دوچرخه

بررسی دوچرخه‌های بازار ایران: جاینت تالِن

جاینت؛ برندی تایوانی که در ساخت دوچرخه‌های مخصوص کوهستان و جاده تبحر بالایی دارد و در ایران نیز در میان رقبای هم‌رده و هم‌کلاس خود، از فروش و محبوبیت بالایی برخوردار است. این برند که سابقه‌ی حضور طولانی‌تری نسبت به رقیبش مریدا، در بازار ایران دارد، از معدود دوچرخه‌هایی است که از مدت‌ها پیش تا به حال هنوز که هنوز است جای پای محکمش در بازار را حفظ کرده و از تنوع و فروش بالایی برخوردار است. اکنون قصد داریم یکی از مدل‌های این برند را که درواقع در دسته بندی‌های این برند در گروه دوچرخه‌های کوهستان قرار می‌گیرد، اما برای استفاده در شهر نیز مناسب است، بررسی کنیم.

Giant Talon
Giant Talon
طراحی بدنه‌ی جاینت تالِن، جذاب بوده و با ترکیب رنگی که دارد بسیار چشم‌نواز است. این بدنه از دو میله‌ی مستطیل شکل با لبه‌های منحنی و یک میله‌ی استوانه‌ای شکل عمودی تشکیل شده است؛ که میله‌ی بالایی با ظرافتی بسیار بالا با رسیدن به محل اتصال خود به میله‌ی عمودی، باریک شده و نمای بسیار جذابی را به این مدل بخشیده است. این بدنه دارای اصالت تایوانی بوده و مونتاژ همین کشور است؛ چیزی که حداقل در روی بدنه‌ی دو مدل قبلی بررسی‌شده مشاهده نکردیم. همچنین دو جفت میله‌ی انتهایی بدنه دارای یک ترکیب رنگ زیبا و هماهنگ با بدنه بوده و لازم به ذکر است که ظرافت بیش‌ازحد مریدای آزمایش‌شده را ندارد. کیفیت رنگ این دوچرخه نیز کمی بالاتر از کیفیت رنگ مات مریدا بوده و تقریباً هم‌رده اُورلورد است.

فرمان این مدل نیز صرفاً نام جاینت را بر دوش خود می‌کشد و با کم بودن انحنای وسط، این فرمان کمی پهن به نظر می‌رسد اما دارای پلاستیک‌هایی باکیفیت در دسته‌های خود بوده و حس خوشایندی به انسان می‌دهد.

Giant Talon
Giant Talon
کمک‌فنرهای این مدل نیز همانند دو مدل قبلی بررسی‌شده ساخت SR SUNTOUR است. اما این کمک‌فنر برخلاف دو مدل قبلی دارای دو نوع تنظیم است: یک طرف دارای یک پیچ چرخان بوده که همانند مریدای بررسی‌شده تأثیر چندانی در نرمی و سفتی عملکرد ندارد و صرفاً کمی حالت ارتجاعی به کمک‌فنر می‌بخشد. در طرف دیگر یک شاسی برای قفل کمک‌فنرها بوده و تأثیر بسزایی در اسپرت کردن عملکرد سواری داشته و با گذاشتن آن در حالت قفل شده، کمک‌فنرها به‌هیچ‌عنوان پایین نمی‌روند و تمامی ضربات ناشی از مسیر با شدت به دسته فرمان منتقل می‌شوند؛ اما باید اذعان کرد که از پس ویژگی کوهستانی بودن این دوچرخه، به خوبی برمی‌آید و برای مسیرهای بدون ناهمواری و برای افزایش سرعت بسیار مؤثر است.

Giant Talon
Giant Talon
لاستیک‌های این مدل نیز همانند اُورلورد، ساخت KENDA اما سفارش جاینت است و برخلاف دو دوچرخه‌ی بررسی‌شده‌ی قبلی سایز ۲۷.۵ بوده و از کلفتی مناسبی بیشتر از مریدا و کمتر از اُورلورد برخوردار است. همچنین نام کشور تایوان بر روی آن حک شده است.

Giant Talon
Giant Talon
زین این مدل نیز همانند مریدای بررسی‌شده بسیار باریک است؛ اما فوم‌های به‌کاررفته در آن بسیار بهتر عمل کرده و بدون پوششی که برای نرمی بیشتر روی زین مریدا کشیده شده بود، بهتر از زین با روکش مریدا بود. این زین این مدل connect بوده و سفارش جاینت است.

Giant Talon
Giant Talon
رکاب‌های این دوچرخه نیز ساخت سازنده‌ی معروف قامه و چرخ‌دنده، DYNA DRIVE fsa است که حالتی عضلانی داشته و به زیبایی این دوچرخه کمک شایانی کرده است.

Giant Talon
Giant Talon
اما مثل همیشه می‌ترسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوچرخه که این مدل در این بخش به دلیلی که در آینده ذکر می‌کنیم در این بخش فرمانروایی می‌کند. این دو چرخه از یک سیستم ۲۷ دنده‌ی shimano بهره می‌برد که شانژمان عقب آن ALIVID و مونتاژ سنگاپور است و شانژمان جلوی آن همانند مریدای matts 15، ALTUS است اما از ساختاری متفاوت بهره می‌برد. پنلهای تعویض دنده‌ی این مدل از ساختاری کاملاً متفاوت با دو مدل بررسی‌شده‌ی قبلی بهره می‌برند که مونتاژ سنگاپور هستند و به خوبی ایفای نقش می‌کنند؛ اما نبود شماره‌ی دنده‌ها بر روی شیفتر دنده عقب، آزاردهنده است.

Giant Talon
Giant Talon
یکی از وجوه تمایز این دو چرخه با دو مدل قبلی که بررسی کردیم، ترمزهای دیسکی روغنی آن بوده که این دوچرخه را در یک کلاس بالاتر از دو دوچرخه‌ی قبلی قرار می‌دهد. این ترمزها که ساخت TEKTRO هستند، قدرت بسیار مناسبی برای نگهداری دوچرخه ایجاد می‌کنند اما کمی پرخرج هستند. چراکه به گفته‌ی مالک در بازه‌ی زمانی یک سال از قدرت ایستایی به وجود آمده توسط آنها کاسته شده و نیاز به هواگیری دارند و این عمل در نمایندگی هزینه‌ای در حدود ۲۴,۰۰۰ تومان خرج برمی‌دارد. همچنین لنت‌های این نوع ترمزها گران بوده و دو جفت لنت‌های این مدل چیزی در حدود ۹۰,۰۰۰ تومان قیمت دارند.

Giant Talon
Giant Talon
اما یکی از نکات تأسف‌آوری که همانند مریدای بررسی‌شده در این مدل نیز شاهد بودیم، نبود لوازم فابریکی همچون جک و قمقمه به همراه پایه‌ی آن بود که مالک برای نصب یک جک متوسط که در میانه‌ی بدنه نصب می‌شود، قیمتی در حدود ۶۰,۰۰۰ تومان پرداخت کرده است. قیمت پایه‌ی قمقمه نیز در نمایندگی رسمی این برند ۱۱۷,۰۰۰ بود که مالک از سفارش و نصب آن بر روی وسیله‌اش با حالت درماندگی صرف‌نظر کرد! متأسفانه همان‌طور که در برخی برندهای بزرگ خودرویی شاهد هستیم، درزمینه‌ی دوچرخه هم برخی برندهای بزرگ علیرغم ارائه محصولاتی با کیفیت مثال‌زدنی، برای نصب برخی آپشنها و تجهیزات بدیهی، هزینه‌های سنگین دریافت می‌کنند.

Giant Talon
Giant Talon
اما تجربه‌ی سواری با این مدل…
همان‌طور که خدمتتان عرض کردم، زین این دوچرخه عملکردی بسیار مطلوب‌تر از مریدای آزمایش‌شده دارد و با وجود اینکه از زین قطور اُورلورد باریک‌تر است، اما احساس خاص و مطلوبی به انسان می‌دهد؛ هرچند که در طولانی‌مدت کمی آزاردهنده می‌شود و مالک مبلغی در حدود ۳۵ تومان برای این روکش زین این دوچرخه پرداخت کرد تا نرمی مطلوب‌تری داشته باشد اما متأسفانه به دلیل کیفیت پایین آن، پس از یک سال و چند ماه به زباله‌دان پیوست. زین را تنظیم می‌کنیم. کمک‌فنر را در حالت unlock و در نرم‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهیم. زین این دوچرخه دارای زاویه‌ای مناسب بوده و برخلاف مریدای قبلی که با وجود تنظیم زاویه، با بالا آوردن آن فشاری غیرعادی به کمر وارد می‌کرد، هیچ‌گونه ناراحتی در هنگام سواری از جانب آن احساس نشد.

Giant Talon
Giant Talon
تعویض دنده‌های این مدل بسیار بهتر از دو مدل قبلی و بسیار سریع‌تر و نرم‌تر از آن دو انجام می‌شد. در بحث مهندسی سیستم تعویض دنده‌ی دوچرخه، هر مجموعه چرخ‌دنده‌های عقب بسته به تعداد و قطر چرخ‌دنده‌ها، مجموعه چرخ‌دنده‌های مخصوص به خود در جلو و همچنین طبق (محور مربوط به رکاب‌ها) مخصوص به خود را می‌طلبد. یکی از دلایلی که اکثر برندهای دوچرخه‌سازی برای سفارش این قسمت فقط به سازنده‌ی shimano روی می‌آورند، علاوه بر کیفیت مناسب این سازنده، استانداردسازی سایزهای چرخ‌دنده‌ها برای مطابقت کامل با طبق‌ها و همچنین عملکرد خوب این سازنده در ساخت جفت مجموعه چرخ‌دنده‌های عقب و جلو و هماهنگی اندازه‌ای کامل آنها می‌باشد. هر چه مهندسی به‌کاررفته در به‌اصطلاح match کردن این سیستم دقیق‌تر باشد، تعویض دنده‌ها نرم‌تر و دقیق‌تر انجام می‌گیرند و تنظیم آنها دیرتر به هم می‌خورد. از طرفی در بحث ساختن و هماهنگ کردن چرخ‌دنده‌ها، بعضی اندازه‌ها به دلیل خاصیت بخش‌پذیری اعداد بر یکدیگر هماهنگی بی‌نظیری با یکدیگر ایجاد می‌کنند؛ عاملی که در کوپل شدن بی‌نظیر برخی گیربکس‌ها با موتورهای بعضی خودروها نیز مشاهده می‌شود. این دوچرخه نیز به دلیل دارای بودن دو مجموعه چرخ‌دنده‌ی ۹ تایی در عقب و ۳ تایی در جلو، و همچنین مهندسی دقیق در ساخت طبق مربوط به این سیستم تعویض دنده، در بحث هماهنگی بین دنده‌ها بی‌نظیر عمل کرده و بعد از کارکردی مشابه با مریدای آزمایش‌شده و بدون تنظیم حتی یک مرتبه، با عملکرد خود ما را شگفت‌زده کرده است. ترکیب اصولی دنده‌های جلو و عقب نیز، همان‌طور که با توجه به مطالب گفته‌شده حدس می‌زنید، با هر دنده‌ی جلو، سه دنده‌ی عقب است. و این تقسیم دنده‌های عقب با هر دنده‌ی جلو، به لطف ۲۷ دنده بودن این دوچرخه، مساوی هم بوده است در حالی ترکیب اصولی دنده‌ها که برای مریدای ۲۴ دنده‌ی آزمایش‌شده، در دنده‌های ۱ و ۲ جلو، سه دنده عقب، و برای دنده‌ی ۳ جلو، دو دنده‌ی عقب است؛ که به دلیل مساوی نبودن این تقسیم، هماهنگی این دوچرخه را در آن مدل شاهد نبودیم.

Giant Talon 27
Giant Talon
در شهر، این دوچرخه درزمینه انتقال ضربات ناشی از ناهمواری‌ها، نسبت به مریدای آزمایش‌شده با وجود سایز طوقه بزرگ‌تر مشابه عمل می‌کند، اما نسبت به اُورلورد آزمایش‌شده به دلیل سایز طوقه بزرگ‌تر و لاستیک نازک‌تر، ضربات بیشتری را به دسته‌فرمان منتقل می‌کند؛ اما به‌هیچ‌عنوان ناخوشایند نبوده و فقط ممکن است در سواری طولانی‌مدت کمی آزاردهنده باشد.
نکته‌ی قابل‌ذکر که بر اساس تجربیات به دست آمده است، این است که باید مراقب باشید در هنگام روغن‌کاری بخش‌های مختلف دوچرخه، به لنت‌ها و لقمه‌های ترمز، روغنی سرایت نکند؛ چراکه با یکی دو مرتبه ترمزگیری این روغن به درون لنت نفوذ کرده و خاصیت چسبندگی و نگه‌دارندگی آن را از بین می‌برد. عاملی که به دلیل بی‌دقتی مالک، او را وادار به تعویض دوجفت لنت عقب و جلو کرد و هزینه‌ای ۱۰۰,۰۰۰ تومانی روی دست او گذاشت.

Giant Talon
Giant Talon
نتیجه‌گیری
جاینت TALON 2015 هم‌اکنون در نمایندگی قیمتی در حدود ۲,۱۵۰,۰۰۰ تومان تا ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد. این هزینه به علاوه‌ی هزینه‌ی یک جک ساده، آن را کمی گران جلوه می‌دهد؛ و با وجود هزینه‌هایی مانند هواگیری سالانه که در حدود ۲۵,۰۰۰ تومان خرج دارد، به‌علاوه‌ی نشتی روغنی که دسته ترمزهای آن در ابتدای خرید داشتند و منجر به هزینه‌ی ۵۰,۰۰۰ تومانی برای یک بار تعویض روغن شد؛ و همچنین با وجود نمایندگی‌ها گسترده این دوچرخه در کشور به دلیل قدمت بالای حضور در ابزار، به‌طوری‌که نمایندگی‌های برخی برندهای دیگر مانند مریدا نیز به این دوچرخه سرویس خدمات می‌دهند این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است)؛ مالک را بسیار از خود راضی نگه‌داشته است و در اکثر زمینه‌ها به‌غیراز لاستیک و زین و فرمان، تقریباً از دو دوچرخه‌ی قبلی بهتر است و به نظر می‌آید اگر مشکلی با پرداخت چنین مبلغی برای خرید یک دوچرخه ندارید، حتماً این دوچرخه را جزو اولویت‌های خرید خود قرار دهید. هرچند که هیچ وسیله‌ای کاملاً بی‌نقص نیست و شما باید با مشکلاتی نظیر هزینه‌ی نگهداری نه چندان کم، نبود برخی تجهیزات ابتدایی بر روی آن و همچنین مورد نیاز بودن دقتی بالا در نگهداری آن دست‌وپنجه نرم کنید.

در پایان جا دارد از جناب آقای علی علمی، به علت در اختیار قرار دادن دوچرخه خود و همچنین همکاری با ما در تهیه‌ی این گزارش تشکر و قدردانی کنیم.
نویسنده و آزمایشگر: علی ستوده نیا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی ستوده نیا

علاقمند به دنیای خودرو، در حال حاضر مفتخر به نویسندگی و ارائه مقاله در سایت پدال هستم

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. خطیبی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام می خوام برای پسرم که 12 سالشه یه دوچرخه بگیرم.. ترجیحم اینه که تا جای ممکن کالای ایرانی بخرم ..از اونجا که هیچ اطلاعاتی در این باره ندارم خوشحال می شم منو راهنمایی بکنین ..مرسی

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. پورشه

      ۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شرکت کویر یکسری دوچرخه ایرانی تولید کرده بد نیست یک سراغی بگیرید

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. جاینت

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سلام دوچرخه فقط جاینت چون کیفیت خیلی بالایی نسبت به دوچرخه های دیگر دارد و اگر شما میخواهید دوچرخه نو بخرید اگه بخواهید تا تقریبا 20 میلیون پول بدید من جاینت تالون 3 مدل 2018 رو پیشنهاد میکنم و اینکه از فکر کالای ایرانی تو دوچرخه بیاید بیرون چون ایران دوچرخه های جالبی درست نمیکنه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. رامین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    با سلام شانژمان به اشتباه ذکر شده اسم اون رده از شانژمان alivioهستش،با تشکر

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. N.kh

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام برای همسرم (وحید) میخوام یه دوچرخه خوب بخرم که بتونه باهاش ورزش کنه شناختی ندارم اگه ممکنه منو راهنمایی کنید که از کجا بخرم ما اصفهانیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. کامران

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام توضیحات بسیار خوبی بود فقط ای کاش فرموده بودید راجع به تالون چی صحبت می کنید و مقایسه ای داشتید بین تالون های 1و 2 و 3 و 4

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. جاینت

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سلام لطفا به مدل دوچرخه ها نیز دقت کنید مثلا 2018 یا 2020 چون تالون 3 اومده تو سال 2020 یه دوچرخه زده خیلی جالب نیست ولی 2018 توی تالون 3 بهترین مدل هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوچرخه های ترینکس در قیمت مشابه لوازم و قطعاتش بالاتر از جاینت هست
    آیا بیشتر برای مصرف شهری و آسفالت تنه هاش هم قابل مقایسه با جاینت هست ؟.
    کسی ترینکس داره ؟ ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. حمید رضا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینجانب یکدستگاه دوچرخه جاینت خریداری کردم. از آنجاییکه فکر میکردم نمایندگی جاینت در ایران نیز به اندازه ارزش جهانی این برند در ایران سرویس دهی خواهد داشت، خیالم از بابت خدمات پس از فروش آن راحت بود و درخصوص آن تحقیق نکردم. متاسفانه و متاسفانه در همان اولین ماه خرید دوچرخه دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پیدا کرد. با تلفن شرکت تماس گرفتم و انتظار داشتم نزدیکترین محل برای خدمات دهی را به من معرفی کنند. با کمال تعجب و تاسف دریافتم که تنها محل برای خدمات دهی در نزدیکی میدان قزوین است و مشتری مجبووووور است که یک روز کامل باتوجه به ترافیک و زوج و فرد بودن از کار و زندگی بیکار شود تا شاید مشکلش حل شود. از چنین برندی بسیار بیشتر انتظار میرود که حتی اگر قرار است تنها یک مرکز خدمات داشته باشد آنرا در یکی از نقاط جنوبی شهر و در شرایط خاص ترافیکی قرار دهد. ضمن اینکه مشتری این برند بیشتر در نقاط مرفه شهر است و میبایست سرویس دهی در آن مناطق بیشتر باشد. متاسفانه در ایران بازی برد برد معنا ندارد و به مشتریان یکبار مصرف نگاه میشود و تعهد تنها تا وقتی است که مشتری پول نداده است و پس از آن مشتری عملا ارزشی ندارد. اگر مردم ماشین ایرانی با این کیفیت بد را میخرند شاید یکی از بزرگترین دلایلش خدمات پس از فروش آنهاست که در هرصورت در هرجا که باشی به مشکل برنخواهی خورد. جادارد مدیریت محترم این مجموعه نگاه بیشتری به خدمات پس از فروش بدهد و خود را جای مشتریانش قرار دهد و متعهدانه نسبت به فروش نگاه کند.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. شروین

    ۲۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سللم
    با کمال تعجب جاینت در ایران نمایندگی رسمی
    ندارد!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. جاینت

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ??? چرا بیخودی میگی

      موافقم 1
      مخالفم 1
  8. محمدرضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تجربه سواری با جاینت تالون عالیه
    من تالون 3 مدل 2016 دارم
    به عنوان ی دوچرخه نیم حرفه ای ی انتخاب خوب در این رنج قیمته
    به کسایی که دنبال دوچرخه ارزونتر هستن جاینت رینکون Ltd معرفی میکنم حدود یک میلیون تومان قیمتشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جاینت

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اره 2016 خوبه ولی جدیداش اومده مال 2018 اونا اصلا با اینا قابل قیاس نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ZANYAR

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین مارک (ویوا)
    بهترین دوچرخه⁦♥️⁩جاینت⁦♥️⁩
    من خودم 7 ساله که دوچرخه ی ویوا دارم ولی درباره جاینت خیلی شنیدم.
    به نظرم ویوا بخرید،(نظر شخصی).

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. جاینت

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سلام شما باید حتما دوچرخه های جاینت رو انتخاب کنید تا متوجه شوید من قبلا همین فکر رو میکردم اما الان کاملا نظرم عوض شده پیشنهاد من جاینت تالون 3 مدل 2018

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. رضا

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان دوچرخه جاینت بهتره یا ویوا ….
    خواهش می کنم راهنمایی کنید من یه دوچرخه استاندارد بخرم چون فروشنده ها به خاطر فروش خودشون تعریف می کنن ….ممنون میشم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. جاینت

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سلام فقط و فقط جاینت
      جاینت و ویوا با هم قابل مقایسه نیستن اگه میتونی تقریبا 20 میلیون پول بدی جاینت تالون 3 مدل 2018 رو پیشنهاد میکنم

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا