رنو

بررسی کلیو RS200 توربو

آیا داشتن توربوشارژر و انتقال قدرت با کلاچ دوگانه، سود آوری قابل قبولی برای رنو در آخرین نسل کلیو رنواسپورت ۲۰۰ داشته است؟

Renault Clio RS 200 turbo
Renault Clio RS 200 turbo
بعد از خودروهای گران قیمت لافراری و مک لارن که سایت اتوکار آنها را با واژه mega horsepower (میلیون اسب بخار) توصیف کرده است، کلیو رنواسپرت ۲۰۰ توربو (Renault Clio Renaultsport 200 Turbo)، بحث برانگیزترین خودرویی بوده است که مشتاقان خودروهای اسپرت منتظر آن هستند. خودرویی که انتظار می رود با قدرت موثر ۱۹۷ اسب بخار بتواند در ۶.۷ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل یا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

Renault Clio RS logo
Renault Clio RS
Renault Clio RS Engine
Renault Clio RS
Renault Clio RS
Renault Clio RS
یکی از ویژگی های منحصربفرد کلیو RS200 توربو دو افزونه ای است که بر آن کار گذاشته شده است.
یک: تهویه ای بسیار قدرتمند با ویژگی ِ استفاده از جریان هوا برای ارائه یک وضیعت دمایی استاندارد.
دو: سیستم چندرسانه ای R-Link که توسط یک صفحه نمایشی ۷ اینچی کنترل می شود و یک ویژگی بسیار جذاب به راننده ارائه می دهد که به وسیله آن می تواند یک تبادل تله متریک (دورسنجی) از انواع مختلف پیست های مسابقه با دیگر رانندگان خودروهای رنو و حتی بقیه رانندگان داشته باشد.
بهره گیری به موقع از سیستم R-link در کنار استفاده مناسب از قدرت استریو می تواند راننده کلیو را به یک حیله گر بزرگ در یک رالی یا مسابقه تبدیل کند. اما چگونه؟
نوشتن برخی الگوریتم های فریبنده بر روی سیستم موسیقی و تلفیق ِ به موقع و موثر آنها با صداهای عادی در هنگام رانندگی (به طور مثال کنترل جریان سوخت، تعویض دنده، ترمز و غیره) می تواند صداهای خودرو را که قرار است داخل یک مسابقه اصلی یا یک رالی به گوش راننده ها برسد از چند روز قبل به طور کامل دگرگون سازد. پس اگر راننده کلیو می خواهد به طور مثال تمام صداهای یک رنو آلپاین A110 به عنوان صداهای خودروی وی به گوش بقیه رانندگان برسد تمام کاری که لازم است بکند فشردن دکمه جادویی سیستم R-link است که از قبل به الگوریتم های لازم مجهز شده است.

Renault Clio RS
Renault Clio RS
به نظر می رسد کلیو RS200 توربو با بهره گیری از موتور کوچکتر ۱.۶ لیتری با توربوشارژر و آلایندگی فقط ۱۴۴ گرم در هر کیلومتر در مقایسه با نسل گرمتر، آلوده کننده تر و تشنه تر پیشینش تلاشی مثبت در جهت کاهش آسیب به محیط زیست بوده است.
استفاده از سیستم دابل کلاچ اتوماتیک انتقال نیرو، رنوی کلیو جدید را تبدیل به یک خودروی مدرن کرده است و بی شک هر کسی که داخل کمپ «من هیچگاه ماشین های دنده اتوماتیک سوار نمی شوم چون آنها برای زنان ساخته شده اند» باشد قادر به دوست داشتن این خودرو نخواهد بود.
طراحی کلیو RS200 توربو می تواند ما را نیازمند داشتن ذهنیتی روشن‌تر از تفاوت خودروهای سریع برای جاده با خودروهای مخصوص فرمول یک بکند، زیرا این خودرو به گونه ای طراحی شده است که مرزهای این دو گروه را که قبلا آن ها را متمایز از هم می دانستیم بر هم ریخته است.

Renault Clio RS Interior
Renault Clio RS Interior
در حالت عادی کلیو RS200 توربو، خودرویی با پتانسیل آرامش بخشی در هنگام رانندگی، شیک و هاچ بک با پنج صندلی برای خانواده است. اما شما با لمس دکمه جادویی ِاین خودرو که پشت اهرم دنده قرار دارد، خود را به ناگاه داخل یک اتومبیل ورزشی پیشرفته خواهید دید، خودرویی که دیگر یک هاچ بک معمولی برای خانواده نیست، خودرویی که سیستم هدایتش نرمتر، گیربکسش تندتر و خشن‌تر شده و کنترل سوختش نسبت به وضعیت قبلی تغییر یافته است و با یک لمس، کلیو رنوی شما از یک خودروی سست و ملایم به یک خودروی ورزشی شوریده با چهارچرخ داغ و تند تبدیل شده است. اگر همان دکمه را بار دیگر فشار دهید، این بار خودروی شما از یک خودروی مهیج اسپرت به یک خودروی دیوانهٔ مسابقه ای تبدیل می شود، به طوری که با حذف ویژگی اتومات بودن سیستم هدایت، راننده را آزاد می گذارد که تا رسیدن به محدودیتِ دور موتور بتازد و این یعنی یک خودروی فرمول یک. بدین ترتیب به گفته گروه سازنده این خودرو، شما از طریق یک راه قانونی وارد فضای مسابقه ای می شوید. فضایی که خودروی شما در آن دارای یک موتور اصلاح شدهٔ ۱.۶ لیتری نیسان جوک نیسمو، نورهای سبز فضای داخلی و یک کلمهٔ sport درخشان می باشد.

Renault Clio RS200
Renault Clio RS200
اما همه اینها آیا یک دست آورد بوده اند یا یک تقلید مسخره آمیز از تکامل یک رویای قدیمی، که پاسخ این سؤال به طور حتم بستگی به نوع رانندگی شما خواهد داشت.
عادلانه نخواهد بود اگر کلیو RS200 توربو را فاقد احساس یا تعامل بدانیم. این خودرو با دقت و سرعت فزایندهٔ خاصی به تصمیمات شما در خصوص تغییر آپشن آن از حالتی به حالت دیگر پاسخ می دهد. این خودرو با دارا بودن یک رانندگی فوق العاده آرامش بخش در تمامی حالتهای خود همراه با یک سیستم هیدرولیک جدید، قدرت ضربه گیری فراوان در نتیجهٔ داشتن فنرهایی با مدول نرمی بالا، یک سیستم تعدیل کنندهٔ در خور، اگزوز متحرک و یک شتاب کاملا زنده، به شما تجربه یک رانندگی مهیج و فوق العاده خواهد داد.
در کل ماشین نسبت به نسل پیشین خود بسیار دوستانه تر، نرم تر، مفیدتر، روزمره تر، شیک تر و مدرن تر شده است. چیزی که مشهود است تغییر سبک مشتری پذیری کلیو اسپورت ۲۰۰ از یک خودروی معمولی به خودرویی با افزایش هیجان و جنون در رانندگی است.

با همه این توضیحات می توان گفت که روی کاغذ، کلیو RS جدید پتانسیلی بیش از انتظار برای درگیر نگه داشتن علاقه مندان خود دارد، مخصوصاً که بخش رنواسپورت، این خودرو را سه خودرو زیر یک سقف معرفی کرده است. انتظار می رود قیمت این خودرو در حالت پایه ۱۸۹۹۵ پوند و در حالت لوکس (تست شده این مقاله) ۱۹۹۹۵ پوند باشد.

نوشته: علی لیواری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ماهان

    ۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    جالب بود خوشم اومد… ماشین شیک و خوبیه… قیمتشم خوبه ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهنام

    ۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    پدال درباره رنو اسکالا که وارد بازار ایران شده یه مطلب بزن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Dinel

    ۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ورزشی نه اسپرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    تو مطلب آلفا گفتم کلیو سرتره انقد طرفدار ی اسم خوشگل نباشید! یکی گفت چی میگی!حالا خودت چی میگی؟!‏‎ ‎

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ضد عرب"x-master"

    ۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    قیمتش بالاست و خیلی خیلی هم دیگه خوب نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. VAHID JINPACHI

    ۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    شتابش نسبت به موتورش واقعا عالیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین

    ۱۰ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    بنظرم ماشین خیلی خوبیه ولی کاش یه مقایسه هم با تویوتا GT 86 بزارید
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sadik

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sadik

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خودروی فوق العاده ای هستش . من تحت تاثیر ویژگی هاش قرار گرفتم.هر جند از قدرت واژه پردازی نویسنده مقاله و تحریریه مجله پدال نمی شه بی تفاوت رد شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    پکیجی سفارشی برای مشتریان آمریکایی…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا