رنونیسان

متهم شدن رنو و نیسان به تقلب آلایندگی گسترده در بریتانیا

موسسه حقوقی هارکوس پارکر در لندن آماده‌ی شکایت از رنو و نیسان می‌شود. این شرکت با استناد به داده‌های تست مستقل که نشان داده‌اند این دو خودروساز اقدام به تقلب آلایندگی کرده‌اند چنینی کاری را انجام خواهد داد.

ظاهراً داده‌ها نشان داده‌اند ۷۰۰ هزار محصول دیزلی رنو و ۶۰۰ هزار خودروی نیسان در بریتانیا از دستگاه‌های تقلب آلایندگی استفاده کرده‌اند. مدل‌های شامل این جریان عبارت‌اند از نیسان نوت، جوک، ایکس تریل و رنو کلیو، اسپیس، کپچر، مگان و سنیک.

همچنین قانون آزادی درخواست اطلاعات باعث شده هارکوس پارکر بتواند به برخی اسناد منتشر نشده قبلی دست یابد و به این ترتیب گفته می‌شود تا ۱۰۰ هزار دستگاه نیسان قشقایی مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی تا ۱۵ بار بیشتر از حد مجاز آلایندگی در بریتانیا آلاینده تولید می‌کنند.

مدیر ارشد این موسسه حقوقی می‌گوید:

برای اولین بار ما اسنادی را مشاهده کرده‌ایم که طی آن خودروسازان شاید از تقلب‌های آلایندگی در خودروهای بنزینی و دیزلی استفاده کرده‌اند. ما این موضوع را به اطلاع رنو و نیسان رساندیم تا درباره نتایج غیرعادی به دست آمده توضیح دهند اما داده‌ها می‌گویند این خودروها درست مشابه برخی خودروهای فولکس‌واگن و مرسدس در تست‌ها بهترین رفتار را دارند و پس از آن آلایندگی بیشتری را تولید می‌کنند.

همچنین ادعا شده دولت بریتانیا به دنبال مجبور کردن نیسان به فراخوان و تعمیر این خودروها بوده اما این خودروساز ژاپنی از انجام چنین کاری سر باز زده است.

در سپتامبر ۲۰۱۷ بود که DfT در نامه‌ای به نیسان گفت:

نسخه بنزینی نیسان قشقایی برای برخی تست‌ها انتخاب شده است. ما هم‌اکنون این تست‌ها را کامل کرده و فهمیده‌ایم وقتی تست‌های NEDC در مسیر تست و همچنین در شرایط واقعی انجام می‌شود میزان آلایندگی نیتروژن اکسید برای چنین خودرویی بسیار بالاست.

یک سال بعد DfT بازهم گفت که قشقایی برای کنترل میزان نیتروژن اکسید در شرایط واقعی طراحی خوبی ندارد.

به همین منوان این موسسه حقوقی مدعی شده خودروهای رنو و نیسان مجهز به پیشرانه‌های دیزلی ۱.۵ و ۱.۶ لیتری جزو بدترین پیشرانه‌ها از نظر تولید آلایندگی نیتروژن اکسید هستند و از این نظر حتی بدتر از محصولات فولکس و مرسدس عمل می‌کنند.

اما رنو و نیسان این ادعاها را رد کرده و با انتشار بیانیه‌ای گفته‌اند:

نیسان از دستگاه‌های تقلب در هیچ‌کدام از خودروهای خود استفاده نکرده و محصولات ما کاملاً با استانداردها همخوانی دارند. گزارش ابتدایی سال ۲۰۱۷ که به تفاوت‌های بین شرایط آزمایشگاهی و دنیای واقعی اشاره کرده نشان دهنده واریانس‌هایی برای بیشترین برندهاست. همچنین گفته شده تست‌های نیسان با تمامی قوانین هماهنگ بوده‌اند.

سخنگوی رنو نیز اظهار داشته است:

تمامی محصولات رنو همچون در شرایط قانونی تست شده و استانداردهای تمامی کشورها را رعایت کرده‌اند. محصولات ما عاری از دستگاه‌های تقلب هستند.

هارکوس پارکر معتقد است مشتریان مبلغ اضافی برای این خودروها پرداخته‌اند و باید به هر خودرو غرامت ۵ هزار پوندی پرداخت شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    در مجموع حدود 1.3 تا 1.4 میلیون دستگاه
    هر ماشین 5 هزار پوند
    میشه حدود 6.5 تا 7 میلیارد پوند ! فقط برای بازار انگلستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سجاد

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    اگر این dft ایران بود دو روز بعد ادعاشو پس میگرفتو بکل حرفاشو پس میگرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. datsun

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3480 ديدگاه)

    این اتحاد دیگه خیلی داره مریض میشه همین یک مورد رو کم داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (421 ديدگاه)

    آخ که اینا هم خراب شدن تنها خودروسازهایی که تو آلایندگی مشکلی نداشتن آمریکایی ها بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهنام

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (492 ديدگاه)

    مثل اینکه برنامه اینه، نابودی کامل نیسان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MOHAMAD.n.r

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    راستی تویوتا و هوندا و نیسان گفته بودند اگر انگلیس از اتحادیه اروپا جدا بشه ما کارخونه هامون رو تعطیل میکنیم. چی شد پس؟؟؟؟???
    این خارجی ها خیلی ساده اند. اگر من جای رییس نیسان بودم زنگ میزدم و همچین مکالمه ای شکل میگرفت:
    + سلام خبر دارید ما قراره حدود ۲۰ هزار شغل رو حذف کنیم؟؟؟؟
    – سلام اره. یه چیزایی شنیدیم
    + مواظب باشید اون ۲۰هزارتا از کارخونه کشور شما نباشند???????????

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      اونجا ایران نیست که انگلیس مجبور به خرید از نیسان باشه شما زنگ بزنی همچی چیزی بگی سریع میگن به سلامت خوش امدی بقیه هستن اصولا در بازار بشدت رقابتی خودرو با وجود صد ها مدل جذاب و با کیفیت پیدا کردن مشتری کار سختیه اون وقت از دست دادنش خریت محضه البته به غیر ایران

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MOHAMAD.n.r

        ۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (1141 ديدگاه)

        @مهدی
        سریع میگن به سلامت خوش اومدی؟؟؟؟?????
        نیسان در اینگلیس کارخونه داره بنابراین نوکرش هم هستن.
        از وقتی هم که از اتحادیه اروپا خارج شد اکثر شرکت ها تمایل چندانی به موندن ندارند چون باید برای صادرات محصولاتشون به سایر کشور های اروپایی عوارض بپردازند.
        الان هم کارخانه ها پول تاسیسات دادند و سرمایه گذاری کردند وگرنه دوری فلنگو بسته بودند و خلاص

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. مهدی

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    مثلا اینه که نیسان با این اوضاع کرونا و کاهش شدید فروش و بازار خراب و این همه مشکلات داخلی بیاد بازار یک کشور ثروتمند اروپایی از دست بده خریت محضه اینم بدون که نیسان به امید سود دهی اومده تو انگلیس میلیاردی خرج کرده تا چهار قرون پوند گیرش بیاد اگر قرار باشه بره که ضرر کرده این چه حرفی اخه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MOHAMAD.n.r

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      الان دیگه اون دو قرون به سختی گیر شرکت های خارجی سرمایه گذار در اینگلیس میاد. دلیلش هم همونطور که در بالا گفتم این هست که باید برای صادرات محصولاتشون به سایر کشور های اروپایی مالیات و عوارض بپردازند بنابراین سودشون کاهش شدید پیدا کرده.
      وقتی نیسان قرار هست ۲۰هزار شغل رو حذف کنه تلاش میکنه که این مشاغل رو از جایی حذف کنه که کمترین سوددهی رو دارند مثل اینگلیس و برند داتسون.
      حتی زمانی که اینگلیس در کش و قوس جدایی بود تویوتا و نیسان و هوندا برای مدتی کارخونه هاشون رو تعطیل کردند و به فکر فروش تاسیسات به ب ام و افتادند.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا