دوچرخههفته نامه

۱۰ دوچرخه ارزان‌قیمت فیبر کربنی

با پیشرفت‌های عظیم در تولید فیبر کربن و صرفه‌جویی‌های ناشی از تولید انبوه، این روزها دوچرخه‌های کربنی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از نمونه‌های ۵ یا ۱۰ سال پیش هستند. امّا در هر حال، بسیاری از دوچرخه‌ها در سطح قیمت یک هزار پوند، معمولاً از فریم‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند؛ چرا که ساخت فریم از جنس آلومینیوم، ارزان‌تر از فیبر کربن تمام می‌شود. البته هیچ مشکلی در رابطه با آلومینیوم وجود دارد و این متریال با وجود پیشرفت‌هایی که اخیراً صورت گرفته، تبدیل به گزینه‌ای قابل‌اعتماد در ساختار دوچرخه‌ها شده است.

هزینه کربن بیشتر از آلومینیوم است و بنابراین برای ساخت این نوع دوچرخه، نیاز به فدا کردن کیفیت قطعات، تایرها و چرخ‌های سطح پایین‌تر وجود دارد. با این وجود، یک فریم کربنی احتمالاً سبک‌تر و صلب‌تر از نمونه آلومینیومی است و پتانسیل بسیار خوبی برای تعویض قطعات در هنگام خرابی دارد. در ادامه به بررسی ۱۰ نمونه از دوچرخه‌های فیبر کربنی می‌پردازیم که قیمتی پایین‌تر از ۱۰۰۰ پوند دارند.

بی‌تووین تریبِن ۵۶۰CF – قیمت: ۷۹۹ پوند

تا جایی که می‌دانیم، این مدل ارزان‌ترین دوچرخه با فریم فیبر کربن، البته در بریتانیاست. مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم ورزشی «دکاتلون» وزن فریم سایز M این دوچرخه را تنها ۱۰۸۰ گرم اعلام کرده، و به علاوه، یک پکیج کامل شیمانو تیاگرا ۴۷۰۰ شامل ترمزها و زنجیرها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این دوچرخه تنها در ۳ سایز ارائه می‌شود، امّا واقعاً ارزش خرید را دارد.

دولان لِتِیپ ۱۰۵ – قیمت: ۹۷۵ پوند

برای قیمت نسبتاً متعادل ۹۷۵ پوند، دولان لِتیپ ۱۰۵ یک دوچرخه فیبر کربنی مجهز با پکیج کامل شیمانو ۱۰۵ است که یک سواری و هندلینگ اسپورت فوق‌العاده در اختیار قرار می‌دهد. اگر واقعاً آرزوی یک دوچرخه فیبر کربنی را دارید، ولی نمی‌خواهید مبلغ بالایی را در این راه هزینه کنید، این یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در بازار پیدا می‌شود.

ریلی کریتریوم کامپ کربن ۲۰۱۶ – قیمت: ۱۰۰۰ پوند

با تجهیزاتی که بیشترشان از نوع «شیمانو ۱۰۵» هستند و هیمن‌طور کیفیت بسیار خوب فریم و دوشاخه کربنی «رِیلی»، مدل ۲۰۱۵/۱۶  از این دوچرخه واقعاً یک معامله خوب در این رده قیمتی است. نباید انتظار داشت که حضور این دوچرخه‌ها در انبار، مدت زیادی طول بکشد.

پلانِت X پرو کربن- قیمت: ۱۰۰۰ پوند

پلانِت X پرو کربن که در حال حاضر نسبت به قیمت اصلی ۱۰۹۹ پوند، تخفیف خورده است و با وجود یک پکیج ۱۱ دنده SRAM  ریوال و چرخ‌های «فولکرام ریسینگ اسپورت» که همگی به یک فریم با طراحی هوشمندانه متصل هستند، واقعاً ارزش پولی که برای آن پرداخت می‌شود را دارد. کمپانی سازنده، طراحی ژئومتری فریم را بر اساس ایجاد یک تناسب مناسب بین حالت تهاجمی و استقامت در مسیر انجام داده است؛ به این معنا که این دوچرخه می‌بایست وضعیت بسیار خوبی، هم در جاده، و هم در رخدادهای ورزشی داشته باشد.

ریبِل اسپورتیو ریسینگ – قیمت از ۹۹۹ پوند

با بودجه‌ای در حدود یک هزار پوند، شما می‌بایست ارزان‌ترین آپشن‌ها برای این دوچرخه انتخاب کنید؛ از جمله پکیج کاربردی ۹ دنده «سورا» از شیمانو. امّا در نهایت یک دوچرخه استقامتی از «ریبِل» دریافت می‌کنید که تمام فریم آن از جنس فیبر کربن ساخته شده است. فریم مناسب مورد استفاده در این دوچرخه، آماده آپگرید در صورت اجازه‌دادن بودجه در آینده است.

کالیبر نیبیرو ۲.۰ – قیمت: ۱۰۰۰ پوند

یک فریم و دوشاخه کامل از جنس کربن و مجموعه تجهیزات شیمانو ۱۰۵ به این معناست که این دوچرخه سیاه و زرد رنگ از شرکت Go Outdoors واقعاً ارزش خرید را دارد. به علاوه، چرخ‌های شیمانو RS11، تایرهای «کانتیننتال»، کیت «ریچی» و زین «سِله رویال سِتا» آن را به گزینه‌ای جذاب در میان دوچرخه‌هایی از این دست تبدیل می‌کنند. همچنین یک نسخه با پکیج ۹ دنده «سورا» از شیمانو نیز وجود دارد که تنها با ۸۰۰ پوند در اختیار قرار می‌گیرد.

مِک پوجیو SE 0.3 – قیمت: ۱۰۰۰ پوند

تنها چند سال از حضور مِک در این عرصه می‌گذرد، امّا در همین مدت کم توانسته برخی دوچرخه‌ها را با طراحی و قیمت مناسب، در دل خریداران جای دهد. پوجیو SE 0.3 مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه از محصولات این برند است که دارای یک فریم و دوشاخه فیبرکربنی است، در ۶ سایز مختلف ارائه می‌شود، یک پکیج شیمانو تیاگرا ۱۰ دنده و یک مجموعه زنجیر ۵۲/۳۹ دارد. «سچورائی» کمپانی‌ای است که این برند را در اختیار دارد و قطعاتی چون سکان، تنه و زین را تأمین می‌کند. پوجیو به عنوان یک دوچرخه بزرگ استقامتی با تأکید بر راحتیِ راننده طراحی شده که از ارتفاع بالاتری در جلوی فریم برخوردار است و فضای لازم برای نصب تایرهایی تا ضخامت ۲۸ میلی‌متر را داراست.

بوردمن رود تیم کربن – قیمت: ۱۰۰۰ پوند

اگر می‌خواهید به نسبت پولی که پرداخت می‌کنید، دوچرخه ارزشمندی تهیه کنید، باید حتماً گزینه‌های ارائه شده از طرف «بوردمن بایکز» را مدّنظر قرار دهید. به عنوان مونه، نسخه تازه «رود تیم کربن» می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه برای شما باشد. در عملکرد این دوچرخه هیچ شکی وجود ندارد، ولی در عین حال، فریم انعطاف‌پذیر و حلقه‌های محافظ گل‌ولای در وسط چرخ، آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای آب‌وهوای زمستانی و استفاده‌های روزمره تبدیل کرده است.

مرلین فیوز ۱۰۵ – قیمت ۱۰۰۰ پوند

این دوچرخه از برند متعلق به «مرلین سایکلز»، به همراه پکیج کامل شیمانو ۱۰۵ و چرخ‌های فولکرام، به نظر می‌رسد که یک معامله فوق‌العاده برای مشتریان باشد. فیوز ۱۰۵ که قیمت واقعی آن ۱۴۰۰ پوند است، تا آمدن مدل ۲۰۱۸ مشمول تخفیف ۴۰۰ دلاری شده و دارای ۴ سایز مختلف در بازار است.

BMC تیماشین SLR03 تیاگرا – قیمت: ۹۹۹ پوند

این دوچرخه تنها با فریم ۴۷ سانتی‌متری در اختیار قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر قدتان چندان بلند نیست، این محصول از BMC گزینه‌ای مناسب برای شماست. با صرف هزار پوند، فریم و دوشاخه فوق‌العاده «ACE تکنولوژی ۰۳ کربن»  و همین‌طور، قطعات قابل‌اتکای شیمانو تیاگرا در اختیارتان قرار می‌گیرند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. بیژن

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (45 ديدگاه)

    صرف بکارگیری الیاف کربن درساختار فریم یک دوچرخه تضمین کننده استحکام, راحتی درسواری وحتی سبکی وزن نیست. البته بمعنی الزام در گرانی آن هم نیست. گرید بکاررفته و روش ساخت و همچنین تکنولوژی های ابداعی سازندگان معتبر در ساختار فریم است که ارزش و بهای بالایی برای یک دوچرخه بهمراه دارد. همانطور که دراین لیست نامی از سازندگان معتبر مانند: ترک, اسپیشیالایزد, لوک, کنندایل نمی بینید( نامBMC درلیست یک استثناست), از قطعات باارزش مانند اولتگرا نیز خبری نیست. فریم باکیفیت کربن بهمراه قطعات مناسب از شیمانو یا شرام هرگز بهایی اینچنینی نخواهندداشت.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. مجید

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    چه قدر خوب!!!! تو ایران که الان مثل زمان ما نیست که داشتن دوچرخه برای بچه های مدرسه ای هم آرزو بود و هم کلی کاربرد داشت!!!!
    یادش بخیر یکی از دوستام دوسال پشت سر هم معدل دبیرستانش بالای 19 بود و پدرش یه دوچرخه 24 کوهستان دنده ای از آساک دوچرخ گرفته بود.انقدر ذوق کرده بود که انگار بهش بوگاتی داده بودن!!!!همیشه هم زودتر از ما میومد ومیرفت!!!!
    خدا رو شکر الان دوچرخه مخصوصا توشهرهای بزرگ خیلی استفاده میشه (به خصوص بانوان) ولی هنوز با کشورهای پیشرفته فاصله داریم به انضمام این که هیچ کدوم با مدل هایی که تو این مقاله ذکر شد قابل مقایسه نیستند و اگراین دوچرخه ها تو ایران بیان قیمت های نجومی دارن!
    من از مدل های 5 و6و مدل آخری (BMC) خیلی خوشم اومد

    موافقم 9
    مخالفم 0
  3. رامین

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    البته در ایران اولا فرهنگ رانندگی وجود نداردمسیرهای دوچرخه سواری وجود ندارد درکل با جهان خیلی فاصله داریم . خودمن در متهی الیه خیابان مشغول دوچرخه سواری بودم که یک وانت ازپشت بامن برخورد کرد که منجر به شکسته شدن کمرم شد و جناب قاضی محترم مرابه نداشتن کواهی نامه دوچرخه محکوم کرد …….دیگر چه انتظاری میتوان داشت

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا