رنو

نقدی بر رتبه‌بندی ایمنی داچیا ساندرو، ایمن یا ناایمن؟!

اجازه دهید همین ابتدا به این نکته اشاره کنیم که ما به‌هیچ‌وجه قصد زیر سؤال بردن نوآوری‌های ایمنی فعال و غیرفعال بیشمار توسعه یافته در سال‌های قبل را نداریم. شکی وجود ندارد که خودروهای مدرن، حداقل آن‌هایی که در بازارهای مطرح عرضه می‌شوند ایمن‌تر از همیشه هستند و این موضوع خود را در زمان وقوع تصادف یا حتی پیشگیری از آن نشان می‌دهد. از طرف دیگر هم ما به دنبال برجسته نشان دادن داچیا ساندرو استپ وی نیستیم، خودرویی که در تست‌های یورو انکاپ فقط ۲ ستاره ایمنی به دست آورد.

ایمنی فعال همچون سیستم‌های پیشگیری از برخورد از جلو کار فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از تصادف یا کاهش قابل‌توجه آثار آن انجام می‌دهند. به‌طور مشابه کابین‌های ایمن و مدرن خودروها که پر از کیسه‌های هوا و نقاط جاذب انرژی است باعث می‌شوند سرنشینان حداکثر ایمنی را داشته باشند.

اما انتقاد ما به این موضوع مربوط می‌شود: برخی سیستم‌ها چقدر به عدم حواس‌پرتی راننده در پشت فرمان کمک می‌کنند؟ همه ما خودروسازان را به خاطر خلاقیت‌های خود تحسین می‌کنیم اما از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که خودروهای مدرن چقدر باعث می‌شوند که ما واقعاً روی رانندگی تمرکز کنیم؟

به نظر می‌رسد که هر خودروسازی به دنبال یافتن راه‌های جدید برای پرت کردن حواس راننده هستند و این کار را با نصب نمایشگرهای بزرگ انجام می‌دهند. نمایشگرهای بزرگ، زیبا و جذاب که البته کاملاً هم حواس را پرت می‌کنند.

داچیا ساندرو استپ وی

زمانی که ولوو در سال ۲۰۱۴ شاسی‌بلند XC90 را معرفی کرد این خودرو از نظر ایمنی و کیفیت جزو گزینه‌های اول هر خریداری بود. اینجا یک خودروی هفت‌نفره داریم که دارای سلول ایمنی از جنس فولاد با کشش بالا بوده و سرنشینان را به‌طور کامل محافظت می‌کند. XC90 همچنین دارای ایمنی شهری است که حرکات عابران و موتورسواران را بررسی کرده و در صورت نیاز به‌صورت خودکار خودرو را متوقف می‌کند. این‌ها تنها بخش کوچکی از سیستم‌هایی هستند که باعث شده‌اند XC90 یکی از مدرن‌ترین خودروهای روی کاغذ باشد.

البته یکی از موارد تا همین امروز ما را با چالش مواجه ساخته است. ولوو به میزان دکمه‌های کم کابین محصولات خود اشاره داشته است و بجای آن‌ها نمایشگر بزرگی نصب شده که خب اکثر خودروهای مدرن نیز همین روش را در پیش گرفته‌اند. همین امر باعث شده فکر کنیم شاید نصب این‌همه سیستم و تکنولوژی پیشگیری از تصادف برای خنثی ساختن ریسک‌های حواس‌پرتی راننده ضروری هستند.

صادقانه باید گفت هرچقدر نمایشگر کابین بزرگ‌تر بوده و به‌طور کامل بتواند صفحه گوشی همراه شما را شبیه‌سازی کند بازهم می‌تواند بهتر از گوشی همراه عمل نموده و حواس راننده را کمتر پرت کند؟

ما می‌دانیم که این نمایشگرها به نوعی از دهه ۸۰ میلادی تاکنون وجود داشته‌اند اما شاید تا یک دهه پیش روی تجربه رانندگی تأثیر مثبتی می‌گذاشتند. ولوو اولین شرکتی نیست که تقریباً اکثر کارکردهای خودرو را داخل نمایشگر اصلی جای داده است. تسلا یکی از بدترین‌ها در این زمینه بوده و تقریباً همه‌چیز را به اسم نوآوری در نمایشگر بزرگی قرار داده است. مرسدس بنز نیز با هایپراسکرین EQS همه‌چیز را وارد مرحله جدیدی کرده است.

نمایشگرهای موردبحث نصف مشکل هستند. راه ارتباط و برهم‌کنش با آن‌ها نیز مشکل‌ساز است. اگر ما اولین نسخه سیستم iDrive ب‌ام‌و را در نظر نگیریم، استفاده از جوی استیک‌ها و تاچ پدها جزو محبوب‌ترین گزینه‌های خودروسازان برای گشتن در منوها و تنظیمات بوده‌اند. اگرچه شما هنوز هم مجبور هستید چشم‌هایتان را از جاده بردارید اما حداقل می‌توانید عملکردهای خودرو را بهتر از گشتن به‌صورت مستقیم در نمایشگر انجام دهید. درهرصورت هر دو گزینه باعث پرت شدن حواس راننده از جاده می‌شوند.

به همین خاطر است که سیستم بکار رفته در داچیا ساندرو جدید بسیار خوب است. شما گزینه استفاده از گوشی همراه به عنوان نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی را دارید اما این دیگر ضروری نیست. شما تقریباً همه‌چیز را می‌توانید بدون آن‌هم انجام دهید. آیا سرانجام راه‌حل خوشحال‌کننده‌ای برای مشکلات پیدا کرده‌ایم؟ متأسفانه برخی افراد می‌گویند خودروسازان طراز اول همواره سیستم‌های ایمنی فوق‌العاده‌ای تولید می‌کنند و این سیستم‌ها همیشه سرنشینان را در امان نگاه می‌دارند اما همان‌گونه که گفتیم شاید این‌گونه نباشد.

قطعاً رانندگان که دقت زیادی به جاده دارند از وجود نمایشگرهای بزرگ و عملکردهای ادغام شده در آن‌ها خوشحال نخواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carscoops

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. kamy

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (686 ديدگاه)

    ما خوبیم که هیچکدوم از این سیستما رو نداریم ک حواسمونو پرت کنه

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. ?A.H MOTORS?

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (494 ديدگاه)

      اوج سیستم سرگرم کننده ی ما بیلبیلک ایینه بغله!?????????

      موافقم 12
      مخالفم 0
  2. میثم

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    بنظر من که کاملا درست میگه
    سیستمهای اطلاعات سرگرمی اول راهند و خیلی جا داره که پیشرفت کنن
    ولی بنظر من بهترین راه اینه که تا جایی که امکان داره هدایت ماشین به هوش مصنوعی سپرده بشه و انسان بیشتر نقش کمکی و ناظر داشته باشه
    الان هدایت خودرو 80% به راننده متکیه

    موافقم 5
    مخالفم 7
  3. R@m!n

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    متاسفانه سیستم خودران تسلا باعث مرگ دو نفر تو آمریکا شد. دو نفری که هم تو ماشین بودن چهار ساعت کامل تو ماشین سوختن به خاطر باتری ها.

    من نقدم صرفا به تسلا نیست متاسفانه سیستم های خودران سال ها با رسیدن به جایگزین کامل انسان فاصله دارن و الان کمپانی های بزرگ بدون نظارت خاصی برای جذب مشتری چپ و راست سیستم خودران رو می کنن اما در عمل فاجعه های انسانی زیادی رخ میده که حتی خیلیاشونم مخفی می مونه.

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. محمد رستمی نژاد

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (733 ديدگاه)

      منتظر لینک های تسلا دوستانوهستم که بگن همه شایعه بوده
      فلان بهمان ..

      …..
      ………

      موافقم 4
      مخالفم 3
  4. Nima RST

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (52 ديدگاه)

    تکنولوژی های کاربردی بیشتر همیشه واسه خودرو خوبن و نباید تعصبی برخورد کرد؛ تعصب باعث عدم پیشرفت تکنولوژی میشه

    موافقم 3
    مخالفم 5
  5. mahan

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    داچیا هست دیگه نمیشه هم خر و داشت هم خرما رو ولی من بودم کمتر رو ظاهر بیشتر روی مسائل ایمنی کار می کردم وقتی با اون ظاهر فروش رفته پس بازم میتونه بره چون کسی ساندرو رو برای زیبایی نمیخره برای اطمینان و سگجونی میخره

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      ماهان جان
      قبلاً در مورد این خودرو کامنتی طولانی گذاشتم !

      اما خیلی کوتاه بگم که نگاهم به این خودرو قبل از تجربه‌ی سواریش و پس از تجربه‌ی سواریش به شدت عوض شد و تنها چیزیش هم که چشم من را گرفت ، کوپل بودن معرکه‌ی موتور با گیربکسش بود و تنها نکته‌ی منفیش هم صدای بیش از حدی که به داخل میومد و خودرو هم صفر کیلومتر بود !

      کسانی که هدفشان خرید این خودرو هست ، در انتخابشون شک نکنند که بینظیره و به شخصه کارکرده‌اش را به ۲۰۷ اتومات صفر و باقی خودروها در این رنج قیمت ترجیح میدم !

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. mahan

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        تجربه این ماشین هارو نداشتم نوید جان .اما تعریفشو خیلی شنیدم و اینکه ماشینی که توی بلوک شرقی پرفروشه پس حتما باید دوام نسبتا بالایی داشته باشه.راستش زیاد از 206و207 ایرانیزه خوشم نمیاد.توی این محدوده قیمت خودرو باید به اصطلاح سگ جون باشه.بنظرم خودرو محکمیه تو ایران و هماهنگی موتور و گیربکسش هم خیلیا میگن درسته.الان یکی میاد میگه بنز برابوس خوبه!خیلی خوبه خودرو هارو تو رنج قیمتی خودشون مقایسه کنیم.

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. Sina10

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        مشکل داچیا ساندرویی که تو ایران فروخته میشه قیافشه
        کسایی که این کلاس خودرو یعنی 207i و 206 ایرانی و یا چند تا نمونه چینیو میخرن آدما کم سن و سالی هستن و آدم که قیافه ساندرو نسل قبل که اینجا فروخته میشه رو نگاه میکنه با یه ماشین کاملا کسالت اور و خسته کننده روبرو میشه ، واسه همین این ماشین توی فروش مشکل پیدا میکنه و پرطرفدار نمیشه

        من نمیگم ساندرو ماشین بدیه ، اصلا ، خیلی هم خوبه ولی توی این کلاس ، قیافه و اسپرت بودن بیشتر مدنظره ، کسی که خریدار این ماشیناست دوام در درجه دوم اولویته
        حالا واسه کسی مثل آقا نوید که از ماشین سر در میاره میدونه که این ماشین خوبیه ولی توی بازار پس از فروش هر کسی این ماشین و 207i رو بذاره کنار هم ، فکر میکنه که قیمت و ارزش 207i خیلی بالاتر از ساندرو هستش روی کاغذ هم برتری با 207i هست
        ولی دوام ، استهلاک و مقاوم بودن یا ایمنی رو خریدارای این کلاس مدنظر قرار نمیدن ، یا بهتر بگم توی ایران کلا توی هیچ سطحی قرار نمیدن
        یه عیب دیگه ساندرو نسل قبل که تو ایرانه ، قیمتشه
        ساندرو ۱۳۹۹ الان ۴۰۸ میلیونه تو بازار آزاد
        207i صندوقدار الان نزدیک ۳۷۰ میلیونه
        روی کاغذ و قیافه هم برتری با 207i هست
        در حالی که ساندرو قیمت واقعیش خیلی خیلی کمتره
        قیمت گذاری اشتباه مشکل اصلی ساندرو بود
        با اینکه در واقعیت 207i هم که همون 206 با قیمت خیلی خیلی بیشتر هست هم ماشین گرون و بی ارزشیه ولی خب ارزون تره
        رنو ساندرو ، دوام و استهلاک و مقاومت ، نرم تر بودن خودرو و جاداریش ، زیر قیافه و قیمت ضعیفش پنهان میشه و خریدار عادی هیچ وقت اینو تشخیص نمیده

        گفته میشه قراره تولید 206 هم متوقف بشه ، تا ایرانخودرو همون 206 رو با قیافه 207i و قیمت دوبرابر به مردم بفروشه و سود کنه
        ماجرای 405 هم همین بود ( البته پارس مزایای بیشتری از 405 داشت)
        پراید هم همینطور و یا بقیه نمونه ها

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Sina10

          ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2427 ديدگاه)

          اونجا که گفتم پرطرفدار نمیشه منظورم بازار ایران بود ، که هست ولی نه اندازه رقباش

          وگرنه ساندرو توی بقیه جاهای دنیا خیلی پرطرفداره و فروش بسیار بالایی داره

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. mahan

          ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          ممنون از نقدتون سینا جان.از این دیدگاه که خودروی جوان ها هست و باید زیبا باشه درسته و قبول هست .در ضمن نمی دونستم 400 میلیون پول ساندرو؟؟عجب!!الان ازرا 2009 با یکی تا دو لکه رنگ (به طوری که ماشین اذیت نشده)رو میدن 500 میلیون!!سراتو 2012 هست یا فکر کنم اکسنت 2014 رو میدن 460 تومن.مدل 97 مونتاژشم هست 520 تومن بعد ساندرو 408 تومن؟؟نه واقعا قیمت گذاریش احمقانه هست همچنین 207 هم قیمتش خوب نیست ولی ساندرو بدتر!حالا ساندرو استپ وی رو چند گذاشتن خدا میدونه ????
          با این قیمت ها که هیچ کدومشون جای بحثی نیست ولی من داشتم به عنوان یک ماشین دوم یا سوم برای داخل شهر بررسی می کردم که محکم و با دوام که قیافه زیاد مهم نیست کار های روزمره رو انجام بدیم باهاش و کار رو راه بندازه ولی با این قیمتش کلا برنامه عوض شد نمیرزه??
          راستی رفتم قیمتشو پیدا کردم 440 تومن هم صفرش رو میگن????استپ وی رو میگن 520 تومن??

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. امین

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (568 ديدگاه)

    مطلب کاملا درسته. رانندگی یک کار پر خطر هست و باید تمام امکانات برای تمرکز راننده بر روی راندن بکار بره.
    اما سبک طراحی فعلی که در اصل بخاطر کم کردن هزینه ها به این سمت میره. داره برعکس عمل میکنه.
    و تنظیم سیستم تهویه خودرو مثلا به همراه پرده عقب میتونه یک معضل باشه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  7. SS

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (731 ديدگاه)

    چون نمایشگر نداره خوبه ولی بقیه بد هستن؟ به نظرم سیستمهای پیشگیری از تصادف خیلی موثرتر از نبود مانیتور در خودرو هستن.
    در واقع این ساندرو در زمینه ایمنی passive یا غیرفعال پیشرفت داشته و حفظ شدن سلول کابین و امتیاز 70 درصدی سرنشینها این رو نشون میده. اما در چندسال گذشته بیشتر تمرکز یوروانکپ روی ایمنی فعال بود و با توجه به اینکه این خودروهای ارزون قیمت اکثر این سیستم ها رو ندارن طبیعتا نمیتونن بیشتر از 3 ستاره دریافت کنن. ساندرو بیشتر امتیاز ها رو در قسمت دستیار راننده و پیشگیری از تصادف از دست داده که فاقد این سیستمها بوده و نبود مانیتور توجیه خیلی خوبی برای نبود این سیستم ها نیست!

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا