رنو

فرانسویِ تیز و فرز! بررسی رنو مگان R.S. تروفی R جدید

اولین چیزی که توجه شما را پشت فرمان رنو مگان R.S. تروفی R به خود جلب می‌کند چسبندگی آن است. نیروی جانبی تولید شده توسط قوی‌ترین هاچبک داغ تاریخ رنو به حدی قوی است که با پشت سر گذاشتن چند پیچ شاهد تلاش‌های زیاد عضلات خود خواهید بود تا بتوانید به‌طور دقیق روی صندلی قرار بگیرید.


چسبندگی خودرو دلیل اصلی رکوردهایی است که این مگان دیفرانسیل جلو ثبت کرده است. این هاچبک فرانسوی در نوربرگ رینگ زمان ۷ دقیقه و ۴۰.۱ ثانیه را بر جای گذاشته و تا زمانی که رکورد پر حرف و حدیث لینک اند کو ۰۳ سیان ثبت نشده بود رنو پادشاه این کلاس بود. رکورد ۲ دقیقه و ۴۸.۳۳۸ ثانیه‌ای رنو در پیست اسپا فرانکوشمپس هم بیش از ۵ ثانیه بهتر از هوندا سیویک تایپ R می‌باشد.


همانند مدل قبلی تروفی R، رنو اسپورت تغییرات زیادی را صورت نداده و پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوی این خودرو که قدرت ۲۹۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری دارد مشابه نمونه‌ی بکار رفته در مگان R.S. استاندارد می‌باشد. رنو در این خودرو به اصلاحاتی روی سیستم تعلیق، آئرودینامیک و کاهش وزن بسنده کرده است.


رژیم غذایی سفت‌وسخت رنو باعث شده وزن این خودرو ۱۳۰ کیلوگرم کاهش یابد و به ۱۳۰۶ کیلوگرم برسد. کاپوت کربنی این خودرو کاهش وزن ۸ کیلویی را نسبت به مگان استاندارد به ارمغان آورده و دیفیوزر عقب هم ۲.۳ کیلوگرم دیگر از وزن خودرو کاسته است. ۷ کیلوگرم کاهش وزن دیگر هم به استفاده از سیستم اگزوز اسپورت تیتانیومی آکراپوویچ مربوط می‌شود. بازطراحی سیستم تعلیق عقب و حذف صندلی‌های عقب نیز به ترتیب ۳۲ و ۲۵ کیلوگرم از وزن تروفی R کاسته‌اند. بخش دیگر کاهش وزن نیز به حذف برف‌پاک‌کن عقب و موتور آن، کف‌پوش‌های متفاوت و باتری سبک‌تر مربوط می‌شود.


رنو واقعاً در کاهش وزن این خودرو نهایت دقت را به خرج داده به گونه‌ای که پنجره‌های جانبی از شیشه‌های نازک‌تر ساخته شده تا ۱ کیلوگرم سبک‌تر باشند. همچنین خبری از کروز کنترل تطبیقی نیست اما خب همچنان نشان رنو روی خودرو وجود دارد و از این نظر حساسیتی دیده نمی‌شود! اگر در تصاویر دقت کنید بجای صفحه‌نمایش ۸.۷ اینچی مدل‌های فول تر مگان نسخه‌ی ۷ اینچی را خواهید دید که کاهش وزن ۲۳۰ گرمی را در پی داشته است!


بی‌شک یکی از برجسته‌ترین آپگریدهای این خودرو رینگ‌هایی هستیم که نه تنها جذابیت بصری زیادی دارند بلکه ۴ کیلوگرم سبک‌تر هستند. همچنین می‌توانید رینگ‌های ۱۹ اینچی قرمز فوجی را هم انتخاب کنید که در پشتشان ترمزهای بزرگ خودنمایی می‌کند و به‌صورت سفارشی می‌توان دیسک‌های کربنی را نیز انتخاب نمود. ترمزهای برمبو هم سبک‌تر هستند. رنو برای رکوردشکنی در پیست‌ها از ترمزها و رینگ‌های کربنی استفاده کرده است.

رنو ورای کاهش وزن تلاش‌ها وسیعی برای بهبود سیستم تعلیق داشته و عملکرد آن بیشتر شبیه سوپرکارهاست تا یک هاچبک خانوادگی. دامپرها کاملاً قابل تنظیم بوده و به راننده اجازه می‌دهند پاسخ‌ها و ارتفاع خودرو را تا ۱۶ میلی‌متر تنظیم کند. در بخش جلو فنرهای سبک‌تری نیز بکار رفته است؛ اما سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب مگان جای خود را به اکسل عقب خاص مدل تروفی R داده است.


نتیجه‌ی این تغییرات واقعاً برجسته است. پایداری خودرو تقریباً اختلال ناپذیر بوده و دست‌اندازهای موجود در اواسط پیچ هم تأثیری روی خودرو ندارند و اگرچه وجود چسبندگی بالا به معنی عدم بیش فرمانی مشابه سیویک تایپ R است اما با ترمز مناسب در پیچ شاهد دایو جذاب دماغه خواهید بود. در زمان خروج از پیچ هم دیفرانسیل لغزش محدود جادوی خودش را نشان می‌دهد. کافی است پدال گاز را فشار داده و شاهد هنرنمایی مگان باشید. فرمان هم دوست‌داشتنی است. هم از نظر توزیع وزن و هم از نظر بازخورد عملکرد مناسبی داشته و ترمزهای کربنی نیز عملکرد باورنکردنی‌ای را نشان می‌دهند.


پیشرانه هم قوی‌تر از هر زمان دیگری حس می‌شود. ترکیب لاستیک‌های چسبنده‌تر و وزن کمتر باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو با کاهش سه‌دهم ثانیه‌ای به ۵.۴ ثانیه برسد. حداکثر سرعت نیز با افزایش اندک به ۲۶۲ کیلومتر در ساعت رسیده است. تنها مشکل این بخش به گیربکس ۶ سرعته دستی‌ای مربوط می‌شود که نسبت به مدل عادی تغییری نکرده و تعویض‌های خوبی ندارد.

مگان R.S. تروفی R در جاده‌های عمومی نیز کاملاً خوب بوده و می‌توانید هر کاری را انجام دهید؛ اما این به معنی حس رانندگی بد نیست. فرمان خودرو سرزنده بوده و توازن زیادی در سرعت‌های بالا دارد. البته سواری خودرو حتی در تنظیمات نرمال نیز بسیار سفت بوده اما خب رضایت بیشتری نسبت به مدل استاندارد فراهم می‌کند. مگان موردبحث در برخی دست‌اندازهای کوچک کمی می‌لرزد اما در ناهمواری‌های بزرگ هیچ نشانی از ایجاد اختلال در عملکرد شاسی دیده نمی‌شود.

رنو تنها ۵۰۰ دستگاه از تروفی R را خواهد ساخت و هریک را با بهای ۵۱۱۴۰ پوندی عرضه خواهد کرد؛ و این قیمت پیش از اضافه کردن هرگونه آپشنی است. برای مثال ترمزهای کربنی ۹ هزار پوند قیمت دارند. در کل قیمت این خودرو به حدود ۶۳۱۴۰ پوند می‌رسد. آیا این خودرو ارزش چنین قیمتی را دارد؟ قطعاً.

تصور اینکه رنو مگان R.S. تروفی R احساس راندن یک پورشه ۹۱۱ GT3 دیفرانسیل جلو را تداعی کند امری منطقی است. از نظر پایداری، احساس و چسبندگی تروفی R خودرویی مسابقه‌ای برای جاده و پیست است. بهبودهای رنو اسپورت باعث شده‌اند قیمت این خودرو به حد باورنکردنی‌ای برسد اما هیچ هاچبک دیگری نمی‌تواند چنین حس ویژه‌ای را داشته باشد.

مشخصات رنو مگان R.S. تروفی R

  • قیمت: ۵۱۱۴۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۶۲ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    برای کاهش وزن عجب کارهایی انجام دادن
    نازک تر شدن شیشه ها برای ۱ کیلوگرم
    کوچک تر شدن صفحه نمایش فقط برای ۲۳۰ گرم
    واقعاً دست مریزاد ؛ دمشون گرم ????

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. Farzad

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    فرانسوی تیز و بز☺

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. سعید(تهران)

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (496 ديدگاه)

    میارزه؟ A45 جدید با همین قیمتا در دسترسه!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. فريد

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (507 ديدگاه)

    حالم از رنو به هم میخوره مهم نیس چی بسازه ??

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Me

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (59 ديدگاه)

      اره داداش ما ایرانیا کلا فقط ماشینه المانی و امریکایی و ژاپنی سوار میشیم.بقیه ماشینا همه نفرت انگیزن. مطمئنم وقتی تو خیابون تالیسمان میبینی میگی اه اه این چهارچرخه مسخره چیه .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فريد

        ۷ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (507 ديدگاه)

        اره دقیقاً

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. Alireza

        ۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خیر من تالیسمانو دوسدارم بعد چیرو داری باچی مقایسه می کنی ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Farzad

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (163 ديدگاه)

      به چه دلیل ؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. فرزاد

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (115 ديدگاه)

      هر چقدر تو حالت از رنو بهم میخوره بنده ام حالم از هر چی امریکایی کره ای چینیه بهم میخوره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سورنا

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    قیمتش ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MAHDI

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مجله BOTB که درگ های خیلی زیادی رو برگزار میکنه نیم ساعت پیش یه رقابت درگ دو به دو رو نمایش داد بین:::
    فو لکس واگن گلفR/ مرسدس A45 AMG/
    هیوندا i30N/ مرسدس A35 AMG/ هوندا سویک تایپ R/آئودی S3/ آئودی RS3/ سئات کوپرا/ فورد فوکوس RS/ ب ام و M140

    دراین درگ خودروها دو به دو مقابل همدیگه قرار گرفته میشن وپیروز درگ به مرحله بعدی میره که نتیجه پیروزی بمونه که احتمالا پدال مطلبش رو میزاره!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی اکبر

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (17 ديدگاه)

    رنو یه شرکت معتبر جهانی هست 120 سال قدمت بیشترین مقام بعنوان خودروی سال اروپا وفقط چند شرکت هستن تو دنیا که مثل رنو سواری کامیون ون کامیونت وانواع سبک وسنگین رومیزنه بنظرم رنو بعد از ماشینای آلمانی که بمراتب قیمت بالاتری دارن از بقیه سر تر هست وقتی سوار تویوتا میشی خیلی نرم هست واون احساس جذاب رو نداره اون روح رانندگی داخلش نیست ولی رنو یه نرمی وخشکی متعادل داره وروح رانندگی بعلاوه کیفیت بالا واقعا تعداد زیادی رنو با کارکردهای خیلی بالا دیدم که هنوز بدون دستخوردگی وسالم هستن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا