دوج

کانسپت‌های فراموش‌شده: دوج رم‌پیج، یک پیکاپ کوپهٔ دیفرانسیل جلو!

پیکاپی برای کسانی که پیکاپ نمی‌خواهند اما از کارایی بیشتر استقبال می‌کنند

نام دوج رم‌پیج
معرفی نمایشگاه شیکاگو ۲۰۰۶
ساختار یکپارچه
پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 همی
قدرت ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر
محور محرک جلو

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

درحالی‌که سدان‌ها و کراس‌اوورهای بیشتر و بیشتری با الهام از کوپه‌ها طراحی می‌شوند و محبوبیت پیکاپ‌ها هم به‌طور فزاینده‌ای بالا رفته، آیا زمان آن نرسیده که پیکاپ‌های کوپه بازگردند؟

برای سال‌ها، اصطلاح کوپه به خودروهایی با دو در و سقف شیب‌دار اطلاق می‌شد اما طی چند سال اخیر، با عرضهٔ خودروهای مختلفی از مدل‌های ارزان‌قیمتی مثل رنو آرکانا گرفته تا مدل‌های گران‌قیمتی مثل مرسدس بنز CLS، کلمهٔ کوپه معنی و ماهیت اصلی خود را از دست داده است. علاوه بر این، صنعت خودروسازی در طول تاریخ خود شاهد ظهور مدل‌های دیگری هم بوده که سعی در ترکیب کوپه با خودرویی کاملاً متفاوت داشتند. منظور ما پیکاپ‌های کوپه هستند که برای اولین بار در استرالیا متولد شدند و سپس در اواخر دههٔ ۵۰ میلادی با مدل‌های شورلت ال‌کامینو فورد رانچرو در آمریکای شمالی هم محبوب شدند.

در اوایل دههٔ ۸۰ نیز دوج با مدل رم‌پیج که عمر کوتاهی داشت و فقط در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ تولید شد، همین فرمول را امتحان کرد. سپس چند دهه بعد، این شرکت با رونمایی از پیکاپ کانسپتی با همین نام در نمایشگاه شیکاگو تصمیم گرفت یاد رم‌پیج را زنده کند. رم‌پیج کانسپت که می‌توانست رقیبی برای هوندا ریج‌لاین باشد، پیکاپی با ساختار یکپارچه و انتقال قدرت صرفاً محرک جلو بود که برای یک پیکاپ غیرمعمول است. این کانسپت در پشت خود قسمت باری به طول ۱.۵ متر داشت و زیرا کاپوت آن‌هم یک پیشرانهٔ عظیم ۵.۷ لیتری V8 همی پنهان شده بود.

در روز رونمایی، طراح این کانسپت آن‌را پیکاپی برای خریداران غیرسنتی توصیف کرد و اذعان نمود که رم‌پیج از قابلیت‌های یک پیکاپ بدون قربانی کردن فضای سرنشینان برخوردار است. در این پیکاپ درهای معمولی جلو در کنار درهای کشویی عقب قرار گرفته بودند که این ویژگی به همراه نبود ستون B، امکان ورود و خروج آسان به کابین را فراهم می‌کرد. دوج کابین رم‌پیج را هم مشابه خودروهای سواری طراحی کرده بود تا بجای یک خودرو باربر، احساسی شبیه به سواری‌ها را داشته باشد. امکان جمع کردن صندلی شاگرد و صندلی‌ها عقب در کف خودرو، محفظهٔ اشیاء ضدآبی در زیر قسمت بار و یک رمپ بارگیری یکپارچه هم از دیگر ویژگی‌های این پیکاپ کوپهٔ کانسپت بودند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Ãbţìň

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (117 ديدگاه)

    تلاش خوبی از طرف دوج بود،چون که رمپیچ یه وانت قدیمیه مال دهه ۶۰از دوج،و تلاششم این بوده که اون دوره(۲۰۰۶)با وانتایی مثل ssr شورولت رقابت کنه،اونم یه وانت با ساختار کوپه ست،اما چون ssr موفقیت آمیز نبود دوج هم بیخیال این وانت شد،خیلی قشنگ این داستانو به یاد دارم،سال 84شمسی بود که یکی از دوستام از آمریکا برمیگشت و اینو برام تعریف کرد،به هرحال الآن با مدل رم تیرکس داره پادشاهی میکنه،پس اونقدرام توی فکرش نرین?

    موافقم 15
    مخالفم 2
  2. Sina

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    خیلی ممنون بابت ادامه دادن سری های قدیمی پدال
    لطفا بقیه رو هم ادامه بدین ، یه چند قسمت گذاشتین خیلی استقبال شد

    موافقم 23
    مخالفم 1
  3. Malt hill

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    برای من که هیچ جذابیتی نداره

    موافقم 12
    مخالفم 15
    1. Ahmedreza2002

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      کابینش منو یا پروتون جنتو میندازه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Hadi

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        خیلی جالب و باحاله ?

        موافقم 6
        مخالفم 2
  4. زیزیگولو

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4791 ديدگاه)

    جذابیتو ابهت یه پیکاپ آمریکایی به سایز بزرگو خَشِنش هستش این سوسول بازیا به پیکاپای آمریکایی نمیاد

    موافقم 20
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    طراحی کابینش خیلی افتضاهه اصلا قابل پسند نیست که یه پیکاپ مخصوصا امریکایی اینجوری باشه اصلا خوب نیست

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. Mr.X

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    این کجا TRX کجا. رم واقعا پیشرفت کرده.

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا