دوچرخه

معرفی اولین ترمز ضد قفل برای دوچرخه

سیستم ترمز ضد قفل بوش (Bosch e-Bike ABS) انرژی خود را از باتری اصلی دوچرخه دریافت می‌کند که برای جلوگیری از قفل شدن چرخ جلو و جلوگیری از معلق زدن راکب ساخته شده است.
سنسورهای روی دیسک ترمز با ماژول اصلی همکاری می‌کند تا فشار ترمز به صورت هیدرولیکی تنظیم شود. لازم به ذکر است که مصرف انرژی این سیستم بسیار پایین است و حتی پس از پایان شارژ باتری و قطع جریان برق به موتور دوچرخه این سیستم می‌تواند تا ۲ ساعت به کار خود ادامه دهد.

 ترمز ضد قفل ABS دوچرخه
ترمزهای این مجموعه توسط شرکت ماگورا (MAGURA) آلمان ساخته شده که با نام CMe ABS شناخته می‌شوند و منحصراً برای این سیستم طراحی شده‌اند.
این ترمز دارای کالیپر ۴ پیستونه در جلو و ۲ پیستونه در عقب است. دیسک‌های ترمز نیز ۱۸۰ میلی‌متری هستند.

 ترمز ضد قفل برای دوچرخه
کل این سیستم برای دوچرخه‌هایی که مجهز به سیستم‌های کمکی با موتور برقی هستند. (البته تا حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت) نیز قابل استفاده است.

 ترمز ضد قفل برای دوچرخه
در آغاز، تنها ترمزی که با سیستم ترمز ضد قفل بوش سازگار است مدل CMe خواهد بود.

 ترمز ضد قفل برای دوچرخه
واحد اصلی که زیر دسته فرمان دوچرخه نصب می‌گردد در حدود ۶۰۰ گرم وزن دارد و سیستم کامل حدود ۸۰۰ گرم به وزن دوچرخه اضافه می‌کند.
طبق برآورد قیمت بوش، باید حدود ۵۰۰ دلار برای این سیستم کنار بگذارید.


برای عرضه در سال ۲۰۱۸ میلادی، ترمز ضد قفل برای بعضی از دوچرخه‌های برقی قابل گزینش می‌باشد، همچون افرادی که در بخش گردشگری مشغول فعالیت‌اند.
تا سال ۲۰۱۸ میلادی، تمام تولیدکنندگان اجازه دسترسی به این سیستم را خواهند یافت، اگرچه هنوز محدود به دوچرخه‌های شهری سایز ۲۸ هستند. به دلیل تکنولوژی پیشرفته، این سیستم را نمی‌توان به دوچرخه‌های موجود اضافه کرد.

اولین تست درایو

ما این فرصت را داشتیم تا دوچرخه e-Bike ABS بوش را آزمایش کنیم و باید بگویم که از عملکرد آن شگفت‌زده شدیم.
اولین نقطهٔ آزمایش، تست ترمز اضطراری روی سطح سختی همچون سنگفرش بود که ترمز ضد قفل باید مانع بلند شدن چرخ عقب از زمین می‌شد.
این سیستم در اولین تست واقعاً موفق شد، با اینکه موقعیت نامطلوبی برای دوچرخه بود اما ما موفق نشدیم چرخ عقب را از زمین جدا کنیم.
ترمزها به نیروی کمی برای فعالیت نیاز دارند، که احتمالاً این مورد مربوط به لنت‌های ترمز ماگورا و دیسک‌های ۱۸۰ میلی‌متری می‌شود.
نقشه دوم ما برای به چالش کشیدن ترمز بوش، زمین خاکی بود. در این حالت نیز ترمز ضد قفل تلاش زیادی برای جلوگیری از قفل شدن چرخ جلو انجام داد.
سیستم ساخت بوش حتی در زمینی با سطح ماسه‌ای نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، به همین دلیل این سیستم برای سوارکاران بی‌تجربه عالی است.

جمع‌بندی

بوش ترمز ضد قفل کاربردی‌ای را ارائه می‌دهد که یک ویژگی ایمنی عالی برای دوچرخه‌های شهری محسوب می‌گردد. واحد کنترل بزرگ آن، گویا به بلوغ نرسیده است. ما مطمئن هستیم که بوش روی ویژگی‌های زیبایی‌شناسی آن نیز کار خواهد کرد.
در زمانی که اولین ترمز ضد قفل برای موتورسیکلت‌ها ساخته شد، مردم برای استفاده از آن تردید داشتند، اما امروزه این ویژگی در اکثر موتورسیکلت‌ها ضروری است. درنهایت این مشتری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند. آیا تاریخ برای دوچرخه‌های برقی نیز تکرار می‌شود؟

منبع: ebike-mtb

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Peyman

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما تو کف ترمز ضد قفل برا ماشین های داخلی موندیم ولی خارجی ها رو دوچرخه هم نصب کردن??

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. hamed

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ملت رو دوچرخه abs گذاشتن بعد اینجا ترمز abs آپشن خودرو محسوب میشه
    ازماست که بر ماست…………..

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. نویدی

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    کل دنیا یه طرف،آلمان یه طرف.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. mehran911

      ۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2028 ديدگاه)

      بوش بزرگترین تولید کننده قطعه در تمام خودروسازیست
      .
      بوش هر ساله هزینه هنگفتی رو برای توسعه و تحقیقات صرف میکنه و یکی از تکنولوژیک ترین کمپانی هاست

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. ali

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خیلی چیز جالب و خوبیه . بزرگ ترین مشکل دوچرخه سوارها با ترمز جلو . قفل شدن چرخ هستش که باعث زمین خوردن میشه.
    آلمانیا به چیا فکر میکنن. بعد ما با این همه قمپز آخرین تکنولوژی مون ربی هستش.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Lyon

      ۱۷ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگه درست بتونی ترمز کنی هیچوقت کله نمیکنی.
      فقط کافیه موقع ترمز جلو گرفتن وزنت رو بندازی رو چرخ عقب. اینطوری با کمی تمرین میتونی رو سرپایینی هم راحت از ترمز جلو استفاده کنی.
      برای اینکه خوب یاد بگیری یه مدت بهتره فراموش کنی که ترمز عقب هم داری!

      موفق و سلامت باشی

      موافقم 1
      مخالفم 2
  5. Fit Demon

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    واقعا لازمه برای دوچرخه
    مخصوصا وقتی که راکب حرفه ای نباشه
    من مدت زیادی دوچرخه سواری کار میکردم (توی رشته دانهیل)، کاملا اهمیت این ترمز رو برای یه دوچرخه سوار آماتور حس میکنم
    این ترمز، برای دانهیل سوارها که تقسیم وزن هنگام ترمز گرفتن رو به خوبی یاد گرفتن، باعث میشه محاسباتشون غلط در بیاد (مخصوصا موقع رد شدن از موانعی که قفل کردن چرخ جلو لازمه)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. حسام

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    فکر کنم این ترمز واسه ما که دوچرخه سواری رشته کراس کانتری هستیم خیلی خوب باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. hussein

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در سوئد بیش از 600 هزار دوچرخه فروخته شد که چهل هزار تا دوچرخه ی برقی بود که سرعت این دوچرخه به بالای 25 کیلومتر هم میرسه چند روز پیش این خبر رو خوندم شاید عددهایی که نوشتم بیشتر باشه
    معمولی ترین دوچرخه ی الکتریکی که دیدم تقریبا سی کیلومتر با یکبار شارژ میشه رکاب زد که ارزون هم هست. دولت سوئد طرحی رو تصویب کرد که 25 درصد قیمت دوچرخه های الکتریکی رو دولت میپردازه.
    این طرح از چهار روز پیش اجرایی شد و کسانی که از چهار روز پیش دوچرخه ی الکتیکی خریدن 25 درصد قیمت رو پس میگیرن. و بازپرداخت این طرح از اول ژانویه که دو ماه دیگه هست شروع میشه.
    طی چهار سال فروش دوچرخه در سوئد بیست درصد فروش داشته. فکر کنم تو کل ایران سالی ششصد هزار دوچرخه به فروش نمیره . دوچرخه های الکتریکی هم هستن که تا صد کیلو گرم بار رو میشه جابجا کرد و خیلی ها برای حمل بار به مغازه و بوتیک استفاده میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. شاهین پسر

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    خیلی خوبه ولی (کل این سیستم برای دوچرخه‌هایی که مجهز به سیستم‌های کمکی با موتور برقی هستند. (البته تا حداکثر سرعت 45 کیلومتر بر ساعت) نیز قابل استفاده است. گیرم دوچرخه افتاد تو سرازیری سرعت به 60تا هم رسید اونوقت چیکار باید بکنن؟ پاهاشونو بکشن زمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین مقدسی

      ۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (88 ديدگاه)

      دوست عزیز منظور اینه که این سیستم برای دوچرخه هایی طراحی شده که سقف سرعتشون در حالت برقی 45 کیلومتر بر ساعت باشه.
      اگر اتفاقی گه شما میگید بیوفته سیستم ABS از مدار خارج میشه و لی ترمزها از کار نمی افتن

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. شاهین پسر

        ۳ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (1167 ديدگاه)

        مرسی ممنون از پاسختون
        منم شک داشتم به این جمله که نوشتن.البته احتمال میدادم منظور همینی هست که شما میگید چون دیسک ای بی اس خیلی ظریفه از روی عکس معلومه که نمیتونه زیاد دوام بیاره توی سرعت بالا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. مشتاق

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین چیزی بود که توی امرم دیده بودم خیلی جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حسن

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آلمان پیشرو متچکریم اما چه کنیم قیمت این ترمز در خود آلمان با یک هفته کار میشه خرید و اما اینجا قیمتش حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون در میاد که فک کنم باید دو،سه سال پولامونو پس انداز کنیم….

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا