دوجفراری

فراری در برابر وایپر، جدال اسب و افعی

در دومین قسمت از رقابت بین خودروهای اسپرت آمریکایی با نامداران اروپایی، به سراغ خودروی زیبا و ظریفی از ایتالیا رفتیم و آن را در مقابل یک غول خشمگین زهردار آمریکایی قرار دادیم. همان طور که در قسمت نخست، عنوان گردید، برای هر خودروی اسپرت یا ماسل آمریکایی سعی داریم بهترین رقیب اروپایی آن را انتخاب نماییم.

دوئل شماره ۲: دوج وایپر SRT در برابر فراری ۴۵۸ ایتالیا

وایپر همیشه یک خودروی‌ پر سر و صدا بوده است. اعداد دیوانه وار، هندلینگ دیوانه‌کننده؛ طوری که هیچ وقت به ذهن‌تان خطور نمی‌کند که آن را در کنار یک مدل اروپایی و مخصوصاً در پیست قرار دهید. اگر می‌خواهید یک تست در یک مسیر مستقیم انجام دهید، وایپر می‌تواند از عهده آن بربیاید، ولی در غیر این صورت، وایپر به هیچ‌وجه نمی‌تواند با پورشه و فراری رقابت کند.

2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
با این که وایپر هنوز چند مرحله از بقیه آمریکایی‌ها عقب است، ولی هنوز هم می‌توان از آن در کنار بزرگان عضلانی امریکایی نام برد. موتور بزرگ V10 نسبت به نسل‌های قبلی این خودرو، بسیار راحت‌تر به حداکثر عملکرد خود می‌رسد و قبل از اینکه کوروت Z06 بیرون بیاید، وایپر SRT برای مدتی کوتاه تنها کوپه دو سرنشینه آمریکایی با دیفرانسیل عقب و قدرت بالای ۶۰۰ اسب‌بخار موجود در بازار بوده است.

2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
2014 SRT Viper
۲۰۱۴ SRT Viper
در همین حال، برخی مشخصه‌های قدیمی وایپر همچنان پابرجا مانده‌اند؛ از جمله پدال‌هایی که به سمت چپ زاویه داشته و نمای غیرعادی ایجاد می‌کنند. همین‌طور فضای کابین با راحتی کم و و صدای بالای موتور (نه از نوع خوب آن). در همین حال، موتور V10 از نوع تنفس طبیعی است که به این معناست که چیزی بین پدال شما و موتور قرار نمی‌گیرد و خبری از تأخیر توربو نخواهد بود. SRT وایپر برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۳/۵ ثانیه زمان لازم دارد.
وقتی برای این مقایسه وایپر را در برابر ۴۵۸ ایتالیا قرار دادیم، این کار در ابتدا اندکی احمقانه به نظر می‌رسید؛ چرا که در یک طرف یکی از بهترین سوپرماشین‌های ساخته شده در صنعت خودرو را داشتیم و در طرف دیگر دوج وایپر قرار داشت. ولی بعداً معلوم شد که این دو انتخاب مناسبی بوده‌اند. در این میان، مرسدس‌-ای‌ام‌جی GT با قدرت ۵۱۰ اسب‌بخار و ۰ تا ۱۰۰ برابر ۳/۸ ثانیه و همین‌طور، استون‌مارتین V12 ونتیج S با قدرت ۵۷۳ اسب‌بخار و شتاب ۳/۷ ثانیه مدّنظر قرار داشتند. مشکل این بود که قدرت مرسدس بیش از حدّ نسبت وایپر کمتر بود و همچنین استون‌مارتین در عین حال که قدرتش کمتر بود، ۲۰۰ کیلوگرم وزن نیز بیشتر داشت. بنابراین تنها مدل دیفرانسیل عقبی که می‌توانست نزدیک‌ترین شرایط را به وایپر داشته باشد، علی‌رغم اختلاف قدرت ۸۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۰۳ نیوتن‌متری، ۴۵۸ ایتالیا بوده است؛ خودرویی سبک‌تر و به مراتب چابک‌تر از وایپر.

2014 Ferrari 458 Italia
۲۰۱۴ Ferrari 458 Italia
البته باید اذعان کرد که ۴۵۸ ایتالیا یک شاهکار خودروسازی است. این خودرو جوایز خودرویی بسیاری را از آنِ خود کرده است. در واقع، برای انتخاب بین این دو، بدون توجه به قدرت و گشتاور وایپر، فراری گزینه مناسب‌تر و مطمئن‌تری به نظر می‌آید. موتور V8 با تنفس طبیعی در ۴۵۸ ایتالیا قدرتی معادل ۵۷۰ اسب‌بخار تولید می‌کند که به هیچ‌وجه نباید آن را دست‌کم گرفت. با این خودرو در مدت ۳/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و در همین حال، با رسیدن به دور موتور ۹۰۰۰، تا ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت پیش خواهید رفت. درون کابین نیز، همه چیز به زیبایی طراحی شده و کنترل‌ها در جهت راحتی راننده قرار دارند؛ چیزی که در این نوع خودروها لازم خواهد بود. دید از پنجره‌ها چندان مناسب نیست، ولی به هر حال، بهتر از وایپر است.

Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
 Ferrari 458 Italia interior
Ferrari 458 Italia interior
 Ferrari 458 Italia interior
Ferrari 458 Italia interior
 Ferrari 458 Italia engine
Ferrari 458 Italia engine
قیمت ۴۵۸ حدود ۲/۵ برابر وایپر TA ادیشن جدید است. ولی در این حالت، باید گفت که هزینه بالاتر ارزشش را خواهد داشت. وایپر یک خودروی سریع، با کنترل بیشتر و آرام‌تر نسبت به قبل شده است، امّا ۴۵۸ یک خودروی کامل است. تفاوت قیمت در اینجا کاملاً با ظاهر بهتر، صدای به مراتب گوش‌نوازتر، فضای راحت‌تر در داخل کابین، کیفیت رانندگی بالاتر و طراحی و ساخت بهتر و… توجیه‌پذیر است.
برنده: فراری ۴۵۸ ایتالیا
ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. آرش آمریکایی

    ۸ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (612 ديدگاه)

    مسلما فراری از وایپر بهتره
    ولی من وایپر روهم خیلی دوس دارم اما یه مدته که پسرفت داشته
    ولی با تشکیل فیات کرایسلر فکرکنم تا دوسال آینده وایپر هم خیلی پیشرفت کنه
    ولی به هر حال من هرکدومشو بهم بدن قبول میکنم :-)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. godfather

    ۸ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    جفتشون دوس دارم نمیشه نطر داد ولی دوج به عنوان ماشین اول انتخاب میکردم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. mostafa

    ۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    به نظر من آمریکایی ها بیشتر به حفظ اصالت خودرو مثل حفظ ظاهر ، صدای موتور ، ظاهر عضلانی و استفاده از گیربکس دستی در بیشتر مدل هاو هندلینگ خوب و … اهمیت دادن و همین امر باعث گردید تا حدی از رقبای اروپایی خود عقب تر باشند که خوشبختانه کم کم این فاصله با نوآوری و بکارگیری تکنولوژی روز و خلق فناوری مدرن( در کنار حفظ اصالت خودروها)بسیار کمتر شده و آینده خودرو سازی آنها کامل روشن و رو به پیشرفت چشم گیر خواهد بود .
    برای همین اگر چه خودروهای آمریکایی از رقبای اروپای تا حدی ضعیف تر باشند ولی از اصالتی که در خودروهای آمریکایی نهفته است نمی توتن راحت گذشت. ( اگر چه نسبت قیمت خودرو های مقایسه شده عادلانه نیست و کاملا بر روی کلیه مشخصات فنی و ظاهری خودرو تاثیر میگذارد)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. باربد★فقط GM★فقط کامارو★

    ۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (810 ديدگاه)

    هر دو منحصر به فرد هستن و بنده شخصاً نمیتونم بین این دو یکی رو انتخاب کنم اما خب در کل وایپر رو بیشتر دوست دارم خصوصاً دوخت صندلی هاشو و صد البته هنر تحسین برانگیز ایتالیا در خصوص فراری 458 که غیر قابل انکار هست.این طور خودرو ها هیچ وقت قدیمی نمیشن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. godfather

    ۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    طراحی عفب وایپر شده شناشنامش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. enzo

    ۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    تیتر مقاله رو خوندم فکر کردم با یه تست رو در روی حرفه ای تو یه پیست استاندارد طرفیم
    مقایسه بر اساس اعداد رو کاغذ که همه جا هست
    اون مقایسه کوروت و 650S هم عین این فقط مقایسه اعداد و اسب بخار و 0 تا 100

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آرمان

    ۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در مورد سوپر اسپورت های اروپایی موردی که کمتر بهش اشاره میشه اینه که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند. مثلا حتما باید از بنزین اعلا استفاده بشه ولی اسپروت های امریکایی رو با بنزین کیفیت پایین هم میشه با کترین مشکل و بطور روزمره استفاده کرد. همچنین قابلیت اعتماد و دوام پایینتری دارن شما هیچ وقت نمیتونین با یه فراری از یه ایالت به ایالت دیگه سفر کنین.در کل امریکایی ها سخت جون ترند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      “شما هیچ وقت نمیتونین با یه فراری از یه ایالت به ایالت دیگه سفر کنین”

      این دیگه از اون حرف ها بود!
      بیا من با پیکان کل ایالت های آمریکا رو دور بزنم آخ هم نگه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرمان

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بابا تو محشری

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Ashk

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه قیاس بین وایپر و کورت بزارید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا