دوج

دوج گرند کاروان، پرفروش‌ترین مینی‌ون بازار ایالات‌متحده

این روزها محبوبیت و فروش کراس‌اوورها به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یافته و به همین دلیل بسیاری از خودروسازان تعداد کراس‌اوورها را در سبد محصولات خود افزایش داده و حتی آن‌ها را جایگزین محصولات کم‌فروش‌تر خود کرده‌اند. بااین‌حال گروه فیات کرایسلر در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۷۰ هزار مینی‌ون به فروش رسانده است که دوج گرند کاروان به‌تنهایی ۱۵۱,۹۲۷ دستگاه از این فروش را به خود اختصاص داده و پرفروش‌ترین مینی‌ون بازار ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۸ لقب گرفته است. این عدد حتی از فروش بسیاری از کراس‌اوورها هم بیشتر است؛ بنابراین شاید مینی‌ون‌ها هنوز محبوبیت خود را از دست نداده‌اند.

نسل کنونی دوج گرند کاروان برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۷ رونمایی شد و از آن سال تاکنون بدون تغییر در بازار حضور دارد اما هنوز هم فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند و در بازاری که تحت تأثیر شاسی‌بلندها قرار دارد، در سال ۲۰۱۸ افزایش فروش ۲۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ به ثبت رسانده است. برای مقایسه، شاسی‌بلند محبوب دوج یعنی دورانگو با فروشی بیش از ۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸، با اختلاف زیادی در پس گرند کاروان قرار گرفته است. این مینی‌ون سالخورده حتی از کراس‌اوورهایی مثل فورد اج و شورلت تراورز هم فروش بالاتری را تجربه کرده است.

نکتهٔ جالب اینکه گرند کاروان با وجود سنی بیش از یک دهه، هنوز هم از کرایسلر پاسیفیکا که مینی‌ون به‌مراتب جدیدتر و مدرن‌تری است، فروش بیشتری دارد. پاسیفیکا طی سال ۲۰۱۸ فروشی برابر با ۱۱۸,۳۲۲ دستگاه داشته که نسبت به سال ۲۰۱۷ هیچ کاهش یا افزایشی نداشته است. پس‌ازاین خودرو، هوندا اودیسه با فروش ۱۰۶,۳۲۷ دستگاه، در جایگاه سومین مینی‌ون پرفروش بازار ایالات‌متحده قرار گرفته و تویوتا سی‌ینا هم با فروش ۸۷,۶۷۲ دستگاه در جایگاه چهارم قرار گرفته است؛ بنابراین بازار مینی‌ون‌ها حداقل در ایالات‌متحده هنوز از رونق خوبی برخوردار است. عنوان کم‌فروش‌ترین مینی‌ون این بازار نیز در سال ۲۰۱۸ به کیا سدونا با فروش تنها ۱۷,۹۲۸ دستگاه رسیده است.

هرچند شاسی‌بلندها مزیت‌های زیادی دارند اما به‌طورکلی برای خانواده‌های پرجمعیت به‌خوبی مینی‌ون‌ها نیستند. در مینی‌ون‌ها فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد خصوصاً هنگامی‌که شش یا هفت نفر سوار بر خودرو هستند. همچنین دسترسی به ردیف سوم صندلی‌ها حتی در یک کراس‌اوور فول سایز هم به‌آسانی یک مینی‌ون با درهای کشویی نیست. علاوه بر این، مینی‌ون‌های قیمت پایین‌تری نسبت به کراس‌اوورها دارند و دینامیک رانندگی در آن‌ها نیز بیشتر به یک خودروی سواری نزدیک است تا یک پیکاپ؛ بنابراین مینی‌ون‌ها در اکثر زمینه‌ها نسبت به کراس‌اوورها برتری دارند به‌جز از لحاظ ارتفاع از سطح زمین و سامانهٔ چهارچرخ محرک که این موارد هم صرفاً برای کسانی اهمیت دارند که روزانه در مسیرهای خشن و ناهموار تردد می‌کنند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    نمیدونم دوج چرا انقد کنده این خودرو دیگه ظاهرش از رده خارج شده واقعا خجالت داره نسل جدیدم نمیاد الان چارجر چلنجر دورانگو جورنی همشون نسل جدید نیازمندن

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. یانکی

      ۱۶ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      انصافا پلت فرم جدید و هزینهایه نسل جدید حق داج بود یا آلفا و مازراتی.ماشین 11 ساله هنوز داره رکورد فروش میزنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۱۶ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (379 ديدگاه)

        تمام فروش محصولات فیات کرایسلر مدیون برندهای جیپ و دوج و رم هست
        انصافا هم فروششون خیلی بالاست
        ولی از اونور برندهای مثل لانچیا و الفا فقط دارن ضرر میدن

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. جمال

          ۱۶ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (154 ديدگاه)

          مازراتی هم اضافه کن به لیست برندهای ضررده فیات _ کرایسلر

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    دوجه دیگه
    هزینه پایین مالکیت و خوب بودنش نسبت به رقبا دلیل فروش زیادشه و حتی دلیل افزایش فروش اونم با ظاهر و پلت فرم قدیمی و نا کارامد(به گفته دوستان!)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۱۶ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (379 ديدگاه)

      جالبیش اونکه بیشتر پلتفرمهای دوج سن بالای دارن ولی همچنان فروششون خوبه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۷ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (2956 ديدگاه)

        وقتی به ماهیت دوج پی ببری میبینی ک زیادم عجیب نیس
        چند سالی بود ک دوج از نقطه اوجش فاصله گرفته بود اما یه سالی هست داره دوباره به موفقیت و اوج دهه 60-70نزدیک میشه
        به امید روزی ک دوباره وایپرو ببینیم اونم با اصالت خودش!!!!

        موافقم 2
        مخالفم 0
  3. Saman

    ۱۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (181 ديدگاه)

    کلاس مینی ون از ابداعات کمپانی کرایسلر داج هست و همواره بهترین مینی ون را عرضه کرده. لازم به ذکر هست که SUV و کراس اور هم از ابداعات بیشمار خودرو سازان امریکائی هستش.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. me84

      ۱۶ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      .
      کراس اوور تا جایی که من میدونم ابداع تویوتاست که با تولید نسل اول راو4 ترکیبی از سواری و suv رو ارائه داد. اما در مورد suv حق با شماست.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Amir Machine

        ۱۶ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1199 ديدگاه)

        اکثر منابع، AMC Eagle رو اولین کراس‌اوور دنیا میدونن چون دقیقاً مثل کراس‌اوورهای امروزی، بر اساس پلت‌فرم ماشین‌های سواری ساخته شده بود و ساختار یکپارچه داشت درحالیکه تا قبل از اون، همۀ شاسی‌بلندها از ساختار Body on Frame یا بدنه روی شاسی استفاده میکردن.
        ایگل سال 1979 معرفی شد و با اینکه بر اساس پلت‌فرم ماشین‌های سواری AMC بنام «junior cars» ساخته شده بود اما به سیستم چهارچرخ محرک مجهز بود و نسبت به سدان‌ها ارتفاع بیشتری هم از سطح زمین داشت

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. حسن

          ۱۶ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (379 ديدگاه)

          درسته
          amc اولین تولید کننده کراس اوور در جهان بود

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. me84

          ۱۶ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (1772 ديدگاه)

          .
          جالب بود. نمیدونستم. جایی خونده بودم راو4 اولینه. اما AMC قدیمیتر از اونه

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. علی آقا

    ۱۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (572 ديدگاه)

    این مینی ونه یا ون؟

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا