برنامه ای هم نداره
    FCA باید یه فکر جدی برای dodge بکنه وگرنه این شرکت به حال و روز اصفناکی دچار و کاملا از کورس رقابت با فورد و GM خارج خواهد شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ميثم

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کسی میدونه این ماشین اگه بیاد تو ایران قیمتش چنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام بدون گمرگ حدود 3۷۰ میلیون با احتساب گمرگ ۷۵۰ تا ۹۰۰ ولی وجدانا خیلی ماشین خوبیه

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا